2021-10-12, 13:35
Medlem
Intressant att det är ett "vittne" som dom döpt till Norman Korkis....korkade nordmän som är så lätta att lura, arrogant minst sagt 😁
Citera
2021-10-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Kanske därifrån ljudet kommer!

/J

Exakt! Ett eko från en svunnen tid.
Citera
2021-10-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Min tanke är i första hand att om möjligt bedöma ljudfilens äkthet genom att få ett hum om bilens medelhastighet den allra sista biten, alltså mellan forcerandet av vajerräcket och kollisionen. Då har såklart hastigheten vid förstasmällen avsevärt hunnit sänkas - men till vad?

Bromsspårens längd på södergående körfält kan möjligen skvallra om resten. Med i beräkningarna måste då förstås vara den allmänna principen om massans tröghet. Och 4,5 ton är såklart en väldans massa massa att bromsa ner i hastighet.
Kollade på maps.
Närmsta hus ligger ca 100 meter från olycksplatsen..sen ligger det några hus på ca 200 meter från vägen också.
Citera
2021-10-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

De första två smällarna låter som två skott i snabb följd med ett 50 cal snipergevär
https://www.youtube.com/watch?v=0J-7GsflIZA

Dubbelskott är för att gå igenom rutan. Det första skottet försvagar rutan. Det andra krossar den.

Sedan kör föraren med "mjölkvit" ruta i full motvind och ser inte vart han kör.
Citera
2021-10-12, 13:54
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
De första två smällarna låter som två skott i snabb följd med ett 50 cal snipergevär
https://www.youtube.com/watch?v=0J-7GsflIZA

Dubbelskott är för att gå igenom rutan. Det första skottet försvagar rutan. Det andra krossar den.

Sedan kör föraren med "mjölkvit" ruta i full motvind och ser inte vart han kör.

OK, nu har tråden alltså kommit fram till att det både låter som ett pansarskott och som två skott med prickskyttegevär kaliber 50..

Vad blir nästa "det låter precis som"..?
Citera
2021-10-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
9 meter mellan mittlinjerna som är 3 meter långa, enligt film och bilder i norrgående riktning så är bromsspåren efter vajerpassage (från mitten av mittremsan) ca 25-27 meter. D.v.s. en hastighet om ca 90-97 km/h. Förutsatt att ljudfilen är äkta då.

Jag lämnar med varm hand över topografin till andra. Om dina avstånd stämmer skulle det innebära en nedbromsning av hastigheten från runt 160 km/h till runt 100 km/h innan krängningen mot vajerräcket. Låter ganska rimligt.

Vi har ett tidsspann på 4,8 sekunder från dubbelsmäll till vad vi tror är ljudet från kollisionen.
Ett tidsspann på 3,9 sekunder från dubbelsmäll till vad vi tror är ljudet från vajerräcket.
Ett tidsspann på ca 2,5 sekunder från första dubbelsmällen tills tjutande bromsljud hörs.

Vad är status på lastbilsföraren? Mycket beror på vad den första dubbelsmällen var.
Citera
2021-10-12, 14:13
Medlem
Svartpixlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

Om du höjer upp ljudet strax innan den sista stora smällen så hörs även ett annat ljud, typ "Thud", kanske när den passerar räcket?
Citera
2021-10-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK, nu har tråden alltså kommit fram till att det både låter som ett pansarskott och som två skott med prickskyttegevär kaliber 50..

Vad blir nästa "det låter precis som"..?

Vi får lista alla möjliga förklaringar. Det här är väl en tråd i konspirationer och alternativa teorier?
Explosion från placerad bomb på bilen med eko.
Pansarskott med eko.
Prickskyttegevär med eko.
Punktering med eko.
En blixt från klar himmel (med eko).
Citera
2021-10-12, 14:29
Medlem
cptwillards avatar
Om man utgår från att ljudfilen är äkta:
Om det är AT4, GRG eller liknande. Så är det ingen träff i målet, för då borde träffen ha låtit också.
Citera
2021-10-12, 14:38
Medlem
Ljudfilen säger ingenting när det inte finns en korrelation till tidpunkt på filen.
Kan varit inspelad 2014 då morfar vådasköt sig själv på älgjakten med efterföljande beskjutning från jaktlaget, vilka beväpnade med pansarskott, drog iväg en salva.

LV vilar i evighetens rondell.
Case Closed.
Citera
2021-10-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
9 meter mellan mittlinjerna som är 3 meter långa, enligt film och bilder i norrgående riktning så är bromsspåren efter vajerpassage (från mitten av mittremsan) ca 25-27 meter. D.v.s. en hastighet om ca 90-97 km/h. Förutsatt att ljudfilen är äkta då.

Klart rimligare. Tack!

(Hade själv dessvärre "otur" när jag försökte tänka förut i en kommentar till det inlägg som du kommenterar till här ovan. En längre sträcka ger såklart en högre hastighet - om tiden ligger fast. Meter per sekund, lixom.)
Citera
2021-10-12, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Fast gör den verkligen det? Bonden imiterar ett konstant ljud som vissa tolkat som däcktjut och andra som en tuta och här kommer plötsligt en mystisk ljudfil med något som visserligen låter som däcktjut men som inte alls påminner om det ljud som bonden gjorde.

Skulle jag gissa så kommer däcktjutet från en parkeringsplats där någon spunnit i cirklar.
Spinna däck utan motorljud?
Kanske med en trampbil då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in