2020-12-07, 20:46
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Med tanke på att Joachim von Ribbentrop t.ex lärde sig tala ganska hyfsad engelska så kan man tänka sig att tyskarna såg en viss charm i det språket redan före WWII. Det gjorde man säkert även i Sverige.

Mina poster i denna tråd är inget hat, bara lite diskussion om vad som tidigt kom från engelskan till svenskan.
Citera
2020-12-07, 20:51
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Mina poster i denna tråd är inget hat, bara lite diskussion om vad som tidigt kom från engelskan till svenskan.

Det antydde jag väl inte? Då gjorde mig missförstådd i sådana fall.

Jag menade att engelskan lär ha gjort inträde i Sverige redan innan språket tog över från tyskan som det dominerande andraspråket efter WWII.
Citera
2020-12-07, 20:56
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Det antydde jag väl inte? Då gjorde mig missförstådd i sådana fall.

Jag menade att engelskan lär ha gjort inträde i Sverige redan innan språket tog över från tyskan som det dominerande andraspråket efter WWII.

Tråden heter ju hatartråden, man borde kanske ha en annan tråd för frågor om engelska ord tidigt i svenskan.
Citera
2020-12-25, 14:08
Medlem
Pusts avatar
Att skriva islam med stort I.
Citera
2020-12-25, 15:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att skriva islam med stort I.

Ja det var då en jävligt snäv definition. Du hade lika gärna kunna valt vilken som helst annan religion. Koranen ska emellertid ha inledande versal när det avser verket som sådant.
Citera
2020-12-25, 16:14
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det var då en jävligt snäv definition. Du hade lika gärna kunna valt vilken som helst annan religion. Koranen ska emellertid ha inledande versal när det avser verket som sådant.

Självklart. Det känns dock som att islam oftare skrivs med stor bokstav än något annat. Ibland ser jag Islam med stor bokstav och kristendom med liten i samma mening. Kanske är det mobiler med både svenska och engelska som kapitaliserar ordet automatiskt?
Senast redigerad av Pust 2020-12-25 kl. 16:17.
Citera
2020-12-25, 18:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Självklart. Det känns dock som att islam oftare skrivs med stor bokstav än något annat. Ibland ser jag Islam med stor bokstav och kristendom med liten i samma mening. Kanske är det mobiler med både svenska och engelska som kapitaliserar ordet automatiskt?

Om det är som det fetmarkerade är det förmodligen inte en anglicism som ligger bakom.
Citera
2020-12-25, 19:12
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Om det är som det fetmarkerade är det förmodligen inte en anglicism som ligger bakom.

Nej, det kan ju vara så att personen ifråga ser islam som den överlägsna tron i just det här fallet. Precis efter att jag skrev inlägget såg jag någon skriva kristendom med stor bokstav. Att kapitalisera religioners namn betraktar jag i många fall ändå som anglicism.
Citera
2020-12-25, 19:21
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Nej, det kan ju vara så att personen ifråga ser islam som den överlägsna tron i just det här fallet. Precis efter att jag skrev inlägget såg jag någon skriva kristendom med stor bokstav. Att kapitalisera religioners namn betraktar jag i många fall ändå som anglicism.

Sant. Men jag är nöjd så länge man kompenserar det med att skriva allah med gemener.
Citera
2020-12-25, 19:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är som sagt en egenhet rörande många ord som engelskan kapitaliserar, så det är inte endast det ord (Islam) du angav. Just det bruket kan, som jag skrev, faktisk vara något annat än en anglicism.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-12-25 kl. 19:56.
Citera
2020-12-25, 21:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sant. Men jag är nöjd så länge man kompenserar det med att skriva allah med gemener.

Nöjd? Det rekommenderade är versal, men det vet du förstås. Det är ju ett namn, eller »namnkaraktär« som TT-språket kallar det.
Citera
2020-12-25, 21:43
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det är som sagt en egenhet rörande många ord som engelskan kapitaliserar, så det är inte endast det ord (Islam) du angav. Just det bruket kan, som jag skrev, faktisk vara något annat än en anglicism.

Ja, du har väl en poäng. Kort och koncist så betraktar jag det som en misstänkt störande anglicism när det står Islam (Islam på engelska), Kristendom (Christianity eller Christendom som man också kan säga) på svenska. Vad jag vet så versaliserar man inte religioners namn som man gör i engelskan.

EDIT: Det heter väl förresten versalisera och inte kapitalisera? Nu ställer jag mig i skamvrån.
Senast redigerad av Pust 2020-12-25 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in