Intressant ifrån gubben, om ni orkar se igenom videon: Immunitet ifrån vaccin kontra naturlig immunitet.
https://youtu.be/9bamaEMftg4
Så naturlig immunitet ger, föga förvånande, en bättre, bredare och mer långvarig immunitet än vaccinet.
Men: Det innebär ju alltid en risk att skaffa sig en naturlig immunitet, inte minst för 40 plusare och de med riskfaktorer, vare sig man är medveten eller ej om de man kan bära på själv.
Å andra sidan så är det 56 procent större risk att bli inlagd på sjukhus efter vaccinering för de som haft covid-19 jämfört med de som inte tidigare haft sjukdomen. Men det är en ökad risk från en mycket låg nivå. Själv hade jag som tidigare, konstaterat, covid-19 fall bara lite ont i armen efter respektive vaccindos.
Men har man haft covid-19 och vaccinerar sig så har man ett superb immunitet. Ett personligt val som jag gjort. Samma sak gäller, givetvis, vid en genombrottsinfektion för redan vaccinerade.
Så detta är ett, personligt, val var och en måste göra.
Sedan måste jag säga att CDC i USA far mycket vårdslöst fram med sanningen. Något som jag tror bara försvårar vaccinationsarbetet där. Sedan är det en annan femma att myndigheterna ser det hela på samhällsnivå, och därför vill se en så stor andel av befolkningen vaccinerad.