2021-10-13, 20:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja eftersom han är din GM så måste han ju gjort det.
Ja han är min hetaste GM-kandidat men det är inte därför jag är övertygad om att han chansade och gissade fel och ljög. Mårten Palme är den som lämnat uppgifterna om glasögonen (enligt Holmér) men han har inte lämnat något vittnesmål vid mordplatsen som SE kan ha hört 7-8 minuter efter skotten.

Visst skulle det teoretiskt ha kunnat finnas något annat glasögonvittne men då måste anteckningarna om dennes vittnesmål vara borttappade, som någon föreslog. Trots att detta supervittne (hela vittnet är borttappat, inte bara hans vittnesmål ) även kunde lämna uppgifter om mörk rock, keps och handlovsväska. Någon måtta på krystade bortförklaringar får det väl ändå vara.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-13 kl. 20:57.
Citera
2021-10-13, 20:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja han är min hetaste GM-kandidat men det är inte därför jag är övertygad om att han chansade och gissade fel och ljög. Mårten Palme är den som lämnat uppgifterna om glasögonen (enligt Holmér) men han har inte lämnat något vittnesmål vid mordplatsen som SE kan ha hört 7-8 minuter efter skotten.

Visst skulle det teoretiskt ha kunnat finnas något annat glasögonvittne men då är dessa anteckningar borttappade, som någon föreslog. Trots att detta (borttappade) supervittne även kunde lämna uppgifter om mörk rock, keps och handlovsväska. Någon måtta på krystade bortförklaringar får det väl ändå vara.

Som du märker så varierar uppgifterna från SE avseende vad vittnet ska ha sagt.

Det enkla alternativet är att vittnet SE har uppfattat någon som beskriver hans signalement, men minns sedan inte exakt vad som sades och berättar då i princip vad han själv hade på sig.

SE som GM och lögnare borde nog ha lite bättre koll på sina lögner och vet vad han sagt, kan man kanske tycka.
Citera
2021-10-13, 21:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Som du märker så varierar uppgifterna från SE avseende vad vittnet ska ha sagt.

Det enkla alternativet är att vittnet SE har uppfattat någon som beskriver hans signalement, men minns sedan inte exakt vad som sades och berättar då i princip vad han själv hade på sig.

SE som GM och lögnare borde nog ha lite bättre koll på sina lögner och vet vad han sagt, kan man kanske tycka.
Han hade ingen koll på sina lögner och det är inte konstigt, så mycket som han ljög. Men det gick ju bra ändå, tack vare usla utredare. Jag lovar, om det kommit någon uppgift om färgen på kalsongerna så skulle SE kompletterat sitt signalement, "jo men sådana hade jag också så det är nog vittnet mig dom sett. Jag sprang ju också in i gränden som ni vet, låt vara flera minuter efter mordet, men man har trots det tydligen lyckats förväxla mig med gärningsmannen".

Apropå krystade bortförklaringar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-13 kl. 21:44.
Citera
2021-10-13, 21:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad är det du säger? "Helt klart" att det är på detta sättet?
Varför är detta klart?
Jag kan inte komma på någon annan vettig förklaring till att signalementen såg ut som de gjorde. Har du något bättre förslag själv kanske?
Citera
2021-10-13, 21:57
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ja, det går ju såklart att spekulera vidare.
Som GM borde han ju inte känna sig trygg någonstans. Han vet heller inte vad som skett på mordplatsen efter att han tagit till flykt.
Vad polisen gjort eller vad väktarna från Skandia gjort.
Polisen kunde varit där och kollat med väktarna.
Att ens närma sig mordplatsen efter århundradets brott är en chansning i sig.

GM SE osannolika flyt startar direkt.(Bortsett från det chansartade skottet)
Inkompetenta poliser, väktare som inte "märker nåt", ingen som "kommer i vägen" eller känner igen honom o.s.v.

Precis så. I dagens avsnitt av podcasten Palmemordet så går Juan igenom alla punkter där SE trots allt prickar rätt i sina ”vilda chansningar” om vad som händer på mordplatsen då han som gärningsman sprungit runt på stan en tid för att sedan, helt emot all logik, återvända till arbetet och spela vittne..

Wall påpekar också att detta måste vara det sämsta en mördare kan göra. Varför inte bara åka hem och på måndagen säga att han hörde några smällar men inte tänkte mer på det?

Då hade SE inte ens förekommit i utredningen, ingen hade kunnat fantisera om honom som mördare och en åklagare med gott rykte hade sluppit spola ner karriären i muggen.
Citera
2021-10-13, 22:02
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Han hade ingen koll på sina lögner och det är inte konstigt, så mycket som han ljög. Men det gick ju bra ändå, tack vare usla utredare. Jag lovar, om det kommit någon uppgift om färgen på kalsongerna så skulle SE kompletterat sitt signalement, "jo men sådana hade jag också så det är nog vittnet mig dom sett. Jag sprang ju också in i gränden som ni vet, låt vara flera minuter efter mordet, men man har trots det tydligen lyckats förväxla mig med gärningsmannen".

Apropå krystade bortförklaringar.

Citat:
Han chansade och gissade fel och ljög om glasögonvittnet.

Om du pekar ut alla mordplatsvittnen som lämnat divergerande uppgifter som mördare så blir det rena ”Mordet på Orientexpressen”.
Citera
2021-10-13, 22:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Om du pekar ut alla mordplatsvittnen som lämnat divergerande uppgifter som mördare så blir det rena ”Mordet på Orientexpressen”.
Nja det finns en som sticker ut. Han som påstått sig springa in i gränden flera minuter efter mordet och därför blivit förväxlad med gärningsmannen. Förväxlingsvalsen byggde på den påhittade språngmarschen, ingen skulle väl tagit honom för GM om han bara stått kvar på mordplatsen. En påhittad rush in i gränden var alltså nödvändig för förväxlingsscenariot, det som i sin tur skulle förklara signalementet som stämde in på honom.

Om han bara var ett perifert vittne som överdrivit sin roll på mordplatsen så känns den där förväxlingsmanövern mycket märklig.
Citera
2021-10-14, 02:27
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Nja det finns en som sticker ut. Han som påstått sig springa in i gränden flera minuter efter mordet och därför blivit förväxlad med gärningsmannen. Förväxlingsvalsen byggde på den påhittade språngmarschen, ingen skulle väl tagit honom för GM om han bara stått kvar på mordplatsen. En påhittad rush in i gränden var alltså nödvändig för förväxlingsscenariot, det som i sin tur skulle förklara signalementet som stämde in på honom.

Om han bara var ett perifert vittne som överdrivit sin roll på mordplatsen så känns den där förväxlingsmanövern mycket märklig.

Han kom någon halvminut för sent fram till mordplatsen för att kunna tillföra någonting i vittnesmålsväg.

Det visar även utstämplingstiden, som åklagaren till och med var tvungen att ljuga om för att hans scenario inte skulle självdö direkt.

Det är så konstigt att suggerera fram SE som mördare för att han ville förstärka sin roll som vittne.

Lyssna på det senaste avsnittet av podcasten Palmemordet.
Citera
2021-10-14, 09:17
Medlem
ursprungligens avatar
https://drive.google.com/file/d/1oZTCrB-mS1IFaWbeG_BCieVpcsg21-2b/view

Kanske SE köpte en likadan väska efter mordet som han redan hade när Palme sköts spekulerar polisen? Det känns "fiffigt" för att vilseleda polisen. Jag bor själv i Stockholms innerstad där SE arbetade och överväger alltid om det inte är lite enklare att köpa något i Norrtälje. Jag har ännu aldrig köpt något alls i Norrtälje.

Polissnillen spekulerar!

På bilderna på SEs väska i PU ser den inte direkt ny ut...
Citera
2021-10-14, 09:45
Medlem
ursprungligens avatar
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Anna-Lisa-Gahn.pdf

Det finns väl mycket i det här förhöret som spikar SEs återkomst till Skandia till 20.10. Sen kan fantasifarbrorn TP hitta på vilka andra tider han vill om det passar hans narrativ bättre.

Jag bestämmer mig för att SE kom tillbaka till Skandia 20.10. Då hade LOP inte ens lämnat lägenheten.
Citera
2021-10-14, 10:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Det var nog bara SE som verkligen visste om att gärningsmannen hade stålbågade glasögon. Mörk rock och keps eller något kepslikande nämns av flera vittnen men inget mordplatsvittne har nämnt glasögon. Märkligt att Ström inte hajade till vid "förhöret" den 10 mars. Stackars SE chansade och trodde att det fanns ett vittne från mordplatsen som vittnat om glasögon och la därför även glasögon i det påhittade vittnets mun.

Om det nu var förhöret från den 10 mars som veckopendlaren hört så försökte SE, åtminstone enligt det han säger i TP:s bok, verkligen övertyga den han pratade med att det skett en förväxling. Det skulle i och för sig kunna tyda på att Ström reagerat mer än vad som framgår av förhörsprotokollet. Problemet med det är dock att veckopendlaren menade att det var den 3 mars (han var inte "hundra" på dag ) och att det var mellan 7-8 han hörde detta, det vill säga mycket tidigare än förhöret som hölls vid tiotiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-14 kl. 10:14.
Citera
2021-10-14, 10:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag kan inte komma på någon annan vettig förklaring till att signalementen såg ut som de gjorde. Har du något bättre förslag själv kanske?

Det kanske är fler än två? Vi har ju även brun skinnjacka.
Vi talar om iakttagelser på olika platser och tidpunkter.
Grand, Dekorima, D-B gata, Snickarbacken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in