2021-10-06, 21:34
Medlem
Många verkar tro att själva kollisionshastigheten på RR med med lastbilen var mycket hög, jag tror faktiskt inte det. Jag misstänker istället att RR rullar över mitträcket med bakdelen mot färdriktningen (mot originalriktningen) och att denna tar lastbilens hytt i hörnet precis när den rullar över. Den slår då loss hytten snett från sidan och hytten fortsätter framåt åt höger (den är ju i dikeskanten en bit framför i lastbilen färdriktning). Lastbilen tar sedan upp det mesta av rörelseenergin från RR. Detta förklarar också placeringen av både RR, lastbilen och hytten.

En sådan smäll mellan 4,5 ton + 300kg (eller mer, hur mycket packning det var vet vi inte) leder till att det inte blir så mycket kvar även om bilens hastighet är nere på 50km/h eller liknande. Har man otur och träffar "rätt" så krävs det inte alls "så mycket" (det är klart att det är en rejäl smäll) för att det bara skall bli mos kvar. Jag tror att de hade just sådan otur. Bilderna indikerar i alla fall detta.
Citera
2021-10-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det där är en annan olycka, artikeln daterad 8 september. Det är en lastbil som bärgas, dock utan förarhytt...

Mig veterligen så är det knappt någon som drar släp med 15-pallars lastbil. Standard är 18-pallars + släp.
Rockwool-ekipaget ser ut att vara en trailer. Ska du dra trailer med lastbil måste du ha en dolly också.

En användare har spekulerat i att det möjligen kan vara en Scania R124 eller liknande, vilket är ganska sannolikt.
https://imgur.com/a/uEjEeHW

Du verkar sitta på vem som är ägare på ekipaget? Bara för att det står Rockwool på kapellet betyder det inte att innehållet är isolering. Det kan vara precis vad som helst. Transporter är som du säger dyra. Säg att dom kör isolering från en terminal, sen lastas förmodligen annat gods tillbaka, för att slippa åka tom hem, och på så vis få in pengar på hela resan.

Ursäkta, men de största transportörerna i Sverige av distributionsgods (pall/paket) kör med lastbil, dolly, trailer. Inte alla ekipage, men det finns många. DHL, PostNord, DSV. T ex
Lastbilen stället av "släpet" (dolly+trailer) på terminalen och kan distribuera med bilen. Alla används inte till det, men annars skulle de största transportörerna behöva ha mycket större vagnpark för att kunna täcka upp.
Citera
2021-10-06, 21:36
Bannlyst
Citat:
Killgissar att man kör A -> B utan stopp, i alla fall en så pass kort resa som i det här fallet.

Kort sträcka.. Från Stockholm ner till Markaryd? Suck...

Då ställer jag frågan igen då. Får man stanna för en kaffe?
Citera
2021-10-06, 21:37
Medlem
Citat:
Här är en bild från släckningen i diket. Vet inte riktigt vad det är man ser framför BMWn. Det ser ut som delar av sidan på ett sidoöppnat skåp, men vad jag vet är majoriteten öppningsbara på vänster sida, inte höger. Kanske BatikFarbror kan sprida ljus över frågan?
https://imgur.com/a/CyBj0RT

Jag vet inte... Har funderat på det också men vill inte gissa
Citera
2021-10-06, 21:41
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men nu får du väl ge dig.

Hjulen är ju konstruerade för hjultrycket som ENBART är på max 1 ton. Det går hur smidigt som helst att köra tunga fordon i hastigheter över 80km/h. Nej, han körde troligen inte 160, även den bilen är en topptung bil och kurvtagningen lär inte vara rolig för sådana hastigheter. Sedan får du komma ihåg att 4 tons tjänstevikt är fjädervikt i trafiken. Kom tillbaka när du hittar en personbil på 3-4 tons hjultryck (7-8 tons axeltryck fram).

Sedan ligger inte tyngden på framaxeln på dessa bilar, då all bepansring lär ligga i mitten och baken på bilen. N-punkten lär vara lite intressant beroende på hur de har förstärkt karossen. Så särskilt understyrd lär den inte vara, den är mer topptung.
Nej, det var såklart Illuminati som sprängde bilen.
Däcktillverkarna och du är rörande eniga att det gå att köra hur tungt som helst på de plastprofiler som ligger kvar efter en punktering.
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NakedApple
Kanske det beror på din kognitivitet, men du begär på aspie-vis ett enkelt svar på vilken hastighet Lars Vilks fordon hade vid olyckstillfället.

Mina inlägg, om du klarar av att förstå dom, så handlar det just om det omöjliga att bedöma densamma.

Skicka gärna PM om du vill diskutera vidare. I annat fall får du motsäga mig med din egen bedömning av gällande hastighet.

OBS, daltande med vittnesuppgifter som "tycker sig" ha sett något är inte relevant. Vi vet ÄN SÅ LÄNGE INTE hur fort bilen kört.

Comprende Cabron?
Nåja, var nu inte så styv i korken. Det finns vittnesmål från folk som blev omkörda. Kör man själv i exempelvis de lagliga 120 är det lätt att bedöma om en omkörare håller 125 eller närmare 140-160. I vart fall om man kört i de farterna själv. Även Krösamajja ser skillnad mellan 125 och 140.

160 är en uppgift som förekommit. Den kan vara nära sanningen, den kan vara mindre nära. Att det gått en bra bit över 120 får dock anses som utrett imo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Är helt säker att fullständigt svar kommer presenteras inom en lång framtid. Så lång att detta kallnat såpass att ingen bryr sig (förrän det sker igen?).

Det är som vanligt i sådana här grejer - folk lägger tid på att analysera & investerar en massa tid i teorier, får smäll på fingrarna, utsätts för frågetecken, men vidhåller sina teorier just pga man investerat tid.
Ingredienserna är också på plats, vida känd skyddsperson, trafikolycka, tystnad från utredande myndigheter.

Jag personligen är inte så förbryllad - för mig ser det ser ut som en däckexplosion i hög fart med en ganska krävande bil.
Jag tror inte ett dugg på yttre attentat eller medveten handling av inblandad polispersonal.
Det är klart begränsat vem som som lägger möda på Vilks, även om många vill honom ont i tankegången.
Känner dock sorg att vi dels förlorat en helt unik konstnär samt att en änka nu sörjer, och dels att vi förlorat två poliser (också människor) och har en allvarligt skadad lastbilschaufför på sjukhus.

Ja det faller på plats till slut. Men tråkigt för anhöriga, riktigt sorgligt. Har varit med om mycket i samband med fordon och vet att allt går inte att förklara i efterhand, men detta känns liksom lite för enkelt om det bara är en olycka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folketstempel
Två däck har gjort märken, vilka?
https://ibb.co/NtTgbkY
Bakdekkene
Citera
2021-10-06, 21:43
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ursäkta, men de största transportörerna i Sverige av distributionsgods (pall/paket) kör med lastbil, dolly, trailer. Inte alla ekipage, men det finns många. DHL, PostNord, DSV. T ex
Lastbilen stället av "släpet" (dolly+trailer) på terminalen och kan distribuera med bilen. Alla används inte till det, men annars skulle de största transportörerna behöva ha mycket större vagnpark för att kunna täcka upp.

Har inte påstått annat. Det jag säger emot är att man kör 15-pallars lastbil som dragbil, det måste vara hyfsat ovanligt.
Hur fördelningen släp vs trailer med dolly är ska jag låta vara osagt.

Hittade en bild på vad jag misstänker är bärgningen. Vad tror ni? https://imgur.com/a/1Ngs49P
Citera
Medlem
Citat:
Här är en bild från släckningen i diket. Vet inte riktigt vad det är man ser framför BMWn. Det ser ut som delar av sidan på ett sidoöppnat skåp, men vad jag vet är majoriteten öppningsbara på vänster sida, inte höger. Kanske BatikFarbror kan sprida ljus över frågan?
https://imgur.com/a/CyBj0RT

Det är stolpen som håller uppe kapelltaket på trailern, kapellet har brunnit av, alltså inte skåpet.
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Man bara köör. Kanske bytte poliserna plats vid ratten? Kanske i 140 blås, vid Markaryd?
Tant Stina hade säkert fixat termosar med kaffe, till de tre tappra männen!!
Ta det lugnt, han förstår kanske inte att du skämtar.
Citera
2021-10-06, 21:47
Medlem
https://youtu.be/qtY1JvD3kdg?t=44

Här pratar man om den 360 graders säkerhetscell inuti bilen.
Och vad det verkar från de bilder man finns tillgängliga har man alltså klyvt denna på mitten.
Jag tror inte direkt de har hållt traktorfart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in