2021-10-04, 19:54
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innecognito
Bild på hur första hålet i räcket blev till.
https://sverigesradio.se/artikel/bargaren-efter-lastbilskrocken-pa-e4an-chaufforen-mar-inte-bra

Vad har detta med gårdagens olycka att göra? Du postar en bild från en olycka i början sv september.
Citera
2021-10-04, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Har du källa som styrker detta? Tycker det låter märkligt, det finns ju en massa gula makörer just där.

Och skulle man klippa det så fult?

Jag vill hålla med dig...
I Reuters artikel, på kort 6 tror jag, ser det i mina ögon ut sen däckrester som hänger, sitter fast i första öppningen.
La ut Reuters artikel tidigare
Citera
2021-10-04, 19:55
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
http://www.spmp.se/site2/
Betyder ordvalet "dödades i tjänsten" något? Omkom borde väl passa bättre om det nu var en olycka.
Citera
2021-10-04, 19:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, fan vad konstigt det ser ut på bilderna med bromsspåren.
Det ser ut som de precis i utgången av kurvan gjort en kraftig gir åt vänster.

Jag har själv kört där och är rätt tveksam till att de kört i 160 knyck genom den kurvan, som något vittne hävdade. De borde ha voltat direkt i den farten om föraren gjort en sådan manöver åt vänster.
Om så är fallet så måste de haft jävligt bråttom, som att de var jagade t ex.
Eller så gillade föraren att åka fort och ville hem så snabbt som möjligt.
Att åka 160 km/h på motorväg är det många som gör med bra bilar helst kvällar/nätter då trafiken är gles.
Frågan är väl hur tät trafiken var samt om sjukdomsfall verkligen kan uteslutas.
Citera
2021-10-04, 19:58
Medlem
Varför kör man med höga bilar om man normalt kör fort med säkerhetsbilar? Det verkar korkat att ha högre tyngdpunkt på fordonet när man sänker den på tävlingsbilar. Den toppar ju dessutom bara drygt 170 km/h.

Varför Land Rover nu om de kört med Audi, BMW och Volvo tidigare?
Citera
2021-10-04, 19:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Betyder ordvalet "dödades i tjänsten" något? Omkom borde väl passa bättre om det nu var en olycka.
Ja, de som skrev var kanske i psykisk affekt?
Citera
2021-10-04, 19:59
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så gillade föraren att åka fort och ville hem så snabbt som möjligt.
Att åka 160 km/h på motorväg är det många som gör med bra bilar helst kvällar/nätter då trafiken är gles.
Frågan är väl hur tät trafiken var samt om sjukdomsfall verkligen kan uteslutas.

Men nu var det väl klart sedan länge att kurvan inte ÄR lika tvär som en tidigare bild påvisar ?? eller ??
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Jag vill hålla med dig...
I Reuters artikel, på kort 6 tror jag, ser det i mina ögon ut sen däckrester som hänger, sitter fast i första öppningen.
La ut Reuters artikel tidigare

Jag tror inte man skulle klippa upp så och låta personbilar köra över mittdelen. Eftersom det finns en viadukt bara 600 meter tidigare så hade man kunnat leda trafiken tillbaka istället.

Första hålet ser uppslitet ut, och det är ju precis där alla fynd av fragment börjar, med de gula markörerna.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja, fan vad konstigt det ser ut på bilderna med bromsspåren.
Det ser ut som de precis i utgången av kurvan gjort en kraftig gir åt vänster.

Jag har själv kört där och är rätt tveksam till att de kört i 160 knyck genom den kurvan, som något vittne hävdade. De borde ha voltat direkt i den farten om föraren gjort en sådan manöver åt vänster.
Om så är fallet så måste de haft jävligt bråttom, som att de var jagade t ex.
Men herregud! Det är ju knappt någon kurva att tala om. Ta och se efter på google maps hur vägen ser ut där. Vem som helst med grundläggande bilkörningsfärdighet kan hålla full gas i den där "kurvan" utan att köra av vägen. Någonting måste ha hänt.
Citera
2021-10-04, 20:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Håll dig till konspirations tråden så kan du få medhåll här klassas det som en fantasi!

Du har en hel del att förkovra dig i. Jag minns när jag var fortfarande var lika hjärntvättad. Jag var förvisso lyckligare då, men idag skäms jag över hur satans naiv jag var.

Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Poliserna klippte upp vajerräcket själva där det svarta strecket är. För att vi som stod i kö södergående skulle kunna köra över och köra uppåt för att sedan kunna ta en annan väg.

Tack. Det var värdefull information. Menar du att hålet längst till vänster, alltså det första hålet i de bilderna från Reuters är det polisen klippt upp?

I så fall har ju bilen tvärsvängt vänster rätt in i räcket. Vad föranleder en sådan manöver? Någon sa vildsvin på 200 kg, men en bil på 4500 ton väjer inte för ett vildsvin allra minst i 160 km/h.

Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vi ser två brott i mitt-barriären. Visst är bilden i en något vilseledande vinkel, men jag kan inte utesluta att Vilks var över på fel sida vägen två gånger.

https://www.reuters.com/resizer/4juM3Pj8bVNru7lsudhaG-Ya-vw=/1200x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/J2WUL72VAVKPBN734ZP6CKRPQU.jpg

Tycker vinkeln på retur-sladden från den första kontakten ser för brant ut dessutom.

Ett av brotten i stängslet är enligt uppgift i tråden polisen som klippt upp för att släppa fram trafik.

Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Däckexplosion i kombination med väldigt hög hastighet känns som en rimlig teori.

Även om Sverige är en bananstat i många avseenden så jobbar det garanterat inga islamister eller jihadister inom personskyddet. Deras screeningprocess lär vara väldigt metodisk. Räcker nog med att du skrev något olämpligt på nätet 1999 för att bli diskvalificerad.

Jag tror inte vi kan utesluta någonting. Vi har ju för i helvete haft en M-politiker från Somalia som satt i försvarsutskottet och en MP-minister med kopplingar till Grå Vargarna som suttit som IT-minister. Denne MP-minister var den förste i Löfven-Regeringen att rekvirera Regeringsplanet och det gick raka vägen till Turkiet. Vi är så jävla lurade att man håller på att spräcka ett blodkärl av ilska.

Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Det är ju helt sjuka spekulationer här. Och det är väl delvis charmen med flashback, men även om jag är konspiratoriskt lagd så finns det väldigt många logiska förklaringar som låter mer rimliga.

Om nu islamister, organiserade eller individuella, hade velat ha ihjäl människan så hade de väl inte brytt sig om att ”komma undan med det”. Dem älskar ju att visa upp sina segrar och ta på sig dåd.
Det hade också varit enklare med en bomb som sprängde hela bilen, istället för att prata om intrång av bilens styrsystem eller få dem att krocka med en mötande lastbil.

Någon skrev att det kanske var som i filmen Speed, och att bilen tvingades hålla hög hastighet. Trots att vittnen sett bilen sakta in vid omkörning, och sedan ökat efteråt.

Prickskytt som lyckats skjuta sönder däcken eller träffat föraren? herregud vad omständligt. Och lycka till med det när bilen går i 160.

Trafiken är farlig. Att någon kör för fort och tappar kontrollen efter en däckexplosion låter minst orimlig av alla spekulationer här. Eller att ett hjul hamna i gräset med förlorad kontroll som följd.

Men oavsett vad: om de nu körde i 150-160 så spelar det ingen roll hur bra förare du är - när du väl har tappat kontrollen så är det försent. Sen om det berodde på däckexplosion eller att inte är en annan sak. Men att hålla på i 160 km/h är ingen bra utgångsposition.

Alla teorier är osannolika men att Vilks med livvakter far över ett mitträcke i 160 km/h och frontalkrockar med en lastbil i 90 km/h är garanterat ännu mer osannolik? Förstå alla omständigheter som måste inträffa ner på millisekunden. Blir det officiella förklaringen en freak olycka kommer jag ha svårt att köpa den.
Citera
2021-10-04, 20:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ska man spekulera i sannolikheter så är det i detta fall nästan mer sannolikt med attentat än olycka.

Trafikolyckor av den typ som det kan röra sig är statistidkt ovanliga. Attentat mot Vilks är däremot vanliga med tanke på att det redan skett tre gånger tidigare. Varför skulle de som hatar Vilks sluta?

Vilks visade både med sin konst och sin död att vi inte lever i ett speciellt fritt samhälle längre. Om du gör något som betraktas som Islamofobiskt så kan du drabbas av Vilks öde.
Inte helt lätt iscensätta ett attentat på en motorväg där skyddsbilen med följe blåser fram i 160 km/h.
Kräver ett gäng terrorister för att lyckas, så den förklaringen känns som den minst sannolika.
Citera
2021-10-04, 20:03
Medlem
Det har pratats om en däckexplosion.
Trodde såna bilar hade däck som inte kunde explodera eller skjutas hål på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in