2023-02-05, 13:05
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Oj!

Alla som någon gång gillat atmosfärisk BM har väl hört Austere, med mannen som även ligger bakom lysande Ill Omen. To Lay like Old Ashes är ett jävla klassiskt album både i musikhistorien och i den här tråden.

Eftersom nämnda mästerverk kom för 14 år sedan trodde jag helt enkelt att de hade satt p för sin verksamhet men jag skulle in och lyssna på den nu och upptäckte att de släppt en ny singel och det kommer en platta i april.

Lyssnade genast två gånger och försökte nästan tycka att det är för poppigt eller det är för putsat eller vad i helvete som helst men det är en jävla PANGLÅT och jag är mer taggad på en platta en vad jag varit på flera år.

Och här kommer judelänken: https://youtu.be/TH1k0UsLsyg

Jag har hört exakt noll sekunder Austere i mitt liv. Får väl testa den då.
Du har ju dock en historia av att bara tipsa om skitband här i tråden…
Citera
2023-02-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Jag har hört exakt noll sekunder Austere i mitt liv. Får väl testa den då.
Du har ju dock en historia av att bara tipsa om skitband här i tråden…

Tycker du ska sluta lipa och istället lyssna på Arnaut Pavle - Transylvanian Glare och tycker du det är ett skitband vet jag inte vad du gör i denna tråd.

https://youtu.be/t1Si2g3TGg8

Ny pigg Old School-black med fan ett sånt jävla fräs i att man inte kan sitta sitta ned på en vecka
Citera
2023-02-08, 21:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Tycker du ska sluta lipa och istället lyssna på Arnaut Pavle - Transylvanian Glare och tycker du det är ett skitband vet jag inte vad du gör i denna tråd.

Ny pigg Old School-black med fan ett sånt jävla fräs i att man inte kan sitta sitta ned på en vecka
Svinbra öppningslåt. Mycket på en gång, och ALLT är bra.
Citera
2023-02-09, 19:24
Avslutad
Är black metal genren död?
Mycket nytt är bara massa enmans-projekt inspelade med trummaskiner på datorn för att laddas upp på nätet. Noll känsla, noll atmosfär och inget uns av obehag, inget uns av kränkande mot folkgrupp eller uns av något farligt/kontroversiellt.
Har dom norska stora banden släppt nått intressant senaste året? De svenska Ofermod, Ondskapt Watain osv. senaste släpp verkar inte diskuteras mycket.. Funeral Mists Deiform fick knappt någon uppmärksamhet alls. Verkar inte vara många omskrivna Live spelningar heller..
Citera
2023-02-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volldteckt
Är black metal genren död?
Mycket nytt är bara massa enmans-projekt inspelade med trummaskiner på datorn för att laddas upp på nätet. Noll känsla, noll atmosfär och inget uns av obehag, inget uns av kränkande mot folkgrupp eller uns av något farligt/kontroversiellt.
Har dom norska stora banden släppt nått intressant senaste året? De svenska Ofermod, Ondskapt Watain osv. senaste släpp verkar inte diskuteras mycket.. Funeral Mists Deiform fick knappt någon uppmärksamhet alls. Verkar inte vara många omskrivna Live spelningar heller..

Det finns fortfarande bra black metal, men det dränks i ett hav av skit. Mycket enmansband och mycket amerikansk woke-BM på senare år. Man får gräva riktigt ordentligt för att hitta de få guldkorn som fortfarande dyker upp då och då.

Den norska och svenska scenen är pisstråkig och har varit det länge. Finland är ett av få länder som fortfarande har förhållandevis många bra black metal-band.
Citera
2023-02-10, 12:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det finns fortfarande bra black metal, men det dränks i ett hav av skit. Mycket enmansband och mycket amerikansk woke-BM på senare år. Man får gräva riktigt ordentligt för att hitta de få guldkorn som fortfarande dyker upp då och då.

Den norska och svenska scenen är pisstråkig och har varit det länge. Finland är ett av få länder som fortfarande har förhållandevis många bra black metal-band.
Det låter ändå som om genren är ganska död då, något jag också tyckt länge.. det ska ju inte behövas grävas ordentligt.
Niklas Kvarforth får dela ut lite fler rakblad till kidsen under konserter så det kan bli spridas lite chock i kvällstidningen.
"Orthodox Black Metal" och "DSBM" tycks tyvär varit de sista kapitlen i black metal historien.
Citera
2023-02-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MENTgu
Det låter ändå som om genren är ganska död då, något jag också tyckt länge.. det ska ju inte behövas grävas ordentligt.
Niklas Kvarforth får dela ut lite fler rakblad till kidsen under konserter så det kan bli spridas lite chock i kvällstidningen.
"Orthodox Black Metal" och "DSBM" tycks tyvär varit de sista kapitlen i black metal historien.

Det beror på hur man vill definiera det. Det släppts få plattor idag som kommer uppnå kultstatus och fortfarande vara på tapeten om tio år, men så har det sett ut sen 1997 i princip.
Citera
2023-02-10, 18:44
Avslutad
Citat:

Visst har det fetade ökat? Jag trodde det var ett personligt hjärnspöke som gjorde att jag börjat känna trötthet över genren. När jag ser BM-lirare på gatan består dessa oroväckande ofta av sojafjantar som man aldrig skulle bjuda över på en platta alkohol. En fet örfil ligger nog närmare.

Svarta regnbågar, hemska tanke.
Citera
2023-02-10, 20:58
Medlem
Glantons avatar
Njae, ett jävla gnäll nu i tråden om att allt var bättre förr och allt är skit idag. Visst, kollar man på senaste ”black metal” släppen på bandcamp så är det ju mycket företrädelsevis amerikansk ”klappa medhårs” black.

Men för helvete, det finns band som Terrestrial hospice, Theriomorph, Cultes des ghoules, Mylingar, Musmahhu, Funeral mist, Blood Chalice etc idag! Plus såklart 40 andra jag glömt.

Psoglav har till stor del rätt då både Blood chalice och Theriomorph är grymma finska band.
Citera
2023-02-10, 21:01
Medlem
Glantons avatar
Citat:

Ska absolut kolla upp. Finnar där också ser jag. En låt heter Baptized in jesus piss. Verkar fint!
Men visar det sig att det är skit så kan du dra ifrån tråden!
Citera
2023-02-11, 01:46
Avslutad
Citat:
Det beror på hur man vill definiera det. Det släppts få plattor idag som kommer uppnå kultstatus och fortfarande vara på tapeten om tio år, men så har det sett ut sen 1997 i princip.
absolut, men går man efter publicerad fackliteratur som evulution of the cult (vilket inte egentligen har någon auktoritär betydelse) så avslutas det med orthodox black metal och nsbm vilket ledde till typ 2014 iaf. Watain med guldbagge verkar vara slutet. (Ett värdigt slut)
Några album jag kan nämna som anses ha viss kultstatus inom genren som kom långt efter 1997
ex:
Shining - Halmstad
Watain - Lawless Darkness
Ofermod - Tiamtü
Funeral Mist - Salvation
Mayhem - Ordo ad Chao
Skitliv - Skandinavisk Misantropi
Ondskapt - Dödens evangelium
Deathspell Omega - Si monvmentvm reqvires, circvmspic
Silencer - Death Pierce Me
några spontant bra album som alla bör äga om man gillar genren men jag kan tyvär inte nämna något efter dess av andra band som är lika intressant.. kanske Ghaal's God Seed och Nattefrost andra solo skiva men vafan... dessa bands nya alster rustar inte upp någon nämnbar uppmärksamhet. Shinings nya? Ofermods nya? Mayhems nya? Watain? Allt känns idag dött i jämförelse..
Senast redigerad av volldteckt 2023-02-11 kl. 01:54.
Citera
2023-02-11, 02:03
Avslutad
Citat:
Fast visst har det släppts mycket bra sen 1997 som skruvat upp reaktioner inom metal-scenen, vi svenskar har skapat två! sub-genres inom scenen, ortodox och suicidal, för Shining är väl mer genre definerande är Bethlehem, men kanske även tre! med Lifelover stilen om man nu ska sträcka sig så långt attt klassa det som black metal. Snarare Indepop-poprock-shoegaze med galna vocals...
Men efter ca 2010 står det still..

(edit- stavar som en kä kratta när jag druckit)
Senast redigerad av MENTgu 2023-02-11 kl. 02:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in