2021-10-14, 12:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Mina tankar kring vittnet som lämnar en beskrivning som passar in på SE:

1. Personen har inte varit på platsen i inledningsskeendet.
2. Då bör det vara LJ eller YN med sällskap.
3. Från början är det en person som senare blir en man.
4. Vad jag vet har inte mannen(Ahmed Leban) som är med YN lämnat några uppgifter.
5. Återstår då LJ.
6. SE gör en ganska utförlig beskrivning av honom. Iakttagelsen är gjord på uppskattningsvis 50 meters håll.
7. SE känner inte igen honom när han beskriver gärningsmannens klädsel som är lik den SE har på sig.
8. Bör inte SE reagera på att det är mannen i gränden som han tror är mördaren? Åtminstone reflektera över likheten?

Min slutsats är att detta inte går ihop. Då är frågan om varför? Min tanke är att SE ljuger. Vad är då orsaken till det? Behov av uppmärksamhet? Förstöra utredningen? Skydda sig själv eftersom att han är mördaren?

Synpunkter mottages gärna.

Min synpunkt:
Problemet med såna som er är att minnesfel missuppfattningar inte finns. Ni läser uppgifter som ni läser "Den Osannolika mördaren".
Citera
2021-10-14, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är en bra fråga. LJ ska ha blivit förhörd i en av piketerna också. Kvar är väl då YN av dessa två, men som du säger så tituleras YN som en han vid något tillfälle.
Jag har också sett "hon" via en Skandiaanställd som berättar om vad SE sagt om detta. (Ska se om jag återfinner det)
Där står vi.
Samtidigt ser jag möjligheten att det mesta kan stämma utifrån anledningen till språngmarschen (signalement), det Lisbeth sagt och att detta skiljer sig mot denna personens uppfattning. Vidare även kronologin med att det är här lite senare som identiteten på Palme blev känd för SE.

Ställer jag detta i relation till förväxlingsteorin så är det inget snack om vad som väger över för min del.
Förväxlingsteorin är spännande och jag tänker att det absolut är en möjlig åtgärd för en GM att försöka spela på. Men här blir det mer fiktion av det hela snarare än trovärdigt.
Han har ju redan med andra uppgifter placerat sig som vittne på mordplatsen och har sina kläder.
Han börjar istället ljuga om både ett vittne och samtal med polis. 2 lätt kontrollerbara uppgifter.
Nu blir det lätt att i efterkonstruktionens tecken konstatera att SE tog risken, lyckades komma undan utan någon "kontroll"(först 35 år efter ska polis försöka minnas ett ev. samtal) och fortsatte vidare med sina lögner.

"Samtidigt ser jag möjligheten att det mesta kan stämma"

Så vad är din teori? Är det LJ som lämnat uppgifterna med SE stående bredvid? Sedan glömmer SE och lägger till saker som inte sagts?
Citera
2021-10-14, 12:05
Medlem
Citat:
Min synpunkt:
Problemet med såna som er är att minnesfel missuppfattningar inte finns. Ni läser uppgifter som ni läser "Den Osannolika mördaren".

"såna som er"

Du får gärna berätta vad du menar med det. Dessutom, hur är din typ?

"Ni läser uppgifter som ni läser "Den osannolika mördaren"

Jag konstaterar att uppgifterna inte går ihop och min gissning är att SE ljuger. Observera GISSNING och att jag sedan säger att det INTE behöver vara för att han är mördaren.
Citera
2021-10-14, 12:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
"såna som er"

Du får gärna berätta vad du menar med det. Dessutom, hur är din typ?

"Ni läser uppgifter som ni läser "Den osannolika mördaren"

Jag konstaterar att uppgifterna inte går ihop och min gissning är att SE ljuger. Observera GISSNING och att jag sedan säger att det INTE behöver vara för att han är mördaren.

Ni som beskyller SE för lögner.

Ja, hur är jag? Känner att jag tvivlar kring det mesta och drar inga slutsatser om lögn i detta fallet trots att uppgifterna inte går ihop. (blir många vittnen som ljuger i.s.f)

Men OK, du GISSAR och TROR...
Dock utan, som jag skrev, att beakta ev. minnesfel, missuppfattningar från både vittne eller förhörsledare.
Citera
2021-10-14, 12:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
"Samtidigt ser jag möjligheten att det mesta kan stämma"

Så vad är din teori? Är det LJ som lämnat uppgifterna med SE stående bredvid? Sedan glömmer SE och lägger till saker som inte sagts?

Nej, jag vet inte vem. YN mer troligt. Men kan inte avgöra och spinner inte loss på annat för det.

Att SE inte minns exakt vad vittnet sa är inte heller det något jag kan belasta honom för.
Han minns känslan av att det är han själv som beskrivs och i förhören minns han fel och tar upp några av sina signalement. Det blir lite olika mellan förhören. Glasögonen kommer med.
Kanske att man börjat skriva om glasögon i media?
Citera
2021-10-14, 12:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Ja, hur är jag? Känner att jag tvivlar kring det mesta och drar inga slutsatser om lögn i detta fallet trots att uppgifterna inte går ihop. (blir många vittnen som ljuger i.s.f)

Dock utan, som jag skrev, att beakta ev. minnesfel, missuppfattningar från både vittne eller förhörsledare.
Fast några centrala delar av SE:s berättelse är svåra att förklara som t.ex. minnesfel eller missuppfattningar. Ta t.ex. de här sakerna:
1. "Sett en man med mörkblå täckjacka i gränden"
2. "Pratat med Lisbeth"
3. "Sprungit efter poliser (alt. gärningsmannen) in i gränden"
4. "Hört ett vittne till en polis lämna ett signalement som stämde in på SE själv"
5. "Blivit avvisad av en polis på mordplatsen när han ville lämna sina uppgifter"
Antingen talar SE sanning här, eller också ljuger han. Sedan om han ljuger så är det väl för att det är han själv som är gärningsmannen då, eller också vill han bara (som Lars Olof Lampers är inne på) få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig. En elefant i porslinsbutiken.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-14 kl. 12:29.
Citera
2021-10-14, 12:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Intressant där:
"Dock utan, som jag skrev, att beakta ev. minnesfel, missuppfattningar från både vittne eller förhörsledare".

Och därmed kan vi nog betrakta ytterligare diskussioner i ämnet som ganska meningslösa, allt går ju att bortförklara med minnesfel etc.
Citera
2021-10-14, 12:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast några centrala delar av SE:s berättelse är svåra att förklara som t.ex. minnesfel eller missuppfattningar. Ta t.ex. de här sakerna:
1. "Sett en man med mörkblå täckjacka i gränden"
2. "Pratat med Lisbeth"
3. "Sprungit efter poliser (alt. gärningsmannen) in i gränden"
4. "Hört ett vittne till en polis lämna ett signalement som stämde in på SE själv"
5. "Blivit avvisad av en polis på mordplatsen när han ville lämna sina uppgifter"
Antingen talar SE sanning här, eller också ljuger han. Sedan om han ljuger så är det väl för att det är han själv som är gärningsmannen då, eller också vill han bara (som Lampers är inne på) få uppmärksamhet och göra sig märkvärdig.

Ja det är korrekt.

Men du kanske minns dina tidigare påståenden om hur SE "manipulerar omgivningen" med utstämplingstiden i TR och HR.
Inte ens gärningsmannen SE kan minnas fel eller missuppfatta.
Citera
2021-10-14, 12:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Intressant där:
"Dock utan, som jag skrev, att beakta ev. minnesfel, missuppfattningar från både vittne eller förhörsledare".

Och därmed kan vi nog betrakta ytterligare diskussioner i ämnet som ganska meningslösa, allt går ju att bortförklara med minnesfel etc.

Du verkar inte förstå ett smack!

Edit:
Som att alla vittnen minns allt korrekt?
Som att förhörsledarna fått med alla uppgifter till punkt och pricka?
O.s.v.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-14 kl. 12:38.
Citera
2021-10-14, 12:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Han måste inte vara gärningsmannen bara för att han ljuger. Som jag skrev kan det ju finnas andra förklaringar till att han ljuger. Men vad tror du själv då? Menar du på fullt allvar att det i de fem fall jag räknade upp där skulle kunna handla om minnesfel eller missförstånd?

Är han GM så ljuger han om dessa det är ju faktum och självklart kan han ju ha ljugit ändå utan att vara GM.

Jag flera ggr här diskuterat dessa uppgifter och förklara hur jag ser på dom och framförallt att det inte med säkerhet går att beslå honom för lögner.

Du borde veta vad jag ansett om flera av punkterna, men misstänker att du är på väg att börja tramsa igen.

3 språngmarschen har inte stöd någonstans förutom hos SE själv samt sammanhanget han förklarar.(orsaken till att han springer)

Övriga punkter finns det stöd för i andra uppgifter och behöver således inte vara lögner alls.
Citera
2021-10-14, 12:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Du verkar inte förstå ett smack!

Edit:
Som att alla vittnen minns allt korrekt?
Som att förhörsledarna fått med alla uppgifter till punkt och pricka?
O.s.v.
Som till exempel att SE missuppfattat eller minns fel att han hört ett vittne berätta om stålbågade glasögon på mordplatsen? Eller var det Ström som missuppfattade vad SE sa? Du ser, det blir meningslöst att diskutera om man avfärdar saker som att någon minns fel.

Eller veckopendlaren som sa att SE var på kontoret den 3 mars mellan 7-8. Han måste minnas fel på både dag och tid om man ska få det att stämma med förhöret den 10 mars som började klockan 9.52.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-14 kl. 12:51.
Citera
2021-10-14, 12:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Är han GM så ljuger han om dessa det är ju faktum och självklart kan han ju ha ljugit ändå utan att vara GM.

Jag flera ggr här diskuterat dessa uppgifter och förklara hur jag ser på dom och framförallt att det inte med säkerhet går att beslå honom för lögner.

Du borde veta vad jag ansett om flera av punkterna, men misstänker att du är på väg att börja tramsa igen.

3 språngmarschen har inte stöd någonstans förutom hos SE själv samt sammanhanget han förklarar.(orsaken till att han springer)

Övriga punkter finns det stöd för i andra uppgifter och behöver således inte vara lögner alls.
Här håller jag inte med dig (det fetade). Jag tycker inte att du har kunnat visa på något stöd alls för det där.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-14 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in