2021-10-05, 22:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogieman500
Har du hört om sommarjobb? Finns väl många jobb för 15 åringar?

I mitt fall så lyckades jag spara ihop till strax över 200k och köpte en lägenhet på under 20kvm i Stockholm. Sänker man sina krav på boendet så kan man göra bostadskarriär och flytta upp sig efter ett par år.

Man behöver bara ha rätt förhållningssätt till pengar så går det snabbt att spara.

Som någon påpekade tidigare, så är det ett nollsummespel i den mening att om ALLA 15-åringar jobbade (förutsatt att det nu finns jobb till alla) så skulle priserna på de lägenheter de köper helt enkelt öka därefter.

Kan du förklara mer ingående vad du menar med "bostadskarriär" i det här sammanhanget och hur mekanismen bakom den ser ut? Utgå exempelvis från dig själv som köpte en lägenhet på 20 kvm i början.
2021-10-05, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Som någon påpekade tidigare, så är det ett nollsummespel i den mening att om ALLA 15-åringar jobbade (förutsatt att det nu finns jobb till alla) så skulle priserna på de lägenheter de köper helt enkelt öka därefter.

Kan du förklara mer ingående vad du menar med "bostadskarriär" i det här sammanhanget och hur mekanismen bakom den ser ut? Utgå exempelvis från dig själv som köpte en lägenhet på 20 kvm i början.

Ja om jag minns rätt så handlade det om att unga idag inte har råd att köpa bostadsrätter idag och jag skrev att det finns jobb till 15 åringar, gäller bara att hitta/skapa jobb.

Med bostadskarriär menar jag att man börjar med sämre levnadsstandard när man köper sin bostadsrätt som tex långt från city/liten lägenhet och genom åren klättrar upp i sin bostadskarriär dvs köper större/närmare stan.

Mitt exempel är att jag köpte en 16 kvm lägenhet efter några år sparande på börsen och amorterande så köpte jag in mig på 34 kvm med liknande avstånd till city.
2021-10-05, 22:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är lika logiskt som att låna genom att ge ut en noll-kupongare.
Eller att låna genom att ge ut en obligation som ger en ränta motsvarande realränta.

Tills du gör som jag föreslog tidigare, att du mailar din bank och frågar om det här upplägget och postar svaret, så vill jag att du håller käften om den här idiotin "låna till att betala räntan".

Gällande dina lögner om Solna, så är det ett av de vitaste stadsdelarna i hela Sthlm, med undantag för vissa avgränsade områden som Hagalund, Västra skogen, osv. I dessa råkar även bostäderna kosta en bråkdel jämfört med resten av kommunen.

Citat:
Solna är ett bra exempel på där folk betalar mer och mer för adressen. (Det är väldigt invandrare-tätt där. Troligen det som driver upp priserna. 31%. Mångkulturen drar mer än vad de flesta förstår).

Nästan signaturmaterial det där alltså
Senast redigerad av kebabmedpommes 2021-10-05 kl. 23:03.
2021-10-05, 22:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ja om jag minns rätt så handlade det om att unga idag inte har råd att köpa bostadsrätter idag och jag skrev att det finns jobb till 15 åringar, gäller bara att hitta/skapa jobb.

Med bostadskarriär menar jag att man börjar med sämre levnadsstandard när man köper sin bostadsrätt som tex långt från city/liten lägenhet och genom åren klättrar upp i sin bostadskarriär dvs köper större/närmare stan.

Mitt exempel är att jag köpte en 16 kvm lägenhet efter några år sparande på börsen och amorterande så köpte jag in mig på 34 kvm med liknande avstånd till city.

Varför kan man inte bara spara till den större lägenheten direkt? Måste du få hävstång på din investering med hjälp av stigande bostadspriser för att få råd med större i framtiden? Jag skulle kalla det upplägget för ett pyramidspel, men vad vet jag
2021-10-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför kan man inte bara spara till den större lägenheten direkt? Måste du få hävstång på din investering med hjälp av stigande bostadspriser för att få råd med större i framtiden? Jag skulle kalla det upplägget för ett pyramidspel, men vad vet jag

Det kan man göra, tar bara längre tid. När jag köpte var mina alternativ antingen bo i andrahand för 10-12k eller köpa den här lägenheten. Valet enligt mig var enkelt..

Jag räknade ut att mitt boende (avgift+ränta) i gamla boendet kostade i snitt under 2800 i månaden efter jag hade sålt den.

Nej jag hade ingen hjälp av stigande bostadspriser. Som jag skrev så sålde jag på +-0. Amorterade högt och sparade i börsen.
2021-10-05, 23:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Det kan man göra, tar bara längre tid. När jag köpte var mina alternativ antingen bo i andrahand för 10-12k eller köpa den här lägenheten. Valet enligt mig var enkelt..

Jag räknade ut att mitt boende (avgift+ränta) i gamla boendet kostade i snitt under 2800 i månaden efter jag hade sålt den.

Nej jag hade ingen hjälp av stigande bostadspriser. Som jag skrev så sålde jag på +-0. Amorterade högt och sparade i börsen.

Det låter som ett rimligt upplägg, men i så fall vet jag inte vad i det du beskriver är "bostadskarriär". Du hade lika gärna kunnat spara ihop till den större lägenheten på börsen på lika lång tid (men du hade ingenstans att bo då förstås).

Jag var ute efter att syna begreppet "bostadskarriär" som vissa använder av ren slentrian, för att det är underförstått att eftersom priserna stiger snabbare än ekonomin i övrigt så man in i marknaden tidigt, vilket är andra sidan av myntet av att delta i ett pyramidspel. Om marknaden inte var ett pyramidspel skulle det inte spela roll när du kom in i den.
2021-10-05, 23:36
Medlem
Citat:
Om prisökningarna beror på "penningpolitiska system där fasta tillgångar inte räknas med i KPI",
då kan ju du bygga bostäder och tjäna multum på det. Kan du det?
Nej är fattig.
2021-10-06, 06:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Om prisökningarna beror på "penningpolitiska system där fasta tillgångar inte räknas med i KPI",
då kan ju du bygga bostäder och tjäna multum på det. Kan du det?

Det här dumma argumentet har också besvarats flera gånger, men återigen:

Man behöver fortfarande ha kapital och kunskap för att kunna starta företag som bygger hus; det har varken du eller någon annan i tråden.

Dessutom vore det riskabelt, om man nu är beroende av politiska beslut för att kunna tjäna pengar, eftersom politik kan ändras snabbt. Men det skribenten ovan kan peka på är skevheten i hur det har sett ut de senaste åren.
2021-10-06, 07:33
Bannlyst
Citat:
Varför skulle man inte kunna bo i Enköping och arbeta i Stockholm? I verkligheten är det tvärtom gott om folk som gör så.

Du skrev specifikt McDonalds centralt i Stockholm och Romberga... Äsch. Ditt djävla mupp-troll. Skriv något relevant för fan.
2021-10-06, 10:57
Medlem
Citat:
Varför skulle man inte kunna bo i Enköping och arbeta i Stockholm?
I verkligheten är det tvärtom gott om folk som gör så.

Ja, om man jobbar i Kungsängen eller Barkarby. Jobbar man i Stockholms innerstad och bor i Enköping så kommer man dingla från en takbjälke efter 1 år. Du fattar väl att har man ungar, ska storhandla, gymma, ha en fritid etc. så har du ju typ ett sovfönster på 23-04 om du även ska hinna med en pendling till Stockholm city. Har du ens sett hur E18 ser ut på morgonen?
2021-10-06, 13:10
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Ja, om man jobbar i Kungsängen eller Barkarby. Jobbar man i Stockholms innerstad och bor i Enköping så kommer man dingla från en takbjälke efter 1 år. Du fattar väl att har man ungar, ska storhandla, gymma, ha en fritid etc. så har du ju typ ett sovfönster på 23-04 om du även ska hinna med en pendling till Stockholm city. Har du ens sett hur E18 ser ut på morgonen?

Man åker tåg inte bil.

Men visst det är jobbig sträcka att pendla, men funkar under några år om man är barnlös.
2021-10-06, 13:34
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Diskussionen om huruvida ungdomar kan köpa ett litet krypin i en håla på ett par timmars pendlingsavstånd ter sig smått surrealistiskt.

Vem fan vill bo och leva så? Att som stockholmare eller inflyttad lantis köper sig ett ett attefallshus i någons trädgård i Enköping för att sen dagspendla in till Stockholm låter ju helt efterbliven.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in