Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Men med tanke på att 15 tusen har dött i covid19 och "bara" cirka 150 personer skjutits ihjäl under samma tidsperiod utgör ju covid19 100 gånger mer risk än skjutvapenvåld i Sverige. Det måste du ju hålla med om. Det låter inte som du är speciellt bra på att göra riskanalyser.
Först, inte dött "i", utan "med" C19, en stor skillnad. Sedan, det viktigaste, är att död med C19 är koncentrerad till riskgrupper, riktigt gamla och de med grava riskfaktorer. Det är jobbigt att vara en person som har grav risk att få C19 eller en annan infektion, ska 99,9 % av den övriga befolkningen rätta sig efter det, eller ska de som tillhör gruppen ta sitt ansvar, sin risk ( de äldsta behöver samhället och anhöriga hjälpa, även de med multi-multiproblem....). Jag upprepar också, att det finns ingen långsiktig överdödlighet alls, men en liten koncentration, kring vågorna av smitta.
Om du anser att 99,9% av befolkningen ska vända upp och ner på hela sin tillvaro för 0.1%, ja, du får inte mig med på det tåget iaf....
Edit: Skjutvapenvåld drabbar ganska blint, det går inte att varken skydda sig för eller planera mot, en helt annan fråga. Du tycker att det är småpotatis, jag är beredd att "nacka" 1000 st. av de as som håller på med den grava brottsliga verksamheten, skulle lätt ställa upp som bödel, och ta de första 1000 st. av daga, utan betalning!