2021-10-07, 00:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Det är lite lurigt. Men den bilden du länkar till är tagen med en rejält teleobjektiv och den andra är för lågupplöst för att visa spåren efter framdäcken. Men det är rimligt. Om du på den lågupplösta bilden tänker dig att höger fram ligger under märker från vänster bak och att vänster fram alltså ligger ytterligare till höger i bild så kan man föreställa sig en kraftig sladd genom räcket.

(Väldigt mycket olika höger-vänster här, men jag tror du förstår)

Men jag har nog lurats av telezoomen lite. Spåren är rakare än jag trott och det betyder egentligen bara att hastigheten var höger.
Jag tror nog ändå fortfarande på min teori om att det är högerhjulen som orsakat de tydligaste spåren och att de från vänsterhjulen inte syns på den lågupplösta bilden.
Tror polisbilen kanat över till norrgående körbana med fronten vänd norrut.

Retursladdsteorin
Citera
2021-10-07, 00:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMay
Jag rättade din text. Jag ser till att behålla skärpan när jag kör.
Jag är inte samma Lejonhjärta som du och kör i ur ock skur. Efteråt i bland smtidigt, inser jag att jag är en usel chaufför.
Citera
2021-10-07, 00:22
Medlem
McMays avatar
Citat:
De kommer nog från kollisionen. Bilden är ju tagen från det körfält där lastbilen befann sig ganska exakt där det small. Lastbilen är tyngre och har mer energi så personbilen kommer tryckas med i lastbilens färdriktning.
Jag tror snarare RR:n kommer med full kraft och delar ekipaget mellan hytt o släp och far sedan rakt igenom ut i dikeskanten.
Citera
2021-10-07, 00:23
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag är inte samma Lejonhjärta som du och kör i ur ock skur. Efteråt i bland smtidigt, inser jag att jag är en usel chaufför.
Bra insikt. Lita till din eftertänksamhet och var rädd om dig själv och oss andra i trafiken.
Citera
2021-10-07, 00:26
Medlem
Citat:
Läs inlägg 3145. Bilden jag syftar på visar dubbla bromsspår i norrgående riktning. Förmodligen från båda fordonen i krockögonblicket.
Den andra bilden visar väl bromsspåren i södergående riktning, dvs Range Roverns.
Nu är jag med dig. Samma spår som tok-Frans pratar om med andra ord. Jag tror de kommer från efter kollisionen. Personbilen eller lastbilen låter jag vara osagt. Men bilen blev väldigt snabbt norrgående efter att den trasslat sig igenom så det kan vara den.

Sen det här med bromsspår. Bara så vi är överens; bilen lämnar inga bromsspår eftersom bromsarna aldrig låser däcken. Spåren uppkommer av att däcken kasar i sidled. Därför är det också svårt att avgöra vad som har hänt innan spåren i det södergående körfältet. Jag tror fortfarande att det här är en retursladd från något som inträffade i vänster körfält lite tidigare. Det vi ser spår av är bara den helt okontrollerade delen där alla fyra däcken har släppt. Att framdäcken har mindre tydliga spår beror troligtvis på att föraren har rattutslag åt höger för att försöka häva sladden. Om däcken har en vinkel som är mer i färdriktningen som kommer de rulla med mer än bakhjulen.
Citera
2021-10-07, 00:29
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Hmm…
Det är inte så enkelt att det varit punktering på bilen tidigare i år.
Dvs. det är missat att ha samma runflat i reservdäcket?
Fuck, var pp väg med ett långt inlägg om vila. Fucckade upp det iom dum mobil.
.
Huvuddragen ät iaf att all personal,även säpo, innefattas av laen.
Citera
2021-10-07, 00:29
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tror nog ändå fortfarande på min teori om att det är högerhjulen som orsakat de tydligaste spåren och att de från vänsterhjulen inte syns på den lågupplösta bilden.

Retursladdsteorin
Vilken riktning är bilden som du ritat i tagen?
Om det är nordligt körfält - två fordons bromsspår. Sydligt - ett fordons bromsspår.
Jag finner inga belägg för att polisbilen åkt baklänges. Däremot ser det ut att vara retursladd i extrem fart.
Senast redigerad av McMay 2021-10-07 kl. 00:33.
Citera
2021-10-07, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Retursladdsteorin

Jag tror också på retursladd men kanske inte en helomvändning. Det är orimligt tätt mellan spåren för att vara högerdäcken. Om du kollar bilden från norrgående och jämför med Volvon som just kör över spåren så ser man att avståndet mellan spåren är mindre än avståndet mellan bakdäcken på bilen som kör över dem. Jag kan inte få ihop det och samtidigt förhålla mig till de ljusare spåren. (Som jag tror är av framdäcken med rattutslag i färdriktningen)

Edit: jag är beredd att omvärdera. Din version förklarar varför det ena ljusa spåret tycks ligga över ett mörkt. Min spatiala förmåga kan inte avgöra om det ena är mer möjligt än det andra just nu och då talar den detaljen för din teori.
Senast redigerad av Somenlitenpil 2021-10-07 kl. 00:55. Anledning: Efterklok
Citera
2021-10-07, 00:37
Medlem
Citat:
Jag tror snarare RR:n kommer med full kraft och delar ekipaget mellan hytt o släp och far sedan rakt igenom ut i dikeskanten.
Så kan det vara. Jag har inte sett några bilder av det faktiskt. Jag fick för mig att bilen delvis skulle ha suttit kilad under hytten och antog att den tagit direkt i fronten.
Citera
2021-10-07, 00:38
Medlem
Aleisioniss avatar
Jag har tittat på alla bilder tror jag och kommit fram till att händelseförloppet kan inte vara så långt ifrån detta. På flera bilder kan man se att hjulspåren kommer från höger och jag anser att föraren först varit över på höger sida om strecket.

Tiotusenkronorsfrågan är vad som skedde sekunderna innan. Nickade han till och vaknade upp av oljudet då man passerar de vita kantmarkeringarna? Fick panik och gjorde en för hastig vänstersväng och fick sladd, eller?

https://ibb.co/3CVzTvv
https://ibb.co/0CkzVQ9
https://ibb.co/BLSHHCq
Citera
2021-10-07, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant att man nu utreder om det trots allt kan vara mord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x8QoX8/hemlig-mordutredning-ska-utreda-yttre-paverkan-vid-vilks-kraschen

Jag pratade med en kille idag som har jobbat just inom personskyddet hos polisen och han trodde inte för ett ögonblick på att det kunde vara en olycka. Sprängladdning i hjulhuset var hans tips. De är tränade för att kunna hantera punkteringar även i hög fart och varför har vittnen uppgett att de har hört en knall innan bromsskriken och innan själva smällen? Punkteringsfria däck som smäller??? Helt seriöst?

Visst finns det många frågor. Hur kunde nån veta att Vilks var i Stockholm? Hur kunde man komma åt bilen och det må vara som så att det utesluter blåsta förortsislamister, men betänk att Vilks hade en Fatwa mot sig. Betänk att Reinfeldt fick kräla i smutsen inför muslimska länders ambassadörer och be om ursäkt. Jag tror absolut inte att vi kan utesluta statsterrorism i detta fallet.

Har väldigt svårt att tro på punktering eller däckexplosion heller. En tränad chaufför på en helt perfekt väg har inga svårigheter att avvärja en punktering.
John Blund är en omöjlighet också. Det är mitt på dagen, inget mörker eller snöfall som tröttar hjärnan. Föraren har kört max 4 timmar. Poliser har inga kör och vilotider på 4:30 att följa men körtiden är inte för lång hursomhelst.
Inga svårigheter och helt oprovocerat far bilen över ett räcke och rakt in i en lastbil.
Oddset är mindre än ett lotteriodds att allt detta ska hända.
Slutsatsen kan bara bli faul play.
Citera
2021-10-07, 00:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag tror också på retursladd men kanske inte en helomvändning. Det är orimligt tätt mellan spåren för att vara högerdäcken. Om du kollar bilden från norrgående och jämför med Volvon som just kör över spåren så ser man att avståndet mellan spåren är mindre än avståndet mellan bakdäcken på bilen som kör över dem. Jag kan inte få ihop det och samtidigt förhålla mig till de ljusare spåren. (Som jag tror är av framdäcken med rattutslag i färdriktningen)
Sant. Jag som tyckte jag hade varit så listig...
Då förstår jag istället inte hur ett av framdäcken kan ha lämnat spår ovanpå spåret från ena bakdäcket. Kan iofs vara en synvilla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in