2021-10-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

Om man lyssnar ett par gånger med hörlurar så hör man att det andra ljudet inte alls är särskilt likt det första.

Har bott granne med Essingeleden och hört en del däckexplosioner. Första smällen låter precis som en sådan, en dov smäll med ett eko tätt inpå. Det låter ivarjefall absolut inte som ett vapen som avlossas.

Precis innan andra smällen, som måste vara när bilen träffas av långtradaren, hörs ett svagt rasslande ljud som troligtvis är när Range Rovern kör över vajern.

Tänkte först att vajern klipptes mitt i tu när RR körde över till andra sidan. Men nu ser jag på de nya bilderna att bilen har kört över vajern. Stolparna viker sig, vilket också är helt logiskt.
Citera
2021-10-12, 15:12
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Spinna däck utan motorljud?
Kanske med en trampbil då.
Däremot kan någon ha klippt ihop diverse ljud från Youtube.

Det som gör mig mest tveksam till dess äkhet är att den inte lämnats till polisen eller sålts till någon kvällstidning och att krocken bara låter som en smäll när hytten på en lastbil lossnade osv, samt att det inte går att urskilja något ljud från när skottet träffar bilen.
Citera
2021-10-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
De första två smällarna låter som två skott i snabb följd med ett 50 cal snipergevär
https://www.youtube.com/watch?v=0J-7GsflIZA

Dubbelskott är för att gå igenom rutan. Det första skottet försvagar rutan. Det andra krossar den.

Sedan kör föraren med "mjölkvit" ruta i full motvind och ser inte vart han kör.

Här ser man en bild på hur en armerad bilruta ser ut efter beskjutning. Om man försöker köra i hög fart på motorväg och rutan plötsligt blir mjölkvit så kan man nog försöka bromsa och svänga bort från skottvinkeln för att undvika fler skott.

https://www.youtube.com/watch?v=24Uz2OcbEmo
https://www.armormax.com/blog/what-can-stop-a-50-cal-bmg-ap-round/
Citera
2021-10-12, 15:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det var ju lågt. Kan finnas prispengar som vi inte känner till.

Det kan det handla om ett insiderjobb där gm blev bearbetad under lång tid. Vem vet. Lockad med stora pengar.

Man måste förstå ordet fatwa en dödsdom i muslimska världen. Det är sällan man sätter pris på en persons död. Eftersom det finns en fatwa. Enklast förklarat är ex en man muslim och möter en person på gatan och känner till att det finns en fatwa mot den personen är det en Styggelse gentemot Allah att inte slakta grisen.
Har man förstått det inser man att pengar är inget gentemot att förarga den store Guden Allah.
Citera
2021-10-12, 15:41
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ok
Tråden och vittnen säger civil polisbil, typ SUV. Media säger polisbil. Inte om den är målad eller ej.
Gissar media menar bil med poliser i.

Ja de är möjligt jag läste polisbil och uppfattade det som en vanlig polismålad bil.
Om de var en Suv då vill jag veta var de livvakter, varför körde VIP bil så fort och varför hängde man inte på? Då man alltid ska ha VIP fordonet under uppsikt
Citera
2021-10-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Däremot kan någon ha klippt ihop diverse ljud från Youtube.

Det som gör mig mest tveksam till dess äkhet är att den inte lämnats till polisen eller sålts till någon kvällstidning och att krocken bara låter som en smäll när hytten på en lastbil lossnade osv, samt att det inte går att urskilja något ljud från när skottet träffar bilen.

Var mera tveksam till ljudfilens äkthet när jag fick höra den i morse. Men det finns ett svagt ljud som med 0,75 sek föregår kraschljudet. Lekte med tanken om att detta ljud uppstod när vajerräcket forcerades. Och för min del är det numera påvisat som klart rimligt, med tanke på en nu (i inlägg strax här ovan) beräknad medelhastighet mellan vajerräcket och kollisionen om ca 90-97 km/h.

Har svårt att tro att någon som gör ett fejkat ljudklipp skulle bry sig om att lägga in ett så svagt - nätt o jämnt hörbart - ljud som passar så väl in i pusslet. Visst, det skulle ju - ÄVEN DET - teoretiskt kunna vara en tillfällighet, men bedömer sannolikheten för det som ytterst låg. Så jag bedömer numera ljudfilen som varande äkta. Givetvis utan vadslagning dock.

Att sedan en enkel övervakningskamera s.a.s. autoklipper i inspelningsvolymen är nog inte så märkligt. Kan ju även finnas något hinder mellan just kollisionsplatsen och kameran som sänker ljudnivån som når fram till kameran.

Tyder väl f.ö. på gott omdöme och anständighet att först o främst lägga ut ljudfilen just här i denna tråd. Vem vet med säkerhet om vi någonsin skulle fått höra den annars.
Senast redigerad av Beow 2021-10-12 kl. 15:50.
Citera
2021-10-12, 15:56
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Spinna däck utan motorljud?
Kanske med en trampbil då.
Ja, för det är skitsvårt att leta upp ett par filmer på Youtube och spela upp dom på en sunkig monitorhögtalare under tiden som man spelar in det hela med mobilen för att få till en ljudfil som du sedan förstår att den måste vara äkta eftersom du inte hör något motorljud.
Citera
2021-10-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag lämnar med varm hand över topografin till andra. Om dina avstånd stämmer skulle det innebära en nedbromsning av hastigheten från runt 160 km/h till runt 100 km/h innan krängningen mot vajerräcket. Låter ganska rimligt.

Vi har ett tidsspann på 4,8 sekunder från dubbelsmäll till vad vi tror är ljudet från kollisionen.
Ett tidsspann på 3,9 sekunder från dubbelsmäll till vad vi tror är ljudet från vajerräcket.
Ett tidsspann på ca 2,5 sekunder från första dubbelsmällen tills tjutande bromsljud hörs.

Vad är status på lastbilsföraren? Mycket beror på vad den första dubbelsmällen var.

Låter oerhört rimligt, snyggt jobbat!

Ljudfilens äkthet får väl därmed sägas vara styrkt.
Åtminstone tills motsatsen kan påvisas.
Citera
2021-10-12, 16:06
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja de är möjligt jag läste polisbil och uppfattade det som en vanlig polismålad bil.
Om de var en Suv då vill jag veta var de livvakter, varför körde VIP bil så fort och varför hängde man inte på? Då man alltid ska ha VIP fordonet under uppsikt
Det kan väl vara så enkelt att dom uppfattade en bil som ett möjligt hot och att följebilen fick i uppgift att blockera eller bevaka den under tiden som huvudbilen ökade avståndet till det eventuella hotet?

Det verkar ju rätt efterblivet om det skulle finnas en regel som förhindrar följebilen från att agera på eventuella hot.
Citera
2021-10-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deikoo
Det här med felande ABS system kan ni glömma.
Det sitter en kuggkrans runt varje drivaxel som en sensor läser av konstant. Om en kuggkrans skulle vara skadad eller att en sensor slutar fungera så lyser en varningslampa i instrumentet samt ABS systemet slutar fungera helt.
Att därför enbart vänster hjul skulle låsa sig ter sig därför helt orimligt. Att föraren skulle köra extremt fort med ABS frånkopplad skulle vara möjligt, men med tanke på riskerna som ökas så skulle jag tro att de tar det mer piano.

Nä, ABS systemet fungerade.
Enda alternativet är att något hände med något däck som gjorde att bilen blev instabil samtidigt som systemet slogs ut. Men det skulle aldrig få ABS systemet att enbart fungera på en sida. Antingen är det på eller av.
Nää. Du har nog ännu inte fattat: en ABS givare kan ha pajats, initialt, och NÄR föraren bromsar i panik någon sekund senare så har han noll koll på nån jäddlans varningslampa!
Citera
2021-10-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Låter oerhört rimligt, snyggt jobbat!

Ljudfilens äkthet får väl därmed sägas vara styrkt.
Åtminstone tills motsatsen kan påvisas.

Mellan ljudet som skulle kunna vara vajerpassagen och smällen övergår däckljudet till ett dubbelt däckljud, det andra ljudet har en gällare ton på mindre än en sekund och skulle kunna vara lastbilen. I så fall hann lastbilsföraren knappt nudda bromen innan det smällde.

Om vi förutsätter att lastbilsföraren höll de tillåtna 90 km/h som en lastbil får köra på en motorväg så är reaktionssträckan ca 27 meter. Bromssträckan vid den hastigheten under perfekta förhållanden (bra väglag/bromsar/osv) är ca 32 meter.

Så om lastbilsföraren såg Range Rovern svänga vänster med hård inbromsning och då kastade sig på bromsen stämmer reaktionstid + bromssträcka väl överens med ljudklippet.
Senast redigerad av Disputator 2021-10-12 kl. 16:40.
Citera
2021-10-12, 17:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Man måste förstå ordet fatwa en dödsdom i muslimska världen. Det är sällan man sätter pris på en persons död. Eftersom det finns en fatwa. Enklast förklarat är ex en man muslim och möter en person på gatan och känner till att det finns en fatwa mot den personen är det en Styggelse gentemot Allah att inte slakta grisen.
Har man förstått det inser man att pengar är inget gentemot att förarga den store Guden Allah.
Ok. Tack. Alltså ingen svensk Jihad Jane då, en tok som står i direktkontakt med Muhammed och som ser det som sin livsuppgift att ha ihjäl Vilks.

Men du ser det alltså som uteslutet att en oljeshejk skulle muta en bilmekaniker med x antal miljoner då?? Kanske skicka ett litet postpaket med en manick i att fästa på bilen?

Eller vad tror du orsakade den kraftiga smällen där i början på ljudfilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in