2021-10-14, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxBlaster
Han ställer bara en massa frågor som inte är förankrat i fallet alls på grund av att de inte går att besvara.
Så sluta gärna svara på hans inlägg så blir det lättare för alla som faktist är intresserade av fallet och inte en massa random gissande.

Helt ärligt så vill jag hoppa ut ifrån balkongen med huvudet före varje gång jag läser random gissningar som "Kanske hon va suicid?" 😂
😂 jag förstår precis känslan… eller ”varför åt hon p- piller?” Hade hon missbruksproblem?” ”Destruktiv relation…mummel mummel” När ska människan begripa att han inte är önskvärd i tråden?
Ska försöka hålla mig från att svara människan 😬
Citera
2021-10-14, 14:06
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Du är inte ensam om att bli besviken och frustrerad om det visar sig att Beata alls inte blivit mördad.
Monologen består i ett tröttsamt bespottande av dom som inte spelar med i blodtörstiga kvinnor (och män) som flockas i såna här trådar i förväntning om ond bråd död.

Våldsbrott som inte inträffat broderas ihop och "gärningsmän" som Cez@ry R@tzman döms på förhand i avsikt att cementera fruntimmers fördomar om att män är födda förövare och kvinnor offer.

Det enda som är relevant är att Beata måste blivit mördad så håll käften ni som förstör spänningen med andra teorier.

Du är mästare på manipulation. Du tar mina meningar ur kontext och lägger till det din egen teori. Jag har diskuterat och försökt ta fram det ologiska i andras teorier. Inget mer.
Visst har jag mina tankar vad kunde hänt och de innebär allt: från att hon kanske försvann av egen vilja (dock tror jag inte att till Polen) till det värsta att hon blev dödat av sin man eller annan person.
Idag fyller Beata 33 år och vet du? Jag föredrar att tro att hon äter nånstans sin födelsedags tårta och dricker champagne än att hon ligger nånstans död. Trots att det skulle innebära att det är jävla skitstövel som utsätter sin mor, sina syskon , sina barn och vänner för det helvete de går igenom just nu.
Amen
Citera
2021-10-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Enligt Beatas mamma hade hon alla sina 4 barn med sig när hon flyttade till Sverige. Senare flyttade 2 av barnen tillbaka till Polen till sin pappa. Kanske dom inte trivdes i Sverige eller bara saknade sin pappa och "ville hem igen". Barn nr 5 föddes i Sverige och är tillsammans med mgm. Jag antar att det är de 2 äldsta som bor hos pappa. Inte så konstigt att dom ville stanna i Polen hos sina vänner, skola och släkt. Det betyder inte att Beata skulle vara en dålig mamma för det. Barn behöver även sin pappa.
Edit :Jag länkade tidigare artikeln från Expressen där mamman berättar allt om detta men tyvärr ligger den nu som betalartikel.

Nu har det skrivits 2 olika versioner om hur hon lämnade barnen, ursalund skriver 1version och du skriver 1 annan, så därför ska man alltid ta reda på saker själv, båda parters sidor ska få berätta sin historia. Många är så snabba att dra sina slutsatser utan att motpart fått sin röst hörd. Skriver generellt nu och inte endast i detta fall.
Citera
2021-10-14, 14:24
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu blandar du ihop äpplen och päron.
Destruktiva relationer finns absolut, där båda parter i relationen är lika goda kålsupare båda två. Där våldet sker från båda håll.

Men när man pratar om "våld i nära relationer" så handlar det om en förövare och ett offer. Våldet är enkelriktad. I dessa relationer bryts offret successivt och systematiskt ner. Kontrolleras. Misshandlas psykiskt och ibland även fysiskt. Hotas. Och det finns fyra konstellationer på könstillhörighet i dessa relationer.
1. offret är en kvinna och förövaren är en man.
2. offret är en man och förövaren är en kvinna.
3. offret är en kvinna i en samkönad relation och förövaren är således också en kvinna.
4. offret är en man i en samkönad relation och förövaren är således också en man.

Utifrån de uppgifter som finns om det aktuella paret så låter det inte som de levde i en destruktiv relation där båda var lika goda kålsupare båda två. Utan det låter som kvinnan var offret och mannen var förövaren.

I övrigt vill jag inte spekulera i vad som har hänt kvinnan. Jag hoppas dock det snart blir rätsida i detta ärendet för alla inblandades skull.

Du vill inte spekulera i vad som hänt den försvunna kvinnan i Malmö men samtidigt vill inte du överväga om även kvinnan betett sig dåligt, provocerande och kränkande mot sin make i deras helt uppenbart destruktiva relation?
Möjligheten att båda parterna har misshandlat och hotat varandra finns dessutom.

Det lilla vi vet om det aktuella fallet i Malmö är inte mycket men av andra kriminalfall att döma så har man ju blivit rejält överraskad av att läsa förundersökningen för då har många bitar fallit på plats och man har fått en helhetsbild.

Allt är inte svart och vitt. Väldigt sällan i så fall.

Den försvunna kvinnan kan i teorin ha begått suicid eller flytt undan vardagens vedermödor med barn, jobb, gräl, tjafs och problem med maken och vill vila upp sig på okänd ort eller så är hon mördad?

Att hon blivit kidnappad känns föga troligt eller att mannen hyrt in folk för att döda henne, frakta bort och dumpa kroppen?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-10-14 kl. 14:44.
Citera
2021-10-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu blandar du ihop äpplen och päron.
Destruktiva relationer finns absolut, där båda parter i relationen är lika goda kålsupare båda två. Där våldet sker från båda håll.

det är empiriskt det vanligaste formen av relationsvåld. här såväl som där

https://ideas.repec.org/a/eee/cysrev/v30y2008i3p252-275.html

Citat:
Men när man pratar om "våld i nära relationer" så handlar det om en förövare och ett offer. Våldet är enkelriktad. I dessa relationer bryts offret successivt och systematiskt ner. Kontrolleras. Misshandlas psykiskt och ibland även fysiskt. Hotas. Och det finns fyra konstellationer på könstillhörighet i dessa relationer.

det stämmer inte, våld i nära relationer=domestic violence handlar inte om "könsmaktsperspektivet" annat än som psudovetenskaplig filosofi,

Citat:
1. offret är en kvinna och förövaren är en man.
är det minst vanliga fallet av våld i nära relationer..
Citat:
2. offret är en man och förövaren är en kvinna.
är det näst mest vanliga formen av våld i nära relationer
Citat:
3. offret är en kvinna i en samkönad relation och förövaren är således också en kvinna.
4. offret är en man i en samkönad relation och förövaren är således också en man.

omfattar en väldigt liten del av våld i nära relationer, av självförklarliga skäl.

Citat:
Utifrån de uppgifter som finns om det aktuella paret så låter det inte som de levde i en destruktiv relation där båda var lika goda kålsupare båda två. Utan det låter som kvinnan var offret och mannen var förövaren.

det är väll en spekulation som bygger på felaktiga och atypiska exempel. att spekulera i att förövare är 1 eller andra gen invvandrare är tex mer relvant (då där finns kraftiga överrisker för det misstänkta brottet)

Citat:
I övrigt vill jag inte spekulera i vad som har hänt kvinnan. Jag hoppas dock det snart blir rätsida i detta ärendet för alla inblandades skull.

så bra. det är ju inte långt till att börja mistänkligöra aliens och något likvärdigt konspiratoriskt.
Citera
2021-10-14, 14:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
😂 jag förstår precis känslan… eller ”varför åt hon p- piller?” Hade hon missbruksproblem?” ”Destruktiv relation…mummel mummel” När ska människan begripa att han inte är önskvärd i tråden?
Ska försöka hålla mig från att svara människan 😬

Tack men du kan inte låta bli att svara eller diskutera andra användare. Det är helt uppenbart. Kackla som en höna verkar tyvärr vara din stora uppgift här i tråden.

Hittills är det få i tråden som tagit upp det här med om den försvunna kvinnan haft någon form av missbruksproblematik i sitt bagage eller om hon hade en ny älskare eller pojkvän på gång? P-pillren kan faktiskt indikera detta för inte fan hade hon väl sex med sin genomelaka make?

Få skribenter vill dessutom överväga om den försvunna kvinnan kan ha begått suicid. Kanske för att det är känsligt? Har hon utfört suicidförsök tidigare?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/suicidprevention/statistik-om-suicid/suicidforsok/

Du och flera andra kacklande hönor i tråden verkar ha någon extrem motvilja att diskutera omständigheter som inte alltid är så bekväma i en som här debatt.

Det mesta verkar tyvärr går ut på att demonisera män som den häktade mannen i Malmö samtidigt som kvinnor sätts på någon piedestal och upphöjs till änglar. På vad sätt för det debatten framåt?
Citera
2021-10-14, 14:41
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Nu har det skrivits 2 olika versioner om hur hon lämnade barnen, ursalund skriver 1version och du skriver 1 annan, så därför ska man alltid ta reda på saker själv, båda parters sidor ska få berätta sin historia. Många är så snabba att dra sina slutsatser utan att motpart fått sin röst hörd. Skriver generellt nu och inte endast i detta fall.

Jag hörde Beatas mamma berätta för en polsk tidning att hon, Beata kom till Sverige för 9 år sen. Det var hennes skolkamrat som ordnade henne städjobb. Hon träffade Cezary för 8 år sen och fick son med honom 7 år sen.
Fem år sen kom till Sverige hennes barn att bo med henne.
Nog en del påstår att alla barn kom då men två åkte sen till Polen och nu bor med sin pappa. Det sa inte mormor i denna video.
Jag har förklarat förut att jag kan polska så det är ingen google översättning.
Jag är i en grupp för polacker och där var en del skvaller, tom bråk mellan hennes och hans släktingar men det tänker jag inte berätta nåt om.
Senast redigerad av ursalund 2021-10-14 kl. 14:58.
Citera
2021-10-14, 15:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L8
Min egen erfarenhet är att när det rör sig om destruktiv partner och barn så kan barnet användas för exvis få ut Beata i bilen. Vem vet vad han hotat göra med barnet om hon inte hoppar in ? Fullt realistiskt scenarium.

Eller så var den försvunna kvinnan självdestruktiv och gjorde livet till en mardröm för honom och barnet? Du ser kanske hur lätt det är att spekulera vilt som du gör 😎

Vem vet förresten vad hon kan ha hotat med? Begära enskild vårdnad kanske? Att sno ungen? Kan kanske klassas som psykisk misshandel?

Du verkar utgå ifrån någon extremfeministisk föreställning att män är alltid onda och kvinnor är goda?

Kan inte båda parter bete sig som svin i såna här infekterade tvister och skilsmässor som den i Malmö?

Vad finns det som pekar på att det enbart är den häktade mannen som är boven i detta drama?
Citera
2021-10-14, 15:27
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Jag hörde Beatas mamma berätta för en polsk tidning att hon, Beata kom till Sverige för 9 år sen. Det var hennes skolkamrat som ordnade henne städjobb. Hon träffade Cezary för 8 år sen och fick son med honom 7 år sen.
Fem år sen kom till Sverige hennes barn att bo med henne.
Nog en del påstår att alla barn kom då men två åkte sen till Polen och nu bor med sin pappa. Det sa inte mormor i denna video.
Jag har förklarat förut att jag kan polska så det är ingen google översättning.
Jag är i en grupp för polacker och där var en del skvaller, tom bråk mellan hennes och hans släktingar men det tänker jag inte berätta nåt om.

Tack för all information, den försvunna kvinnans släktingar och makens släktingar har alltså bråkat?

Vad finns det då som säger att inte både den försvunna polska kvinnan OCH hennes polska make var lika goda kålsupare när det gällde att bråka och ställa till med drama?
Citera
2021-10-14, 17:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför hon åkte iväg med honom vet vi inte. En misshandlad, hotad, kuvad kvinna kan skrämmas till att göra saker. Hon fick inte igenom sin ansökan. Och något skyddat boende verkar hon inte fått än.

Jag tycker du ska lägga tillbaka piskan och försöka sätta dig in i den problematik som handlar om våld i nära relationer.

Det är nog snarare du som ska göra det, enligt ny forskning och senare undersökningar så uppger dubbel så många kvinnor att dom slog först.

Hittills har vi inte fått veta mycket om det aktuella paret i Malmö och deras destruktiva relation men att ta för givet att det är den häktade mannen som är den stora boven i detta drama känns ju helt fel.

Hennes make är inte tidigare dömd för brott i nära relationer så varför skulle hon få sin ansökan beviljad?

Det finns dessutom bara hennes ord på att maken varit våldsam tidigare, hon kan lika gärna ljuga eftersom det handlar om en bitter vårdnadstvist och uppslitande skilsmässa.
Citera
2021-10-14, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treestream
Du förpestar verkligen hela tråden med ditt jävla tjöt. Gör oss alla en tjänst att logga ut, för alltid.
Jag försöker vara neutral i den här tråden.
Jag måste bara säga att ni gör stämningen bara värre när ni motargumenterar Lmm2021 att kvinnan är en ängel och mannen är ett odjur.
Lmm2021 kommer med jämna mellan rum hävda att då är knappast fallet och lägga fram belägg och bevisning som bekräftar det.
Skribenten hävdar att det är sällan att ena parten är skyldig och den andra är oskyldig och att det låter orimligt att allting är ena partens fel.
Det som Lmm2021 hävdar är iofs logiskt oavsett om det är stor synd om kvinnan.
Hen kommer förr eller senare att bekräfta att så är fallet med hjälp av information från FUP.
Mitt tips för bättre stämning i den här tråden är att argumentera aldrig emot något som du har låga chanser att motbevisa.
Citera
2021-10-14, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du vill inte spekulera i vad som hänt den försvunna kvinnan i Malmö men samtidigt vill inte du överväga om även kvinnan betett sig dåligt, provocerande och kränkande mot sin make i deras helt uppenbart destruktiva relation?
Möjligheten att båda parterna har misshandlat och hotat varandra finns dessutom.

Det lilla vi vet om det aktuella fallet i Malmö är inte mycket men av andra kriminalfall att döma så har man ju blivit rejält överraskad av att läsa förundersökningen för då har många bitar fallit på plats och man har fått en helhetsbild.

Allt är inte svart och vitt. Väldigt sällan i så fall.

Den försvunna kvinnan kan i teorin ha begått suicid eller flytt undan vardagens vedermödor med barn, jobb, gräl, tjafs och problem med maken och vill vila upp sig på okänd ort eller så är hon mördad?

Att hon blivit kidnappad känns föga troligt eller att mannen hyrt in folk för att döda henne, frakta bort och dumpa kroppen?

Utifrån det lilla vi vet, så utgår jag från att hon i hennes och hennes makes relation var offer för våld och maken var förövaren. Finns inget som talar för något annat vad jag vet.

Jag tror, utifrån det lilla vi vet, att hon har blivit mördad av sin make. Varför? Jo, för att hon ville lämna honom, ansökt om besöksförbud. Och det är oftast som farligast för kvinnan när hon valt att lämna mannen, det är då mord ofta sker om det finns en våldshistorik sedan tidigare (med en våldsam man och ett kvinnligt offer). Mannen tappar ju då all makt och kontroll över kvinnan och det kan leda till att mannen gör något mycket överilat. Lägg därtill att polisen misstänker honom för människorov på sannolika skäl och att hon har varit borta ett tag nu och att mannen var den sista personen som såg kvinnan i livet, vad vi vet. Så jag tror att han har mördat henne. Finns mycket som talar för det.

Verkar inte troligt att hon har lämnat sina barn frivilligt. Utsätta dem för traumat att deras mamma är försvunnen och att deras pappa/styvpappa eventuellt är skyldig till det. Nej, det verkar inte troligt alls.

Så jag ser inget som talar för att hon har försvunnit frivilligt. Och mycket som talar för att hennes make har med försvinnandet att göra och att han även har mördat henne. Tyvärr. Jag hoppas att jag har fel och att hon lever och kommer tillrätta, för alla inblandades skull. Men jag tror tyvärr att det inte är så. Alternativt att hon lever, men är utsatt för människorov. Och då hoppas jag även då att hon kommer tillrätta. Om hon är död, hoppas jag att man snart hittar henne, så att de närmaste får svar.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-10-14 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in