2021-10-05, 16:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men lugn nu....Skjutningar är ju en aktivitet som kräver ett skjutvapen, och en människa som avfyrar det. Hur kommer du ens på tanken att jämföra det med virus?

Det är väldigt få som dör av det, så då är det inget problem? De allra flesta blir ju trots allt inte skjutna. Ett virus kräver att en smittsam person möter en mottaglig person som blir sjuk. Det är ungefär samma sak som att en person träffar en annan person och skadar denna person genom att skjuta den andra personen. Vad är skillnaden menar du? Du tycker båda är okej om jag förstår dig rätt? Skillnad mot mig som inte tycker något av det är okej.
Citera
2021-10-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är väldigt få som dör av det, så då är det inget problem? De allra flesta blir ju trots allt inte skjutna. Ett virus kräver att en smittsam person möter en mottaglig person som blir sjuk. Det är ungefär samma sak som att en person träffar en annan person och skadar denna person genom att skjuta den andra personen. Vad är skillnaden menar du? Du tycker båda är okej om jag förstår dig rätt? Skillnad mot mig som inte tycker något av det är okej.

Ja, ganska få dör skjutna, och varför försöker du jämföra det med döda i C19?

Det fetade i ditt inlägg, får du stå för, utan en större förklaring från mig. Jag försöker beskriva vad du lägger ihop; en person som bär på en smitta, är, enligt dig, lika farlig som en person som skjuter någon med ett eldvapen!?

Jag kan förklara skillnaden. Den smittade kanske inte ens vet att den är det, vad gäller C19. Hur många promille dör efter att ha träffat en smittad? 1, eller förmodligen, långt under en promille, dör av smitta, en lite större/mycket större adel dör nog av ett pistolskott.

Hur kan du ens komma på tanken att jämföra de två olika fallen, där dessutom den som råkar smitta någon, helt säkert inte hade avsikten att döda, medans pistolskottet var, i de flesta fall, avsikten. Ditt omdöme, tyvärr, kan jag inte ge mycket för....
Citera
2021-10-05, 17:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Intressant ifrån gubben, om ni orkar se igenom videon: Immunitet ifrån vaccin kontra naturlig immunitet.

https://youtu.be/9bamaEMftg4

Så naturlig immunitet ger, föga förvånande, en bättre, bredare och mer långvarig immunitet än vaccinet.

Men: Det innebär ju alltid en risk att skaffa sig en naturlig immunitet, inte minst för 40 plusare och de med riskfaktorer, vare sig man är medveten eller ej om de man kan bära på själv.

Å andra sidan så är det 56 procent större risk att bli inlagd på sjukhus efter vaccinering för de som haft covid-19 jämfört med de som inte tidigare haft sjukdomen. Men det är en ökad risk från en mycket låg nivå. Själv hade jag som tidigare, konstaterat, covid-19 fall bara lite ont i armen efter respektive vaccindos.

Men har man haft covid-19 och vaccinerar sig så har man ett superb immunitet. Ett personligt val som jag gjort. Samma sak gäller, givetvis, vid en genombrottsinfektion för redan vaccinerade.

Så detta är ett, personligt, val var och en måste göra.

Sedan måste jag säga att CDC i USA far mycket vårdslöst fram med sanningen. Något som jag tror bara försvårar vaccinationsarbetet där. Sedan är det en annan femma att myndigheterna ser det hela på samhällsnivå, och därför vill se en så stor andel av befolkningen vaccinerad.
Citera
2021-10-05, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant ifrån gubben, om ni orkar se igenom videon: Immunitet ifrån vaccin kontra naturlig immunitet.

Så naturlig immunitet ger, föga förvånande, en bättre, bredare och mer långvarig immunitet än vaccinet.

Men: Det innebär ju alltid en risk att skaffa sig en naturlig immunitet, inte minst för 40 plusare och de med riskfaktorer, vare sig man är medveten eller ej om de man kan bära på själv.

Å andra sidan så är det 56 procent större risk att bli inlagd på sjukhus efter vaccinering för de som haft covid-19 jämfört med de som inte tidigare haft sjukdomen. Men det är en ökad risk från en mycket låg nivå. Själv hade jag som tidigare, konstaterat, covid-19 fall bara lite ont i armen efter respektive vaccindos.

Men har man haft covid-19 och vaccinerar sig så har man ett superb immunitet. Ett personligt val som jag gjort. Samma sak gäller, givetvis, vid en genombrottsinfektion för redan vaccinerade.

Sedan måste jag säga att CDC i USA far mycket vårdslöst fram med sanningen. Något som jag tror bara försvårar vaccinationsarbetet där. Sedan är det en annan femma att myndigheterna ser det hela på samhällsnivå, och därför vill se en så stor andel av befolkningen vaccinerad.

Vad betyder detta?

Är det 56% större risk att bli inlagd på sjukhus om man haft Covid 19 och vaccinerat sig jämfört med om man bara vaccinerat sig?
Citera
2021-10-05, 17:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, ganska få dör skjutna, och varför försöker du jämföra det med döda i C19?

Det fetade i ditt inlägg, får du stå för, utan en större förklaring från mig. Jag försöker beskriva vad du lägger ihop; en person som bär på en smitta, är, enligt dig, lika farlig som en person som skjuter någon med ett eldvapen!?

Jag kan förklara skillnaden. Den smittade kanske inte ens vet att den är det, vad gäller C19. Hur många promille dör efter att ha träffat en smittad? 1, eller förmodligen, långt under en promille, dör av smitta, en lite större/mycket större adel dör nog av ett pistolskott.

Hur kan du ens komma på tanken att jämföra de två olika fallen, där dessutom den som råkar smitta någon, helt säkert inte hade avsikten att döda, medans pistolskottet var, i de flesta fall, avsikten. Ditt omdöme, tyvärr, kan jag inte ge mycket för....

Men med tanke på att 15 tusen har dött i covid19 och "bara" cirka 150 personer skjutits ihjäl under samma tidsperiod utgör ju covid19 100 gånger mer risk än skjutvapenvåld i Sverige. Det måste du ju hålla med om. Det låter inte som du är speciellt bra på att göra riskanalyser.
Citera
2021-10-05, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tycker också 12 år är för lågt - från 15-16 hade rätt.

Sen tycker jag du gör fel när du kollar chansen att avlida när man är i den åldern och om det är värt att vaccinera sig.

Det kan uppstå massa andra långvariga problem om man får Covid 19.

Uträkningen gick väl till på följande sätt - man tog data tillgängligt för alla risker med att låta Covid 19 bränna igenom 16-18-åringarna och la det i en vågskål - sen tog man alla risker med att vaccinera större andelen av 16-18 år och la det i en annan vågskål. Om den ena vågskålen vägde över så valde man det i andra vågskålen.

Riskerna för skador och lidande bedömdes alltså högre om vi skulle låta Covid 19 bränna igenom de mellan 16 och 18 år jämfört med skadorna och lidandet om vi vaccinerar 60-80% av de mellan 16 och 18 år.

Vad menar du med "massa andra långvariga problem om man får Covid 19"? Har du statistik på hur många barn som drabbas av långtidscovid? Av sjukhuspatienterna utgör barn ca 3% vilket motsvarar runt 3000 st totalt under pandemin. Om man inte behöver söka vård är det ju knappast något allvarligt problem. Av de som bekräftat lider av långtidscovid verkar det också vara ca 3-4% barn vilket motsvarar ca 750 st. Jämför detta med 120 000 barn som akutvårdats efter att ha ramlat sedan pandemin började. Många med långtidsskador. Alla föräldrar avgör ju själva vad som anses farligt för deras barn, vissa går på känsla efter att ha läst Aftonbladet, andra väger in sannolikhet och jämför lite innan man tvingar barn till medicinska ingrepp.

Kan även tillägga att ca 100 barn dött av yttre skador och ca 40 barn har tagit självmord under pandemin. Mestadels friska. 6-7 barn har väl dött av covid. Mestadels multisjuka. Ett tips är därför att få era barn att må bra och sluta oroa sig över skit på nätet.

Sedan kan du ju jämföra risken med att bära hjälm vs risken att inte bära hjälm och fundera på varför inte alla barn går runt i hjälm. Finns ju ingen medicinsk risk för biverkningar om man har hjälm men man kan undvika 120 000 vårdtillfällen och ganska många dödsfall. Ja man orkar väl helt enkelt inte minimera varenda lite risk i världen. Låter inte som ett kul liv.
Citera
2021-10-05, 17:32
Medlem
Citat:
Men med tanke på att 15 tusen har dött i covid19 och "bara" cirka 150 personer skjutits ihjäl under samma tidsperiod utgör ju covid19 100 gånger mer risk än skjutvapenvåld i Sverige. Det måste du ju hålla med om. Det låter inte som du är speciellt bra på att göra riskanalyser.
Det stämmer. Men generiskt, för åldersgruppen under typ 30-40, utgör skjutvapen en betydligt högre risk jmf med Covid19 . För typ pensionärer och uppåt är förhållandet dock omvänt.
Citera
2021-10-05, 17:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det stämmer. Men generiskt, för åldersgruppen under typ 30-40, utgör skjutvapen en betydligt högre risk jmf med Covid19 . För typ pensionärer och uppåt är förhållandet dock omvänt.

Väldigt få över 30 som avlider av skjutvapenvåld i Sverige. De allra flesta är yngre. Garanterat betydligt fler som avlidit i covid19 mellan 30-40 år än vad som blir ihjälskjutna.
Citera
2021-10-05, 17:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Vi får räkna med att alla kommer att riskera återinfektion/genombrottsinfektion i framtiden:

The durability of immunity against reinfection by SARS-CoV-2: a comparative evolutionary study
https://www.thelancet.com/journals/lanmic/article/PIIS2666-5247(21)00219-6/fulltext#.YVxxvjNbALM.twitter

Men du har rätt om hybridimmunitet. Det kommer att vara det bästa sättet att skydda sig:

Hybrid immunity

https://www.clinicalmicrobiologyandinfection.com/article/S1198-743X(21)00422-5/fulltext
Citera
2021-10-05, 18:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Kolla på den här grafen:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10654-021-00808-7/figures/2

Hur man man påstå att vaccineringen inte minskar antal fall?

Gruppen 0-5% vaccinering faller utanför men det beror väl på att det rör sig om fattiga länder som inte har råd med testning.

Annars går det ju från 700 fall/100.000 i gruppen länder med 5-10 vaccinerade till 250-300 fall/100.000 när vaccineringen är över 70%.

Då ska man också tänka på att länder med väldigt låg vaccineringsgrad förmodligen inte testar lika mycket.

Intressant, förefaller som det är mellan tummen och pekfingret ca 3ggr högre spridning om man jämför dom lågt vaccinerade länderna med dom som har 70%, med en brasklapp att dom lågt vaccinerade länderna har sämre statistik.

70% vaccinatinsgrad är ju inte heller nära flockimmunitet med den nu lättspridda delta och med tanke på att verkan är ca 60% så behövs det nog bortåt 90% eller högre för att få större effekt.
Citera
2021-10-05, 18:09
Medlem
Citat:
Väldigt få över 30 som avlider av skjutvapenvåld i Sverige. De allra flesta är yngre. Garanterat betydligt fler som avlidit i covid19 mellan 30-40 år än vad som blir ihjälskjutna.
Exakt, det var precis det som var poängen... omvänt förhållande. Oerhört få under 40 dör med covid. Medan majoriteten av de skjutna är under 30-40.
Citera
2021-10-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
"Both countries have over 75% of their population fully vaccinated and have more COVID-19 cases per 1 million people than countries such as Vietnam and South Africa that have around 10% of their population fully vaccinated."

Jo tjena, att dom mäter förekomsten av infektioner lika bra i Sydafrika och Vietnam som på Island. Den artikeln cherripickar friskt.

Ok. Resultatet passade inte din åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in