2021-10-14, 13:48
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Jodå, en del var bättre förr, men att hela tiden klaga på elbilar, att autobroms bara är "modernt elektronisk skit" etc är ju bara meningslöst. Utvecklingen går framåt och det är bara att acceptera.
Går framåt? Den arbetstid jag lägger på att dra en manuell handbroms är inte ens mätbar. Den arbetstid som jag behövde lägga för att jobba ihop pengar till att köpa elektrisk handbroms som reservdel överstiger den tiden med absurt stor marginal. Då köpte jag ändå från skroten. Se exempel på https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...%B6vrerad/Alla
Citera
2021-10-14, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanBStard
Går framåt? Den arbetstid jag lägger på att dra en manuell handbroms är inte ens mätbar. Den arbetstid som jag behövde lägga för att jobba ihop pengar till att köpa elektrisk handbroms som reservdel överstiger den tiden med absurt stor marginal. Då köpte jag ändå från skroten. Se exempel på https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...%B6vrerad/Alla

Nu kan jag inte svara för vad andra postat, men skulle misstänka att det inte är frågan om förlorad arbetstid/arbetsinkomst, utan om bekvämlighet.

Precis som med att det är skönt med elektrisk starmotor (man slipper handvev), elhissar, så är det smidigt och bekvämt med automatlåda och automatisk parkeringsbroms, etc.

Utvecklingen av bilar går framåt hela tiden, och det har hänt rätt mycket på 130 år.
Citera
2021-10-16, 11:10
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nu kan jag inte svara för vad andra postat, men skulle misstänka att det inte är frågan om förlorad arbetstid/arbetsinkomst, utan om bekvämlighet.
De 2 är samma sak för mig, alltså bekvämlighet = minimerad arbetsinsats. För mig är det mindre arbetsinsats att dra i en spak när jag parkerar än att jobba ihop flera tusen för att betala en reservdel + jobbet med monteringen (alt ännu fler timmar för att jobba ihop pengar att betala en verkstad för jobbet).

Citat:
Precis som med att det är skönt med elektrisk starmotor (man slipper handvev), elhissar, så är det smidigt och bekvämt med automatlåda och automatisk parkeringsbroms, etc.
Alla är vi olika, men det som gör stor skillnad för mig är AC, farthållare, automat och stolvärme.

Övrigt, som t ex regnsensor, parkeringsradar, självnedbländande backspegel o dyl är trevligt så länge det fungerar men går att leva utan när det lägger av. Till skillnad från något som elektrisk p-broms, kan man helt enkelt strunta i att lägga pengar på de grejorna när de slutar fungera.

Vad som är obegripligt för mig när det gäller utrustning, är att det är vanligare med t ex regnsensor än rattvärme. Det senare borde ha varit en självklarhet i 30 är men finns i stort sett aldrig i 10-15 år gamla begbilar.
Citera
2021-10-16, 11:35
Medlem
Citat:
De 2 är samma sak för mig, alltså bekvämlighet = minimerad arbetsinsats.

Vad jag syftar på är ju att du kommer ju inte snabbare fram till jobbet (och dina potentiella inkomster) i bilköer för att du har automatlåda vs manuell, men däremot så är ju det förra så grymt mycket bekvämare. Det påverkar bekvämligheten, men inte dina inkomster.

Citat:
Alla är vi olika, men det som gör stor skillnad för mig är AC, farthållare, automat och stolvärme.

Har inte haft någon bil sedan 80-talet som inte haft ovan.

Citat:
Övrigt, som t ex regnsensor, parkeringsradar, självnedbländande backspegel o dyl är trevligt så länge det fungerar men går att leva utan när det lägger av. Till skillnad från något som elektrisk p-broms, kan man helt enkelt strunta i att lägga pengar på de grejorna när de slutar fungera.

En automatlåda kan ju gå sönder precis som en broms. Då har du potentiellt lika allvarliga problem (om inte mer).

Citat:
Vad som är obegripligt för mig när det gäller utrustning, är att det är vanligare med t ex regnsensor än rattvärme. Det senare borde ha varit en självklarhet i 30 är men finns i stort sett aldrig i 10-15 år gamla begbilar.

Vi bilkunder uppskattar rätt olika saker. Det som är rätt för dig kan vara helt fel för andra, och vise versa. Det är ju just detta som är så svårt för biltillverkarna.

Själv fick jag rattvärme på min senaste bil, men tycker det verkligen har noll värde och är helt ointressant för mig personligen. Jag förvärmer hela bilen på vintern innan jag åker iväg, och därmed så faller hela nyttan med rattvärme för mig.

Det är väl här nyttan kommer in med biltidningar och andra media, som kan hjälpa till att redovisa funktioner och andra tillbehör i olika bilmodeller/paket, samt även att testa hur väl de fungerar i praktiken.
Senast redigerad av mtflash 2021-10-16 kl. 11:48.
Citera
2021-10-16, 13:15
Medlem
Läser TV och ViB regelbundet sen slutet av 70 talet, köpt intressanta strönummer av alla tänkbara motortidningar då jag är bil/teknikintresserad.
Börjar dock tröttna på de vanliga tidningarna, då mitt intresse för elbilar är noll.
PS: Har inga papperstidningar idag, utan läser de på nätet.
Citera
2021-10-16, 15:19
Medlem
AlanBStards avatar
Citat:
En automatlåda kan ju gå sönder precis som en broms. Då har du potentiellt lika allvarliga problem (om inte mer).
Ja, om något i drivlinan går sönder har man problem. Men ingen har heller påstått något annat.
Citera
2021-10-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ja, om något i drivlinan går sönder har man problem. Men ingen har heller påstått något annat.

Exakt. Det är inte bara bromsarna som du nämnde. Allt kan ju teoretiskt slitas och gå sönder.

Automatisk parkeringsbroms är ju grymt smidigt. På vår elbil så anläggs den automatiskt av sig själv när man stannar vid rödljus och andra ställen. Riktigt smart och bra funktion.
Citera
2021-10-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Läser TV och ViB regelbundet sen slutet av 70 talet, köpt intressanta strönummer av alla tänkbara motortidningar då jag är bil/teknikintresserad.
Börjar dock tröttna på de vanliga tidningarna, då mitt intresse för elbilar är noll.
PS: Har inga papperstidningar idag, utan läser de på nätet.

Läser inte heller papperstidningar eller pappersböcker. Läser i princip allt på nätet och inget i pappersform.

Dock har jag inte tröttnat på bilar. Bilar är ju intressanta och kul oavsett drivlina.

Tvärt om; är ju grymt spännande och intressant med alla teknikskiften som sker genom historien, och elektrifieringen är ju verkligen en sådan.

Sedan rent prestanda och körupplevelsemässigt så är den ju fantastiskt överlägsen det mesta i ICE-väg (även om det det finns få undantag, så blir de allt färre). Har man väl vant sig med vridmomentet och prestandan så "är man fast" som i knark.
Citera
2021-10-17, 13:34
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Har inte fått punktering på någon av våra bilar på över 15 års tid det senaste hända, och då var det en pyspunka som inte behövde något reservhjul. Så nyttan av de är otroligt överdriven.

När du väl står där med punktering så står man där och har man ordentlig oflyt så har man inte bilen sen näst dag eller kommande dagar i värsta fall.

Jag har både genom jobbet och privat fått erfara detta och jag tillhör den skaran som håller hårt i att släpa på ett reservhjul.
Citera
2021-10-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
När du väl står där med punktering så står man där och har man ordentlig oflyt så har man inte bilen sen näst dag eller kommande dagar i värsta fall.

Jag har både genom jobbet och privat fått erfara detta och jag tillhör den skaran som håller hårt i att släpa på ett reservhjul.

Har som sagt inte hänt oss på över 15 år, och då var det en pyspunka jag fick som lätt kunde åka till däckverkstad med.

Både våra Mercedes och Tesla har vägservice som man får kalla på vid sådan extrem otur att man får en punka som man inte kan åka vidare med. Så känner mig 100% trygg där.

Onödig plats och vikt att släpa runt åra tal på ett reservhjul som man ändå aldrig använder. Vanligaste felet på moderna bilar är 12V-batteriet ger sig. Vanligare fel än punktering. Ändå så är det inga som åker runt med reservbatterier i bilarna?
Senast redigerad av mtflash 2021-10-17 kl. 13:58.
Citera
2021-10-17, 14:24
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Har som sagt inte hänt oss på över 15 år, och då var det en pyspunka jag fick som lätt kunde åka till däckverkstad med.

Både våra Mercedes och Tesla har vägservice som man får kalla på vid sådan extrem otur att man får en punka som man inte kan åka vidare med. Så känner mig 100% trygg där.

Onödig plats och vikt att släpa runt åra tal på ett reservhjul som man ändå aldrig använder. Vanligaste felet på moderna bilar är 12V-batteriet ger sig. Vanligare fel än punktering. Ändå så är det inga som åker runt med reservbatterier i bilarna?

"Vägservice" rolig du är, rullar du utanför tullarna kan du ju ha med dig ett tält att slå upp vid bilen och övernatta i till nästa dag.

Vet du ens hur det här med vägservice fungerar? Inte alls vidare bra kan jag upplysa dig om.

Nu går vi dock lite väl off, men ha inte för höga förhoppning om det där.
Citera
2021-10-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
"Vägservice" rolig du är, rullar du utanför tullarna kan du ju ha med dig ett tält att slå upp vid bilen och övernatta i till nästa dag.

Vet du ens hur det här med vägservice fungerar? Inte alls vidare bra kan jag upplysa dig om.

Egen erfarenhet igen, eller spekulerar/trollar du vilt?

Gällande att vara on-topic så kan det ju vara ett bra område för biltidningarna att testa och jämföra. Kanske något för AMS eller VB att ta upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in