2021-10-09, 18:56
Medlem
Leastons avatar
Jag tror inte heller på att vi kommer få en ny krasch likt tidigare cykler.

Mycket beror ju på hur paraboliskt vi går mot slutet, hur långt ifrån de relevanta glidande medelvärdena vi hamnar.
Men kanske blir det snarare än "korrektion" än någon "krash" och utdragen bearmarket.

Men Bitcoin börjar nu sin fas 2, där den börjar fylla det användningsområde den är till för. Stora valar skopar upp mängder med BTC med avsikt att "aldrig" sälja.

Tidigare när det bara var ren spekulation som drev kursen så var det en annan sak, men Bitcoin är i en ny fas nu.
Senast redigerad av Leaston 2021-10-09 kl. 18:59.
Citera
2021-10-09, 23:19
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Brasilien nästa land att anamma Bitcoin:

https://finance.yahoo.com/news/bitcoin-set-become-legal-payment-154644863.html

Det kan tänkas bli lite mer action när 200+ brasilianare uppmuntras att dagligen använda bitcoin.
Citera
2021-10-10, 12:52
Medlem
Leastons avatar
Påstående: Bitcoin är det mest friktionslösa vi har inom ekonomi.

Vad menar jag med friktion?
Investerar jag i guld så är inte det lika friktionslöst, då det finns massa kostnader knutet till investeringen. Pratar vi fysiskt guld så är det en kostnad att ta sig till handelsplatsen och transportera guldet samt en kostnad att se till att förvara det säkert. Friktionen ökar dessutom om vi pratar om stora mängder guld.
Köpte jag guld för 10 år sedan, är desstuom guld värdet mindre idag, och då har vi inte tagit bort alla kostnader det inneburit att förvalta detta guld under dessa 10 år.

Köpa aktier eller fonder har friktion i kostnader som bankerna tar för att hantera produkterna åt dig, en kostnad på ett par procent per år.

Investerar jag i fastigheter så finns det fortfarande olika månadsavgifter som skall betalas, för att inte tala om underhållet av fastigheten över tid.

Väljer jag att ha pengarna på ett konto så är det en årlig inflation på 2-15 procent beroende på vad man jämfört med.

Men köper jag Bitcoin så är helt friktionslöst, är det inte? Det finns ingen årlig kostnad att äga Bitcoin. Det finns ingen inflation som äter upp värdet över tid.
Jag kan inte komma på något annat som är lika friktionslöst som Bitcoin?
Denna egenskap måste ju vara väldigt eftertraktad för det stora kapitalet som finns där ute.

Det som håller det stora kapitalet borta är väl oklarheten kring regleringar, men det är inte att jämföra med friktion här. Så så fort det klarnar så bör pengarna strömma ut från de klassiska sätten att investera i, in till Bitcoin kan man ju tycka?
Senast redigerad av Leaston 2021-10-10 kl. 13:51.
Citera
2021-10-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston

Investerar jag i guld så är inte det lika friktionslöst, då det finns massa kostnader knutet till investeringen. Pratar vi fysiskt guld så är det en kostnad att ta sig till handelsplatsen och transportera guldet samt en kostnad att se till att förvara det säkert. Friktionen ökar dessutom om vi pratar om stora mängder guld.
Köpte jag guld för 10 år sedan, är desstuom guld värdet mindre idag, och då har vi inte tagit bort alla kostnader det inneburit att förvalta detta guld under dessa 10 år.

Köpa aktier eller fonder har friktion i kostnader som bankerna tar för att hantera produkterna åt dig, en kostnad på ett par procent per år.

Investerar jag i fastigheter så finns det fortfarande olika månadsavgifter som skall betalas, för att inte tala om underhållet av fastigheten över tid.

Väljer jag att ha pengarna på ett konto så är det en årlig inflation på 2-15 procent beroende på vad man jämfört med.

Men köper jag Bitcoin så är helt friktionslöst, är det inte? Det finns ingen årlig kostnad att äga Bitcoin. Det finns ingen inflation som äter upp värdet över tid.
Denna egenskap måste ju vara väldigt eftertraktad för det stora kapitalet som finns där ute.

Det som håller det stora kapitalet borta är väl oklarheten kring regleringar, men det är inte att jämföra med friktion här. Så så fort det klarnar så bör pengarna strömma ut från de klassiska sätten att investera i, in till Bitcoin kan man ju tycka?
Kostar iofs en hel del när man säljer och köper, i vartfall på FiFi och Binance
Citera
2021-10-10, 14:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Kostar iofs en hel del när man säljer och köper, i vartfall på FiFi och Binance

Fast det gör det mesta av alternativen också va?

Fastighetsaffärer har en rätt saftig mäklaravgift och bankerna och tradingplattformarna har avgifter för varje köp och säljs affär du har.

VISA och Mastercard tar 2-5% av alla (!) transkationer, osv osv.

Men poängen var att äga Bitcoin är friktionslöst. Att det tillkommer en kostnad om du vill köpa fiat för dina Bitcoin, kanske är ett fiat problem snarare? Iaf i ett framtida scenario där du kan använda Bitcoin som betalningsmedel.
Citera
2021-10-10, 14:22
Medlem
Max Powers avatar
Citat:

Du har delvis rätt. Bitcoin har däremot ett problem som gör det allt annat än friktionslöst. Det är hur man hanterar säkerheten.

Om man väljer att låta någon annan sköta säkerheten så får man välja en aktör med få års erfarenhet, jämfört med banker som skött detta bra i hundratals år. Dessutom lär försäkringsbolagen vara mindre pigga på att ersätta förlorade bitcoin jämfört med tex guld.

Väljer man att sköta säkerheten själv måste man balansera hur säkert man ska förvara sin seed phrase, och säkra att sina arvingar får tillgång till ens bitcoin. Man måste också tänka på vad som händer om man blir dement eller tappar minnet.
Citera
2021-10-10, 16:27
Medlem
Citat:
Fast det gör det mesta av alternativen också va?

Fastighetsaffärer har en rätt saftig mäklaravgift och bankerna och tradingplattformarna har avgifter för varje köp och säljs affär du har.

VISA och Mastercard tar 2-5% av alla (!) transkationer, osv osv.

Men poängen var att äga Bitcoin är friktionslöst. Att det tillkommer en kostnad om du vill köpa fiat för dina Bitcoin, kanske är ett fiat problem snarare? Iaf i ett framtida scenario där du kan använda Bitcoin som betalningsmedel.
Man måste ju bo så den kostnaden kommer man aldrig undan
Jag kör med ett antal olika Kreditkort och då får jag betalt för att handla.
Cortuget e ju inte så stort.
Så avgifter vid köp å sälj av krypto är väldigt högt
Citera
2021-10-10, 16:40
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Man måste ju bo så den kostnaden kommer man aldrig undan
Jag kör med ett antal olika Kreditkort och då får jag betalt för att handla.
Cortuget e ju inte så stort.
Så avgifter vid köp å sälj av krypto är väldigt högt
Jag kör också med kreditkort där jag får poäng/cashback. Dock får handlaren betala avgiften och du får indirekt betala den när du handlar.
Citera
2021-10-10, 16:57
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller på att vi kommer få en ny krasch likt tidigare cykler.

Mycket beror ju på hur paraboliskt vi går mot slutet, hur långt ifrån de relevanta glidande medelvärdena vi hamnar.
Men kanske blir det snarare än "korrektion" än någon "krash" och utdragen bearmarket.

Men Bitcoin börjar nu sin fas 2, där den börjar fylla det användningsområde den är till för. Stora valar skopar upp mängder med BTC med avsikt att "aldrig" sälja.

Tidigare när det bara var ren spekulation som drev kursen så var det en annan sak, men Bitcoin är i en ny fas nu.

Krash och krash, dumt att tro att bitcoin bara kommer gå uppåt för att vi har stora investerare nu.
Dom tar ju profit dom också vilket vi redan såg i vintras/våras.

Dock är det så att många samdidigt sagt dom investerat långsiktigt. 10+ år som tex michael sailor.
Så tänker man på det kommer priset knappast att dumpa lika hårtsom förut då vi helt enkelt har fler och större valar som vet värdet av att inte sälja.
Citera
2021-10-10, 23:32
Medlem
Bara jag som har en dålig känsla inför morgondagen och veckan?

Känns som btc inte pumpat så bra som det borde och att det kommer dumpa ganska hårt imorgon.
Köpte polkadot för 30k inatt men det tänkte jag hålla året ut iaf pga deras nyheter.

Dålig känsla får jag också när det gått upp, sen stannar det av i flera dagar eller nån vecka.
Det brukar kunna se ut så innan större nergångar.
BOOM!, bara sådär är priset nere 20% på en dag, ingen såg det komma och alla får panik och säljer.
Citera
2021-10-11, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112

Känns som btc inte pumpat så bra som det borde och att det kommer dumpa ganska hårt imorgon.
Köpte polkadot för 30k inatt men det tänkte jag hålla året ut iaf pga deras nyheter.

Dålig känsla får jag också när det gått upp, sen stannar det av i flera dagar eller nån vecka.
BOOM!, bara sådär är priset nere 20% på en dag, ingen såg det komma och alla får panik och säljer.

visst har det varit lite så även för mig.
Dead cat bounce scenariot har funnits i tankarna för en del.
Dock har vi sett sån styrka och även fundamentalt tyder allt på att btc ska upp på högre nivåer inom kort.
Citera
2021-10-11, 06:50
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112

+3% efter din dåliga känsla.

Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
visst har det varit lite så även för mig.
Dead cat bounce scenariot har funnits i tankarna för en del.
Dock har vi sett sån styrka och även fundamentalt tyder allt på att btc ska upp på högre nivåer inom kort.
Har du köpt än eller väntar du fortfarande på ath?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in