2021-09-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Årets bästa BM-låt:

Këkht Aräkh - Crystal
https://www.youtube.com/watch?v=_7WpMxeBdUo

När jag tipsade om den här skivan när den kom så nämnde jag aldrig Crystal, hade andra låtar då som fastnade mer direkt, men den här har med tiden växt fram som favoritlåten på skivan. Det är en fin låt. Vacker, men rå, underbar, romantisk-gotisk BM. Den här ukrainaren förtjänar sin hype.
Lyssnade genom hela Pale Swordsman efter ditt tips och älskar den. Underbart sorglig och melankolisk. Trevligt med lite annorlunda teman också. Tack som fan
Citera
2021-09-24, 22:20
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
Var på nån release-spelning för Pieces of primal expressionism och det sög purjo. Har sedan dess inte hört något nyare än tusen år har gått men denna låt var bra.
Hela nya skivan är kanon. Deras bästa, bättre än "tusen år", tycker jag. Det är en klassisk metalskiva, så som metalband gjorde skivor innan allt blev så extremt "köra upp huvudet i sin egen röv". Det är inte 127 minuter med nån jävel som står och kör ett och samma riff med kasst ljud och "nyskapande ljudlandskap". Det är 35 minuters fantastisk metal. Perfekt produktion, några snabba låtar, några tunga låtar, nästan nån ballad t.o.m. Alla mer eller mindre fantastiska låtar i sig. Det är Black Metals "Master of Puppets".

https://www.youtube.com/watch?v=secNhEUN6Dg
Senast redigerad av baggebo1 2021-09-24 kl. 22:26.
Citera
2021-09-24, 22:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Lyssnade genom hela Pale Swordsman efter ditt tips och älskar den. Underbart sorglig och melankolisk. Trevligt med lite annorlunda teman också. Tack som fan
Ett mästerverk är det. Tänk att hålla sig så tätt till traditionen och ändå göra något så unikt. Gillar också hela estetiken. Känns så självklar.
Senast redigerad av baggebo1 2021-09-24 kl. 22:34.
Citera
2021-09-26, 16:15
Medlem
trippelmumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartblod
Eftersom du bara verkar tycka polska band är lyssningsbara så är det väl bättre att du bara kommenterar dom banden.

Så är det absolut inte. Den senaste BM-perioden jag hade dominerades av polska band, helt enkelt på grund av hur aktiv den scenen har varit de senaste åren och hur mycket ny musik som följaktligen finns att utforska där. Jag försäkrar dig att min BM-smak är betydligt bredare än så.
Citera
2021-09-26, 19:51
Medlem
Rebali179s avatar
Antestor - Kongsblod
https://open.spotify.com/album/73kJM9AeQlpsrkaenk3Mru?si=l3xjimEgT6a-nCVd22HquQ&dl_branch=1

GROMS https://open.spotify.com/artist/1M0CpD2YG21IhjEo4n0MfG?si=Hps9d789QLybdimDPKL5fA&d l_branch=1
Citera
2021-09-27, 09:55
Medlem
Har efter noggranna beräkningar kommit fram till att Hekatomb är Funeral Mists bästa platta. Jag började lyssna på bandet när Maranatha kom och de som dyrkade Salvation tidigare tycker säkert annorlunda. Det är ju dock en löjligt hög klass på allt och de har väl passerat Mgla i högst snittbetyg efter de sistnämndas fadäs senast.

Vad säger tråden?
Citera
2021-09-28, 20:53
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Hela nya skivan är kanon. Deras bästa, bättre än "tusen år", tycker jag. Det är en klassisk metalskiva, så som metalband gjorde skivor innan allt blev så extremt "köra upp huvudet i sin egen röv". Det är inte 127 minuter med nån jävel som står och kör ett och samma riff med kasst ljud och "nyskapande ljudlandskap". Det är 35 minuters fantastisk metal. Perfekt produktion, några snabba låtar, några tunga låtar, nästan nån ballad t.o.m. Alla mer eller mindre fantastiska låtar i sig. Det är Black Metals "Master of Puppets".

https://www.youtube.com/watch?v=secNhEUN6Dg

då ska här lyssnas
Citera
2021-09-29, 20:14
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har efter noggranna beräkningar kommit fram till att Hekatomb är Funeral Mists bästa platta. Jag började lyssna på bandet när Maranatha kom och de som dyrkade Salvation tidigare tycker säkert annorlunda. Det är ju dock en löjligt hög klass på allt och de har väl passerat Mgla i högst snittbetyg efter de sistnämndas fadäs senast.

Vad säger tråden?

Älskar såklart samtliga Funeral Mist album.
Grejen är att jag på Hekatomb saknar det som skaver och gör ont. Både Salvation och Maranatha tycker jag har partier som är obehagliga. Sen att Sword of faith innehåller partier som får mig att vilja slakta hela världen gör ju också sitt till.
Hekatomb känns mer smooth och behaglig, och samtidigt såklart sjukt jävla bra. Cockatrice är nog en av de bästa musikstyckena som gjorts. Men flera av låtarna på Hekatomb tycker jag ”bara” är bra.
Min inbördes ordning är såhär:
1. Maranatha
2. Salvation
3. Hekatomb

Funeral mist har passerat Mgla ja. I och med bandens senaste släpp. Age of excuse låter bra, känns bra, men ger helt enkelt inte någon större belöning.

Nu snurrar Panphage - Jord
Har sån grym respekt för den mannen. Släpper en handfull helt jävla grymma demos och plattor. Lägger sen ner bandet när han är på topp! Fler fallna hjältar borde resonera likadant. Skandinawjo borde bli hela nordens nationalsång!
Citera
2021-09-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Älskar såklart samtliga Funeral Mist album.
Grejen är att jag på Hekatomb saknar det som skaver och gör ont. Både Salvation och Maranatha tycker jag har partier som är obehagliga. Sen att Sword of faith innehåller partier som får mig att vilja slakta hela världen gör ju också sitt till.
Hekatomb känns mer smooth och behaglig, och samtidigt såklart sjukt jävla bra. Cockatrice är nog en av de bästa musikstyckena som gjorts. Men flera av låtarna på Hekatomb tycker jag ”bara” är bra.
Min inbördes ordning är såhär:
1. Maranatha
2. Salvation
3. Hekatomb

Funeral mist har passerat Mgla ja. I och med bandens senaste släpp. Age of excuse låter bra, känns bra, men ger helt enkelt inte någon större belöning.

Nu snurrar Panphage - Jord
Har sån grym respekt för den mannen. Släpper en handfull helt jävla grymma demos och plattor. Lägger sen ner bandet när han är på topp! Fler fallna hjältar borde resonera likadant. Skandinawjo borde bli hela nordens nationalsång!

Förstår vad du menar. Hekatomb är ju lite en polerad Maranatha. Jag har nog snarare några delar på Maranatha som bara är bra.

Sen är det väl på sin plats att tacka för att du har tjatat som in i helvete om Panphage i alla år. Verkligen verkligen bra. Ska ge mig på att dyka ner i hela diskografin framöver för de plattor jag hört är fittbra
Citera
2021-10-07, 18:11
Medlem
Glantons avatar
Ny äckelbra låt ute från Ethereal shroud. Fullisen kommer i december. Än så länge finns låten Discarnate att avnjuta.
Nu gäller det bara att INTE lyssna sönder skiten innan hela paketet släpps!

https://etherealshroud.bandcamp.com/
Citera
2021-10-07, 19:10
Medlem
Kloges avatar
https://www.youtube.com/watch?v=R8orEh7v1ZQ

We butter the bread with butter
Tysk deathcore mixat med tecno och fåniga men medryckande texter
Citera
2021-10-07, 19:26
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH

Vad säger tråden?

Älskart,men att ranka Funeral Mist är svårt imo då det går så många år mellan släppen.
Köpte MC boxen (demo/skivorna) i sommras och tror jag lyssnat mest på
"Hekatomb" då den är man lyssnat minst på helt enkelt de gamla kan man utan och innan
men snurrat rätt bra de med.Klassiker allihopa för min del.
En till kul grej med detta är att senast jag köpte ett kasettband innan denna samling var av just
av gamle Mortuus och co på nån spelning i Västerås 96-97.

Lite bias dock då jag vart Marduk fan sen 93 då jag kom över "Darkendless" och vart såld.
Var såklart skitpissed när Legion försvann,innan jag ett par år senare fattade att Arioch var Mortuus
och vart såld igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in