2021-10-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Bara jag som har en dålig känsla inför morgondagen och veckan?

Känns som btc inte pumpat så bra som det borde och att det kommer dumpa ganska hårt imorgon.
Köpte polkadot för 30k inatt men det tänkte jag hålla året ut iaf pga deras nyheter.

Dålig känsla får jag också när det gått upp, sen stannar det av i flera dagar eller nån vecka.
Det brukar kunna se ut så innan större nergångar.
BOOM!, bara sådär är priset nere 20% på en dag, ingen såg det komma och alla får panik och säljer.

56.5k i skrivande stund. Det är väl inte illa pinkat
Det var nog mest sedvanlig scammy weekend action såg i helgen, låg volym.

Polkadot kommer nog också va en winner i oktober.
Citera
2021-10-11, 14:09
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Bara jag som har en dålig känsla inför morgondagen och veckan?

Känns som btc inte pumpat så bra som det borde och att det kommer dumpa ganska hårt imorgon.
Köpte polkadot för 30k inatt men det tänkte jag hålla året ut iaf pga deras nyheter.

Dålig känsla får jag också när det gått upp, sen stannar det av i flera dagar eller nån vecka.
Det brukar kunna se ut så innan större nergångar.
BOOM!, bara sådär är priset nere 20% på en dag, ingen såg det komma och alla får panik och säljer.

Ja fan vad dåligt Btc har pumpat, endast 20% upp på en vecka!
Citera
2021-10-11, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nitiniti
Ja fan vad dåligt Btc har pumpat, endast 20% upp på en vecka!
Verkligen pumpat bra.
Köpte man dippen?!
NJA.... inte alltid lätt att ha pengar redo.

Tror ni den klarar av dessa nivåer nu?
Citera
2021-10-11, 19:09
Medlem
Vem fan köper btc på 55-60k?
Innan ni dumförklarar mig så menar jag att:

De stora och smarta investerarna måste ju redan köpt på sig bitcoin i somras vid 30-40k.

Kommer stora investerare fortfarande köpa för hundratals miljoner även när priset är på 70-90k usd?
Jag är tveksam.
Även om dom skulle va ny inom bitcoin så är dom ju knappast helt dum i huvet så att dom inte har koll på market cyklar och att priset kan, och förmodligen kommer, dumpa enormt kommande åren.

Jag är småsparare och skulle absolut inte våga köpa på dom nivåerna.
Senast redigerad av sergiorant 2021-10-11 kl. 19:12.
Citera
2021-10-11, 19:13
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant

De stora och smarta investerarna måste ju redan köpt på sig bitcoin i somras vid 30-40k.

Kommer stora investerare fortfarande köpa för hundratals miljoner även när priset är på 70-90k usd?
Jag är tveksam.

Du köpte ju själv på 60k i våras? Dumförklarar du dig själv?

De som kommer köpa på 70-90k är folk som dig som FOMOar in.
Citera
2021-10-11, 19:31
Avslutad
Citat:

Det var vi många här i tråden som gjorde. Du var däremot emot det och hävdade att det skulle gå upp till 50K innan du köpte in dig (av oklara orsaker för att uttrycka mig diplomatiskt).
Citera
2021-10-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Påstående: Bitcoin är det mest friktionslösa vi har inom ekonomi.

Vad menar jag med friktion?
Investerar jag i guld så är inte det lika friktionslöst, då det finns massa kostnader knutet till investeringen. Pratar vi fysiskt guld så är det en kostnad att ta sig till handelsplatsen och transportera guldet samt en kostnad att se till att förvara det säkert. Friktionen ökar dessutom om vi pratar om stora mängder guld.
Köpte jag guld för 10 år sedan, är desstuom guld värdet mindre idag, och då har vi inte tagit bort alla kostnader det inneburit att förvalta detta guld under dessa 10 år.

Köpa aktier eller fonder har friktion i kostnader som bankerna tar för att hantera produkterna åt dig, en kostnad på ett par procent per år.

Investerar jag i fastigheter så finns det fortfarande olika månadsavgifter som skall betalas, för att inte tala om underhållet av fastigheten över tid.

Väljer jag att ha pengarna på ett konto så är det en årlig inflation på 2-15 procent beroende på vad man jämfört med.

Men köper jag Bitcoin så är helt friktionslöst, är det inte? Det finns ingen årlig kostnad att äga Bitcoin. Det finns ingen inflation som äter upp värdet över tid.
Jag kan inte komma på något annat som är lika friktionslöst som Bitcoin?
Denna egenskap måste ju vara väldigt eftertraktad för det stora kapitalet som finns där ute.

Det som håller det stora kapitalet borta är väl oklarheten kring regleringar, men det är inte att jämföra med friktion här. Så så fort det klarnar så bör pengarna strömma ut från de klassiska sätten att investera i, in till Bitcoin kan man ju tycka?
Kostnaden för att hålla nätverket säkert betalas av alla som håller BTC då det betalas genom inflation; miners får nya BTC för att de säkrar nätverket och tillhandahåller transaktioner vilket minskar varje BTC's värde. 900 nya BTC skapas varje dag - det är drygt $51 300 000 i säljtryck 'varje dag', egentligen så säljer miners inte sina nyprintade BTC varje dag utan de sitter på BTC länge för att sedan dumpa när de har ett bra tillfälle.

När BTC har nått 21 miljoner så måste nätverkets säkerhet finansieras genom transaktionskostnader vilket med all förmodan kommer leda till att nätverkets hash rate faller så lågt att nätverket blir osäkert och BTC blir värdelöst.

BTC kräver eviga kapitalutgifter i form av energi och halvledare för att inte nätverket ska bli osäkert och därmed värdelöst, dvs om alla slutar 'mina' bitcoin så blir det värdelöst. Guld är exakta motsatsen, om alla slutar gräva efter guld så kommer inte allt guld i världen börja rosta eller kollapsa, allt som kommer ske är att mindre guld når marknaden vilket kommer leda till ökade priser. Det är detta som skiljer guld och btc åt - guld är en självständig råvara vars egenskaper är försäkrade av fysikens lagar, btc är en bit kod som inte kan överleva utan att människor arbetar ständigt för dess överlevnad och har all kapital och infrastruktur som krävs.
Senast redigerad av NigNog 2021-10-11 kl. 20:11.
Citera
2021-10-11, 20:06
Medlem
Gavins-Friends avatar
Jag köpte en jävla massa bitcoins och annat i våras när det var hajpat. Låg 40% minus i somras och folk sa åt mig att sälja innan jag förlorade allt. Nu ligger man på typ 20% plus Var tyvärr tvungen att sälja av lite idag för jag behövde stålar men det är allt jag någonsin sålt. Men jag tror lätt på ATH innan oktober är slut av det jag analyserat och lyssnat på vad mer insatta än mig säger.

Konstigt att inte de stora altcoins hakat på senaste dagarna. Känns som folk för över sina altcoins till bitcoin kanske? Förstår inte varför bitcoin ska bli valuta exempelvis annat än att det är den mest kända. Finns ju andra som kan hantera det där bättre. Men får känslan att folk "går tillbaka" till BTC eller har jag fel?
Senast redigerad av Gavins-Friend 2021-10-11 kl. 20:09.
Citera
2021-10-11, 20:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Den som värderar att Bitcoin kan kosta 100k vid nyår, tex?

Vem var det som köpte när vi nådde 30k första gången? 40k? Säker samma typer av investerare som köper vid 60k och vid 100k och vid 500k

Var tror du Bitcoin kan vara om ett år? Om två år? Om 3 år? Har du sett Stock to Flow modellen? Är den felaktig?

Man kan ju vända på din fråga och säga, vem kommer låta Bitcoin droppa under 40k igen, utan att köpa upp allt som säljs? Vem vågar ha sina köpordrar vid 35k och riskera att aldrig bli fylld?

Enkel tillgång och efterfrågan i en marknadsekonomi.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-11 kl. 20:22.
Citera
2021-10-11, 20:25
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Jag är tveksam.
Även om dom skulle va ny inom bitcoin så är dom ju knappast helt dum i huvet så att dom inte har koll på market cyklar och att priset kan, och förmodligen kommer, dumpa enormt kommande åren.

Jag är småsparare och skulle absolut inte våga köpa på dom nivåerna.
Du är rolig du. Du köpte ju toppen och sålde botten i somras. -45%.

Skulle inte du köpa när btc är på gång till ny ath? Ska jag tolka ditt inlägg som att du är klar med btc denna cykeln?

Btw, säg till när du köper. Marknaden kommer definitivt dumpa strax efter så då kan jag sälja lite innan.
Citera
2021-10-11, 20:38
Medlem
Leastons avatar
[quote=NigNog|77558997]Kostnaden för att hålla nätverket säkert betalas av alla som håller BTC då det betalas genom inflation; miners får nya BTC för att de säkrar nätverket och tillhandahåller transaktioner vilket minskar varje BTC's värde. 900 nya BTC skapas varje dag - det är drygt $51 300 000 i säljtryck 'varje dag', egentligen så säljer miners inte sina nyprintade BTC varje dag utan de sitter på BTC länge för att sedan dumpa när de har ett bra tillfälle.
Du kan se det som att miners köper 900 Bitcoin om dagen, för det är klarlagt att dessa inte säljs direkt på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
När BTC har nått 21 miljoner så måste nätverkets säkerhet finansieras genom transaktionskostnader vilket med all förmodan kommer leda till att nätverkets hash rate faller så lågt att nätverket blir osäkert och BTC blir värdelöst.
Låg hashrate skulle göra det lönsamt att bidra med hashrate, genialt va?
Hashraten kommer finnas i relation till transaktionskostnaderna som betalas.

Citat:
BTC kräver eviga kapitalutgifter i form av energi och halvledare för att inte nätverket ska bli osäkert och därmed värdelöst, dvs om alla slutar 'mina' bitcoin så blir det värdelöst.
Varför skulle alla sluta mine:a Bitcoin om man kan tjäna pengar på att göra det?
Det är som att säga "om alla slutar att producera el så kommer dina elektriska prylar bli värdelösa".

Citat:
Guld är exakta motsatsen, om alla slutar gräva efter guld så kommer inte allt guld i världen börja rosta eller kollapsa, allt som kommer ske är att mindre guld når marknaden vilket kommer leda till ökade priser. Det är detta som skiljer guld och btc åt - guld är en självständig råvara vars egenskaper är försäkrade av fysikens lagar, btc är en bit kod som inte kan överleva utan att människor arbetar ständigt för dess överlevnad och har all kapital och infrastruktur som krävs.
Guld är som LP skivor eller VHS kasseter. Bitcoin är som Spotify eller Netflix.
LP skivor och VHS:er kommer alltid värdesättas av någon, men deras värde kan inte jämföras med Spotify och Netflix.

Att digitalisera saker som inte behöver vara fysiska har skapat världens största bolag idag. Bitcoin kommer göra samma sak med guld och andra råvaror som används som investeringar.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-11 kl. 20:40.
Citera
2021-10-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Kostnaden för att hålla nätverket säkert betalas av alla som håller BTC då det betalas genom inflation; miners får nya BTC för att de säkrar nätverket och tillhandahåller transaktioner vilket minskar varje BTC's värde. 900 nya BTC skapas varje dag - det är drygt $51 300 000 i säljtryck 'varje dag', egentligen så säljer miners inte sina nyprintade BTC varje dag utan de sitter på BTC länge för att sedan dumpa när de har ett bra tillfälle.
Du kan se det som att miners köper 900 Bitcoin om dagen, för det är klarlagt att dessa inte säljs direkt på marknaden.

Låg hashrate skulle göra det lönsamt att bidra med hashrate, genialt va?
Hashraten kommer finnas i relation till transaktionskostnaderna som betalas.

Varför skulle alla sluta mine:a Bitcoin om man kan tjäna pengar på att göra det?
Det är som att säga "om alla slutar att producera el så kommer dina elektriska prylar bli värdelösa".

Guld är som LP skivor eller VHS kasseter. Bitcoin är som Spotify eller Netflix.
LP skivor och VHS:er kommer alltid värdesättas av någon, men deras värde kan inte jämföras med Spotify och Netflix.

Att digitalisera saker som inte behöver vara fysiska har skapat världens största bolag idag. Bitcoin kommer göra samma sak med guld och andra råvaror som används som investeringar.
Idag får miners $51 300 000 om dagen för att erhålla den nuvarande hash raten på 141m TH/s. Dessa $51 300 000 betalas genom BTC inflation och är därför en kostnad för alla som äger BTC, oavsett om de utför transaktioner eller ej. I framtiden kommer miners få förlita sig helt och hållet på transaktionskostnader för att överleva.

BTC kan teoretiskt hantera 7 transaktioner per sekund, det blir 604 800 transaktioner om dagen, i verkligheten blir det lite mindre än så. Med dagens kostnad för hash raten så blir det $84.8 per transaktion ($51 300 000 till miners / 604 800 transaktioner per dag i teoretiskt maximum). Säg att BTC suger upp dollarns market cap och växer 20x. Om nätverkets säkerhet ska skala med marknads kapitaliseringen så blir det drygt $1 700 per transaktion.

Tror du verkligen att det kommer finnas 600 000 personer som är villiga att betala $1 700 för en transaktion 365 dagar om året?
Och innan du drar upp Lightning Network och andra L2 'lösningar' så kom ihåg att Lightning drar inte in några pengar till miners och hjälper därför inte till med att säkra nätverket.

Och du förstår tydligen fortfarande inte skillnaden mellan guld och bitcoin. Guld är en självständig råvara som aldrig kommer förlora sina industriella och artistiska egenskaper. Bitcoin är en bit kod som ej är självständig och kräver konstant arbete för att behålla sina egenskaper. Skulle vi av någon anledning välja att lämna Bitcoin bakom oss så kommer nätverket bli osäkert och bitcoin blir värdelöst. Skulle vi av någon anledning lämna guld bakom oss så kommer guld fortfarande ha kvar sina industriella och artistiska egenskaper vilket gör att guldets värde aldrig kommer gå till noll.

De som köper guld köper främst guld som en säkerhet mot total konkurs - aktier, hus, bilar, konst och allt annat i denna värld kollapsar förr eller senare men guldet kommer alltid finnas kvar och någon kommer alltid vilja ha det, oavsett om det är till ett lågt pris.
Senast redigerad av NigNog 2021-10-11 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in