2021-10-06, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Satsningarna fick resultaten att sjunka alltså (eller möjligen: resultaten sjönk trots extrabidragen).

Pengar är alltså inte svaret på alla frågor, det kan vi med säkerhet säga då vi har facit i hand. Du frågar om alternativ, men jag påstod mig inte ha alternativa lösningar på problemet utöver att se till att problemets omfattning inte fortsätter öka i samma takt som det gjort senaste 30 åren.

Jag motsäger inte de siffrorna. Det är inte jag som gått runt med slogans som "Sverige har aldrig varit tryggare".

Jag säger bara att fritidsgårdar, enorma socialbidrag och extra bidrag till problemskolor inte har löst problemet.

Eftersom svensk förortskriminalitet är ganska unikt i Norden, kanske man bör se och lära sig ett och annat av vad Finland, Danmark och Norge gör rätt i området, då de saknar till stora delar den tunga kriminaliteten som Sverige har. Här skjuts det och sprängs det 5-10 gånger mer än i våra grannländer.

Vi hade EUs fjärde högsta arbetslöshet innan corona, men vi ser att länder i Sydeuropa med 15-20% arbetslöshet ändå inte har i närheten av samma tunga kriminalitet som i Sverige. Helt uppenbart har vi att göra med ett kulturellt problem i första hand, socioekonomiskt problem i andra hand (då våra invandrare i högre grad är arbetslösa än i andra invandringsländer som Tyskland och Nederländerna).

Visst...de är också män...du får väl söka slå högsta växeln och skicka "sociala ingenjörer" och genusvetare som ska få tonårsgrabbarna i förorten att prata känslor och lära sig att det är tufft att gråta och att det inte alls är tufft att kunna slåss och skapa kaos...lycka till!

vadå "helt uppenbart" att detta har kulturella bakgrunder?
berätta exakt vad det skulle vara som är så uppenbart med det påståendet?

Sverige har haft perioder tidigare med enorm kriminalitet och peronvåld etc etc...1800 talet ex.
Handlar detta om "svensk kultur"?
Citera
2021-10-06, 17:05
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
vadå "helt uppenbart" att detta har kulturella bakgrunder?
berätta exakt vad det skulle vara som är så uppenbart med det påståendet?

Sverige har haft perioder tidigare med enorm kriminalitet och peronvåld etc etc...1800 talet ex.
Handlar detta om "svensk kultur"?

Vad är inte uppenbart? Hälften av fattiga, hemlösa och arbetslösa i Sverige är svenskar, de skjuter inte varandra och skapar inte klankultur (de super snarare ihjäl sig, vilket är typiskt för svensk kultur).

1800-talet var en hård tid utan teknologiska innovationer som gjorde livet drägligt. Majoritet av befolkningen var alkoholister och arbetet var otroligt hård utan dagens maskiner, svenska arbetare levde på en bråkdel av vad förortens invandrare idag tjänar. Hela Världen var mer våldsamt i den tiden, utan dagens teknologiska innovationer var livet allmänt mycket hårdare. Till och med en sådan sak att det inte fanns dagens digital underhållning, människor behövde stimulera sina mer kaotiska behov genom att ständigt supa.

Det är oväsentligt att jämföra så pass olika tider. Bättre att jämföra med Grekland som inte har haft höjd kriminalitet trots mycket lägre levnadsstandard än våra invandrare haft under sin långvariga depression.

Jag kan likväl jämföra Syditalien som har våldskultur och klansamhälle djupt inrotad i kulturen, du kan se skillnaden i syditalienares kriminalitet gentemot exempelvis områden med liknande ekonomisk situation som Spanien, Portugal och Grekland. Syditalien har en maffiakultur, det går mycket långt tillbaka och det är svårt att bekämpa något som är så dupt inrotad i en kultur.

Mellanösternkulturer präglas av ännu mer klansamhälle och våldskultur. Det är inte pga fattigdom, för det finns gott om fattiga länder där våld inte präglar samhället på samma sätt (se exempelvis Sydostasien).

Kultur är alltid den viktigaste faktorn i vilka slags värderingar människor växer upp med. Jag kan med säkerhet säga att jag aldrig läst om thailändska och indiska kriminella gäng i Sverige, två stora invandrargrupper från fattiga länder som det sällan talas om i Sverige.

Det finns lika många indier i Sverige som afghaner, men indierna cyklar omkring med sina ifoods i tystnad medan afghanerna gruppvåldtar, stjäl och mördar. Det överraskar mig inte. Det finns en anledning varför jag själv har åkt till Indien och inte till Irak, Afghanistan eller Somalia....
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-06 kl. 17:12.
Citera
2021-10-06, 17:09
Medlem
Citat:
Visst det finns dåliga mödrar också, men överrepresentationen av dåligt föräldraskap ligger nog på den manliga planhalvan.
Det är ju därför män inte har hand om barn
Citera
2021-10-06, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det är ju därför män inte har hand om barn
Nej, det är därför vi ska ha juridisk, social och ekonomisk möjlighet för BÅDA könen att ta ut en skilsmässa om nödvändigt.
Men den stora majoriteten av män ägnar sig ju inte åt allt detta, och de bör definitivt ta större ansvar för sina barn än vad de gör idag.
Citera
2021-10-06, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Vad är inte uppenbart? Hälften av fattiga, hemlösa och arbetslösa i Sverige är svenskar, de skjuter inte varandra och skapar inte klankultur (de super snarare ihjäl sig, vilket är typiskt för svensk kultur).

1800-talet var en hård tid utan teknologiska innovationer som gjorde livet drägligt. Majoritet av befolkningen var alkoholister och arbetet var otroligt hård utan dagens maskiner, svenska arbetare levde på en bråkdel av vad förortens invandrare idag tjänar. Hela Världen var mer våldsamt i den tiden, utan dagens teknologiska innovationer var livet allmänt mycket hårdare. Till och med en sådan sak att det inte fanns dagens digital underhållning, människor behövde stimulera sina mer kaotiska behov genom att ständigt supa.

Det är oväsentligt att jämföra så pass olika tider. Bättre att jämföra med Grekland som inte har haft höjd kriminalitet trots mycket lägre levnadsstandard än våra invandrare haft under sin långvariga depression.

Jag kan likväl jämföra Syditalien som har våldskultur och klansamhälle djupt inrotad i kulturen, du kan se skillnaden i syditalienares kriminalitet gentemot exempelvis områden med liknande ekonomisk situation som Spanien, Portugal och Grekland. Syditalien har en maffiakultur, det går mycket långt tillbaka och det är svårt att bekämpa något som är så dupt inrotad i en kultur.

Mellanösternkulturer präglas av ännu mer klansamhälle och våldskultur. Det är inte pga fattigdom, för det finns gott om fattiga länder där våld inte präglar samhället på samma sätt (se exempelvis Sydostasien).

Kultur är alltid den viktigaste faktorn i vilka slags värderingar människor växer upp med. Jag kan med säkerhet säga att jag aldrig läst om thailändska och indiska kriminella gäng i Sverige, två stora invandrargrupper från fattiga länder som det sällan talas om i Sverige.

Det finns lika många indier i Sverige som afghaner, men indierna cyklar omkring med sina ifoods i tystnad medan afghanerna gruppvåldtar, stjäl och mördar. Det överraskar mig inte. Det finns en anledning varför jag själv har åkt till Indien och inte till Irak, Afghanistan eller Somalia....

Svenskar som inte utsatts/ utsätts för social eller etnisk diskriminering. Och du har exempel på svenska män som ägnar sig åt att skjuta varandra i skallen, MC gäng ex.

Men jag ska ge dig rätt i "patriarkal kultur" är problemet, men fan inte kultur från sydeuropa eller norra afrika eller muslimsk kultur eller dylikt. Det är helt enkelt inte sant.

Svenskt 1800 tal utgjorde ett annat tydligt exempel på ojämlikhet och klassamhälle, där vissa på samma sätt som invandrare idag lider av social diskriminering och utanförskap. De fick också bo trångt i den tidens "skitområden" och ses ner på av andra i samhället. Precis den typ som alltså skapar en enorm frustration och desperation hos unga män, som leder till våld, superi, kriminalitet.
Citera
2021-10-06, 17:53
Medlem
Citat:
Nej, det är därför vi ska ha juridisk, social och ekonomisk möjlighet för BÅDA könen att ta ut en skilsmässa om nödvändigt.
Men den stora majoriteten av män ägnar sig ju inte åt allt detta, och de bör definitivt ta större ansvar för sina barn än vad de gör idag.
Det finns något som heter komparativa fördelar: Var och en gör det den är bäst på.

Vissa kvinnor kanske är oumbärliga som jurister. Inte helt ovanligt. Men den stora majoriteten kvinnor gör ett långt mycket bättre arbete som mammor till småbarn än någon man skulle göra.

Även om män duger bland småbarn så finns det många sysslor där män gör bra mycket mer nytta, tack vare medfödda egenskaper. Aggressivt temperament, kroppshydda och tekniskt intresse.
.
Citera
2021-10-06, 17:54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Svenskar som inte utsatts/ utsätts för social eller etnisk diskriminering. Och du har exempel på svenska män som ägnar sig åt att skjuta varandra i skallen, MC gäng ex.

Hur många svenskar skjuter varandra och hur många invandrare per år? Svar:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/vanligt-med-utlandsk-bakgrund-bland-unga-man-som-skjuter/

90% har åtminstone en förälder med utländsk bakgrund. Detta trots att det finns ungefär lika många svenska som invandrare som är arbetslösa/fattiga i antal.

Citat:
Men jag ska ge dig rätt i "patriarkal kultur" är problemet, men fan inte kultur från sydeuropa eller norra afrika eller muslimsk kultur eller dylikt. Det är helt enkelt inte sant.

Ska du börja babbla om patriarkal kultur igen? En kultur som alltid uttrycks på samma sätt? Judiska ortodoxa är så patriarkala som mellanösternkulturer, men du kan vara säker på att ortodoxa ghetton inte kommer skapa kaos och skjuta ihjäl varandra.

Det finns tusentals olika "patriarkala kulturer". Konfuncianska patriarkala kulturer exempelvis med fokus på ordning och reda, importera 50 tusen kineser får du se att de kommer skapa mindre oreda än ens svenskar, dessutom är de kulturellt präglande att högakta lärandet, något som skapar otroliga fördelar i informationsåldern.

Exportera 1 miljon svenskar (inte gamlingar) till Spanien får du likaväl se de ta med sig det toxiska i svensk kultur till Spanien. De kommer äta mer skräpmat, supa mer, vara mer deprimerade, skita mer i sina äldre, osv.

De kommer också ha hårdare arbetsmoral än spanjorerna, vara mindre korrupta, passa tiderna bättre, producera mer rikedom än spanjorerna gör i snitt. Kulturella mönster försvinner inte bara för att du flyttar från ett ställe till den andra.

Du kan exempelvis se på tyskar som levt i över 10 generationer i Ryssland eller Östeuropa att de fortsätter bära typiskt tyska kulturmönster och de har inte tagit efter så mycket av slaviska kulturmönster.

Citat:
Svenskt 1800 tal utgjorde ett annat tydligt exempel på ojämlikhet och klassamhälle, där vissa på samma sätt som invandrare idag lider av social diskriminering och utanförskap. De fick också bo trångt i den tidens "skitområden" och ses ner på av andra i samhället. Precis den typ som alltså skapar en enorm frustration och desperation hos unga män, som leder till våld, superi, kriminalitet.

I princip alla led något fruktansvärd i 1800-talet, det har egentligen lite att göra med ojämlikhet och mer att göra att det inte fanns någon särskild rikedom att ens dela med sig. Dessutom fanns det inga sätt att producera den lilla rikedom som fanns som inte krävde enorm massa arbetskraft (människor behövde jobba för hand på åkerfälten, i industrierna och i kolgruvorna). Tänk bara på det faktumet att folk inte hade smärtstillande när de gick till tandläkaren för att dra av tanden, bara det borde få en att rysa inombords. Ändå hade svenska arbetarna bland Världens högsta löner i slutet av 1800-talet:

https://www.forskning.se/2020/09/01/svenska-arbetare-bland-de-hogst-betalda-vid-1800-talet-slut/

Att jämföra lidandet som svenskarna då gick igenom med lata blattar som sitter och röker kat hela dagen i sin varma förort, eller hänger omkring i kafeerna och babblar hela dagen, är ett stort jävla skämt. Jag är lika fattig som invandraren i förorten och jag skulle aldrig påstå att jag lider som 1800-talssvensken. Invandraren i förorten har bättre levnadsstandard än 80-90% av Världens befolkning.

En intressant iaktagelse: de flesta inom många jobbiga yrken idag som rörmokare, byggnadsarbetare, industriarbetare, soppgubbar, gruvarbetare, osv. är fortfarande svenskar.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-10-06 kl. 18:51.
Citera
2021-10-06, 18:51
Medlem
Citat:
Att man skadar sina barn alt. skiter i dem.
Betydligt fler barn har levt och lever idag med en far som inte är närvarande.

Sluta dra in mig och min person i denna debatt, har inget med saken att göra.

Många kvinnor skadar sina barn mentalt för livet och är känslomässigt frånvarande.

Du drar ju in Uven som person hela tiden, eller hur? Vilket reaktionärt ärkenöt han är... och din otrevliga syn på män kommer ju någonstans ifrån.

Men okej, män är mindre lämpade som föräldrar än kvinnor. Det är din ståndpunkt nu för stunden. Ändå vill du ha delad föräldraförsäkring... hur går det nu ihop?
Citera
2021-10-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Många kvinnor skadar sina barn mentalt för livet och är känslomässigt frånvarande.

Du drar ju in Uven som person hela tiden, eller hur? Vilket reaktionärt ärkenöt han är... och din otrevliga syn på män kommer ju någonstans ifrån.

Men okej, män är mindre lämpade som föräldrar än kvinnor. Det är din ståndpunkt nu för stunden. Ändå vill du ha delad föräldraförsäkring... hur går det nu ihop?

Och det tror du alltså inte fäder gör?
Och gör mer än mödrar?

Lär dig lite logisk slutledningsförmåga, om jag hävdar A, så betyder inte detta att jag då utesluter B eller C. Allright?

Män är statistiskt sett sämre föräldrar än kvinnor. Frivilligt eller i många fall ofrivilligt, eftersom de inte tillåts vara aktiva etc. men fakta kvarstår de är inte lika närvarande, och de skadar barn i högre grad än kvinnor, speciellt om man anser att total frånvaro faktiskt är att skada barn, vilket jag gör.

Sen, nä! jag går på Uvens åsikter och att jag bitvis tycker han debatterar som en skit.
Men, jag går inte på hans familjeförhållanden, barndom eller annat som jag inte tycker har ett skit med något vi diskuterar att göra.

Jag vill att män ska känna samma ansvar att ta hand om barn som kvinnor gör, och att de ska ha samma möjligheter till detta, juridiskt och socialt. och jag tycker samhället ska uppgradera sin förväntan på att män ska bli aktiva föräldrar samt barns behov av fäder.

Men återigen det är inte samma sak som att anse att odugliga föräldrar som skadar barn, ska tvingas på barn.

Vi har domstolar för sånt.
Citera
2021-10-06, 23:36
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
- Moraluppbygglig skolundervisning

dvs du ska sitta och undervisa tjejer i att sex är inte är till för deras skull, utan bara för killar.
och att OM tjejer har sex så blir straffet att de ensamma ska tvingas ta konsekvenserna.
Nått sånt eller hur?

Jag tänkte nog överlåta denna uppgift åt skollärarna, möjligen efter viss kompetensutveckling. Min idé är att det bör förklaras för både killar och tjejer att sex inte är en sällskapslek, utan bokstavligen blodigt allvar. Att hantera sexuella förbindelser lättvindigt är både ansvarslöst och ovärdigt. Man bör tänka igenom när, hur och med vem man skall ha sådana förbindelser. Inte minst av omsorg om den man har relationen med, bör man tänka sig för. Det bör nog framhållas att betydligt fler tonåringar - av båda könen - har råkat illa ut av ha sex, än att avstå.

Citat:
- Ekonomiska incitament

dvs du ska sitta och berätta för samma tjejer att OM de har sex så ska de inte bara tvingas ta allt ansvar själva utan de ska också tvingas göra det under omöjliga ekonomiska villkor.

Likaledes är min avsikt att överlåta detta till skollärarna. Det finns ungefär 50 000 flickor i varje årskull, så logistiken antyder att jag inte kan lösa hela. Sverige är ett land med ett utbyggt socialt skyddsnät, så om de (tjejer och killar) ställer till det för sig, så finns det reservlösningar, men inte för att man smiter från ansvar, utan för att man tar det.

Citat:
- Institutionell utveckling

katolska flickskolor?

Som bekant är jag antipapist, så detta var den sämsta halmgubben hittills. Men, vi bör nog överväga att i högre grad könsuppdela högstadiet, för allas skull, och gärna nivågruppera samtidigt. Grundskolan så här långt har varit ett misslyckande sedan den infördes. I övrigt tror jag att ett mera systematiskt informationsarbete om behovet av ansvarsfullhet rörande sexualitet och familj är av nöden, inte minst för vuxna människor.

Citat:
För din info....vi har haft allt detta och DET FUNGERADE INTE.

Så jag frågar igen...vad ska du göra när kvinnor för andra gången kommer gå ut på gator och torg och bara kräva sin rätt till sin egen kropp? Och denna gång ta det så långt att de lägger ner sina arbeten och sitt förtroende för samhället totalt.

För säg mig varför i helvete? ska kvinnor ställa upp på den skit som du vill ge dem?

Det handlar inte kvinnors kroppar, det handlar om det ofödda livets kroppar. Lär Dig någon gång skillnaderna på detta.
Citera
2021-10-07, 08:48
Medlem
Citat:
Och det tror du alltså inte fäder gör?
Och gör mer än mödrar?

Lär dig lite logisk slutledningsförmåga, om jag hävdar A, så betyder inte detta att jag då utesluter B eller C. Allright?

Män är statistiskt sett sämre föräldrar än kvinnor. Frivilligt eller i många fall ofrivilligt, eftersom de inte tillåts vara aktiva etc. men fakta kvarstår de är inte lika närvarande, och de skadar barn i högre grad än kvinnor, speciellt om man anser att total frånvaro faktiskt är att skada barn, vilket jag gör.

Sen, nä! jag går på Uvens åsikter och att jag bitvis tycker han debatterar som en skit.
Men, jag går inte på hans familjeförhållanden, barndom eller annat som jag inte tycker har ett skit med något vi diskuterar att göra.

Jag vill att män ska känna samma ansvar att ta hand om barn som kvinnor gör, och att de ska ha samma möjligheter till detta, juridiskt och socialt. och jag tycker samhället ska uppgradera sin förväntan på att män ska bli aktiva föräldrar samt barns behov av fäder.

Men återigen det är inte samma sak som att anse att odugliga föräldrar som skadar barn, ska tvingas på barn.

Vi har domstolar för sånt.

Vi kan ju säga så här, att det är jävligt svårt att få bort toxiska kvinnor från vårdnaden.

Vi har kvinnan som hade en inackorderad flykting som våldtog hennes biologiska dotter. Hon lät honom bo kvar. Det var först efter hårt arbete från den frånskiljda pappan som han fick loss dottern så hon kunde bo endast hos honom.

Det finns en hel del otroligt störda kvinnor som uppfostrar barn.
Citera
2021-10-07, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi kan ju säga så här, att det är jävligt svårt att få bort toxiska kvinnor från vårdnaden.

Vi har kvinnan som hade en inackorderad flykting som våldtog hennes biologiska dotter. Hon lät honom bo kvar. Det var först efter hårt arbete från den frånskiljda pappan som han fick loss dottern så hon kunde bo endast hos honom.

Det finns en hel del otroligt störda kvinnor som uppfostrar barn.
Förvisso.

Ska jag dra alla exempel på vidriga fäder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in