2021-10-04, 20:04
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tror inte man skulle klippa upp så och låta personbilar köra över mittdelen. Eftersom det finns en viadukt bara 600 meter tidigare så hade man kunnat leda trafiken tillbaka istället.

Första hålet ser uppslitet ut, och det är ju precis där alla fynd av fragment börjar, med de gula markörerna.

Visst skulle en bil kunna rycka med sig vajern efter kontakt och orsaka skadan, men jag kan inte utesluta att Vilks var på fel sida vägen två gånger.

Om ett attentatsförsök gjorts, så vore det lämpligt att köra 4.5ton i 160kmh även på fel sida vägen.
Citera
2021-10-04, 20:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Men nu var det väl klart sedan länge att kurvan inte ÄR lika tvär som en tidigare bild påvisar ?? eller ??
Nej den är inte speciellt kraftig vilket gör att den inte kan ha orsakat olyckan.
Min teori från start var att bilen legat i vänsterfil och tvingats ut i vägrenen av en ouppmärksam bilist som byter från höger till vänster precis när skyddsbilen skall om.
Får man tro de spår/sträck som finns på olycksplatsen så låg de i höger fil? Om jag tolkar bilderna rätt.
Det kan fortfarande vara en väjningsolycka men då måste föraren varit rejält ouppmärksam, den tror jag inte på.
Däremot kan föraren blivit akut sjuk och kraftigt vridit ratten eller så har något gått sönder i styrningen?
Citera
2021-10-04, 20:08
Avslutad
Finns det misstankar om attentat ?

(Själv tror jag antingen att däcket gått sönder eller att bromssystemet låst sig.)
Citera
2021-10-04, 20:09
Medlem
Jag har ingen kunskap om Range Rovers 4-hjulsdrift och framförallt diffspärrar men har haft bil med automatisk diffspärr och den låste i fel läge vilket innebar att bilen gick i pricip i tangentens riktning.
Kan det ha varit fuktig vägbana och hjulsläpp på ett hjul med spärrning av diffar i 160 km/h måste det bli risk för riktigt otäcka grejer kanske en flygtur via wireräcket.
Någon som känner till RR ?
Citera
2021-10-04, 20:10
Avslutad
Finns åtminstone två halvmystiska omständigheter och det är dels att ett punkteringsfritt däck skulle explodera så att en specialutbildad förare åker av vägen, dels att en skottsäker och skumfylld tank börjar läcka med en explosion som följd.
Citera
2021-10-04, 20:11
Medlem
dannbaggens avatar
Fokus på första hålet (klicka för större bild):

https://imgur.com/a/pfuqzr5

Jag köper inte riktigt att detta skulle vara uppklippt av polisen efter olyckan, för att släppa ut köande bilar.
- Det set inte ut på gräset som en massa bilar kört över där
- Det är precis där som alla gula markörer (markerar bildelar) börjar, se speciellt i vägrenen
- Hålet ser upprivet ut, stolpar lutar, det ser helt enkelt inte ut som det är gjort med avsikt
- Eftersom det finns en viadukt 600 meter innan kunde de köande bilarna vänta och dirigeras dit
Citera
2021-10-04, 20:11
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Eller så gillade föraren att åka fort och ville hem så snabbt som möjligt.
Att åka 160 km/h på motorväg är det många som gör med bra bilar helst kvällar/nätter då trafiken är gles.
Frågan är väl hur tät trafiken var samt om sjukdomsfall verkligen kan uteslutas.
Det är en hel del trådsanningar nu och det börjar bli löjligt.

Vittnen som sett att farten var 160 och bevittnat olyckan

Kom igen nu...
Citera
2021-10-04, 20:12
Avslutad
Man kan ju inte veta att han ens levde när det inträffade.

Finns inga bevis på att han levde när dom krockade? Den ena polisen kan ha dödat kollegan och Vilks i princip innan och sedan velat undanröja bevis. Långsökt ja, men det finns inga bevis på att han levde när dom krockade?
Senast redigerad av Krimkoll 2021-10-04 kl. 20:14.
Citera
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Goddag yxskaft det handlar ju inte ens om samma olycka

Citat:
Ursprungligen postat av Schaefer
Lyyyyyyysande första inlägg

Jag reagerade som ni, men det kan ju vara så att räcket inte lagats sedan den förra olyckan.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag har ingen kunskap om Range Rovers 4-hjulsdrift och framförallt diffspärrar men har haft bil med automatisk diffspärr och den låste i fel läge vilket innebar att bilen gick i pricip i tangentens riktning.
Kan det ha varit fuktig vägbana och hjulsläpp på ett hjul med spärrning av diffar i 160 km/h måste det bli risk för riktigt otäcka grejer kanske en flygtur via wireräcket.
Någon som känner till RR ?
Varför skulle diffspärren låsa sig på en modern bil?
Citera
2021-10-04, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag tror inte man skulle klippa upp så och låta personbilar köra över mittdelen. Eftersom det finns en viadukt bara 600 meter tidigare så hade man kunnat leda trafiken tillbaka istället.

Första hålet ser uppslitet ut, och det är ju precis där alla fynd av fragment börjar, med de gula markörerna.
Återigen så satt jag i en bil väldigt lång fram vid olyckan och fick SJÄLV köra över mittdelen. Det var kö längre bak än viadukten så antar att det blev för jobbigt. Det lättaste var nog att klippa upp där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/28mepB/tydliga-bromsspar-efter-lars-vilks-olycka

Kollar ni den videon så ser ni att det är bilspår över till andra sidan. Så det var där vi alla fick köra över.
Citera
2021-10-04, 20:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Det har pratats om en däckexplosion.
Trodde såna bilar hade däck som inte kunde explodera eller skjutas hål på.

Punkteringssäkra. Dom går att köra utan luft i lägre hastighet, men om luften abrupt försvinner (däckexplosion), blir det ohanterbart i högre hastighet, särskilt om det sker just abrupt.
Bilen börjar skaka och kränga, rent av sladda bortom kontroll då en kraftig obalans uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in