Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Däremot kan någon ha klippt ihop diverse ljud från Youtube.
Det som gör mig mest tveksam till dess äkhet är att den inte lämnats till polisen eller sålts till någon kvällstidning och att krocken bara låter som en smäll när hytten på en lastbil lossnade osv, samt att det inte går att urskilja något ljud från när skottet träffar bilen.
Var mera tveksam till ljudfilens äkthet när jag fick höra den i morse. Men det finns ett svagt ljud som med 0,75 sek föregår kraschljudet. Lekte med tanken om att detta ljud uppstod när vajerräcket forcerades. Och för min del är det numera påvisat som klart rimligt, med tanke på en nu (i inlägg strax här ovan) beräknad medelhastighet mellan vajerräcket och kollisionen om ca 90-97 km/h.
Har svårt att tro att någon som gör ett fejkat ljudklipp skulle bry sig om att lägga in ett så svagt - nätt o jämnt hörbart - ljud som passar så väl in i pusslet. Visst, det skulle ju - ÄVEN DET - teoretiskt kunna vara en tillfällighet, men bedömer sannolikheten för det som ytterst låg. Så jag bedömer numera ljudfilen som varande äkta. Givetvis utan vadslagning dock.
Att sedan en enkel övervakningskamera s.a.s. autoklipper i inspelningsvolymen är nog inte så märkligt. Kan ju även finnas något hinder mellan just kollisionsplatsen och kameran som sänker ljudnivån som når fram till kameran.
Tyder väl f.ö. på gott omdöme och anständighet att först o främst lägga ut ljudfilen just här i denna tråd. Vem vet med säkerhet om vi någonsin skulle fått höra den annars.