2021-10-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Hej,

Funderar lite smått på att leasa en KIA Ceed SW plug-in hybrid för 3300/månaden ink försäkring, service och 1500mil/år.

Någon som vet om det fortfarande är Santander man leasat av och är det någon här som lämnat tillbaka en leasad kia i närtid?

Läst endel negativa saker om återlämnande när Santander varit inblndade. Detta var dock några år sedan.

Santander Consumer Bank, ja!
Citera
2021-10-10, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, kolla den saken. Nu kan jag minnas lite fel, men jag har för mig att Santander Leasing varit ganska internetbaserat, dvs att du "klickar hem" det bilmärke du vill ha.

Det kan ju vara så att KIA använder Santander som banklösning, men ändå sköter övrig hantering helt själva om du tecknar avtalat på plats hos återförsäljaren (ÅF). Tycker att du ska åka och prata med din KIA handlare och om det är Santander så ska du framföra dina tvivel och säga att du är tveksam med tanke på deras rykte. Det kan ju knappast vara okänt för ÅF att det varit kundupplevt krångel med Santander då det är ganska känt hos konsumenterna.

Sen får du väl värdera vad de säger, men svälj inte deras säljar-svada med hull och hår bara. Men jag har en känsla av att du har rätt bra koll och tar bra beslut med tanke på övriga inlägg.

Ja ska åka och kika lite hos en åf.

Ska kolla på nya golf kombin oxå. Men laddhybrid känns ganska smutt med mitt Körmönster. Sen är ju 2990kr/månan ganska bra pris för en lagom kombi som kan köras på både el och bensin.

Köpa är tyvärr uteslutet. Har väl aldrig varit så osäkert med bil som det är nu.
Citera
2021-10-10, 16:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja ska åka och kika lite hos en åf.

Ska kolla på nya golf kombin oxå. Men laddhybrid känns ganska smutt med mitt Körmönster. Sen är ju 2990kr/månan ganska bra pris för en lagom kombi som kan köras på både el och bensin.

Köpa är tyvärr uteslutet. Har väl aldrig varit så osäkert med bil som det är nu
.
Precis så är det, väldigt svårt att förutsäga vad som händer de närmsta 10 åren. Jag tror också att leasing kommer öka ännu mer, i september var det 48,4 av privatköparna som valde privatleasing och jag tror det kommer öka.

Jag är också inne på att byta till ny, men tusan vet hur jag ska göra. Känns som privatleasing är ett gott alternativ i så fall. Storleken du är inne på är också rätt optimal kontra utrymme och kostnad.
Citera
2021-10-10, 16:33
Medlem
Citat:
Precis så är det, väldigt svårt att förutsäga vad som händer de närmsta 10 åren. Jag tror också att leasing kommer öka ännu mer, i september var det 48,4 av privatköparna som valde privatleasing och jag tror det kommer öka.

Jag är också inne på att byta till ny, men tusan vet hur jag ska göra. Känns som privatleasing är ett gott alternativ i så fall. Storleken du är inne på är också rätt optimal kontra utrymme och kostnad.

Förlåt min okunskap, varför är det osäkert med bil just nu?
Citera
2021-10-10, 16:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Förlåt min okunskap, varför är det osäkert med bil just nu?
Det jag tänker på är drivmedelsfrågan. Elbil är inte aktuellt för mig, jag kan dra 80 mil på en dag och då faller det ju med elbil anser jag. Att stå och ladda en mindre evighet är jag inte intresserad av. Dessutom finns inte alltid laddmöjligheter på mina destinationer. Så jag är väl mest inne på en hybrid och fan vet hur värdet kommer vara i framtiden.
Citera
2021-10-10, 17:38
Medlem
Citat:
Det jag tänker på är drivmedelsfrågan. Elbil är inte aktuellt för mig, jag kan dra 80 mil på en dag och då faller det ju med elbil anser jag. Att stå och ladda en mindre evighet är jag inte intresserad av. Dessutom finns inte alltid laddmöjligheter på mina destinationer. Så jag är väl mest inne på en hybrid och fan vet hur värdet kommer vara i framtiden.

Ja drivmedelspris är en sak, sen kan ju kålhuvudena i Rosenbad bestämma vad fan som helst inom tre år. Ska Sverige rädda hela jorden från undergång pga klimatförändringar så kan mycket väl laddhybriden vara värd noll och ingenting om tre år pga diverse skatter, förbud och gud vet vad. (ja jag ör bitter)
Citera
2021-10-10, 18:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja drivmedelspris är en sak, sen kan ju kålhuvudena i Rosenbad bestämma vad fan som helst inom tre år. Ska Sverige rädda hela jorden från undergång pga klimatförändringar så kan mycket väl laddhybriden vara värd noll och ingenting om tre år pga diverse skatter, förbud och gud vet vad. (ja jag ör bitter)
Jo, jag är fruktansvärt bitter och cynisk när det gäller vad politiker kan hitta på. Den svenske mannen kommer alltid att straffas på allt mer sofistikerade sätt för att underhålla blatteriet och tredje världen.

Om man nu väljer att leasa så ska man nog räkna med att de kommer försöka mjölka en vid återlämnandet i form av påstådda skador, jo jag vet att jag är cynisk men de lär väl försöka mjölka ut så mycket de kan, f f a om andrahandsvärdet är kasst p g a dåliga politiska beslut.
Citera
2021-10-10, 19:17
Medlem
Citat:
Hej,

Funderar lite smått på att leasa en KIA Ceed SW plug-in hybrid för 3300/månaden ink försäkring, service och 1500mil/år.

Någon som vet om det fortfarande är Santander man leasat av och är det någon här som lämnat tillbaka en leasad kia i närtid?

Läst endel negativa saker om återlämnande när Santander varit inblndade. Detta var dock några år sedan.

Ja, det är Santander jag leasar av.
Citera
2021-10-10, 19:25
Medlem
Citat:
Jo, jag är fruktansvärt bitter och cynisk när det gäller vad politiker kan hitta på. Den svenske mannen kommer alltid att straffas på allt mer sofistikerade sätt för att underhålla blatteriet och tredje världen.

Om man nu väljer att leasa så ska man nog räkna med att de kommer försöka mjölka en vid återlämnandet i form av påstådda skador, jo jag vet att jag är cynisk men de lär väl försöka mjölka ut så mycket de kan, f f a om andrahandsvärdet är kasst p g a dåliga politiska beslut.

Det tror jag oxå, hade inte beg marknaden sett ut som den gjorde när jag lämnade tillbaka Passaten skulle de säkert varit mer nitiska i sin bedömning.

Haha, ja det är ju svenska män (endast vita) som är grunden till all världens problem. Så det blir vi som får läsa det oxå..
Citera
2021-10-11, 19:04
Medlem
Är det någon som vet var man kan ''låtsas'' leasa en bil och se vad allt kommer kosta totalt i månaden samt villkor?

Hittar bara sidor som anger pris från 5000 tex osv men inget konkret. Är ute efter en Bmw 7 serie årtal 2014-2018 om det spelar någon roll. Finns det kanske någon här som leasar en?

MVH
Citera
2021-10-11, 19:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Är det någon som vet var man kan ''låtsas'' leasa en bil och se vad allt kommer kosta totalt i månaden samt villkor?

Hittar bara sidor som anger pris från 5000 tex osv men inget konkret. Är ute efter en Bmw 7 serie årtal 2014-2018 om det spelar någon roll. Finns det kanske någon här som leasar en?

MVH

Sådär gamla bilar leasar man väl inte. Blandar du kanske ihop det med ett avbetalningsköp?
Citera
2021-10-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sådär gamla bilar leasar man väl inte. Blandar du kanske ihop det med ett avbetalningsköp?

Okej, jag trodde att leasing gick längre back i årtal men då vet jag. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in