2021-10-05, 12:43
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Precis... Flera saker vid den öppningen är intressant för utredningen

Men snälla. Sådana gula markeringar används för enskilda föremål/märken etc. Dessa gula markeringar i bilden är inte på något sätt utställda för att på ett logiskt sätt markera den öppningen. Det ser du väl?

B-markören står en bit in på vägbanan medans J-markören, tätt följt av K-markören, står längs kanten. Tycker du det är en uppenbar/logisk markering av öppningen?
Citera
2021-10-05, 12:45
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Kolla bilden... förstår du min undran?
Någon fysiker här kanske kan förklara min tes lite mer professionellt

Jag tror polisbilen hamnar under lastbilen.
Därför ligger hytten längre norrut.

Vart ser du någon polisbil på bilden?

Jag ser bara ett däck och pytt i panna.
Citera
2021-10-05, 12:49
Medlem
CalzoneItalias avatar
Ja nu säger även polisen att det börjar luta åt att det varit en yttre påverkan på bilen . Det kanske är ett attentat ändå jag tänker fotanglar på vägen men dom här superduperdäcken ska väl klara dom enkelt va? Vad kan det tänkas var mer för yttre påverkan ? Någon som monterat in nån sprängladdning i däcket? Nä det är väl inte möjligt va? Undra vad det är för folk som servar dom här bilarna ? Kan det vara getknullare som gör det tro?
Citera
2021-10-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Den öppningen skapades när bilen kom ner i mittendiket första gången på grund av för hög fart. Vajerräcket gick sönder, men hindrade bilen från att komma över på fel sida. Föraren försöker parera, jord sprutar upp på motsatt körbana, bilen kommer upp på banan igen, den får sladd och åker sidledes över mittendiket och vajerräcket en gång till för att kollidera med lastbilen. Det förklarar alla spår på vägen på denna bild:
https://archive.is/6fO7O/144288e9a6a3e1a235ed18db848f1bd3c07461e4.jpg

Men det finns inga spår på höger sida av räcket som tyder på det du skriver innan bilen kör över till andra sidan. All jord som syns vägbanan till vänster i bild är komman av alla bilar som fick köra över där när trafiken leddes om.
Citera
2021-10-05, 12:50
Medlem
Folk här verkar vara usla på att tolka bilder…
Det syns ju hur tydligt som helst att det norra hålet använts för evakuering av fordon i kön. Hjulspåren gör en 180-gradare och blir svagare ju längre från öppningen de kommer.

Runflats är enbart en ersättning för reservhjul, du kan köra lika långt och lika snabbt som ett sådant. För att kunna köra fort krävs en solid gummikärna på fälgen, och är inget som Vianor etc har utrustning att göra. Det krävs ett särskilt pressverktyg fär att få in kärnan i däcket. Däcket och kärnan krängs därefter på fälgen med ytterligare en speciell press. De kärnorna hade vi på våra SISU i Bosnien, men inte på lastbilarna. Fick vi punka på lastbilen i ingenmansland så stannade man inte, fälg och däck blev sopor men det är sekundärt.
Citera
2021-10-05, 12:51
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag tror polisbilen hamnar under lastbilen.
Därför ligger hytten längre norrut.

Vart ser du någon polisbil på bilden?

Jag ser bara ett däck och pytt i panna.

Bilen brann upp det finns bara ett skelett kvar av den
Citera
Medlem
Är det bara jag som anser att spåren från däcken ser ut att komma av att bilen gasar fullt så däcken spinner för att komma över till andra sidan och undkomma ett hot framifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Men snälla. Sådana gula markeringar används för enskilda föremål/märken etc. Dessa gula markeringar i bilden är inte på något sätt utställda för att på ett logiskt sätt markera den öppningen. Det ser du väl?

B-markören står en bit in på vägbanan medans J-markören, tätt följt av K-markören, står längs kanten. Tycker du det är en uppenbar/logisk markering av öppningen?

Om du tror att jag tror att öppningen är markerad, är du dummare än vad jag trodde när jag först såg dig.
Föremål vid öppningen, och på resten av vägbanan är intressanta.
Jag förstår att de öppnat för att bilkön skulle vända.
Men varför sånt motstånd när någon nämner att något hänt vid öppningen... Orka försök att förstå att vi behöver tänka från olika vinklar...
Citera
2021-10-05, 12:52
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
När fordonen får kontakt så är det ganska omgående inte längre två enheter.
Det blir vad det blir.

Nu blev det 30 meter pytt i panna.
Ja, det blev en oelastisk kollision (bilen fastnade i lastbilen). Rörelseenergin minskar medan rörelsemängden bevaras. Därav de stora degormationerna. Även riktningen ändras, främst hos polisbilen pga lägre massa än lastbilen.
Citera
2021-10-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeBeeMo
Är det bara jag som anser att spåren från däcken ser ut att komma av att bilen gasar fullt så däcken spinner för att komma över till andra sidan och undkomma ett hot framifrån.
Ja, det är bara du
Citera
2021-10-05, 12:53
Medlem
Citat:
Jag tror lastbilen körde över polisbilen.
Det var nog ingen vacker syn det där. Människorester blandat med fraktgods och metalldelar, en pytt i panna helt enkelt.

Körde över gjorde den väl inte. Bilen ligger ju på sidan så den blev väl påkörd på sidan och välte?
Citera
2021-10-05, 12:55
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Om ett fordon på 4 ton korsar vajerräcke och krockar med lastbilen, som väger många gånger mer... Borde inte polisbilen ligga länge norrut i diket? Hytten från lastbilen lossade att smällen...
Den kraften och riktningsenergin som polisbilen hade verkar starkare än krocken från lastbilen...
Men svårt att säga hur lägena är exakt, eftersom allt är böjt av objektivet

Lastbilsföraren kanske väjde för att undvika en krock och var nere i diket när krocken skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in