2021-10-07, 19:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
till enöff-is-enöff

Jag söker inte polemik, ids inte tjafsa. Men, eftersom du uppenbarligen är intresserad av MOP, och någorlunda insatt, över genomsnittet. Så skulle det vara intressant at veta, vad du tro om nedanstående, du behöver givetvis inte utveckla in absurdum, men ändå resonera lite lagom. Men, var ärlig och seriös. Det räcker långt. :-)

- Hur kommer det sig att SE ändrade sig från att jaga GM i gränden, till att spinga ifatt poliserna inne i gränden, även för kollegor säga att han sprang på DBG.

Sen får du gärna berätta, vad du anser talar för, respektive emot SE som GM. Och försök inte att slingra dig ur detta nu. Go for it!

Enligt de vittnesmål som Filter åberopar så ändrar sig inte SE. Oftast säger han efter polisen, till några få efter mördaren. Och det finns inget mönster tidsmässigt.

Och som sagt, efter polisen innebär faktiskt efter mördaren.
Citera
2021-10-07, 19:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, om man räknar med även SE:s vittnesmål så når man ju lite längre. Huvudbonad kan man nog inte vara så säker på, men uppgifterna om den blå täckjackan verkar alltså vara samstämmiga från fyra vittnen:

Mårten P som först ser det här vid bokhandeln, Nicola F som sedan gör sin iakttagelse vid den norra reklampelaren, och Lisbeth P som då skall ha sett honom vid mordplatsen strax efter skotten. Och om vi tänker oss att SE talar sanning (se länk till sammanställning nedan) så springer alltså just den här mannen iväg i gränden bara några sekunder senare.

Och LJ. Och ett antal vittnen vid Grand.

Nej, SE ser LJ. Det är mest sannolikt. Objektivt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-10-07 kl. 19:23.
Citera
2021-10-07, 19:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säger SE nån gång att vittnet beskriver mördaren? Nej. Då är det inte "GM-kopierande".
Du får tolka hur du vill det här, 860310:
"När Engström kommer ner till Sveavägen står en person och beskriver klädseln, den förmodade gärningsmannen, för en polisman. Engström hör att det är hans klädsel som beskrives. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock omtalas".

Som jag skrivit tidigare, om jag någon gång blir misstänkt för något brott och jag dessutom vore skyldig så hoppas jag att du är den utredningens Hans Holmér.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-07 kl. 19:25.
Citera
2021-10-07, 19:26
Bannlyst
Citat:
Enligt de vittnesmål som Filter åberopar så ändrar sig inte SE. Oftast säger han efter polisen, till några få efter mördaren. Och det finns inget mönster tidsmässigt.

Och som sagt, efter polisen innebär faktiskt efter mördaren.

Då formulerar jag om min fråga.

- Varför säger han till exfrun på natten att han sprang efter GM (före polisen kom).
- Varför säger han att han försökte jaga ifatt poliserna inne gränden
- Varför säger han till kollegorna på Skandia (veckan efter mordet, eller tillbaka från ledigheten) att han jagade GM uppe på DVB.
- Varför säger han inte detta vid förhören 10-11 mars, samt 25 april.

Varför hade han så svårt att bestämma sig, eller råkade han försäga sig eller slinta med tungan, överdrev han med några glas i kroppen och ville "glänsa". Eller var det ett förtäckt erkännande, men ingen nappade, så han spann vidare på jakten på polisen istället
Citera
2021-10-07, 19:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Du får tolka hur du vill det här, 860310:
"När Engström kommer ner till Sveavägen står en person och beskriver klädseln, den förmodade gärningsmannen, för en polisman. Engström hör att det är hans klädsel som beskrives. Engström hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock omtalas".

Det han säger är väl att vittnet inte sett mördaren, utan att vittnet sett honom. När han sprang efter polisen.

Vittnet som inte var där när mordet skedde, är väl det han väldigt tydligt antyder.

Det är inte att kopiera gärningsmannen. För du vet inte hur GM var klädd. Är SE vittne så tror han att mördaren är klädd i blå jacka. Och mördaren kan mycket väl ha burit blå jacka.
Citera
2021-10-07, 19:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det han säger är väl att vittnet inte sett mördaren, utan att vittnet sett honom. När han sprang efter polisen.

Vittnet som inte var där när mordet skedde, är väl det han väldigt tydligt antyder.

Det är inte att kopiera gärningsmannen. För du vet inte hur GM var klädd. Är SE vittne så tror han att mördaren är klädd i blå jacka. Och mördaren kan mycket väl ha burit blå jacka.
Vem var mordplatsvittnet som vittnat om stålbågade glasögon?
Citera
2021-10-07, 19:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Är SE vittne så tror han att mördaren är klädd i blå jacka. Och mördaren kan mycket väl ha burit blå jacka.
Ja, om SE talar sanning så var det naturligtvis mannen med den blå täckjackan som sköt Palme. SE beklagar sig några år senare i tidningen Skydd & Säkerhet över att polisen inte utredde mannen med blå täckjacka ordentligt.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-07 kl. 19:43.
Citera
2021-10-07, 19:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Då formulerar jag om min fråga.

- Varför säger han till exfrun på natten att han sprang efter GM (före polisen kom).
- Varför säger han att han försökte jaga ifatt poliserna inne gränden
- Varför säger han till kollegorna på Skandia (veckan efter mordet, eller tillbaka från ledigheten) att han jagade GM uppe på DVB.
- Varför säger han inte detta vid förhören 10-11 mars, samt 25 april.

Varför hade han så svårt att bestämma sig, eller råkade han försäga sig eller slinta med tungan, överdrev han med några glas i kroppen och ville "glänsa". Eller var det ett förtäckt erkännande, men ingen nappade, så han spann vidare på jakten på polisen istället

Jag ansåg svaren självklara, finns för många förklaringsmodeller.

Springer man efterpolisen springer man efter mördaren per definition.

Vittnena minns fel

Han vill skryta

Det förtäckta erkännandet att han sprang efter mördaren... Ja Filterfantasin är inget nytt...

Att han aldrig någonsin ändrar detta för polisen tyder väl ändå på att han inte ändrar sig?
Citera
2021-10-07, 19:43
Medlem
Har någon börjat att se serien? Var kan man se den förutom på Netflix? Jag har inte Netflix just nu och vill gärna se
Citera
2021-10-07, 19:45
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LillasysterSara
Har någon börjat att se serien? Var kan man se den förutom på Netflix? Jag har inte Netflix just nu och vill gärna se
5 november enligt DN, antar den bara visas på Netflix, åtminstone inledningsvis.

https://www.dn.se/kultur/netflix-serie-om-skandiamannen-far-premiar-i-november/
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-07 kl. 19:48.
Citera
2021-10-07, 19:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vem var mordplatsvittnet som vittnat om stålbågade glasögon?

Stålbågade glasögon kan vara minnet som ställer till det. Som så många andra vittnen som adderar saker. Att GM stod vid Dekorima flera minuter tex. Eller att AH såg skotten.

Jag tror att SE kan va så säker att GM har blå jacka att han hittar på vittnet för att vara den som klargör mördarens signalement.

Det kan ju också vara att han hör polisen säga mörk rock och väska sinsemellan efter att de pratat med YN, och han får för sig att det måste vara han själv. Reagerar man att det kan va en själv då kan det va svårt minnas exakt vilka detaljer som nämndes och ad man själv bar.
Citera
2021-10-07, 19:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Stålbågade glasögon kan vara minnet som ställer till det. Som så många andra vittnen som adderar saker. Att GM stod vid Dekorima flera minuter tex. Eller att AH såg skotten.

Jag tror att SE kan va så säker att GM har blå jacka att han hittar på vittnet för att vara den som klargör mördarens signalement.

Det kan ju också vara att han hör polisen säga mörk rock och väska sinsemellan efter att de pratat med YN, och han får för sig att det måste vara han själv. Reagerar man att det kan va en själv då kan det va svårt minnas exakt vilka detaljer som nämndes och ad man själv bar.
Där kom det, "kan vara minnet", så brukar det låta. Krystade förklaringar råder det ingen brist på.

Den rätta förklaringen är att det skrivits om glasögonen och SE trodde naturligtvis att det var vid mordplatsen. Som GM visste han att mördaren hade glasögon och drog till med dem också, tänk så enkelt det kan vara om man inte krånglar till det.

No further questions.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-07 kl. 20:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in