Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Tack men det är just destruktiva relationer jag försökt belysa tidigare, dom har nästan alltid två motpoler som behandlar varandra illa.
Det finns dessutom ingenting i nuläget som pekar på att den försvunna kvinnan låtit sig skrämmas eller tvingats att träffa sin make, det där är bara en lös spekulation från dig.
Du följer bara dina egna fördomar när du skriver inlägg om hur den försvunna kvinnan kan ha agerat. Det för knappast debatten framåt.
Nu blandar du ihop äpplen och päron.
Destruktiva relationer finns absolut, där båda parter i relationen är lika goda kålsupare båda två. Där våldet sker från båda håll.
Men när man pratar om "våld i nära relationer" så handlar det om
en förövare och
ett offer. Våldet är enkelriktad. I dessa relationer bryts offret successivt och systematiskt ner. Kontrolleras. Misshandlas psykiskt och ibland även fysiskt. Hotas. Och det finns fyra konstellationer på könstillhörighet i dessa relationer.
1. offret är en kvinna och förövaren är en man.
2. offret är en man och förövaren är en kvinna.
3. offret är en kvinna i en samkönad relation och förövaren är således också en kvinna.
4. offret är en man i en samkönad relation och förövaren är således också en man.
Utifrån de uppgifter som finns om det aktuella paret så låter det
inte som de levde i en destruktiv relation där båda var lika goda kålsupare båda två. Utan det låter som kvinnan var offret och mannen var förövaren.
I övrigt vill jag inte spekulera i vad som har hänt kvinnan. Jag hoppas dock det snart blir rätsida i detta ärendet för alla inblandades skull.