2021-10-08, 10:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Rent teoretiskt så kan man för all del tänka sig ett scenario där NF stöter på makarna Palme någon eller några meter norr om entren,att SE precis slinker ut genom porten i samma ögonblick..att han stannar till direkt efter samtalet med framförallt HO eventuellt för att kolla klocka..och att paret Palme därmed hinner passera honom och att han i just detta ögonblick tittar upp och hinner identifiera paret.
Det blir dock ett extremt krystat resonemang som tyvärr även det saknar återkoppling i något som helst faktamaterial.Man kan ju tycka att LP eventuellt skulle ha uppmärksammat detta,eller HO kunde ha observerat att SE stannat upp precis utanför entredörrarna..eller Anette Kohut som kunde gjort samma observation,eller till och med någon kombination av ovanstående osv,osv.

Det föreligger tyvärr stora och uppenbara problem med alla de scenarios som TP föreslår i sin bok.
Även de som förespråkar SE såsom varandes gärningsman(det är ju för övrigt ingen tävling i hypoteser det här..i stort sett alla trådar gällande Palmemordet skulle tjäna på att det hålls lite bättre ton och att individuellt upplevd prestige skruvas ned en grad eller två)måste inse att detta gör oss som är mera kritiska till SE som mördare ännu mera förundrade.

Sett ur rent intellektuell synpunkt så borde detta kunna förstås av i stort sett alla och envar,oavsett vad man i övrigt tror om SE som gärningsman.

NF's uppgifter är kluriga, men du är inne på något intressant här när det kommer till entrén och väktarna.
De kan ha sett SE när han gick ut genom entrén och svängde.

Frågan är vart SE svängde?
Höger norrut eller vänster söderut mot tunnelbanan som han sagt att han var på väg till?

TP har ju med sitt Grandscenario samt att SE också tar höger/norrut då han lämnar Skandia.
Detta blir märkligt då SE inte har någon aning om vart Palme tagit vägen då han sprungit tillbaka för att stämpla ut. Vidare måste väktarna missat att SE svängde norrut. SE måste av ren slump sprungit i famnen på Palme.

Scenariot utan Grand Innebär även det slump att SE skulle hamna i famnen på paret Palme. Men även en rätt märklig lögn redan innan han ens vet att "Palme är i stan". Nämligen att han ljög att ta tunnelbanan... och istället tar han höger.
Förklaringen då är väl som du är inne på att SE ser makarna Palme direkt utanför entrén. Antingen till höger eller till vänster. Till höger så missar väktarna att han viker av dit? Till vänster så kommer SE alltså upp bakom makarna? Är det då AB som NF sett, precis innan? En AB som då är bakom SE och makarna Palme redan utanför Skandia?
Citera
2021-10-08, 10:15
Medlem
SE har ingen som helst anledning att ljuga som han gör om han inte har något att dölja. Han är helt rätt i tid och rum för att utföra gärningen. Det kan inte vara en slump att en person som Stämplar ut straxt innan, har mördarens signalement samt ljuger och bär sig åt men samtidigt inte är mördaren?

Lägg också till mannen som YN ser som är mycket lik SE och som också har sin lilla väska han fipplar med. Cirka 20 minuter är en rätt rimlig tid också att fly på samt ta lite omvägar tillbaka till arbetsplatsen.
Citera
2021-10-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
NF's uppgifter är kluriga, men du är inne på något intressant här när det kommer till entrén och väktarna.
De kan ha sett SE när han gick ut genom entrén och svängde.

Frågan är vart SE svängde?
Höger norrut eller vänster söderut mot tunnelbanan som han sagt att han var på väg till?

TP har ju med sitt Grandscenario samt att SE också tar höger/norrut då han lämnar Skandia.
Detta blir märkligt då SE inte har någon aning om vart Palme tagit vägen då han sprungit tillbaka för att stämpla ut. Vidare måste väktarna missat att SE svängde norrut. SE måste av ren slump sprungit i famnen på Palme.

Scenariot utan Grand Innebär även det slump att SE skulle hamna i famnen på paret Palme. Men även en rätt märklig lögn redan innan han ens vet att "Palme är i stan". Nämligen att han ljög att ta tunnelbanan... och istället tar han höger.
Förklaringen då är väl som du är inne på att SE ser makarna Palme direkt utanför entrén. Antingen till höger eller till vänster. Till höger så missar väktarna att han viker av dit? Till vänster så kommer SE alltså upp bakom makarna? Är det då AB som NF sett, precis innan? En AB som då är bakom SE och makarna Palme redan utanför Skandia?

Tja,om det inte är AB som lunkar bakom makarna så inställer sig onekligen frågan vem det i så fall är?
SE?
Det ologiska resonemanget som innebär att SE svängt av norrut utanför Skandias entredörrar kvarstår i oförändrat skick plus att han dessutom skall spatsera omkring i jacka typ Tenson.Det är ifrån logisk utgångspunkt ett mycket orimligt scenario kan konstateras.
Å andra sidan så finner jag ingenting egentligt i materialet heller som motsäger de uppgifter som AB har lämnat angående sitt spankulerande omkring bankomaten.Dessutom var han naturligtvis inget riksfyllo.Att han vid tillfället var salongsberusad som man kan anta är en helt annan sak.Det inser nog alla som har erfarenhet av båda tillstånden så att säga.Full är helt enkelt något annat än salongsberusning.

Det är egentligen vad vi har angående denna lilla bit vad jag kan se.Jag tror således inte att det är SE,och jag tror inte heller att det är en idag helt oidentifierad person i så motto att hans namn inte finns i utredningen.Jag landar i slutsatsen att det är AB,men säker på detta kan jag..eller någon annan för den delen..till fullo icke vara.
Citera
2021-10-08, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jo på punkten Rapport så vet vi att hon ljuger. om en sak som egentligen är poänglös att ljuga om.Det är nog troligt att hon också kände till att SE vittnade i rätten det lär vara något som han inte gjorde i anonymitet, han fick sin tid i strålkastarljuset vilket det lär ha snackats en del om på bridgekvällar och andra sociala tillställningar.
Nej klart att det är ett slags mardröm för henne.

Tv producenterna struntar ju i såna saker de ser en bra story och ser på allt med komersiella ögon,
ALLT är business numera tyvärr.

Jag känner faktiskt mycket med henne, samtidigt OM det sitter nån person med kösningen som har svaren så tycker jag att det är hög tid att berätta. OPs familj,vänner och kollegor förtjänar svaret.
Hans parti förtjänar svaret alla privatspanare ooh andra som jobbat med fallet förtjänar svaret.
Hela Sverige och världen förtjänar svaren.

Jag är väldigt ambivalent till Netflixserien. Givetvis ska den bli intressant att se. Men den borde egentligen aldrig få sändas. Man ska komma ihåg att en försvinnande liten klick svenskar såg presskonferensen med PU förra sommaren och följde den skrala mediabevakningen kring den. Ännu färre har läst TP's bok och Filters artikel. Dock kommer miljoner svenskar se Netflix teveserie (miljoner utomlands), och 9.9 av 10 som ser serien är totalt oinsatta i MOP eller SE. De flesta människor orkar/kan inte tänka själva, vilket kommer innebära att dessa personer kommer se exfrun som just exfru till OP's mördare. Det är ett övergrepp mot henne i min värld.
Citera
2021-10-08, 11:05
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Det vittnets uppfattning så klart, vad trodde du?!

I detta fall tror jag du avser Lisbeths uppgift.
Hon som enligt förhör både beskriver AB och LJ utöver GM.
I det fallet kan hon ha uppfattat LJ's mörka täckjacka som varandes på GM, eller att som hon själv beskriver det, att LJ för henne där är GM (med samma stirrande blick, typ).
Eller så är det AB's något ljusare blåa täckjacka... som för henne blir "mörkblå täckjacka"

Vad som kommer från Grand blir än mer osäkert.
Fauzzis iakttagelse är märklig, men vi kan ändå inte helt utesluta AB trots att alla uppgifter om hans "position" går emot detta o.s.v.

...eller så har majoriteten av mordplatsvittnena uppfattat "den fladdrande rocken" fel.

Och här får man inte glömma avståndet till mordplatsen för vittnena som uppfattar det så. Flertalet i AD:s bil på andra sidan Sveavägen.

AH som när hon sprang fram mot OP såg GM på ett tiotal meters avstånd beskriver inte plagget som en fladdrande rock:

Anna tillfrågades om dom fotografier som förevisats henne avseende ett antal jackor, okänt nuvarande till antal. Anna uppger att när hon såg dom jackorna som förevisades på fotografierna fastnade hon för en jacka som hon kommer ihåg var utmärkt som nummer 4. Hon kommer ihåg att jackan stämmer bra överens med den minnesbild hon har av den jacka som hon såg mannen som sprang iväg ifrån Palme.

Hon säger dock att hennes uppfattning är att jackan var mörkare än den på fotografiet, om den var mörkare p.g.a. att det var mörkt ute eller p.g.a. att den var annan nyans eller färg det kan hon inte uttala sig om. Det var ett mörkare intryck. Hon säger vidare att hennes uppfattning jämfördes återigen att den jackan som mannen hade som sprang iväg den var längre än den jackan som förevisades på fotografiet.

Hon grundar den uppfattningen på att hon såg konturerna där jackan/rock slutade vid benen och vid förhöret utmärker hon på en av förhörsledarnas ben till att vara ca en decimeter ovan knät upp till låret. På fråga om den jackan som visades på fotografi, i tidigare skede, var kortare än det hon visas vid detta fototillfälle , säger hon att det är hennes minnesbild.

Beträffande kapuschong säger hon att hon kan inte uttala sig om huruvida mannen som sprang iväg var iklädd jacka/rock med kapuschong, det enda hon kan säga är att hon lade märke till bakifrån att mannen hade ett litet huvud och har sedan kunnat konstruera fram ett sätt varför huvudet var så litet var att kanske det fanns en kapuschong som gick upp en bit på halsen mot nacken men det kan lika gärna ha varit en krage på plagget eller något likvärdigt objekt

Eftersom polisen vid tillfället var sysselsatta med att försöka sätta dit VG för mordet är de flesta bilderna på jackorna som AH fick se gröna. Men AH kunde ändå inte uppfatta blå färg och eventuellt nylonmaterial i mörkret.

Man får trots det en ganska bra uppfattning om hur den här jackan uppfattades av AH och som var lik bild nr. 4 https://imgur.com/a/a87qtCA https://i.imgur.com/6ef86rL.jpg AH lämnar också en förklaring till "litet huvud". Kragen uppdragen i nacken som vittne vid Grand också noterat.

Om man tänker sig att AH sett en fladdrande rock hade bild nr 2 eller 3 varit lämpligare att välja. SE:s "gå-hem-rock" hade också liknat någon av dessa rockarna betydligt mer än jackan bild nr 4. https://imgur.com/a/i16AUAg
Senast redigerad av HAARP 2021-10-08 kl. 11:46.
Citera
2021-10-08, 11:06
Medlem
Citat:
Rent teoretiskt så kan man för all del tänka sig ett scenario där NF stöter på makarna Palme någon eller några meter norr om entren,att SE precis slinker ut genom porten i samma ögonblick..att han stannar till direkt efter samtalet med framförallt HO eventuellt för att kolla klocka..och att paret Palme därmed hinner passera honom och att han i just detta ögonblick tittar upp och hinner identifiera paret.
Det blir dock ett extremt krystat resonemang som tyvärr även det saknar återkoppling i något som helst faktamaterial.Man kan ju tycka att LP eventuellt skulle ha uppmärksammat detta,eller HO kunde ha observerat att SE stannat upp precis utanför entredörrarna..eller Anette Kohut som kunde gjort samma observation,eller till och med någon kombination av ovanstående osv,osv.

Det föreligger tyvärr stora och uppenbara problem med alla de scenarios som TP föreslår i sin bok.
Även de som förespråkar SE såsom varandes gärningsman(det är ju för övrigt ingen tävling i hypoteser det här..i stort sett alla trådar gällande Palmemordet skulle tjäna på att det hålls lite bättre ton och att individuellt upplevd prestige skruvas ned en grad eller två)måste inse att detta gör oss som är mera kritiska till SE som mördare ännu mera förundrade.

Sett ur rent intellektuell synpunkt så borde detta kunna förstås av i stort sett alla och envar,oavsett vad man i övrigt tror om SE som gärningsman.
Det var länge sedan jag läste något förhör med NF så jag får göra det igen. Det är väl fullt möjligt att NF passerade Skandias entré och mötte Palmes strax därefter precis när SE steg ut på gatan. Jag vet inte om det rent av var möjligt för SE att se makarna Palme genom rutan precis innan han klev ut på gatan. Därefter klev han ut på gatan utan att LP såg honom . Det är inte orimligt på något vis om än innehållande ett icke obetydligt mått av slump. Å andra sidan krävs så mycket mer slump och krystade förklaringar för att kunna förklara alla saker med SE som inte går ihop.
Citera
2021-10-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag är väldigt ambivalent till Netflixserien. Givetvis ska den bli intressant att se. Men den borde egentligen aldrig få sändas. Man ska komma ihåg att en försvinnande liten klick svenskar såg presskonferensen med PU förra sommaren och följde den skrala mediabevakningen kring den. Ännu färre har läst TP's bok och Filters artikel. Dock kommer miljoner svenskar se Netflix teveserie (miljoner utomlands), och 9.9 av 10 som ser serien är totalt oinsatta i MOP eller SE. De flesta människor orkar/kan inte tänka själva, vilket kommer innebära att dessa personer kommer se exfrun som just exfru till OP's mördare. Det är ett övergrepp mot henne i min värld.
Jo absolut är det så. Sedan vet vi inte hur ME kommer att framställas i serien så klart, men jag håller med dig. Tyvärr tas inte sådan hänsyn till mänskliga aspekter och som till ME tex. De flesta kan definitivt tänka själva men ja vi är få som läser förhör och sätter oss in i fallet på det viset. Media har stor genomslagskraft definitivt.
Citera
2021-10-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Det var länge sedan jag läste något förhör med NF så jag får göra det igen. Det är väl fullt möjligt att NF passerade Skandias entré och mötte Palmes strax därefter precis när SE steg ut på gatan. Jag vet inte om det rent av var möjligt för SE att se makarna Palme genom rutan precis innan han klev ut på gatan. Därefter klev han ut på gatan utan att LP såg honom . Det är inte orimligt på något vis om än innehållande ett icke obetydligt mått av slump. Å andra sidan krävs så mycket mer slump och krystade förklaringar för att kunna förklara alla saker med SE som inte går ihop.

Skall du begränsa genom att endast läsa förhör med NF så bör du som sagt ha i minne att uppgiften han där lämnar om Sveavägen 56 sedan ändras..jag tror att det sker i och med den rekonstruktion som senare sker och som SE var så upprörd över att han inte fick deltaga i.
Jag har för mig att det är där som det fastslås att det istället handlar om Sveavägen 44.
Citera
2021-10-08, 12:20
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Skall du begränsa genom att endast läsa förhör med NF så bör du som sagt ha i minne att uppgiften han där lämnar om Sveavägen 56 sedan ändras..jag tror att det sker i och med den rekonstruktion som senare sker och som SE var så upprörd över att han inte fick deltaga i.
Jag har för mig att det är där som det fastslås att det istället handlar om Sveavägen 44.

Sveavägen 44 var där NF mötte LOP. Om det sen var Sveavägen 56 där han hörde skotten vet jag inte
säkert men det är i alla fall möjligt att se både norra och södra annonspelaren därifrån.

https://i.imgur.com/g1IogU0.jpg
Citera
2021-10-08, 12:27
Medlem
Citat:
Det är en relativt orimlig spekulation att ge sig in på.
Vi vet ju att LP kategoriskt avfärdat varje antydan till detta genom alla år(32 år blev det väl?)
Vidare så anger materialet att makarna i all praktik promenerat arm i arm hela vägen från Grand fram till den verkliga brottsplatsen.Jag anser att detta sammanhang gör det orimligt att anföra att LP helt enkelt skulle ha missat någon kommunikation med utomstående.
Vidare så har vi den i sig naturliga inställningen från LP att hennes sinnen snarare var skärpta på något som kan likna avsnäsningar beroende på makarnas ställning samt den allmänna infekterade stämningen runt desamma plus att de rörde sig ute bland pöbeln..så att säga.
LP påstår att hennes sinnen alltid var skärpta vid sådana tillfällen,och det förefaller mig vara en helt naturlig inställning från hennes sida att ha Fredagen den 28 Februari 1986.

Vill man fortsätta så kan man ju säga att gatubilden var lugn.Det rörde sig visserligen lite folk på trottoaren och en viss trafik rörde sig likafullt på Sveavägen..men helhetsbilden ger ändå intrycket av en relativt lugn gatubild,vilket i så fall ytterligare undertryker det orimliga i att fritt antaga att LP helt sonika missat en avsnäsning eller annan form av kommunikation med utomstående.

Men beskriver LP det som att GM väntar på dom i hörnet o utan ett ord kliver fram o liksom pang pang....Sen utan ett ord springer därifrån...

Hon har alltså inte märkt att någon går bakom dom överhuvudtaget?
Citera
2021-10-08, 13:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det vittnets uppfattning så klart, vad trodde du?!

I detta fall tror jag du avser Lisbeths uppgift.
Hon som enligt förhör både beskriver AB och LJ utöver GM.
I det fallet kan hon ha uppfattat LJ's mörka täckjacka som varandes på GM, eller att som hon själv beskriver det, att LJ för henne där är GM (med samma stirrande blick, typ).
Eller så är det AB's något ljusare blåa täckjacka... som för henne blir "mörkblå täckjacka"

Vad som kommer från Grand blir än mer osäkert.
Fauzzis iakttagelse är märklig, men vi kan ändå inte helt utesluta AB trots att alla uppgifter om hans "position" går emot detta o.s.v.

...eller så har majoriteten av mordplatsvittnena uppfattat "den fladdrande rocken" fel.
Ja, en klar majoritet av vittnena pratar om en man med lång mörk rock. Och det är (som SE själv hela tiden försöker förklara) SE de ser då. Dock menar alltså SE att det måste ha skett en förväxling här, och att man tycks ha misstagit honom själv för att vara gärningsmannen. Den egentliga gärningsmannen var alltså, om man nu skall tro SE, den yngre mannen med blå täckjacka som bl.a. Lisbeth Palme pratade om.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-08 kl. 13:32.
Citera
2021-10-08, 14:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Glasögon nämns i alla fall måndagen 3 mars i SVD sid 6. Står inget där varifrån uppgiften härstammar.
Tackar.

Ja då passar det som hand i handske, när han första gången hörde av sig till polisen visste han inte om att det fanns uppgifter om glasögon och väska. Dessa kompletterade han med när han var tillbaka från Idre, han hade en hög med tidningar (SvD) att beta igenom och agerade skyndsamt enligt "Engström-koden" även den här gången, precis som efter mordkvällen.

https://www.resume.se/alla-nyheter/opinion/engstrom-koden-kommunikationsknepen-som-lurade-en-nation/

"Andra kommunikationstricket var att synas – överallt och helst hela tiden. Det här är omdiskuterat då kritiker menar att det var helt vansinnigt att en gärningsman visade upp sig och därmed kunde avslöjas av vittnen. Men sätter man sig in i Engströms knepiga situation fanns logik i hans agerande. Mördarens signalement fanns redan där, som sagt, och han kunde inte trolla bort sig själv från mordplatsen. Den enda han kunde påverka var vad han gjorde där."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in