2021-10-04, 20:18
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Återigen så satt jag i en bil väldigt lång fram vid olyckan och fick SJÄLV köra över mittdelen. Det var kö längre bak än viadukten så antar att det blev för jobbigt. Det lättaste var nog att klippa upp där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka

Kollar ni den videon så ser ni att det är bilspår över till andra sidan. Så det var där vi alla fick köra över.

Som någon skrev förut du vinner aldrig mot flashbackarna även fast du har 100% rätt . Dom kommer tro annat i alla fall, så bara att du vänjer dig.
Citera
2021-10-04, 20:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Punkteringssäkra. Dom går att köra utan luft i lägre hastighet, men om luften abrupt försvinner (däckexplosion), blir det ohanterbart i högre hastighet, särskilt om det sker just abrupt.
Bilen börjar skaka och kränga, rent av sladda bortom kontroll då en kraftig obalans uppstår.
Inte helt säkert. Jag sprängde ett däck på E4 norr om Uppsala i ca 120-130 blås. Bilen fortsatte rätt stadigt trots att det bara var slarvor kvar av däcket. Det var iofs på en raksträcka och höger bak som exploderade.
Citera
2021-10-04, 20:20
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jag reagerade som ni, men det kan ju vara så att räcket inte lagats sedan den förra olyckan.

Det ligger ju bråte där ihop med det svarta som går ut på norrgående körfält
Ska det också legat i en månad?
Citera
2021-10-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Det är en hel del trådsanningar nu och det börjar bli löjligt.

Vittnen som sett att farten var 160 och bevittnat olyckan

Kom igen nu...

Alltid fascinerad över att folk har med sig utrustning som mäter bilars hastighet…

Hur ser man att farten VAR 160km/h?
Nej just det. Man har uppskattat vilket kan betyda allt mellan 130-190. Beroende på vem som gissat.
Citera
2021-10-04, 20:21
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast hur ofta exploderar bildäck?

På lastbilar händer det ju pga det höga trycket. Jag vet ju inte var bilen kommer ifrån och vilket runflatsystem de har tyvärr. Däremot trasas det sönder om man kör fortare.
Tror inte på däck grejen som olycka om det inte visa sig att de inte har (riktigt runflatsystem) då kan de nog smälla till. Tror mer på fart
Citera
2021-10-04, 20:21
Medlem
Citat:
Varför skulle diffspärren låsa sig på en modern bil?

Det är ju det jag frågar, om RR har automatisk diffspärr eller annan typ som möjligen kan vara inblandad.
Det hände på min bil och det var en då ca 5 år gammal bil. (amerikansk)
Citera
2021-10-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Fokus på första hålet (klicka för större bild):

https://imgur.com/a/pfuqzr5

Jag köper inte riktigt att detta skulle vara uppklippt av polisen efter olyckan, för att släppa ut köande bilar.
- Det set inte ut på gräset som en massa bilar kört över där
- Det är precis där som alla gula markörer (markerar bildelar) börjar, se speciellt i vägrenen
- Hålet ser upprivet ut, stolpar lutar, det ser helt enkelt inte ut som det är gjort med avsikt
- Eftersom det finns en viadukt 600 meter innan kunde de köande bilarna vänta och dirigeras dit
Om du tittar på bilden uppförstorad så ser gräset rätt upprivet ut. Dessutom är det en rejäl svart sträng åt vänster som ser ut att komma från en massa leriga bilar.
Citera
2021-10-04, 20:22
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Det är en hel del trådsanningar nu och det börjar bli löjligt.

Vittnen som sett att farten var 160 och bevittnat olyckan

Kom igen nu...

Det här vittnet som stannade och försökte släcka branden hävdade det i aftonhoran iaf.
Tyvärr har de nu lagt sidan bakom betalvägg för att kunna tjäna pengar på andras olycka, men jag länkar till en annan reklamspäckad sida som har postat artikeln.

https://headtopics.com/se/vittnet-jag-grat-och-forsokte-slacka-branden-21992803
Citera
2021-10-04, 20:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
En fråga som kom upp nu om en sak jag inte sett förut på just den bilden
Är inte det precis efter dom första trasiga vajerfästena resterna av ett hjul och man ser delar av fälgen som nog vissst liknar en sån fälg som ligger mer oskadad på andra sidan?
Jo, jag vill tycka det. Hur ser en sådan fälg ut utan däck? Jag ser antydan till ett tvär-randigt mönster.
Citera
Medlem
Citat:
Inte helt lätt iscensätta ett attentat på en motorväg där skyddsbilen med följe blåser fram i 160 km/h.
Kräver ett gäng terrorister för att lyckas, så den förklaringen känns som den minst sannolika.
Inga större problem att ensam klara av att hänga dit en magnetisk laddning i hjulhuset vilket direkt kan slår bort fjäderben eller orsakar något som ser ut vid första anblick se ut som en däckexplosion. Nu rullar ju inte personbilar med något högre tryck så de exploderar inte och vid en cord bristning går det bra att köra vidare till skillnad mot buss /lastbils däck där man ligger på minst det 5 dubbla trycket och betydligt större komprimerad luftvolym som frigörs, då är det tom är risk att passagerare över hjulhus kan bli illa tilltygade när stolar slits bort vid varmgång och explosion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Om man hade en följebil, varför var den inte närmare i precis anslutning? Om den är längre bort försvinner ju många av dess funktion och syfte.

hur vet man att den var längre bort?
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Alltid fascinerad över att folk har med sig utrustning som mäter bilars hastighet…

Hur ser man att farten VAR 160km/h?
Nej just det. Man har uppskattat vilket kan betyda allt mellan 130-190. Beroende på vem som gissat.

Man sa att man uppskattat farten till detta och ligger jag i 120 på 100 väg och någon bara visslar förbi är det rätt lätt o veta att de säkert kört 20-30 km fortare än jag (som exempel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in