2021-10-07, 20:16
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hela nya skivan är kanon. Deras bästa, bättre än "tusen år", tycker jag. Det är en klassisk metalskiva, så som metalband gjorde skivor innan allt blev så extremt "köra upp huvudet i sin egen röv". Det är inte 127 minuter med nån jävel som står och kör ett och samma riff med kasst ljud och "nyskapande ljudlandskap". Det är 35 minuters fantastisk metal. Perfekt produktion, några snabba låtar, några tunga låtar, nästan nån ballad t.o.m. Alla mer eller mindre fantastiska låtar i sig. Det är Black Metals "Master of Puppets".

https://www.youtube.com/watch?v=secNhEUN6Dg

Överraskande bra rakt igenom. Fastnade mest för "Black spirit" då den bröt av på ett snyggt sätt.
Citera
2021-10-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Ny äckelbra låt ute från Ethereal shroud. Fullisen kommer i december. Än så länge finns låten Discarnate att avnjuta.
Nu gäller det bara att INTE lyssna sönder skiten innan hela paketet släpps!

https://etherealshroud.bandcamp.com/

Skoj! Men inget för oss rasforskare egentligen då han är uttalad vänstergalning. Men det skiter jag i med tanke på hur jävla bra förra plattan var.
Citera
2021-10-08, 19:46
Avslutad
Citat:
Hela nya skivan är kanon. Deras bästa, bättre än "tusen år", tycker jag. Det är en klassisk metalskiva, så som metalband gjorde skivor innan allt blev så extremt "köra upp huvudet i sin egen röv". Det är inte 127 minuter med nån jävel som står och kör ett och samma riff med kasst ljud och "nyskapande ljudlandskap". Det är 35 minuters fantastisk metal. Perfekt produktion, några snabba låtar, några tunga låtar, nästan nån ballad t.o.m. Alla mer eller mindre fantastiska låtar i sig. Det är Black Metals "Master of Puppets".

https://www.youtube.com/watch?v=secNhEUN6Dg
Vilken jävla käftsmäll!
Mörk Gryning var en favorit när det begav sig men har på något sätt glidit av radarn genom åren, ska jag vara ärlig visste jag inte ens att de fortfarande gjorde musik.

Jag har bara hunnit plöja igenom första låten men var tvungen att pausa bara för att kommentera ditt tips. Utifrån det ytterst lilla jag hittills hört är jag benägen att instämma i dina lovord här ovan. Musiken plöjer fram som en välslipad slåttermaskin, inget lämnas åt slumpen. Varenda liten detalj är väl genomtänkt, det låter helt enkelt för jävla bra om alla instrument. Alla dessa melodistrukturer som man trodde var bortglömda, lass på lass på lass med riff som skapar grupporgier i öronen. Det finns klara ”Gamla In Flames”-vibbar i materialet men folk behöver förstå att det inte automatiskt innebär njutning att köra omelodiös BM, har man rätta lirare ror man tivolistuket i hamn. Dissection och Satyricon gjorde det, så även Mörk Gryning.

Det är inte bara refräng och huvudriff som imponerar, utan även alla dessa småstick som kastas in som om det fanns ett outsinligt lager att hämta ur. Sånt som andra band bygger en hel låt på använder Mörk Gryning som en brygga. Ett litet exempel: övergången vid 3:38 i första låten, kan låta som en petitess men den visar att djävulen faktiskt bor i detaljerna.

Ave Satan och alla andra jävlar som såg till att Mörk Gryning inte lade korset på hyllan.

Och nu tillbaka till resten av skivan.
Citera
2021-10-08, 22:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Vilken jävla käftsmäll!
Mörk Gryning var en favorit när det begav sig men har på något sätt glidit av radarn genom åren, ska jag vara ärlig visste jag inte ens att de fortfarande gjorde musik.

Jag har bara hunnit plöja igenom första låten men var tvungen att pausa bara för att kommentera ditt tips. Utifrån det ytterst lilla jag hittills hört är jag benägen att instämma i dina lovord här ovan. Musiken plöjer fram som en välslipad slåttermaskin, inget lämnas åt slumpen. Varenda liten detalj är väl genomtänkt, det låter helt enkelt för jävla bra om alla instrument. Alla dessa melodistrukturer som man trodde var bortglömda, lass på lass på lass med riff som skapar grupporgier i öronen. Det finns klara ”Gamla In Flames”-vibbar i materialet men folk behöver förstå att det inte automatiskt innebär njutning att köra omelodiös BM, har man rätta lirare ror man tivolistuket i hamn. Dissection och Satyricon gjorde det, så även Mörk Gryning.

Det är inte bara refräng och huvudriff som imponerar, utan även alla dessa småstick som kastas in som om det fanns ett outsinligt lager att hämta ur. Sånt som andra band bygger en hel låt på använder Mörk Gryning som en brygga. Ett litet exempel: övergången vid 3:38 i första låten, kan låta som en petitess men den visar att djävulen faktiskt bor i detaljerna.

Ave Satan och alla andra jävlar som såg till att Mörk Gryning inte lade korset på hyllan.

Och nu tillbaka till resten av skivan.
Haha. Underbart att du är tillbaka. Håller givetvis med totalt, även gällande detaljerna. Själv tänker jag på det där "minisolot", eller gitarrgrejen, innan sista refrängen - otroligt snyggt. Mest sant av allt du skriver är: "Sånt som andra band bygger en hel låt på använder Mörk Gryning som en brygga." Det är det som gör att hela skivan är fantastisk. Det är sån otrolig kvalitet ner till minsta beståndsdel.
Citera
2021-10-09, 11:21
Avslutad
Citat:
Haha. Underbart att du är tillbaka. Håller givetvis med totalt, även gällande detaljerna. Själv tänker jag på det där "minisolot", eller gitarrgrejen, innan sista refrängen - otroligt snyggt. Mest sant av allt du skriver är: "Sånt som andra band bygger en hel låt på använder Mörk Gryning som en brygga." Det är det som gör att hela skivan är fantastisk. Det är sån otrolig kvalitet ner till minsta beståndsdel.
Ja, vad ska man säga... Var nästan rädd för att det handlade om nyhetens behag, men icke. Har kört från början till slut ett antal gånger nu, skivan är verkligen fantastisk. Det som tilltalar mig mest är att allt låter så bekant men ändå helt eget. Det är som att kasta all BRA svensk extremmetall i en hushållsmixer och få en kanna gåshud märkt Mörk Gryning tillbaka. Varenda låt har replay value eftersom det finns minst ett par småpartier i var och en som har ”spolatillbakaochlyssnaigen”-kvalitéer. Det handlar om sekunder som definierar helheter, de här pajsarna är mästare på det. De väljer sina toner som om de vore jävla urmakare.

Även mediokra band får låna mitt öra fler gånger om de lyckas skita fram EN detalj i en låt som fångar min uppmärksamhet, Hinsides Vrede svämmar dock över av dessa upplevelser och jag upptäcker nytt skit för varje genomlyssning.

Jag är medveten om att jag dömt ut BM som ”gårdagens nyheter” eftersom jag upplever att musiken bara tragglar i gamla hjulspår, men jag var inte riktigt beredd på att ”det gamla” gick att få att låta så här fräscht. Mörk Gryning är naturligtvis inte nyskapande men vem fan bryr sig när det är FANTASTISKT?

Danke för att du pimpar bandet, jag hade garanterat inte hört skivan om jag inte hade läst din hyllning. Jag har fan saknat att kunna dra igång en skiva och låta den gå från början till slut, playlistdåre som man är.
Citera
2021-10-09, 11:25
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
20 km/h we butter the bread with butter

Eskimo callboy hypa hypa

De har även gjort en låt som heter we got the moved

Eskimo callboy har en slags elektronisk metal. Mycket bra!

My mother told me finns ju dessutom

Kommer komma tillbaka med ännu fler tips av några av mina favoritlåtar
Citera
2021-10-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
20 km/h we butter the bread with butter

Eskimo callboy hypa hypa

De har även gjort en låt som heter we got the moved

Eskimo callboy har en slags elektronisk metal. Mycket bra!

My mother told me finns ju dessutom

Kommer komma tillbaka med ännu fler tips av några av mina favoritlåtar

Det finns en tråd för metalcore.
Citera
2021-10-09, 19:20
Medlem
Glantons avatar
Om man nu måste snöa in sig på Mörk jävla gryning. Har herrskapet hört Maelstrom chaos & Tusen år har gått?
Två i mitt tycke grymma plattor. Vad blir domen?
Citera
2021-10-09, 19:47
Avslutad
Citat:
Om man nu måste snöa in sig på Mörk jävla gryning. Har herrskapet hört Maelstrom chaos & Tusen år har gått? Två i mitt tycke grymma plattor. Vad blir domen?
Alldeles utmärkt skit, hur menar du?
Plattorna var kanon då och de är kanon nu, trots åren de har på nacken.
Citera
2021-10-10, 23:33
Medlem
Vad tråkig jag är men är Jord Panphages bästa fullängdare? Tycker det finns en helt annan melankoli i den än i Storm (som dock är grym) och Drengskapr (som jag tycker låter som ett hafsverk). Vikingarock är svårt och Panphage hanterar den perfekt såklart men tycker att Jord klart och tydligt har ett mer all skörd har brunnit och alla dör-sound än vi har seglat över havet för att se det bästa laget-dito.

Nu lyssnar jag dock på Gontyna Krys Welowie som vanligt för att det är bland det bästa som någonsin gjorts. "Welowie is the best black metal album you've never heard." var det första jag läste om denna platta och inget har varit mer sant.
Citera
2021-10-11, 14:01
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Citat:
Om man nu måste snöa in sig på Mörk jävla gryning. Har herrskapet hört Maelstrom chaos & Tusen år har gått?
Två i mitt tycke grymma plattor. Vad blir domen?

Jag lyssnade på tusen år har gått sedan tonåren och jag får fortfarande gåshud när jag slår på den. Har fan inte ens vågat mig på deras nyare grejer. Men om man ska sluta doppa tårna i vattnet och simma ut i deras nyare grejer, vart tar man sig då?
Citera
2021-10-11, 18:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Jag lyssnade på tusen år har gått sedan tonåren och jag får fortfarande gåshud när jag slår på den. Har fan inte ens vågat mig på deras nyare grejer. Men om man ska sluta doppa tårna i vattnet och simma ut i deras nyare grejer, vart tar man sig då?
Varför inte börja här och jobba dig bakåt: (FB) Black- och Death metal: den stora rekommendationstråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in