2021-10-17, 15:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
"Vägservice" rolig du är, rullar du utanför tullarna kan du ju ha med dig ett tält att slå upp vid bilen och övernatta i till nästa dag.

Vet du ens hur det här med vägservice fungerar? Inte alls vidare bra kan jag upplysa dig om.

Nu går vi dock lite väl off, men ha inte för höga förhoppning om det där.
Mellan Rättvik och Mora.
Assistansen kom efter en dryg halvtimme.
Det dröjde extralänge för att leta rätt på en TRbil också.

Det var min husbil som kräver lite större transport.
Citera
2021-10-18, 05:08
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Egen erfarenhet igen, eller spekulerar/trollar du vilt?

Gällande att vara on-topic så kan det ju vara ett bra område för biltidningarna att testa och jämföra. Kanske något för AMS eller VB att ta upp?

Nej jag vet för vi har haft såna avtal genom jobbet, det var inget vidare. Ett reservhjul som man byter själv hävdar jag är bra bättre än inget alls så.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Mellan Rättvik och Mora.
Assistansen kom efter en dryg halvtimme.
Det dröjde extralänge för att leta rätt på en TRbil också.

Det var min husbil som kräver lite större transport.

Kunde de laga däcket? Inte alltid det går då blir det ganska omständigt. Har varit med om att de kunnat laga, men även när de inte gjort det och kört bilen till t.ex. Bilia, få ut en hyrbil etc. var inte heller något som det fanns ett upplägg för - fastän det var med i avtalet.

Men visst, detta skulle ju kunna vara något för biltidningarna att köra en koll på hur väl denna service fungerar då det nog är allt mer vanligt nu mera.
Citera
2021-10-18, 09:34
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Nej jag vet för vi har haft såna avtal genom jobbet, det var inget vidare. Ett reservhjul som man byter själv hävdar jag är bra bättre än inget alls så.

Kunde de laga däcket? Inte alltid det går då blir det ganska omständigt. Har varit med om att de kunnat laga, men även när de inte gjort det och kört bilen till t.ex. Bilia, få ut en hyrbil etc. var inte heller något som det fanns ett upplägg för - fastän det var med i avtalet.

Men visst, detta skulle ju kunna vara något för biltidningarna att köra en koll på hur väl denna service fungerar då det nog är allt mer vanligt nu mera.
Nu var det fläktremmen.

Jag skulle inte ens tänka tanken att leta fram reserven som ligger under bilen.
Med originaldomkraften orkar jag inte lyfta bilen.

Men att biltidningar testar assistansen vore väl fint.
Citera
2021-10-18, 11:11
Medlem
Jo, det är ju det som är fördelen med assistanshjälpen. Den täcker inte in enbart just punktering, men även en massa andra potentiella fel som fläktrem, 12V-batteri, mm.

Man kan ju inte jämt åka runt med ett helt reservdelslager i bilen om man vill ha plats till annat. Så valet är rätt enkelt för mig.
Citera
2023-06-09, 21:35
Medlem
flaess avatar
Nostalgia, Bilsport och Klassiker köper jag enstaka nummer av.

Nostalgia har jag läst i många år och är är min favorit av dessa tre. Jag uppskattar mixen i tidningen, utöver reportage om gamla bilar och motorcyklar så bjuds det också på artiklar om flygplan, ånglok, träbåtar, industrimiljöer och mer därtill. Har faktiskt börjat överväga att prenumerera på blaskan.

Bilsport var en av mina absoluta favorittidningar i ungdomen, men den är inte riktigt lika bra längre, alternativt att jag börjar växa ifrån tidningen. Hur som helst så är det ännu en läsvärd tidning i sina bästa stunder.

Klassiker började jag läsa relativt nyligen. Mycket välskrivna reportage om gammelbilar, men till skillnad från konkurrenten Classic Motor så ges det också plats åt bilar från 90-talet och början av 00-talet! Dessutom mer underhållande än Classic Motor. Trots detta så är det mycket "samma-samma" ändå.
Citera
2023-06-10, 19:18
Medlem
PeterNosters avatar
Elbilen tycker jag är bäst. Bara aktuella bilar testas.

https://elbilen.se/

En jäkla massa papperstidningar på nätet:
https://se.readly.com/
Senast redigerad av PeterNoster 2023-06-10 kl. 19:25.
Citera
2023-06-16, 06:49
Medlem
Axel61s avatar
Det finns inte många biltidningar i Sverige, i stort sett bara tre för normalbilisten, ViB AMS och TV. I övrigt är det nischtidningar som fyller sitt syfte om man är på det spåret.
ViB är lite för präktig men matnyttig om man är ute efter en bil som konsument.
AMS var bra i början men dom testar ofta lite för dyra och exclusiva bilar. Den senaste tiden är det alldeles för mycket elbilar, det är som att läsa om kylskåp.
Nä, det har blivit TV genom åren och jag har strax 50 årgångar hemma.
Citera
2023-06-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Klockren analys! Jobbigt att jag känner likadant. ....:-)
Då är jag inte ensam då?
Citera
2023-06-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Samma här, börjar bli gammal och bryr mig bara om komfort, säkerhet och ekonomi. Struntar fullständigt i status och prestanda, men visst känns vi bilägare torr och mossig många gånger. F.ö tycker jag insändarna kan vara underhållande, gamla gubbar som gnäller på allt nytt och tycker allt var bättre förr
Jag skäms när jag läser vissa insändare!
Citera
2023-06-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
AMS var bra för 15-20 år sedan, hur den är idag låter jag vara osagt. Teknikens värld var desto mer tveksam förut då Volvo alltid utnämndes till "bästa köp" oavsett motstånd eller förutsättningar.
Ja det är länge sedan TV utsåg något annat än Volvo till testvinnare.
Citera
2023-06-16, 17:53
Medlem
[QUOTE=AlanBStard|77609043]De 2 är samma sak för mig, alltså bekvämlighet = minimerad arbetsinsats. För mig är det mindre arbetsinsats att dra i en spak när jag parkerar än att jobba ihop flera tusen för att betala en reservdel + jobbet med monteringen (alt ännu fler timmar för att jobba ihop pengar att betala en verkstad för jobbet).

Alla är vi olika, men det som gör stor skillnad för mig är AC, farthållare, automat och stolvärme.

Övrigt, som t ex regnsensor, parkeringsradar, självnedbländande backspegel o dyl är trevligt så länge det fungerar men går att leva utan när det lägger av. Till skillnad från något som elektrisk p-broms, kan man helt enkelt strunta i att lägga pengar på de grejorna när de slutar fungera.

Vad som är obegripligt för mig när det gäller utrustning, är att det är vanligare med t ex regnsensor än rattvärme. Det senare borde ha varit en självklarhet i 30 är men finns i stort sett aldrig i 10-15 år gamla begbilar.[/quote]
Vad ska man med rattvärme till? Har alla mina bilar i varmgarage!
Men stora backspeglar och sidorutor samt voltmeter saknar jag på de flesta nyare bilar.
Citera
2023-06-17, 03:16
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
ViB är lite för präktig men matnyttig om man är ute efter en bil som konsument.
AMS var bra i början men dom testar ofta lite för dyra och exclusiva bilar. Den senaste tiden är det alldeles för mycket elbilar,

AMS vänder sig oftast inte till den fattigaste halvan av befolkningen. Därav både mer elbilar och även dyrare fossilbilar.

Vill du har mer budgetstuk för de som inte vill lägga så mycket pengar på bilar så finns ju som sagt ViB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in