2021-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Ja, det blev en oelastisk kollision (bilen fastnade i lastbilen). Rörelseenergin minskar medan rörelsemängden bevaras. Därav de stora degormationerna. Även riktningen ändras, främst hos polisbilen pga lägre massa än lastbilen.

Ok... Gillar förklaringen.
Citera
2021-10-05, 12:56
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Körde över gjorde den väl inte. Bilen ligger ju på sidan så den blev väl påkörd på sidan och välte?

Kan du länka bilden?
Citera
2021-10-05, 12:56
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Körde över gjorde den väl inte. Bilen ligger ju på sidan så den blev väl påkörd på sidan och välte?

Bilen fastnade mellan dragare och trailer tror jag,jag har sett bilder där man ser att det är uppfläkt på främre delen av trailern.
Citera
2021-10-05, 12:57
Medlem
Citat:

Tack... Jag ser samma. Därför kom undran om rörelseenergin
Citera
2021-10-05, 12:58
Medlem
Discgears avatar
I RR kan bilen bromsa, gasa och styra med automatik. Elektroniska system som löper amok eller manipulation? Googla Michael Hastings.
Citera
2021-10-05, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja nu säger även polisen att det börjar luta åt att det varit en yttre påverkan på bilen . Det kanske är ett attentat ändå jag tänker fotanglar på vägen men dom här superduperdäcken ska väl klara dom enkelt va? Vad kan det tänkas var mer för yttre påverkan ? Någon som monterat in nån sprängladdning i däcket? Nä det är väl inte möjligt va? Undra vad det är för folk som servar dom här bilarna ? Kan det vara getknullare som gör det tro?

Intressant. Nu tätnar mystiken igen.
Kanske har varit för stort fokus på däck ändå.

Kanske Vilks själv som orsakat det hela.
Han har ju alltid varit en strul-Pelle.
Citera
2021-10-05, 13:00
Medlem
Citat:
Ja nu säger även polisen att det börjar luta åt att det varit en yttre påverkan på bilen . Det kanske är ett attentat ändå jag tänker fotanglar på vägen men dom här superduperdäcken ska väl klara dom enkelt va? Vad kan det tänkas var mer för yttre påverkan ? Någon som monterat in nån sprängladdning i däcket? Nä det är väl inte möjligt va? Undra vad det är för folk som servar dom här bilarna ? Kan det vara getknullare som gör det tro?

Har du någon länk eller liknande...
Citera
2021-10-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
I RR kan bilen bromsa, gasa och styra med automatik. Elektroniska system som löper amok eller manipulation? Googla Michael Hastings.
All denna pansarplåt och så glömmer de att svepa in bilen i aluminiumfolie...
Citera
2021-10-05, 13:03
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Har du någon länk eller liknande...

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-vittnen-har-sett-hela-forloppet/
Citera
2021-10-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Kan du länka bilden?

Reuters bilder. Däcket sitter kvar på delar av chassit
Citera
2021-10-05, 13:06
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-vittnen-har-sett-hela-forloppet/

Tack...
Citera
2021-10-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Ja, det blev en oelastisk kollision (bilen fastnade i lastbilen). Rörelseenergin minskar medan rörelsemängden bevaras. Därav de stora degormationerna. Även riktningen ändras, främst hos polisbilen pga lägre massa än lastbilen.
Som jag minns det har en lastbil ofta kortare bromssträcka än en personbil pga alla däck och normalkraften från vikten. Så länge det är friktion. Om då en tung suv kommer i någon mötande riktning så bromsas lastbilen upp från kollisionen. Om suven kilas under så bromsar det antagligen ännu bättre medan suven smulas sönder. Det är rimligt att få en kort sträcka från kollision till stopp, vilket bilderna verkar visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in