Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Haha. Underbart att du är tillbaka.

Håller givetvis med totalt, även gällande detaljerna. Själv tänker jag på det där "minisolot", eller gitarrgrejen, innan sista refrängen - otroligt snyggt. Mest sant av allt du skriver är: "Sånt som andra band bygger en hel låt på använder Mörk Gryning som en brygga." Det är det som gör att hela skivan är fantastisk. Det är sån otrolig kvalitet ner till minsta beståndsdel.

Ja, vad ska man säga... Var nästan rädd för att det handlade om nyhetens behag, men icke. Har kört från början till slut ett antal gånger nu, skivan är verkligen fantastisk. Det som tilltalar mig mest är att allt låter så bekant men ändå helt eget. Det är som att kasta all BRA svensk extremmetall i en hushållsmixer och få en kanna gåshud märkt Mörk Gryning tillbaka. Varenda låt har replay value eftersom det finns minst ett par småpartier i var och en som har ”spolatillbakaochlyssnaigen”-kvalitéer. Det handlar om sekunder som definierar helheter, de här pajsarna är mästare på det. De väljer sina toner som om de vore jävla urmakare.
Även mediokra band får låna mitt öra fler gånger om de lyckas skita fram EN detalj i en låt som fångar min uppmärksamhet, Hinsides Vrede svämmar dock över av dessa upplevelser och jag upptäcker nytt skit för varje genomlyssning.
Jag är medveten om att jag dömt ut BM som ”gårdagens nyheter” eftersom jag upplever att musiken bara tragglar i gamla hjulspår, men jag var inte riktigt beredd på att ”det gamla” gick att få att låta så här fräscht. Mörk Gryning är naturligtvis inte nyskapande men vem fan bryr sig när det är FANTASTISKT?
Danke för att du pimpar bandet, jag hade garanterat inte hört skivan om jag inte hade läst din hyllning. Jag har fan saknat att kunna dra igång en skiva och låta den gå från början till slut, playlistdåre som man är.