2021-10-06, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverigesbanker
Samhället bör prioritera mäns inkomster så de ej har svag socioekonomisk position. Exempelvis i tider av arbetslöshet bör män prioriteras på arbetsmarknaden. Så vi ej får massa brottslighet.

Nej det vore en alldeles för uppenbar diskriminering, och kvinnor behöver ju försörjning lika mycket.

Satsa hellere lite extra då mäns hjärnor är känsligare än tjejernas, i tonåren. Det är då vissa killar, som är socioekonomiskt utsatta gör massa dumheter. Satsa därför på att få väck denna utsatthet.
Citera
2021-10-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Inget sex utanför äktenskapet; inga utomäktenskapliga barn.

Allt har för- och nackdelar, men hur vet du att det inte går att göra någonting? Någonting kan man allt göra.

Även gifta kan vara dåliga föräldrar.
Den där märkliga förvirrade tron på att så fort man gifter sig så blir man välfungerande och en god förälder är oerhört märklig.

DU har rejält med GIFTA fäder som skiter i, misshandlar eller utnyttja sina barn sexuellt ex.
Eller som förvandlar barns vardag till ett helvete.
När ska ni konservativa gubbs fatta detta?
Citera
2021-10-06, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Den där märkliga förvirrade tron på att så fort man gifter sig så blir man välfungerande och en god förälder är oerhört märklig.

DU har rejält med GIFTA fäder som skiter i, misshandlar eller utnyttja sina barn sexuellt ex.

Det finns många dåliga mödrar, men då kan pappan kompensera för moderns instabilitet. Det finns så många toxiska kvinnor som vill ha barnen för sig själv, det är ju hennes barn.

Att det på många sätt är en fördel att vara två med skjutsningar, vabbande med mera borde vara en självklarhet.

Tvåsamhet torde generellt vara att föredra framför ensamhet.
Citera
2021-10-06, 13:21
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Nej det vore en alldeles för uppenbar diskriminering, och kvinnor behöver ju försörjning lika mycket.

Satsa hellere lite extra då mäns hjärnor är känsligare än tjejernas, i tonåren. Det är då vissa killar, som är socioekonomiskt utsatta gör massa dumheter. Satsa därför på att få väck denna utsatthet.

Hur mycket mer ska man då satsa för att trolla fram dugliga medborgare?

https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/mmkMv@ablokal

Rinkebyskolan (56 000 kronor extra per elev år 2016, resultatet har sjunkit från 65 till 49 procent)

Hjulsta grundskola (48 000 kronor i bidrag per elev år 2016, resultatet har sjunkit från 65 till drygt 50 procent)

Hagsätraskolan (36 000 kronor i bidrag per elev 2016, resultatet har sjunkit från 72 till knappt 64 procent).
Citera
2021-10-06, 13:52
Medlem
Citat:
2. Öka samhällets medvetande kring fäders betydelse för barn, för jag tror de betyder mycket mer än vad vi hittills trott,

Där har du mina svar, lite förenklat.
Tack för det. Mycket bra. Intressant där med nr 2. Öka samhällets medvetande kring fäders betydelse för barn, för jag tror de betyder mycket mer än vad vi hittills trott

Vad jag förstått så brukade fäder vara en naturlig del av uppfostran. Man hjälpte pappan med arbetet på gården t ex. Pappan var väl t o m en centralfigur i familjen; patriarken.

Det är så mycket som i själva verket är lite annorlunda än vad progressiva hittills har trott.
Citat:

Det där är väl ändå en halmgubbe? Konservativa är ju emot att män tar det preliminära ansvaret för barnskötseln. Iaf när barnen är små.

Nu kan väl iofs kvinnor vara undermåliga föräldrar. Inga barn; ingen dålig barnafostran. Samtidigt blir det heller ingen nästa generation då. En svår avvägning där.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-10-06 kl. 14:07.
Citera
2021-10-06, 14:17
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns många dåliga mödrar, men då kan pappan kompensera för moderns instabilitet. Det finns så många toxiska kvinnor som vill ha barnen för sig själv, det är ju hennes barn.

Att det på många sätt är en fördel att vara två med skjutsningar, vabbande med mera borde vara en självklarhet.

En pappa och en mamma ska existera för att vakta över den andres skugga som förälder.

En typisk moderlig toxisk element kan vara att försöka hålla barnet kvar i en bebis-stadie och se till att hon fortsätter äga barnet genom att den aldrig tillåts bli självständig.

Faderns roll är ofta att se till att barnet är trygg med att gå utanför dennes bekvämlighetszon, modern är tryggheten som barnet alltid kan återvända till. Men trygghet kan också äta upp dig inifrån ifall du får för mycket av det.

Annars så är det ganska många mammor som misshandlar sina barn, det ser inte så ojämnt ut mellan fäder och mödrar (typ 60/40) när det gäller misshandel av småbarn. Dessutom så är det farligaste statistiskt sätt när man tar in en styvpappa (har funnits flera riktiga mardrömsfall i Sverige på senare tid).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-06 kl. 14:21.
Citera
2021-10-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Hur mycket mer ska man då satsa för att trolla fram dugliga medborgare?

https://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/mmkMv@ablokal

Rinkebyskolan (56 000 kronor extra per elev år 2016, resultatet har sjunkit från 65 till 49 procent)

Hjulsta grundskola (48 000 kronor i bidrag per elev år 2016, resultatet har sjunkit från 65 till drygt 50 procent)

Hagsätraskolan (36 000 kronor i bidrag per elev 2016, resultatet har sjunkit från 72 till knappt 64 procent).

Vad har vi för alternativ menar du?
Det är ju fan så mycket dyrare med ett samhälle som alstrar män som inte kan sköta sig.
Det kostar enligt näringslivet ca 55 miljarder per år.

Och låt mig gissa då har man inte räknat med de skador viss kriminalitet ger till andra människor som gör att de fungerar sämre i samhället.

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/sakerhet-och-risk/brottsligheten-kostar-55-miljarder-om-aret_1126240.html

"I vissa branscher, specifikt Handeln och Byggverksamhet, är de direkta kostnaderna av brottsligheten så pass höga att de överstiger branschernas totala årliga investeringar (enligt SCB:s siffror). Hur mycket mer skulle kunna investeras i att utveckla verksamheterna om dessa enorma värden inte förstördes på grund av kriminalitet? Och ytterligare hur många investeringar uteblir på grund av kriminalitet och i förlängningen minskad tillväxt, färre jobb och sämre välfärd?"
Senast redigerad av Merapi 2021-10-06 kl. 14:30.
Citera
2021-10-06, 14:33
Medlem
Citat:

Visst det finns dåliga mödrar också, men överrepresentationen av dåligt föräldraskap ligger nog på den manliga planhalvan.
Citera
2021-10-06, 14:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Vad har vi för alternativ menar du?
Det är ju fan så mycket dyrare med ett samhälle som alstrar män som inte kan sköta sig.

Satsningarna fick resultaten att sjunka alltså (eller möjligen: resultaten sjönk trots extrabidragen).

Pengar är alltså inte svaret på alla frågor, det kan vi med säkerhet säga då vi har facit i hand. Du frågar om alternativ, men jag påstod mig inte ha alternativa lösningar på problemet utöver att se till att problemets omfattning inte fortsätter öka i samma takt som det gjort senaste 30 åren.

Citat:
Det kostar enligt näringslivet ca 55 miljarder per år.

Och låt mig gissa då har man inte räknat med de skador viss kriminalitet ger till andra människor som gör att de fungerar sämre i samhället.

https://www.svensktnaringsliv.se/sakomraden/sakerhet-och-risk/brottsligheten-kostar-55-miljarder-om-aret_1126240.html

"I vissa branscher, specifikt Handeln och Byggverksamhet, är de direkta kostnaderna av brottsligheten så pass höga att de överstiger branschernas totala årliga investeringar (enligt SCB:s siffror). Hur mycket mer skulle kunna investeras i att utveckla verksamheterna om dessa enorma värden inte förstördes på grund av kriminalitet? Och ytterligare hur många investeringar uteblir på grund av kriminalitet och i förlängningen minskad tillväxt, färre jobb och sämre välfärd?"

Jag motsäger inte de siffrorna. Det är inte jag som gått runt med slogans som "Sverige har aldrig varit tryggare".

Jag säger bara att fritidsgårdar, enorma socialbidrag och extra bidrag till problemskolor inte har löst problemet.

Eftersom svensk förortskriminalitet är ganska unikt i Norden, kanske man bör se och lära sig ett och annat av vad Finland, Danmark och Norge gör rätt i området, då de saknar till stora delar den tunga kriminaliteten som Sverige har. Här skjuts det och sprängs det 5-10 gånger mer än i våra grannländer.

Vi hade EUs fjärde högsta arbetslöshet innan corona, men vi ser att länder i Sydeuropa med 15-20% arbetslöshet ändå inte har i närheten av samma tunga kriminalitet som i Sverige. Helt uppenbart har vi att göra med ett kulturellt problem i första hand, socioekonomiskt problem i andra hand (då våra invandrare i högre grad är arbetslösa än i andra invandringsländer som Tyskland och Nederländerna).

Visst...de är också män...du får väl söka slå högsta växeln och skicka "sociala ingenjörer" och genusvetare som ska få tonårsgrabbarna i förorten att prata känslor och lära sig att det är tufft att gråta och att det inte alls är tufft att kunna slåss och skapa kaos...lycka till!
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-06 kl. 14:51.
Citera
2021-10-06, 15:15
Medlem
Citat:
Visst det finns dåliga mödrar också, men överrepresentationen av dåligt föräldraskap ligger nog på den manliga planhalvan.

Definiera dåligt föräldraskap....

Jag tror ju inte det är många fler som säger att man min mor var en bättre förälder än min far än tvärtom.

Att du själv har daddy issues att bearbeta är uppenbart, men du kan inte extrapolera dina erfarenheter till andra.
Citera
2021-10-06, 15:37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Jag tror ju inte det är många fler som säger att man min mor var en bättre förälder än min far än tvärtom.

Vi fokuserar för mycket på den omhändetagande aspekten av föräldrarskap i Sverige, när mentorskap och att lära barnet att vara självständig är en minst lika viktigt aspekt, likaså att sätta gränser för barnets beteende.

Föräldrarollen har feminiserats ungefär som statens roll i Sverige. Givetvis så kommer fadern alltid vara sämre i vad som är kvinnans paradgren.

Men att uttala sig om vem som är bäst förälder i snitt är nog mycket svårt.

Citat:
Att du själv har daddy issues att bearbeta är uppenbart, men du kan inte extrapolera dina erfarenheter till andra.

Även ifall åsikter ofta har någonslags rot i ens uppväxt, så bör vi nog undvika att spekulera om sådant i en anonym forum. Jag brukar själv dela med mig om min egen uppväxt, men i fall där användaren själv inte delar med sig om personlig information så går det nog inte rätt att spekulera om den.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-06 kl. 16:13.
Citera
2021-10-06, 16:00
Medlem
Citat:

Att man skadar sina barn alt. skiter i dem.
Betydligt fler barn har levt och lever idag med en far som inte är närvarande.

Sluta dra in mig och min person i denna debatt, har inget med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in