2021-10-12, 11:21
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Taktiken att koppla ur airbag är ju också tveksam m man har för vana att kräma runt i 160.
Då är nog trafiken generellt betydligt farligare än lede fi.

Bilden av lekstuga framträder allt mer.

Ja de nya bilderna på långa bromsspår tyder på extremt hög fart , panikbromsat och sen smällt rakt igenom vajerräcket och in i långtradaren.
Citera
2021-10-12, 11:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det finns en knapp i bilen som man kan välja airbag på eller av. Ofta väljer man av för minsta smäll så löser de ut och det vill man inte när man vill fly från och där man ev kan köra på eller forcera ett hinder,

Aha, vad bra - jag har haft den här diskussionen tidigare i tråden också och funderat på sådana lösningar, men då vet jag. Dock vet man förstås inte hur de hade det inställt, men det spelar antagligen mindre roll i en sån jäkla smäll..
Citera
2021-10-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Jag förstärkte ljudet med +15 db. Beskar ned filen.

https://we.tl/t-y8XfCZo4Fs

Ca 05:00 Den första (dubbel)smällen kan tolkas som
1) Skott och träff
2) Ett skott med eko
3) En väldigt ljudlig punktering med eko
4) Range Rovern kör i räcket första gången, med eko

Sedan tilltagande däcksljud

Ca 11:00
Den andra smällen måste vara kollisionen, den är något kraftigare och jag tycker mig höra materialljud, en skarp kort ton i ljudet.

Det som förbryllar är att den första smällen är så lik den andra.

Man får tacka. Även i denna version tycker jag mig höra ett svagt ljud under däcktjutets sluttamp, alltså nästintill omedelbart innan kollisionen. Om org.filen är äkta så kan det svaga ljudet rimligen inte hänföras till annat än passagen över vajerräcket. Håller du med?

Har du möjlighet att även göra en grafisk audiokurva? I så fall skulle man ju kunna göra ett försök att approximativt uppskatta bilens medelhastighet den korta distansen mellan passagen över vajerräcket och kollisionsplatsen.

Första smällen tycker jag låter som ett typiskt momentant "högtrycksgasutsläpp" (med eko), vilket på håll (med ex.vis trädridåer emellan) nog gör det svårt att skilja mellan däckexplosion och ett avlossat skjutvapen i någon form (alternativt en helt liten sprängladdning). Skott o träff tror jag däremot inte på. Och en ev tidigare kontakt med vajerräcket borde väl inte ge ifrån sig ett så momentant ljud.

Andra smällen låter inte lika momentan som den första, i åtminstone mina öron. Och det finns väl goda skäl att tro att bara de högsta ljudet från kollisionen har nått kamerans mik. På närhåll har såklart ljudsensationerna varit något mera utdragna i tid.
Citera
2021-10-12, 11:27
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jo. Har läst dina beskrivningar av detta förut. Du bedyrar att systemet som används är det bästa som kan åstadkommas. Det är möjligt det är riktigt generellt.
Men i det här fallet, när VIP bilen dammade på, troligen, i 160 +, så var det inte optimalt att ligga långt (oklart hur lång, men långt) efter.
Att följebilen skulle vara en målad ( vilket jag utlöser som att det är en blåvit polisbil med stora bokstäver på) har jag inte hört från nån annan.
Om du menar att den hade en färg så stämmer det däremot med andra iakttagelser.

Nej de är inte optimalt o ligga så pass långt bakom man måste alltid se VIP bilen.
Det stod i tidningarna att Vilks livvaktsbil som kraschat var eskorterad av polisbil (målad innebär blå/vit ) jag reagerade själv när jag såg den andra RR som stod still om de var följebilen har det varit livvakter hoppas jag och att inte bara poliser i uniform fått hoppa in o köra.
Är det RR som legat bakom måste de ha brustit i taktik och tror inte eskorten kör 160 km/h om det inte är ett hot. Ibland kan de också tvingas förhindra ett efterföljande men så verkar inte vara fallet de verkar bara ha hamnat på efterkälken för att en som jag tror förare av Vilks bil brustit i omdöme och kört vårdslöst
Citera
2021-10-12, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag tycker du övertolkar.

Men dubbelsmällen tycker jag låter exakt som ett skott från grov kaliber med eko.
Känns spontant exakt så man hör när man är en bit från skjutbanor.

Men det var länge sen jag låg i lumpen och även om jag haft sommarstuga bredvid en skjutbana är jag inte 100 säker. Men här lär det finnas vana jägare och militärer.
Det jag med säkerhet kan säga är att det INTE kan vara en "däckexplosion"

Sedan hör man däckljudet ganska tydligt.

Smällen in i lasbilen låter förvånansvärt lite jämfört med skottet

Så här ser ljudet ut.
https://imgur.com/a/bHJ6wrx

@Beow: kurva kommer här.

Värt att notera är att den första dubbelsmällen syns tydligt varandes två ljud, ett högre initital och ett lägre följeljud. Den andra smällen ger inget tydligt eko. Den andra smällen är större ljudmässigt. Skulle jag gissa på den första smällen så skulle jag 9 gånger av 10 sagt skott. Jag försöker att inte övertolka. Men för att komma någon vart bör man ställa upp hypoteser. Om smäll 1 låter så här mycket relativt kraschsmällen, vad kan då smäll 1 tänkas vara?
Citera
2021-10-12, 11:30
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Aha, vad bra - jag har haft den här diskussionen tidigare i tråden också och funderat på sådana lösningar, men då vet jag. Dock vet man förstås inte hur de hade det inställt, men det spelar antagligen mindre roll i en sån jäkla smäll..

Jag vet ju inte att just denna bil har det så men de brukar vara så på alla bepansrade fordon för måste man köra på en person, eller köra upp på trottoaren , köra på en vägbom etc löser airbags ut och då kan man inte se att köra. Vi hade det på alla bilar i Irak o Afghanistan
Citera
2021-10-12, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
Jovisst... Men var är ljudet från själva kollisionen?
Kommer ju en smäll till senare.
Först en dubbelsmäll sen en singelsmäll.
Citera
2021-10-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beow
Man får tacka. Även i denna version tycker jag mig höra ett svagt ljud under däcktjutets sluttamp, alltså nästintill omedelbart innan kollisionen. Om org.filen är äkta så kan det svaga ljudet rimligen inte hänföras till annat än passagen över vajerräcket. Håller du med?

Har du möjlighet att även göra en grafisk audiokurva? I så fall skulle man ju kunna göra ett försök att approximativt uppskatta bilens medelhastighet den korta distansen mellan passagen över vajerräcket och kollisionsplatsen.

Första smällen tycker jag låter som ett typiskt momentant "högtrycksgasutsläpp" (med eko), vilket på håll (med ex.vis trädridåer emellan) nog gör det svårt att skilja mellan däckexplosion och ett avlossat skjutvapen i någon form (alternativt en helt liten sprängladdning). Skott o träff tror jag däremot inte på. Och en ev tidigare kontakt med vajerräcket borde väl inte ge ifrån sig ett så momentant ljud.

Andra smällen låter inte lika momentan som den första, i åtminstone mina öron. Och det finns väl goda skäl att tro att bara de högsta ljudet från kollisionen har nått kamerans mik. På närhåll har såklart ljudsensationerna varit något mera utdragna i tid.

Fixat ljudkurva.

Ja det är ett ljud innan andra smällen som kan vara forcerandet av vajerräcket.

Det hörs ett sus genom hela filen, trafiksus, mikrofonen har plockat upp det utan problem.
Citera
2021-10-12, 11:39
Medlem
Sobrilbils avatar
https://youtu.be/s7XUPRVmQJo

Ganska likt.
Citera
2021-10-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
https://youtu.be/s7XUPRVmQJo

Ganska likt.

Ja det är likt. Det går inte att säga något annat.
Citera
2021-10-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nej de är inte optimalt o ligga så pass långt bakom man måste alltid se VIP bilen.
Det stod i tidningarna att Vilks livvaktsbil som kraschat var eskorterad av polisbil (målad innebär blå/vit ) jag reagerade själv när jag såg den andra RR som stod still om de var följebilen har det varit livvakter hoppas jag och att inte bara poliser i uniform fått hoppa in o köra.
Är det RR som legat bakom måste de ha brustit i taktik och tror inte eskorten kör 160 km/h om det inte är ett hot. Ibland kan de också tvingas förhindra ett efterföljande men så verkar inte vara fallet de verkar bara ha hamnat på efterkälken för att en som jag tror förare av Vilks bil brustit i omdöme och kört vårdslöst

Ok
Tråden och vittnen säger civil polisbil, typ SUV. Media säger polisbil. Inte om den är målad eller ej.
Gissar media menar bil med poliser i.
Citera
2021-10-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daedalos
Fixat ljudkurva.

Ja det är ett ljud innan andra smällen som kan vara forcerandet av vajerräcket.

Det hörs ett sus genom hela filen, trafiksus, mikrofonen har plockat upp det utan problem.

Proffsigt gjort, över förväntan.

Det där "svaga ljudet - över vajerräcket?" har jag pga orutin svårt att urskilja i kurvan. Men du vet såklart. Hur många tusendels sek mellan det och kraschen?

Vad som nu vore av största intresse är ju förstås att få veta var den som videofilmade befann sig. Men det antar jag att du vet precis lika lite om som jag i nuläget.
Senast redigerad av Beow 2021-10-12 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in