Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Det är lika mycket spekulation att CA förlorar stora summor pengar den 27:e februari. Jag tror det och du tror det. Men vi har exakt noll fakta på det. Spekulationsargumenten är extremt tröttsamma. Alla teorier och spår behöver mängder av spekulation för att gå ihop. Hade vi haft fakta på allt så hade vi ju inte suttit här.
Jag håller med om att en spekulation naturligtvis blir starkare om det finns någon möjlig återkoppling i faktamaterialet.
Exemplet du tar upp här kan åskådliggöra detta anser jag.
Spekulationen att SE har blivit avsnäst saknar helt återkoppling till någonting i materialet.Vad värre är,det motsägs faktiskt konsekvent genom alla år av den som naturligt borde ha uppfattat detta..Lisbeth Palme.
När det gäller CA så kan vi naturligtvis inte med 100 procentig säkerhet fastslå att han överhuvudtaget förlorade en enda spänn Torsdagen den 27 Februari.Vi kan däremot spekulera i att han gjorde det eftersom materialet ger vid hand att CA belånade aktier för att köpa nya.Detta är ju oomtvistad fakta direkt tagen från hästens mun själv..dvs CA i detta fallet.
Nå,vi har således LP som säger att hon inte hört någon avsnäsning eller överhuvudtaget uppfattat någon kommunikation med utomstående vad vara må under hela promenaden från Grand fram till brottsplatsen.Det lämnar extremt litet utrymme,om ens något för att det ens skall vara värt att spekulera vidare kring.
Jämförelsevis så vet vi att CA ligger belånad Torsdagen den 27 Februari..åtminstone är det rimligt att anta detta utifrån att han faktiskt själv tillstår att han förlorar pengar på den Socialdemokratiska regeringens beslut att fördubbla omsättningsskatten för aktier.Således så har vi här en återkoppling i materialet för att rimligen kunna anta att CA faktiskt förlorar pengar den svarta Torsdagen 27 Februari 1986..detta dessutom utan att egentligen ta hänsyn till den bredd och med det djup som börsen rekordfaller denna dag(dåtida rekorddykning).
Tittar vi då på påståendet,eller vad som i all praktik är den fria och rena spekulationen att SE har blivit avsnäst av OP..så finner vi ingen som helst återkoppling till detta från materialet.
Ett visst mått av spekulationer måste man kunna tillåta sig,det håller jag fullt med om.
Dock så bör dessa begränsas så mycket som det nu är möjligt,plus att de bör användas med urskillning.En spekulation som det finns viss återkoppling för i faktamaterialet kommer alltid att vara värd mycket mera än en spekulation som helt saknar denna återkoppling.
Personligen så tycker jag att det är ett helt naturligt sätt att se på denna sak.