2021-10-10, 09:00
Medlem
Deckard-Cains avatar
Ca 30% av kvarstående hyra
Citera
2021-10-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
Oj, jag trodde att det där var för om man skulle avbryta privatleasingen och går iväg och köper/leasar helt annan märke? Det jag tänkte göra var att byta till en annan modell men å andra sidan så blir det som att man avbryter privatleasingen. Då har jag förstått det helt fel. Jag betalar ca 4800kr/mån…

Verkar inte vara någon idé alls att byta. Om inte man kan överlåta privatleasingen men då måste man hitta någon som vill ha bilen

Du kanske har rätt att det går men det kan lika gärna klassas som du bryter ditt nuvarande avtal. Det brukar ofta vara negativa med just leasing att du är fast. Men Kia kanske säger att det funkar! Beror också på företaget de jobbar med
Citera
2021-10-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Du kanske har rätt att det går men det kan lika gärna klassas som du bryter ditt nuvarande avtal. Det brukar ofta vara negativa med just leasing att du är fast. Men Kia kanske säger att det funkar! Beror också på företaget de jobbar med

Jag ska ringa de under kommande veckan, får hoppas att det går men känns osäkert, googlat runt lite men hittar inget som svarar på min fråga.

Hade jag bestämt så hade jag helt klart velat bli av med leasingen och istället köpa en bil men kostnaden för att avbryta leasingavtalet är alldeles för hög.
Citera
2021-10-10, 09:22
Medlem
Citat:
Jag ska ringa de under kommande veckan, får hoppas att det går men känns osäkert, googlat runt lite men hittar inget som svarar på min fråga.

Hade jag bestämt så hade jag helt klart velat bli av med leasingen och istället köpa en bil men kostnaden för att avbryta leasingavtalet är alldeles för hög.

http://www.affarsresenaren.se/2017/0...asing-37244611

” Till skillnad från vanlig hyrbil är man låst vid den bil man leasar och man kan inte byta bil inom avtalets ram”
Citera
2021-10-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
http://www.affarsresenaren.se/2017/0...asing-37244611

” Till skillnad från vanlig hyrbil är man låst vid den bil man leasar och man kan inte byta bil inom avtalets ram”

Märkligt, bilförsäljaren sa att det var möjligt att byta, men mot en viss kostnad. Nyfiken på denna ”vissa kostnaden”. Men tror då, att avtalet mellan olika företag skiljer sig bara.
Citera
2021-10-10, 10:21
Bannlyst
Citat:
Märkligt, bilförsäljaren sa att det var möjligt att byta, men mot en viss kostnad. Nyfiken på denna ”vissa kostnaden”. Men tror då, att avtalet mellan olika företag skiljer sig bara.

Sätt dig i din bil och åk till KIA, prata med en säljare.
Citera
2021-10-10, 10:52
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:

Bilsäljaren menar säkert att han lätt kan hitta kunder som tar över leasingen men att han självklart måste ta betalt för arbetet.
Citera
2021-10-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Bilsäljaren menar säkert att han lätt kan hitta kunder som tar över leasingen men att han självklart måste ta betalt för arbetet.

Kanske det. Är det så som du säger så är det ju bara en fördel, då kan jag betala 3000 kr för en överlåtelse. Nu vet jag inte om det är 3000 kr men läste att kostnaden ligger någonstans där.
Citera
2021-10-10, 12:08
Medlem
Hej,

Funderar lite smått på att leasa en KIA Ceed SW plug-in hybrid för 3300/månaden ink försäkring, service och 1500mil/år.

Någon som vet om det fortfarande är Santander man leasat av och är det någon här som lämnat tillbaka en leasad kia i närtid?

Läst endel negativa saker om återlämnande när Santander varit inblndade. Detta var dock några år sedan.
Citera
2021-10-10, 12:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Hej,

Funderar lite smått på att leasa en KIA Ceed SW plug-in hybrid för 3300/månaden ink försäkring, service och 1500mil/år.

Någon som vet om det fortfarande är Santander man leasat av och är det någons här som lämnat tillbaka en leasad kia i närtid?

Läst endel negativa saker om återlämnande när Santander varit inblndade. Detta var dock några år sedan.
Hej!
Jag skulle nog kolla direkt med en KIA återförsäljare (dock ej Hedin Bil vilka är riktiga skojare) Men kolla med Förenade Bil om du har en sån i närheten. Har också hört massa skit om Santander och dess leasing om att det är jävligt kinkigt vid återlämnande och även försäkringsärenden. Som jag förstått med leasing så är det alltid bäst att gå direkt via återförsäljaren. De lär ju kunna erbjuda leasing, och jag är nog tveksam om de kör genom Santander.
Citera
2021-10-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hej!
Jag skulle nog kolla direkt med en KIA återförsäljare (dock ej Hedin Bil vilka är riktiga skojare) Men kolla med Förenade Bil om du har en sån i närheten. Har också hört massa skit om Santander och dess leasing om att det är jävligt kinkigt vid återlämnande och även försäkringsärenden. Som jag förstått med leasing så är det alltid bäst att gå direkt via återförsäljaren. De lär ju kunna erbjuda leasing, och jag är nog tveksam om de kör genom Santander.

För drygt 3år sedan så var Kias bank Santander. Så leasade eller köpte på avbetalning så var det Santander som var kreditgivare åt alla KIA åf. Vet inte hur det är idag men får undersöka saken
Citera
2021-10-10, 12:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
För drygt 3år sedan så var Kias bank Santander. Så leasade eller köpte på avbetalning så var det Santander som var kreditgivare åt alla KIA åf. Vet inte hur det är idag men får undersöka saken
Ja, kolla den saken. Nu kan jag minnas lite fel, men jag har för mig att Santander Leasing varit ganska internetbaserat, dvs att du "klickar hem" det bilmärke du vill ha.

Det kan ju vara så att KIA använder Santander som banklösning, men ändå sköter övrig hantering helt själva om du tecknar avtalat på plats hos återförsäljaren (ÅF). Tycker att du ska åka och prata med din KIA handlare och om det är Santander så ska du framföra dina tvivel och säga att du är tveksam med tanke på deras rykte. Det kan ju knappast vara okänt för ÅF att det varit kundupplevt krångel med Santander då det är ganska känt hos konsumenterna.

Sen får du väl värdera vad de säger, men svälj inte deras säljar-svada med hull och hår bara. Men jag har en känsla av att du har rätt bra koll och tar bra beslut med tanke på övriga inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in