2021-10-05, 19:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Kollade marknadsräntorna på statsobligationer.
Det står tom lägre nu än i Mars. Så något ändrat antagande (de senaste månaderna) om ränteuppgång verkar inte synas. Än iaf.
2021-10-05, 19:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Idag kan man låna upp till 85%. Det betraktas då som ett nytt lån.
Men idag sätter bankerna ett minimum på låneökning på 100kSEK.
Ska man göra detta idag får man vänta tills man amorterat 100 kSEK. Har man inte likvida medel får man ta blancolån under tiden.

Vid stigande inflation och ränta kommer flera saker hända.
Som jag skrivit tidigare så gör överheten undantag för bostäder. Och vi kan se hur snabbt amorteringskravet försvann bara för lite epidemi. I stort sett skulle nästan alla mycket väl ha kunnat fortsätta amortera utan problem.

Vid stigande inflation och ränta kommer 5 årskravet att justeras på något sätt. Kanske indexuppräknas.
Eller bara tas bort.

Varför har folk så svårt att förstå detta?

Det här är ungefär lika logiskt som att man kan rädda sig från att drunkna genom att dra upp sig själv i håret. Ganska liknande resonemang faktiskt, att man lånar mer på sitt lån för att betala av räntan på densamma. Varför inte göra samma operation x 1000 så får du hundratusentals kronor rakt in på kontot varje månad istället?

Citat:
Solna är ett bra exempel på där folk betalar mer och mer för adressen. (Det är väldigt invandrare-tätt där. Troligen det som driver upp priserna. 31%. Mångkulturen drar mer än vad de flesta förstår).
Boendekvaliten kan inte sägas falla iom att folk frivilligt betalar mer för lyckan att bo i Solna.

Det här var spiken i kistan, nu vet jag att du är ett avancerat troll! Well played! Faktiskt ganska kul att du orkar vara så konsekvent i trollandet över så lång tid!
2021-10-05, 19:53
Bannlyst
Citat:
Kollade marknadsräntorna på statsobligationer.
Det står tom lägre nu än i Mars. Så något ändrat antagande (de senaste månaderna) om ränteuppgång verkar inte synas. Än iaf.

Det är för att riksbanken blandar sig i marknaden och köper bostadsobligationer. Typisk kommunism som du håller av när du inte själv babblar om Singapore och Nordkorea.

Citat:
Många unga behöver inte så stor bostad. Jag klarade mig i ett litet korridorsrum i 4 år. Och det gjorde de flesta andra också. Vi levde ändå. Vad är problemet?
(Annat än att du och alla andra parasiter ska ha större och större nappflaska av mamma staten. Det är ju ett problem).

Kan du inte utveckla vad du menar med det där föreslår jag att du helt enkelt bara kniper käft. Vad sägs om att göra det?
2021-10-05, 19:57
Bannlyst
Citat:
Nej det var den inte. Tåget tar 41 minuter.
Promenad till stationen 5 min + tågresa 41 min + promenad till jobbet på donken 5 min. Total tid 51 min.
Många högavlönade som skulle vara glada om deras restid minskade till 51 min.
Och på den tågresa har man 41 min oavbruten tid att göra annat. Stor skillnad jämfört med de som kör bil och inte får någon tid alls. Eller de som åker på byten. Eller överfull T-bana.

Fler borde egentligen föredra i Enköping.

Vi vet tågresans längd, din dumma djävel. Och tänk i ditt exempel passar det såklart perfekt. Om det nu vore några Romberga-bor i Enköping som arbetade centralt i Stockholm på McDonalds. De som arbetar där bor förmodligen inte i Romberga utan istället längs t-banans gröna, blå eller röda linje.
2021-10-05, 19:58
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Idag kan man låna upp till 85%. Det betraktas då som ett nytt lån.
Men idag sätter bankerna ett minimum på låneökning på 100kSEK.
Ska man göra detta idag får man vänta tills man amorterat 100 kSEK. Har man inte likvida medel får man ta blancolån under tiden.

Vid stigande inflation och ränta kommer flera saker hända.
Som jag skrivit tidigare så gör överheten undantag för bostäder. Och vi kan se hur snabbt amorteringskravet försvann bara för lite epidemi. I stort sett skulle nästan alla mycket väl ha kunnat fortsätta amortera utan problem.

Vid stigande inflation och ränta kommer 5 årskravet att justeras på något sätt. Kanske indexuppräknas.
Eller bara tas bort.

Varför har folk så svårt att förstå detta?

Hahaha! Ja blancolån lär ju ha hygglig ränta när boräntorna tickar upp till 5-10%

Citat:
De som kommer få problem vid stigande inflation och ränta är hyresgästerna. Fastighetsbolagen kommer bara höja hyrorna motsvarande räntehöjningen. Räntan är deras kapitalutgifter, och det skall hyran betala. Ingen pardon där.

Det är stor skillnad. Bostadsägare kan lindra räntebördan.
Hyresgästerna kan INTE lindra den.

Börjar räntorna stiga är det att köpa sig en bostad det första en hyresgäst skall göra.
Verkligheten är som vanligt tvärtemot vad konspiratoriska bubbelpratare hittat på.

Källa på det? Får hyresvärdarna enligt bruksvärdessystemet bara dumpa räntekostnader hur som helst på sina hyresgäster? Noll risk? Vad hände egentligen på 90-talet? Några gamla rävar som kan bekräfta 10%-iga hyreshöjningar? Eller är "trådapan" ute och cyklar?
2021-10-05, 19:59
Bannlyst
Citat:
I verkligheten har jag skrivit hur man kan agera om räntorna skulle bli mycket högre. Lätt att verifiera för den som vill. På senare tid vet jag inte om du lyckas skriva en mening ens och få den rätt.

Goddag yxskaft. Djävla svammel.
2021-10-05, 21:18
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här är ungefär lika logiskt som att man kan rädda sig från att drunkna genom att dra upp sig själv i håret. Ganska liknande resonemang faktiskt, att man lånar mer på sitt lån för att betala av räntan på densamma. Varför inte göra samma operation x 1000 så får du hundratusentals kronor rakt in på kontot varje månad istället?
Det är lika logiskt som att låna genom att ge ut en noll-kupongare.
Eller att låna genom att ge ut en obligation som ger en ränta motsvarande realränta.

Dvs något som rationella människor gör titt som tätt.

Men för den som inte kan någon eller förstår något så framstår det säkert som du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det här var spiken i kistan, nu vet jag att du är ett avancerat troll! Well played! Faktiskt ganska kul att du orkar vara så konsekvent i trollandet över så lång tid!
Någon som ser att kebabmedpommes har någon enda förmåga att svara sakligt. Verkar rejält tomt där.
2021-10-05, 21:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är för att riksbanken blandar sig i marknaden och köper bostadsobligationer.
Det gör FED i USA också, men ändå så rör räntan på sig.
Dvs ditt resonemang är falsifierat.

Citat:
Typisk kommunism som du håller av när du inte själv babblar om Singapore och Nordkorea.
När du letar rätt på den störste anti-kommunisten i forumet och kallar denne kommunist så har du berättat för alla att verklighetskontakt inte är din grej här i livet.

Citat:
Kan du inte utveckla vad du menar med det där föreslår jag att du helt enkelt bara kniper käft. Vad sägs om att göra det?
Kan du inte ens förstå det förslår jag att du bara ignorerar saken. Min pedagogiska förmåga har ändå gränser.
2021-10-05, 21:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Vi vet tågresans längd, din dumma djävel. Och tänk i ditt exempel passar det såklart perfekt.
Du påstod att du hade räknat rätt. I verkligheten hade du inte ens ingående fakta rätt.

Och istället för att medge fel så kommer du bara med personangrepp.
Det är som vanligt när det gäller dig eller hur?

Citat:
Om det nu vore några Romberga-bor i Enköping som arbetade centralt i Stockholm på McDonalds. De som arbetar där bor förmodligen inte i Romberga utan istället längs t-banans gröna, blå eller röda linje.
Varför skulle man inte kunna bo i Enköping och arbeta i Stockholm?
I verkligheten är det tvärtom gott om folk som gör så.
2021-10-05, 21:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Hahaha! Ja blancolån lär ju ha hygglig ränta när boräntorna tickar upp till 5-10%
Blanco kostar några % mer än när man har en pant. Det är så även när nominell ränta är högre.
Vill man slippa betala 10k i ränta så lånar man till det för 1K.
Inget konstigt. Men för SocialtKontrakt verkar detta helt obegripligt.

Citat:
Källa på det? Får hyresvärdarna enligt bruksvärdessystemet bara dumpa räntekostnader hur som helst på sina hyresgäster? Noll risk? Vad hände egentligen på 90-talet? Några gamla rävar som kan bekräfta 10%-iga hyreshöjningar? Eller är "trådapan" ute och cyklar?
Om fastighetsbolagets kapitalkostnad stiger vilka intäkter skall Fastighetsbolaget ta och betala med?

Ränta är en utgift för Fastighetsbolaget, precis som renhållning, vatten el osv. Att höja hyran för det leder inte till någon ökad vinst för Fastighetsbolaget. Det kan inte HGF invända mot.

Hyran för mitt korridorsrum, för länge sedan, steg med i snitt 13%/år de år jag bodde där. KPI ökade med 11%/år i snitt. Så det var en real höjning. Det berodde på att man tidigare inte höjt tillräckligt. Så det kom en "chockhöjning".

Citat:
Eller är "trådapan" ute och cyklar?
Här har vi nog den saklighetsnivå som SocialtKontrakt är kapabel till.
2021-10-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Nej, finns inga jobb för en 15åring. Du förstår inte hur man inte har råd, nähä tråkigt för dig att du inte förstår det då.

Har du hört om sommarjobb? Finns väl många jobb för 15 åringar?

Tidningsbud
Dörrförsäljning
Bärplockning
Vissa livsmedelsbutiker (börjar med praktik för att sen få jobb)
Jobba på kiosk på somrarna
Läxhjälp
Barnvakt
Klippa gräs
Skotta snö
Flyttgubbe
Sälja virtuell valuta (på min tid spelade man runescape eller wow och folk sålde spelvalutan, måste finnas likvärdiga spel idag som kidsen spelar)

Jag själv sålde granar, skottade snö, hjälpte folk handla som bodde i ålderdomshem, delade ut reklamblad, sålde saker som jag hade hittat på blocket som var bortskänkes/ annonspriset och plockade bär.

Bara använda fantasin finns säkert bra många andra alternativ som jag inte har nämnt.

Lite orealistiska alternativ men finns också.
Youtubers
Twitch spelare

Edit: Nej jag förstår inte. Man köper det vad man har råd med. Man får bara börja spara i god tid om man inte har ekonomisk hjälp.

I mitt fall så lyckades jag spara ihop till strax över 200k och köpte en lägenhet på under 20kvm i Stockholm. Sänker man sina krav på boendet så kan man göra bostadskarriär och flytta upp sig efter ett par år.

Man behöver bara ha rätt förhållningssätt till pengar så går det snabbt att spara.
Senast redigerad av Boogieman500 2021-10-05 kl. 22:36.
2021-10-05, 22:05
Medlem
Oroligt på börsen nu
Kan det skada stholms bomarknad innanför tullar och lite i ytterkanter som Bromma?
Iaf säljs bostadsrätter 10tkr över normala kvm/priset

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in