2020-12-25, 21:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Ja, du har väl en poäng. Kort och koncist så betraktar jag det som en misstänkt störande anglicism när det står Islam (Islam på engelska), Kristendom (Christianity eller Christendom som man också kan säga) på svenska. 1. Vad jag vet så versaliserar man inte religioners namn som man gör i engelskan.

EDIT: 2. Det heter väl förresten versalisera och inte kapitalisera? Nu ställer jag mig i skamvrån.

1. Rätt.

2. ...och jag följde efter...in i andra hörnet.
Citera
2020-12-25, 23:22
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nöjd? Det rekommenderade är versal, men det vet du förstås. Det är ju ett namn, eller »namnkaraktär« som TT-språket kallar det.

Klart jag vet det. Men ibland bryter jag medvetet mot rekommendationer och konventioner av olika skäl. Att konsekvent skriva jesus eller allah eller muhammed med enbart gemener är ett ställningstagande som ofta retar just de jag vill ska bli retade.
Citera
2020-12-26, 00:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Klart jag vet det. Men ibland bryter jag medvetet mot rekommendationer och konventioner av olika skäl. Att konsekvent skriva jesus eller allah eller muhammed med enbart gemener är ett ställningstagande som ofta retar just de jag vill ska bli retade.

Fast det slår oftast tillbaka mot en själv om det överhuvudtaget leder till något alls.
Citera
2020-12-26, 00:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Fast det slår oftast tillbaka mot en själv om det överhuvudtaget leder till något alls.

Så kan det vara. Men jag är en tjurskallig jävel.
Citera
2021-10-15, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Det obegripliga »ens« som många slänger in helt onödigt, till exempel: Vad gör du »ens«?

Detta är uppenbarligen överfört från det lika obegripliga »even« i exemeplvis: What do you »even« do?
Citera
2021-10-15, 10:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det obegripliga »ens« som många slänger in helt onödigt, till exempel: Vad gör du »ens«?

Detta är uppenbarligen överfört från det lika obegripliga »even« i exemeplvis: What do you »even« do?

Hmmm... men ibland kan man väl använda det? "Vad gör du ens här i kyrkan, du är ju inte troende!"
Citera
2021-10-15, 11:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmmm... men ibland kan man väl använda det? "Vad gör du ens här i kyrkan, du är ju inte troende!"

Jag skulle säga att den meningen borde vara: Vad gör du i kyrkan, du är ju inte ens troende?
Citera
2021-10-15, 12:18
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Detta har vi visserligen avhandlat, men visst, missbruket i fråga kan gott påtalas med jämna mellanrum.
”Vad gör du ens i kyrkan?!” låter inte klokt. ”Vad gör du i kyrkan?!” är bättre svenska. Eller ”Vad fan gör du här?!” Fast det kanske man inte säger i en kyrka.

En mening där ”ens” passar skulle kunna vara: ”Vad gör du i kyrkan, du är ju inte ens konfirmerad.”
Citera
2021-10-15, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Detta har vi visserligen avhandlat, men visst, missbruket i fråga kan gott påtalas med jämna mellanrum.
”Vad gör du ens i kyrkan?!” låter inte klokt. ”Vad gör du i kyrkan?!” är bättre svenska. Eller ”Vad fan gör du här?!” Fast det kanske man inte säger i en kyrka.

En mening där ”ens” passar skulle kunna vara: ”Vad gör du i kyrkan, du är ju inte ens konfirmerad.”

Det har diskuterats, men inte att det sannolikt är en anglicism.

Man kan säga att frågor med när, var och hur inte ska innehålla ens. I din mening är ju frågan vad personen gör i kyrkan och sedan följer orsaken till frågan i en negerad bisats. Det är just så adverbet ens kan kommuniceras.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-10-15 kl. 14:43.
Citera
2021-10-15, 14:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag skulle säga att den meningen borde vara: Vad gör du i kyrkan, du är ju inte ens troende?

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

Jo, men jag känner att "vad gör du ens i kyrkan?" blir starkare. Det motsvarar "vad har du överhuvudtaget i kyrkan att göra" - bara uttryckt lite kortare och snärtigare.
Citera
2021-10-15, 14:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men jag känner att "vad gör du ens i kyrkan?" blir starkare. Det motsvarar "vad har du överhuvudtaget i kyrkan att göra" - bara uttryckt lite kortare och snärtigare.

Dina exempelmeningar är ju helt olika. Kan du tänka dig att säga: Vad gör du »överhuvudtaget« i kyrkan?

Det låter möjligen regionalt präglat. Jag skulle aldrig använda det. Ens och alls är också synonymer. Skulle du kunna säga: Vad gör du »alls« i kyrkan?
Citera
2021-10-15, 14:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Dina exempelmeningar är ju helt olika. Kan du tänka dig att säga: Vad gör du »överhuvudtaget« i kyrkan?

Det låter möjligen regionalt präglat. Jag skulle aldrig använda det. Ens och alls är också synonymer. Skulle du kunna säga: Vad gör du »alls« i kyrkan?

Ja, jag har inga problem med något av dina exempel. Undrar om det är något regionalt som skiljer oss åt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in