2021-10-07, 18:17
Medlem
Cyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Snygg! Om du vill vara hygglig så skulle du kunna prova att lägga röd färg på strecken från höger fram och bak, och gul på vänster. Då misstänker jag att vi kommer se en väldigt snarlik bild men att det är däcken på höger sida som har lämnat de tydligaste spåren.

Det är bakdäcken som lämnar de fetaste märkena eftersom bakdäcken inte går att styra. Har inget med tryck på höger eller vänster att göra eller någon ABS-relaterad funktion.
Citera
2021-10-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Men den kan varit försedd med en GPS-tag
JA. Ett vanligt litet hjälpmedel - ----
Senast redigerad av Niklas-P 2021-10-07 kl. 18:21.
Citera
2021-10-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLM28100
I TV4, sades det att följebilen kom fram efter c:a 4 min, körde upp genom bilkön i mitten. Det måste ha varit någon som blev intervjuad i något inslag. Har INTE själv hör detta.

Men RAKEL har väl realtidsloggning av alla fordon. Om det bara är vid utryckning eller konstant vet jag inte. Kan man inte begära ut loggfilen eller det är hemligstämplad.

Trafikverket skall väl göra en platsutredning om man får för Polisen som har minst 2 utredningar gällande detta.

Vi får aldrig vet hela sanningen, som någon tidigare nämnde. Det finns såå många utredningar hamnar långt bort från folket. Det vi kan hoppas på är att någon "läcker" lite info. Problemet är att veta vad som är sant eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
4 minuter bakom ???

Om dom körde i 120 km/tim = 2 km/min, så blir det 8 km !

Om dom körde i 150 km/tim = 2,5 km/min , så blir det 10 km bakom !!!

Låter mycket !!! Märkligt långt efter i så fall !

Vad jag hörde i ett inslag på TV4, var att följebilen var framme vid olycksplatsen 2 minuter
efter kraschen. Har för mig att jag skrivit det i något inlägg.

Det kanske stämmer bättre med dina uträkningar hur långt efter RR/olycksbilen som följebilen låg?
Citera
2021-10-07, 18:57
Medlem
Att krocka på en bred och extra fin motorväg som E4 är en gåta för mig hur man kan va så kass på köra bil och det kommer från en som kör dagligen och mycket och aldrig varit närheten på krocka trots kassa vägar, katastrof till trafik i andra länder vars huvudstäder är värsta katastrof att köra i plus klimatet på köpet som regn och snö i 15års tid. Sen poliser på det. har inga ord..
Citera
2021-10-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Det är bakdäcken som lämnar de fetaste märkena eftersom bakdäcken inte går att styra. Har inget med tryck på höger eller vänster att göra eller någon ABS-relaterad funktion.
Jag har själv vidhållit den teorin tidigare men jag har överbevisats. Det finns tidigare i tråden bilder från andra olycksutredningar som visar att däcken i färdriktningen ger tydligast avtryck. Det finns även en bild från den här olyckan där ett ljusare däckspersonal tycks ligga över ett mörkare och den kan bara förklaras med att vänster bak har lämnat ett lättare avtryck som går över ett tydligare spår från bilens högra framdäck.
Citera
2021-10-07, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du sablar ner hela tråden och lyckas inte ens komma med en egen teori, skickligt.

Behöver inte gissa vad som är vad. Va på plats och såg vilket som är vilket.
Citera
2021-10-07, 19:53
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Nåja, var nu inte så styv i korken. Det finns vittnesmål från folk som blev omkörda. Kör man själv i exempelvis de lagliga 120 är det lätt att bedöma om en omkörare håller 125 eller närmare 140-160. I vart fall om man kört i de farterna själv. Även Krösamajja ser skillnad mellan 125 och 140.

160 är en uppgift som förekommit. Den kan vara nära sanningen, den kan vara mindre nära. Att det gått en bra bit över 120 får dock anses som utrett imo.

Just det festade är det jag hävdar. Tack kompis!

Det du skriver ovanför att man LÄTT kan uppskatta omkörande bils fart är en myt tyvärr.

Att ni över huvud taget orkar tjöta om att "ifall man själv kört så fort". Som sagt tidigare, åk ut och testa omkörning med någon vän och se hur duktig du är.
Citera
2021-10-07, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Att krocka på en bred och extra fin motorväg som E4 är en gåta för mig hur man kan va så kass på köra bil och det kommer från en som kör dagligen och mycket och aldrig varit närheten på krocka trots kassa vägar, katastrof till trafik i andra länder vars huvudstäder är värsta katastrof att köra i plus klimatet på köpet som regn och snö i 15års tid. Sen poliser på det. har inga ord..

Du har rätt. Det kan i princip inte hända. När man läser om folk som tror att de dricker kaffe, rattsurfar och liksom bara sladdar av en rak torr bred motorväg liksom lite av misstag som är lätt hänt undrar man om folk verkligen har erfarenhet att köra stora snabba bilar.

Ändå har det hänt.

Frågan är hur?
Citera
2021-10-07, 19:59
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastabonde
Behöver inte gissa vad som är vad. Va på plats och såg vilket som är vilket.

Tyvärr. Utan fakta är din trovärdighet likvärdig en påse chips.

OM du nu var på plats och såg så bör du kunna delge något som kan styrka det påståendet.
Citera
2021-10-07, 20:01
Medlem
NakedApples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sossetrollen verkar väldigt bekymrade över att olyckan diskuteras? Undrar varför?
Att bedöma ca hastighet på en omkörande bil går alldeles utmärkt för övrigt, att bedöma exakt hastighet går inte alls.
Du erkänner äntligen att ditt mantra "160" är att sticka ut snoken för långt! Även om du tror du är mest van vid höga hastigheter, om du får skriva själv, hemma på pallen i köket.

Aat fångissa som den kärring du e löser inte frågan. Men det är vitalt att frågan löses. Då hoppa jag vi får ett samlat Sverige emot muhammedanerna.

Min politiska åsikt finns i historik eftersom du tar upp det.

Försök undvika invektiv och håll dig OnT
Citera
2021-10-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Har väldigt svårt att tro på punktering eller däckexplosion heller. dEn tränad chaufför på en helt perfekt väg har inga svårigheter att avvärja en punktering.
John Blund är en omöjlighet också. Det är mitt på dagen, inget mörker eller snöfall som tröttar hjärnan. Föraren har kört max 4 timmar. Poliser har inga kör och vilotider på 4:30 att följa men körtiden är inte för lång hursomhelst.
Inga svårigheter och helt oprovocerat far bilen över ett räcke och rakt in i en lastbil.
Oddset är mindre än ett lotteriodds att allt detta ska hända.
Slutsatsen kan bara bli faul play.
Hur pass tränade är dessa poliser som jobbar med polisens personskydd? Hur bra är utbildningen?
Vi nås allt oftare av rapporter om hur det svenska samhället och våra myndigheter degenererar allt mer.
För ett antal år sen kunde man läsa om hur nya poliser knappt kunde köra bil på ett vettigt sätt. Har själv vid några tillfällen råkat ut för sådana.
Citera
2021-10-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Hur pass tränade är dessa poliser som jobbar med polisens personskydd? Hur bra är utbildningen?
Vi nås allt oftare av rapporter om hur det svenska samhället och våra myndigheter degenererar allt mer.
För ett antal år sen kunde man läsa om hur nya poliser knappt kunde köra bil på ett vettigt sätt. Har själv vid några tillfällen råkat ut för sådana.
Det var en i tråden tidigare som kände en av de avlidna poliserna som berättade att den personen utbildade andra även poliser i avancerad körning.
Jag tror inte dom är dåligt utbildade eller dåliga förare men det kan uppstå situationer som blir övermäktiga oavsett.
Personskydd är erfarna och välutbildade poliser.
Vad som orsakat olyckan är ett mysterium, vad som helst kan ha hänt allt från fel på bilen till yttre påverkan.
Senast redigerad av Jahvet 2021-10-07 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in