2021-10-07, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vilka skor halkar inte alls på is?

Ser jag ut som en skoförsäljare?

Som du sannolikt vet, är det betydligt högre riska att halka med kontorsskor (somriga lågskor) på fötterna än med rejälare vinterskor, när man springer i snömodd. Om det var glashalt eller is på DBG's södra trottoar den aktuella kvällen vet varken du eller jag. Dock säger YN (som du vet) att den springande mannen hon ser, halkar till/omkring.

Om du är osäker på vad de flesta i folkmun avser med kontorsskor, skickar jag dig denna bild på SE att studera. Dock säger jag inte att det var SE YN såg, men det är inte omöjligt.

https://kkuriren.se/bli-prenumerant/artikel/8j854k4j
Citera
Medlem
Citat:
Problemet med det är att andra vittnen inte uppger detta beteende på GM.

Fyra personer säger dig ha sett de tre.

CA säger att de tre gick över Sveavägen, det vet vi inte stämmer.

AB uppfattar det som ett sällskap, men den ena personen lyfter armen och det smäller. Och vi vet det var ett skott i ryggen. Alltså var GM bakom, inte bredvid.

AD säger de verkade ha en interaktion. Det är ditt enda vittne. Men han ser ju bara sekvensen när det skjuts, inte nån längre stund ihop.

IM säger i åtskilliga förhör 1986 att han såg mannen stå vid väggen några sekunder, när LOP passerar så går han upp bakom och skjuter.

LP motsäger ett samtal.

"Avsnäst blir vissa av oss.. " eller vad säger SE? Var det inte så att han i samma stycke säger att "en av oss" knivhögg en person på samma plats och flydde samma väg? Tydligt så är SE oss med CP. För mig är det tydligt han försöker ge CP ett motiv, inte sig själv.

AD är absolut inte det enda vittne som antyder en interaktion.. men visst ska jag vara ärlig så kan man väl faktiskt påstå att om nu verkligen en interaktion har skett så borde ju faktiskt LP känna igen SE? Så detta är väl en av punkterna som gör att SE kanske är oskyldig.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, men bara för man kan cherrypicka något från media och lägga till helt egna uppgifter så betyder det inte att man gjort det.

Observationen gällde en man i 20-årsåldern. Det förekommer ingenstans i nyheterna att mördaren är i 20-årsåldern.

Observationen stämmer 100% in på LJ, men inte på mannen från nyheterna.

Så om SE är misstänkt som GM så ska han alltså inte vara misstänkt ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Han såg ryggen på GM och kunde därför inte ge en så bra beskrivning, en sak var han dock rätt säker på och det var att GM hade keps.

Frågan är dock vad denna kepsobservation är värd.
27 vittnet runt och omkring brottsplatsen har uttalat sig om gärningsmannens huvudbonad.
Endast en person(LJ) säger keps härvidlag.
Han behöver ju naturligtvis inte ha haft fel härvidlag,men materialets stöd för att gärningsmannen bar keps är onekligen mycket magert,så mycket kan vi fastslå.
Citera
2021-10-07, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
AD är absolut inte det enda vittne som antyder en interaktion.. men visst ska jag vara ärlig så kan man väl faktiskt påstå att om nu verkligen en interaktion har skett så borde ju faktiskt LP känna igen SE? Så detta är väl en av punkterna som gör att SE kanske är oskyldig.

Men om inte LP lägger märke till att någon vill prata med OP då ?
Citera
2021-10-07, 16:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag är helt öppen med att uppslaget SE har sina brister (och jag tvivlar delvis på SE), precis som alla uppslag. Om inte åklagare KP och PU vet mer om SE's eventuella inbladning och delaktighet i MOP (som han/de inte offentliggjort), tycker jag namngivningen var ett övertramp. Då borde man lagt locket på i stället, lagt ner utredningen med hänvisning till att de misstänkta inte längre är i livet, att det har gått för lång tid, etc.

Att publicera namnet på SE var ett övertramp oavsett vad för hemligt KP skulle kunna sitta på. För vi ska förhålla oss till det vi får veta.

Vad skulle man ens kunna veta som vi inte skulle kunna se spåren av i materialet?

Olagligheter som de KP stod för vid utredningen av landets andra ministermord?
Citera
2021-10-07, 16:53
Bannlyst
Citat:
Behöver han inte stå till svars för CP istället? Han blev friad men man fokuserade på honom i 8 år till.

På samma sätt som KP kommer stå till svars för SE en dag. Han har ju öppet för att någon annan kan vara mördaren. Och nu när stora saker är på gång så kan det gå snabbt.

Det har du rätt i. HÖ borde definitivt få stå till svars CP. Skillnaden är väl att HÖ orsakade CP skada medan han var i livet (typ 15 år). SE var död sedan 20 år när KP pekade ut honom som misstänkt. Ärligt talat tror jag inte HÖ mår skitbra, över det han orsakade CP (även om CP bjöd upp till dans själv efter den friande domen).
Citera
2021-10-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Det är en relativt orimlig spekulation att ge sig in på.
Vi vet ju att LP kategoriskt avfärdat varje antydan till detta genom alla år(32 år blev det väl?)
Vidare så anger materialet att makarna i all praktik promenerat arm i arm hela vägen från Grand fram till den verkliga brottsplatsen.Jag anser att detta sammanhang gör det orimligt att anföra att LP helt enkelt skulle ha missat någon kommunikation med utomstående.
Vidare så har vi den i sig naturliga inställningen från LP att hennes sinnen snarare var skärpta på något som kan likna avsnäsningar beroende på makarnas ställning samt den allmänna infekterade stämningen runt desamma plus att de rörde sig ute bland pöbeln..så att säga.
LP påstår att hennes sinnen alltid var skärpta vid sådana tillfällen,och det förefaller mig vara en helt naturlig inställning från hennes sida att ha Fredagen den 28 Februari 1986.

Vill man fortsätta så kan man ju säga att gatubilden var lugn.Det rörde sig visserligen lite folk på trottoaren och en viss trafik rörde sig likafullt på Sveavägen..men helhetsbilden ger ändå intrycket av en relativt lugn gatubild,vilket i så fall ytterligare undertryker det orimliga i att fritt antaga att LP helt sonika missat en avsnäsning eller annan form av kommunikation med utomstående.
Senast redigerad av Lookalike 2021-10-07 kl. 17:05.
Citera
2021-10-07, 16:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Han ser den ju när han kliver ur på gatan ja. Troligtvis avvisas han rätt omgående eller uppfattar det som att han anvisas iaf,men det KAN ha hänt att detta inträffade vid ett tidigare tillfälle inte helt omöjligt och han uppfattade det som att OP nu inte kande igen honom och det möjligen kan ha räckt.

Finns det något som tyder på att SE skulle ha mördat för att han blev avvisad/avsnäst? Mer än när SE i Skydd & Säkerhet beskriver varför CP kan ha mördat Palme?

LP nämner inget samtal eller person som kommer nära. Ett vittne av flera säger att de kan ha pratat, men samma vittne säger han stod mitt emot LOP, och att LOP hade ryggen åt Sveavägen, vilket inte går ihop med något annat vittne.
Citera
2021-10-07, 17:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goldenfold
Bemöter inte din kommentar i helhet här nu, men att mordet är skickligt gjort finns det inte så mycket som tyder på. Valet av plats och klädsel talar emot det. Den uppfattningen tar jag från utomstående experter som gjorde gärningsmannaprofilen på 90-talet. De menar att det är en amatör som har antingen jobbar eller bor i området som gjort det vilket lutar åt en ''ensam galning''. Parafraserar lite naturligtvis. Rekommenderar läsningen.

Gärningsmannaprofilen som är så tydligt mörkt av att man misstänkte CP. Premisserna för gärningsmannaprofilen diskar den.
Citera
2021-10-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Helt osannolikt då de går bredvid varandra?
Citera
2021-10-07, 17:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag delar din uppfattning, om att exfrun sannolikt hade som taktik att inte minnas. Att hon gjorde det enbart av svår lojalitet och kärlek till exmaken tror jag inte en sekund på, med tanke på att hon bitvis talar rätt nedsättande om honom, både i förhör och till journalisten TP. Sannolikt "minns hon inte" för att skydda sig själv. Vi vet ju inte till hundra, vad PU har/hade på SE, och även exfrun. Det är inte omöjligt att de övervägde (eller hade i tankarna) att åtala henne (eller pröva) för skyddande av brottsling, medhjälp, etc. Svårt att veta. Och PU/KP har så klart en bredare/bättre bild av henne än oss, eftersom de träffat henne 9 ggr, vi har ju bara läst de återgivna förhören. Givetvis har de kunnat utläsa via hennes betoningar, ansikts- och kroppsspråk, konstpauser och tvekan, etc om hon ljuger, förvränger eller döljer något. Det är min åsikt.

Ett bevis på exfruns ovilja och att hon inte berättar sanningen, är ju att TP (enligt boken) visar henne klippet med SE från Rapport (flera år innan hon förhörs av PU) i hennes kök, då säger hon att hon aldrig sett eller kände till inslaget. När PU förhör henne ett par tre år senare och visar henne klippet/inslaget, påstår hon sig aldrig ha sett klippet, eller kände till det. Rätt genomskinligt.

Du menar exhustrun på 80+?

Snyggt. Beskylla en pensionär för brott baserat på att "KP kan veta mer"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in