2021-10-05, 16:03
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Undrar varför olycksbilen, den med Vilks i, körde ifrån den bakomliggande polisbilen så den inte hängde med?

Kan ju vara så att efterföljarna varit in på hamburgsrestaurant och köpt hamburgare och därmed halkade lite efter . Poliser och snabbmat du vet
Citera
2021-10-05, 16:04
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Han tom säger att första smällen lät som en däckexplosion. Ett däck med nära 3-kilos tryck låter mkt när det exploderar. Jag vet!

Hur kan ett däck explodera sådär bara? Måste man inte köra på något vasst`?
Citera
2021-10-05, 16:05
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Duktigt! - Du är på något! - Fyra bromsspår med en bil som har ABS. - Fundera vidare! - Gärna när det gäller "bromsspår och anfallsvinkel"...

/WTF

Jo funderar vidare.
Har haft en däckexplosion en gång efter E4an och ja det for fort utav helvete åt sidan.
Alla 3 återstående däck gjorde svartstreck då de drogs sidledes och ABS funkar ju inte sidledes.
O vi kan ju säga så här att inte bara Saab gör flygplan denna Volvo flög 20m och upp i en slänt.
Ja bilen lyfte och flög över sidoräcket sen kraschade rakt ner som någon bara släppte bilen.
Tackar min lyckliga stjärna än i dag att det var höger framdäck som exploderade.
Bärgaren hade stora problem att få bilen därifrån, han förstod inte hur sidoräcket kunde var helt oskadat och min bil ändå stod långt upp i slänten innanför sidoräcket?
Så ja det kan ha gått till precis så här vid en riktig däckexplosion på v.sida.
Oturligt nog kom det nu en lastbil emellan innan dom hunnit glida över båda filerna och ner i dikeskanten.
Citera
2021-10-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Tror att bilen kommit ut på vänster vägren o antingen kört in i vajerräcket eller kört på någon brunn som någon nämnde tidigare i tråden.

Ett däck kan ju också explodera pga värmen som uppstår vid en pyspunka o 160km/h. Finner det ej troligt då det är en så pass ny bil att den säkert har däcktrycksövervakning.
Citera
2021-10-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Låter osannolikt med tanke på vilka däck som finns på bilen. Allt mer och mer talar för sabotage/attentat.
Citera
2021-10-05, 16:18
Medlem
Den här bilen väger runt 4500 kg. Kan någon monterat däck för en standard Range Rover, dvs med lägre viktklassning?
Citera
2021-10-05, 16:20
Medlem
En bil som färdas 160km/h rakt fram kan inte skapa 5 meter bromsspår i sidled utan att det finns andra bromsspår före det. Bilen färdas 45 meter i sekunden rakt fram så teorin att bilen har fått en däcksprängning är uteslutet.
Bilen har först bromsat in och sedan försökt köra över till andra sidan vilket framgår på bilderna från Aftonbladet där det finns fyra spår från däcken varav två tjocka svarta som är skapade av spinnande däck framåt när bilen försöker forcera vajerräcket.
Citera
2021-10-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Vad var det för någon som blåste på i 160 knyck? Helt galen och vettlös hastighet! Hen hade ju kunnat kört ihjäl hur många som helst. Får det verkligen gå till så här inom polisen på en liten söndagsutflykt, en transport. Det var inte ens en brådskande utryckning. I den här hastigheten är det ju bokat för en svår olycka. 🥴

Ta inte i så du bajsar på dig. 160km/h är ingenting i en ny bil. Det kommer man upp i hur lätt som helst. Har kört snabbare än så under mina bilresor genom Sverige under 20+ år när det varit relativt lugnt på vägarna. På autobahn kör folk över 200 i skitbilar på vägsträckor som är sämre än våra. Bara för att du kör som en blind kärring betyder det inte att alla gör det. Folk som slökör i den snabba filen och tar 10 min på sig att köra om en jävla lastbil är en större fara och orsakar massor av stress i trafiken.
Citera
2021-10-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Det stora problemet (som jag ser) är broms/sladd-spåren som ser ut att gå från höger körfält och sedan rakt mot vajerräcket.
En däckexplosion får inte en bil att svänga så kraftigt. Polisen har även sagt (i presskonferensen tror jag) att de hade hittat däckrester en bit innan olycksplatsen. Som förare märker man om det blir punktering eller om däcket exploderar. Föraren bör därmed haft relativt god tid på sig att sakta in, om han nu körde i 160 km/h. Han bör även ha tappat en del fart, oavsett om han ville eller inte, om det nu rör sig om en däckexplosion. Föraren bör även ha sett mötande trafik och att det kommer en lastbil emot dem.
Att försöka undvika kollision med trafiken framför eller väja för vilt anser jag vara orimligt. Jag skulle åtminstone hellre köra in i vad som väntade framför mig, istället för att köra chickenrace med en lastbil.

Frågan är vad som egentligen fick bilen att göra en så dramatisk sväng mot den andra körbanan.
En krockkudde som löser ut kan vara en förklaring.

Antingen att föraren är satt ur spel o passageraren tar över o vrider ratten för mkt.

eller att föraren inte ser vad han gör.

En tvärsladd o bilen rullar över räcket o ja resten vet vi.
Citera
2021-10-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Låter osannolikt med tanke på vilka däck som finns på bilen. Allt mer och mer talar för sabotage/attentat.

Allt mindre talar för det menar du? Konspirationsteorier finns det en egen tråd om…
Citera
2021-10-05, 16:28
Medlem
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/osakert-om-e4an-kan-oppnas-under-tisdagskvallen
Citera
2021-10-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Allt mindre talar för det menar du? Konspirationsteorier finns det en egen tråd om…

Hur förklarar du en helt random däckexplosionen av ett specialdäck på en Range Rover Sentinel då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in