2021-10-04, 20:14
Medlem
om de var jagade så borde polisbilen som låg efter ha det inspelat.
Har ett däck gått sönder eller var det så illa att de hade en bomb i bilen?
Citera
2021-10-04, 20:14
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag har ingen kunskap om Range Rovers 4-hjulsdrift och framförallt diffspärrar men har haft bil med automatisk diffspärr och den låste i fel läge vilket innebar att bilen gick i pricip i tangentens riktning.
Kan det ha varit fuktig vägbana och hjulsläpp på ett hjul med spärrning av diffar i 160 km/h måste det bli risk för riktigt otäcka grejer kanske en flygtur via wireräcket.
Någon som känner till RR ?

JA och även bepansrade då jag kört en mängd olika. De har en sak gemensamt över 120 km i timmen så gör minsta rattrörelse eller gungning att hela fordonet börjar wobbla runt.
De är inte gjorda för att köra fort. De är endast gjorda att ge en rimlig chans att ta sig ur killzone vid ett attentat thats it! inget annat.
Citera
2021-10-04, 20:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag har ingen kunskap om Range Rovers 4-hjulsdrift och framförallt diffspärrar men har haft bil med automatisk diffspärr och den låste i fel läge vilket innebar att bilen gick i pricip i tangentens riktning.
Kan det ha varit fuktig vägbana och hjulsläpp på ett hjul med spärrning av diffar i 160 km/h måste det bli risk för riktigt otäcka grejer kanske en flygtur via wireräcket.
Någon som känner till RR ?

En RR spärrar aldrig diffarna i normalläge (Terrain Response) och aldrig heller i högväxel.
Jag har levt med Land Rover i +20år.
Citera
2021-10-04, 20:15
Medlem
BENZOMOORs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Det är en hel del trådsanningar nu och det börjar bli löjligt.

Vittnen som sett att farten var 160 och bevittnat olyckan

Kom igen nu...

Håller med, detta hände på grund av för hög fart, end of story.... eller?
Citera
2021-10-04, 20:16
Medlem
toblemonas avatar
Tycker en formulering i Aftonbladets artikel är lite konstig. De skriver att ett vittne ser “hur det börjar ryka och en bil som tappar fästet”. Började det ryka/brinna innan kraschen? Eller bara en slarvig formulering?
Citera
2021-10-04, 20:17
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wank-wank
Finns åtminstone två halvmystiska omständigheter och det är dels att ett punkteringsfritt däck skulle explodera så att en specialutbildad förare åker av vägen, dels att en skottsäker och skumfylld tank börjar läcka med en explosion som följd.

De är inte punkteringsfria, man får visst punktering som på ett vanligt däck.
De har däremot ett runflat system oftast en ring monterad på fälgen detta för att kunna ta sig till verkstad eller säkerhet. Beroende på vilken typ så gäller max 5 mil och max 80 km..utöver det går däcket sönder och du kör sönder runflatringen.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Finns det misstankar om attentat ?

(Själv tror jag antingen att däcket gått sönder eller att bromssystemet låst sig.)
Snarare bromssystemet än däcken tror jag.
Har själv kört en bil där antisladd-systemet hängde sig, med påföljden att jag parkerade baklänges i betongfundamentet i mitten av motorvägen. Det gick visserligen inte lika fort, men tvivlar på att en däckexplosion skulle orsaka detta! Har ni aldrig sett polisens filmer på biljakter där det körs på fälgen, med sprutande gnistor, i hög fart och långa sträckor.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Det är en hel del trådsanningar nu och det börjar bli löjligt.

Vittnen som sett att farten var 160 och bevittnat olyckan

Kom igen nu...
Kör du själv i 120-130 och blir omkörd i betydligt högre hastighet så kan man göra en hyfsad bedömning av hastigheten man blir omkörd av. Åker man motorväg regelbundet så får man en känsla för hur fort det går.
Åker man och blåryker i 90 km/h på motorväg så tycker man att allt över hundra är nära ljudets hastighet.

Att skyddsbilen kört ifrån följebilen ger väl en hint om att det gått fort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Det är ju helt sjuka spekulationer här. Och det är väl delvis charmen med flashback, men även om jag är konspiratoriskt lagd så finns det väldigt många logiska förklaringar som låter mer rimliga.

Om nu islamister, organiserade eller individuella, hade velat ha ihjäl människan så hade de väl inte brytt sig om att ”komma undan med det”. Dem älskar ju att visa upp sina segrar och ta på sig dåd.
Det hade också varit enklare med en bomb som sprängde hela bilen, istället för att prata om intrång av bilens styrsystem eller få dem att krocka med en mötande lastbil.

Någon skrev att det kanske var som i filmen Speed, och att bilen tvingades hålla hög hastighet. Trots att vittnen sett bilen sakta in vid omkörning, och sedan ökat efteråt.

Prickskytt som lyckats skjuta sönder däcken eller träffat föraren? herregud vad omständligt. Och lycka till med det när bilen går i 160.

Trafiken är farlig. Att någon kör för fort och tappar kontrollen efter en däckexplosion låter minst orimlig av alla spekulationer här. Eller att ett hjul hamna i gräset med förlorad kontroll som följd.

Men oavsett vad: om de nu körde i 150-160 så spelar det ingen roll hur bra förare du är - när du väl har tappat kontrollen så är det försent. Sen om det berodde på däckexplosion eller att inte är en annan sak. Men att hålla på i 160 km/h är ingen bra utgångsposition.
Att en polisman råkar köra klantigt och förlora kontrollen över jätte schabraket, det är tydligtvis alldeles för mycket för populasen att ta in bara!! Därför ska det nu letas efter nålar i stora myrstacken - länge länge.

Vajer räckena är alls inte dimensionerade, för vilka påkörningar som helst. Spelar Roll??
Citera
2021-10-04, 20:18
Avslutad
Om man hade en följebil, varför var den inte närmare i precis anslutning? Om den är längre bort försvinner ju många av dess funktion och syfte.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De är inte punkteringsfria, man får visst punktering som på ett vanligt däck.
De har däremot ett runflat system oftast en ring monterad på fälgen detta för att kunna ta sig till verkstad eller säkerhet. Beroende på vilken typ så gäller max 5 mil och max 80 km..utöver det går däcket sönder och du kör sönder runflatringen.
Fast hur ofta exploderar bildäck?
Citera
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Fokus på första hålet (klicka för större bild):

https://imgur.com/a/pfuqzr5

Jag köper inte riktigt att detta skulle vara uppklippt av polisen efter olyckan, för att släppa ut köande bilar.
- Det set inte ut på gräset som en massa bilar kört över där
- Det är precis där som alla gula markörer (markerar bildelar) börjar, se speciellt i vägrenen
- Hålet ser upprivet ut, stolpar lutar, det ser helt enkelt inte ut som det är gjort med avsikt
- Eftersom det finns en viadukt 600 meter innan kunde de köande bilarna vänta och dirigeras dit

En fråga som kom upp nu om en sak jag inte sett förut på just den bilden
Är inte det precis efter dom första trasiga vajerfästena resterna av ett hjul och man ser delar av fälgen som nog vissst liknar en sån fälg som ligger mer oskadad på andra sidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in