2021-10-08, 00:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Alternativ teori skrev du om(där själva gärningsmannen är en del)... och ja jag nämnde de kända GM-alternativen vi åtminstone har lite uppgifter kring.
Någon okänd blir det än tunnare gällande att bygga upp en alternativ teori kring... tills vi får mer information.

Håller med om åldern och mössa alt. barhuvad men att mörkblå täckjacka är någon röd tråd tycker jag inte alls stämmer. Det kanske mer lutar åt en mörk fladdrande rock? (Se mordplatsvittnena)

För mig är GM "okänd" i bemärkelsen att det inte finns tillräcklig information att ens peka på några av kandidaterna vi har namnen på.
Svindlande tankar?

Som sagt, svårt att veta vad du menar eller ville komma med "en alternativteori"?
Du kommer aldrig kunna jämföra äpplen och äpplen om du trodde det.
Du kan säkert ha rätt här, att gm hade en mörk fladdrande rock. Men hur förklarar du då vittnesmålen om den mörkblå täckjackan?
Citera
2021-10-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför skulle han lämna uppgifter om sin egen klädsel först när det kom ut i media? Vad vinnaren han på att inte ge hela utstyrseln direkt?

Han har ju fortfarande kvar storyn med vittnet trots att detaljer tillkommer i media. Han förbättrar ju inget genom att lägga till det som blivit offentligt.

Det är inte logiskt i stunden.

Hans logik var ju att förbättra sina chansen att stärka sin roll som vittne...

Du om någon måste ju påstå att han lyckades ju med det om han gjorde det som GM...
Citera
2021-10-08, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Ditt argument för att signalementet stämmer in på GM är en direkt lögn.

SE var 53 år, 180, lönnfet, icke kraftigt markerad näsa, gubbkeps, ej fladdrig rock som gick ned till knäna, bar glasögon, ej mörkhårig, lätt stressad och omständig.

Jämför med 25-45 år, smal, vältränad, studsande steg, 170-190 cm, gick som en elefant, midjelång jacka, dunjacka, jacka till halva låret, mössa, mörkt hår, kraftigt markerad näsa och agerade lugnt.

Sedan finns det inga indicier utan det är bara mycket lösa spekulationer som är byggda på TP famösa bok som är partsinlaga och helt färgad av en socialdemokratisk föreställningsvärld.

Du kokar soppa på en tunn liten spik och smaken är lögn, förbannad lögn och propaganda.

Det finns ingenting som bevisar att SE var GM.
Jag skrev att han stämmer väl så bra med signalementet som någon annan av oss känd tänkbar GM.
Vilket är korrekt t.ex så påminner SE väldigt mycket om den GM som AD beskriver. SEs löpstil påminner också starkt om mördarens enligt vittnet LJ.

Utifrån signalementet kan man varken säga att ja men det lutar åt SE eller nej vi kan utesluta SE.
SE var 52 år vid denna tidpunkt och verkligen inte lönnfet.
Har du ens sett Rapportinslaget med honom ?
Åldern är ju det som verkligen inte stämmer och det beror sannolikt på att INGEN förutom MÖJLIGEN LP såg mördarens ansikte.
Det är väldigt svårt att ålderbedöma någon utan att se dennes ansikte.
Går vi på hur han rörde sig i Rapport inslaget så skulle jag mycket väl kunna uppskattat hans ålder till ca 40 utifrån just hur han rörde sig,
Ett grymt klipp i steget ,lika imponerande som hans handstil var.

Om du inte kan hitta några indicier mot SE så blir jag bekymrad för dig,
VEM i all sin dar kan du då hitta några indicier mot??Ingen annan är ens i närheten att vara nära att ha så mycket mot sig som SE.

Jag tänker inte kommentera TPs bok det gör så många andra men jag har läst den ,men först i våras.
Jag kan lugnt konstatera att jag aldrig röstat på S i något val, så jag har knappast påverkats på det viset av TP.

Jag har aldrig påstått att det är bevisat att SE är GM.
Tvärtom har jag tydligt skrivit att de konkreta avgörande bevisen saknas ( sannolikt för att han utreddes först 30 år efter mordet)..
OM SE skulle åtalas (vilket ju bara kunnat ske medan han var i livet) så skulla han givetvis frikännas utifrån det material som finns.

Något annat har jag aldrig påstått.
Hade han varit i livet kunde han ha hörts pressats på alla konstigheter o.s.v,
Hade det skett i betydligt mer närtid till mordet än vad som skedde så kanske man rent av hade lyckats säkra lite bevisning det vet vi ju inte.

Jag kan ju känna mig rätt trygg i vem som är GM utifrån det material vi har, trots att de sista avgörande bevisen saknas.

Det är i juridiskt mening värdelöst men jag är ingen domstol å andra sidan.
När det krävs så oerhört mycket slump , krystade förklaringar utan stöd i materialet och so¨å mycket upprepning och snudd på hokus pokus för att lyckas bortse från honom som tänkbar GM så är det lätt att ana att något är fel,
När dessutom nästan allt faller på plats bara man vågar tänka sig honom som GM så börjar man onekligen fundera.
När så mycket av de annars obegripliga saker han gjorde logiskt förklaras om han var GM då börjar det brännas,
När det är i princip uteslutet att han var på platsen varande som vittne(se min genomgång. det är oraktiskt taget omöjligt att missa så mycket om han befann sig på platsen) så stiger sannolikheten för att han var GM ännu mera.
Sedan hans eget beteende efter mordet och hur han placerade sig själv i mördarens ställer flera gånger osv osv.

Till slut så är sannolikheten hög att han faktiskt var GM
När pusslet inte går ihop annars men gör det i GM scenariot,

Kort sagt en massa mer eller mindre starka indicier. Det är bara det där sista som fattas,
Det finns ingen lögn eller propaganda i detta.Sedan blir det givetvis en hel del saker som blir spekulationer som i alla andra teorier också,
Detta beror på att vi vet så lite om fallet, det är få saker vi verkligen vet med säkerhet.
Vllket såklart är ett problem oavsett vilken lösning man än tror på.
Citera
2021-10-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Vill inte heller anklaga henne för att ljuga. Men det är ju det hon gör, gällande rapportinslagt.

Jag avundas inte hennes sits inför kommande Netflix. Måste vara mardrömslikt på flera plan, för henne. Klumpigt att serien tvunget blev bok, särskilt med tanke på PK 2020.
Jo på punkten Rapport så vet vi att hon ljuger. om en sak som egentligen är poänglös att ljuga om.Det är nog troligt att hon också kände till att SE vittnade i rätten det lär vara något som han inte gjorde i anonymitet, han fick sin tid i strålkastarljuset vilket det lär ha snackats en del om på bridgekvällar och andra sociala tillställningar.
Nej klart att det är ett slags mardröm för henne.

Tv producenterna struntar ju i såna saker de ser en bra story och ser på allt med komersiella ögon,
ALLT är business numera tyvärr.

Jag känner faktiskt mycket med henne, samtidigt OM det sitter nån person med kösningen som har svaren så tycker jag att det är hög tid att berätta. OPs familj,vänner och kollegor förtjänar svaret.
Hans parti förtjänar svaret alla privatspanare ooh andra som jobbat med fallet förtjänar svaret.
Hela Sverige och världen förtjänar svaren.
Citera
2021-10-08, 01:56
Medlem
Citat:
Så länge du inte har någon uppgift om hur SvD skrivit om glasögonen men inte var vittnen sett dessa glasögon så har du inget i mina ögon. För mig kan SE aldrig vara Grandmannen.
Fast skulle SE ändå vara Grandmannen så minskar ju "risken" (som du ser det) att han är GM.
Den minskar oerhört till någon enstaka procents sannolikhet. Idag ligger den på 85-90% nånstans(enligt mig då).
Citera
2021-10-08, 08:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
]Där kom det, "kan vara minnet"[/b], så brukar det låta. Krystade förklaringar råder det ingen brist på.

Den rätta förklaringen är att det skrivits om glasögonen och SE trodde naturligtvis att det var vid mordplatsen. Som GM visste han att mördaren hade glasögon och drog till med dem också, tänk så enkelt det kan vara om man inte krånglar till det.

No further questions.

I ert fall existerar bara "minnesfel" eller missuppfattningar när det kommer till andra vittnen.
Blir inte trovärdigt när allt ska läggas SE till last urskillningslöst.

I detta fall är det också lite märkligt att SE som GM att signalementen han själv anger, skiljer från förhör till förhör.

Den enkla förklaringen är att SE som vittne inte minns exakt vad som sades, men minns sin upplevelse av att det var hans signalement som beskrevs och därmed rabblar upp det han själv hade på sig.

Inget som vare sig du eller jag har en aning om, men en klart plausibel och enklare förklaring.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-08 kl. 08:11.
Citera
2021-10-08, 08:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du kan säkert ha rätt här, att gm hade en mörk fladdrande rock. Men hur förklarar du då vittnesmålen om den mörkblå täckjackan?

Det vittnets uppfattning så klart, vad trodde du?!

I detta fall tror jag du avser Lisbeths uppgift.
Hon som enligt förhör både beskriver AB och LJ utöver GM.
I det fallet kan hon ha uppfattat LJ's mörka täckjacka som varandes på GM, eller att som hon själv beskriver det, att LJ för henne där är GM (med samma stirrande blick, typ).
Eller så är det AB's något ljusare blåa täckjacka... som för henne blir "mörkblå täckjacka"

Vad som kommer från Grand blir än mer osäkert.
Fauzzis iakttagelse är märklig, men vi kan ändå inte helt utesluta AB trots att alla uppgifter om hans "position" går emot detta o.s.v.

...eller så har majoriteten av mordplatsvittnena uppfattat "den fladdrande rocken" fel.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-10-08 kl. 09:19.
Citera
2021-10-08, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
NF var rimligtvis för långt bort för att se detta , det är väl snarare vittnet AB som borde sett nåt sånt.

Men,visst är det väl så att det är den officiella hållningen att NF får syn på paret Palme utanför Sveavägen 44..dvs,den exakta adressen för Skandia?Vad jag förstår så är det dessutom en i stort sett oomstridd uppgift.
NF påstår ju först att det sker vid Sveavägen 56,men denna uppgift är omöjlig så den ändras till Sveavägen 44.
Vi behöver inte gå in på den diskussionen.Förhållandet härvidlag är ju väletablerat vid denna tidpunkt.

Härmed faller ju TPs tredje alternativ..dvs,den alltigenom slumpartade gärningen.
Återstår hans två övriga alternativ,som onekligen inbegriper SE i rollen som både Grandman och gärningsman.Det föreligger grava svårigheter med detta scenario.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-08 kl. 08:45.
Citera
2021-10-08, 09:12
Medlem
Citat:
Är motsatsen till TV och tidningar att gå under jorden?

Vad i SE-inslagen i tidningarna och tv gjorde att han inte åkte dit?

Ponera att han nu faktiskt är mördaren, vad skulle han gjort då enligt dig ?

Han kunde hänvisa till att han synts i media om något vittne skulle peka ut honom..
Citera
2021-10-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Men,visst är det väl så att det är den officiella hållningen att NF får syn på paret Palme utanför Sveavägen 44..dvs,den exakta adressen för Skandia?Vad jag förstår så är det dessutom en i stort sett oomstridd uppgift.
NF påstår ju först att det sker vid Sveavägen 56,men denna uppgift är omöjlig så den ändras till Sveavägen 44.
Vi behöver inte gå in på den diskussionen.Förhållandet härvidlag är ju väletablerat vid denna tidpunkt.

Härmed faller ju TPs tredje alternativ..dvs,den alltigenom slumpartade gärningen.
Återstår hans två övriga alternativ,som onekligen inbegriper SE i rollen som både Grandman och gärningsman.Det föreligger grava svårigheter med detta scenario.
Du har rätt så tillvida att det får ses som klarlagt vart NF mötte makarna Palme . Det var jag som rörde till det då NF hann gå en hyfsad bit till innan skottet föll. NF och SE förefaller inte ha sett varandra.Jag vet inte hur sannolikt det är att de inte såg varandra om inte SE kom ut han gå åt motsatt riktning som mordplatsen är där mötte Palmes och vände om och började gå efter dem. Det mesta tyder dock på att Tensomannen som NF såg gå bakom makarna Palme faktiskt var vittnet AB.
Citera
2021-10-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
Oj vilken krystad bortförklaring som vanligt, tidningarna var fulla med artiklar av typen " jag förväxlades med mördaren " förväxlingsstrategin är tydlig
Ja det dags väl även i Rapportinsaget att Stig förväxlades med mördaren att någon uppgav hans signalement för polisen. Visst har du rätt ingen tvekan om det.
Citera
2021-10-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Du har rätt så tillvida att det får ses som klarlagt vart NF mötte makarna Palme . Det var jag som rörde till det då NF hann gå en hyfsad bit till innan skottet föll. NF och SE förefaller inte ha sett varandra.Jag vet inte hur sannolikt det är att de inte såg varandra om inte SE kom ut han gå åt motsatt riktning som mordplatsen är där mötte Palmes och vände om och började gå efter dem. Det mesta tyder dock på att Tensomannen som NF såg gå bakom makarna Palme faktiskt var vittnet AB.

Rent teoretiskt så kan man för all del tänka sig ett scenario där NF stöter på makarna Palme någon eller några meter norr om entren,att SE precis slinker ut genom porten i samma ögonblick..att han stannar till direkt efter samtalet med framförallt HO eventuellt för att kolla klocka..och att paret Palme därmed hinner passera honom och att han i just detta ögonblick tittar upp och hinner identifiera paret.
Det blir dock ett extremt krystat resonemang som tyvärr även det saknar återkoppling i något som helst faktamaterial.Man kan ju tycka att LP eventuellt skulle ha uppmärksammat detta,eller HO kunde ha observerat att SE stannat upp precis utanför entredörrarna..eller Anette Kohut som kunde gjort samma observation,eller till och med någon kombination av ovanstående osv,osv.

Det föreligger tyvärr stora och uppenbara problem med alla de scenarios som TP föreslår i sin bok.
Även de som förespråkar SE såsom varandes gärningsman(det är ju för övrigt ingen tävling i hypoteser det här..i stort sett alla trådar gällande Palmemordet skulle tjäna på att det hålls lite bättre ton och att individuellt upplevd prestige skruvas ned en grad eller två)måste inse att detta gör oss som är mera kritiska till SE som mördare ännu mera förundrade.

Sett ur rent intellektuell synpunkt så borde detta kunna förstås av i stort sett alla och envar,oavsett vad man i övrigt tror om SE som gärningsman.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-08 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in