Citat:
Nu i pratar vi dock om SE och jag tänker inte börja jämföra hur teorin om CA eller CP skulle se ut. Men kan säga att det klart är mindre slump om man tänker sig att både CA eller CP fångade upp Palme efter bion och följde med där ifrån till Dekorima. De hade inget jobb att stämpla ut ifrån och kunde följa utan att tappa honom.
Till lögnen om "tunnelbana och sedan svänga höger".
"Hur förklarar han då att han hamnar på mordplatsen efter skotten?"
Din fråga blir ju också en efterkonstruktion då han vid tillfället för detta inte visste att Palme skulle hamna vid Dekorima.
OM han visste att Palme nu var vid Grand (vilket jag menar att han inte alls kan veta) och skulle ta höger, så borde han nog inte ljuga om tunnelbanan överhuvudtaget.
Han har också tur att väktarna inte ser honom vika av höger (då han ljög om tunnelbanan)
"Och sen ska spela vittne" är också ett märkligt uttryck (efterkonstruktion?). Du verkar tänka att SE redan hade allt klart för sig:
1. Vet vart Palme är minut för minut
2. Mordet ska ske vid Dekorima
3. Och att han också ska spela vittne
Nej, svårt att köpa din "planbyte-teori"
Den får kanske gå ut på att SE av en slump ser Palme direkt ute på Sveavägen?
Till lögnen om "tunnelbana och sedan svänga höger".
"Hur förklarar han då att han hamnar på mordplatsen efter skotten?"
Din fråga blir ju också en efterkonstruktion då han vid tillfället för detta inte visste att Palme skulle hamna vid Dekorima.
OM han visste att Palme nu var vid Grand (vilket jag menar att han inte alls kan veta) och skulle ta höger, så borde han nog inte ljuga om tunnelbanan överhuvudtaget.
Han har också tur att väktarna inte ser honom vika av höger (då han ljög om tunnelbanan)
"Och sen ska spela vittne" är också ett märkligt uttryck (efterkonstruktion?). Du verkar tänka att SE redan hade allt klart för sig:
1. Vet vart Palme är minut för minut
2. Mordet ska ske vid Dekorima
3. Och att han också ska spela vittne
Nej, svårt att köpa din "planbyte-teori"
Den får kanske gå ut på att SE av en slump ser Palme direkt ute på Sveavägen?
Jag håller med om det första angående slump i andra spår och det är en av grunderna till varför jag ex. anser CA vara mer sannolik än SE.
Men angående huruvida lögnen om att ha tagit vänster är korkad så ser jag nu att vi pratar om två olika saker. Du måste mena att han ska sagt detta till väktarna. Jag snackar om polisförhören. Den viktiga skillnaden är att vid polisförhören vet han (i egenskap av GM) exakt vad som hänt. Och om det som då har hänt är att han har gått höger, så är det helt i linje med allt annat, att han ljuger och säger vänster. För annars hade han fått väldigt mycket att förklara.
Angående vad han ev. ska ha sagt till väktarna fäster jag inte så stor vikt vid. Man ska såklart ta det i beaktning men eftersom väktarna återger samtalet så långt senare kan mycket väl sådana här detaljer blivit fel. Alternativt smittade av ev. påverkan från SE I senare samtal under våren.
Men om det faktiskt stämmer att han har sagt till väktarna att han ska med tunnelbanan (till vänster) då håller jag med. Är det en lögn så är den väldigt märklig. Och är det sanning så stryks scenariot.
Slutligen om ditt sista stycke så bygger detta också på att vi pratade om två olika saker. I mitt fall där SE redan har påbörjat sitt försök att spela vittne. I ditt fall innan mordet ens har skett. Jag menar alltså inte att SE redan när han pratar med väktarna vet att han ska spela vittne.