2021-10-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Frågan är väl inte det? Frågan är väl om ditt pass duger nästa vinter om du inte tagit nästa spruta?

Det var inte det som diskuterades men om du syftar på covidpass (och inte ett ordinarie pass) så duger det förmodligen fortfarande i vinter. De flesta länder verkar godkänna inresa om det gått mindre än 1 år sedan senaste vaccination. Utöver detta så godkänns även PCR-test om man nu inte vågar vaccinera sig.
Citera
2021-10-03, 22:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det var inte det som diskuterades men om du syftar på covidpass (och inte ett ordinarie pass) så förmodligen inte. De flesta länder verkar godkänna inresa om det gått mindre än 1 år sedan senaste vaccination. Utöver detta så godkänns även PCR-test om man nu inte vågar vaccinera sig.
Än så länge. Det kommer att ändras ganska fort. Det som folk verkar bortse från är att detta är något globalt och det som redan införts i vissa länder kommer att sakta men säkert införas i alla länder.

Sedan bara för att krydda på konspirationen så kommer nog Sverige få ett stort utbrott i mitten på November som kommer kullkasta allt och allt kommer skyllas på en ny variant eller de ovaccinerade och vi kommer att få se ett nedstängt samhälle som vi aldrig sett förut.
Citera
2021-10-03, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
B och T- cellsminne innebär en snabb respons av antikroppar.

Först kommer viruset in i kroppen (dvs infektion) varpå dessa celler agerar.

Se tidigare länkar jag postat för vidare information om antikroppsnivåer respektive immunitet efter infektion, samt risk för återinfektion oavsett aktuell nivå av antikroppar!
Kan säkert gå snabbt, men som Nature skriver börjar inte T-cellerna producera antikroppar förrän efter att du har en systemisk infektion. Vid det laget har du redan hunnit smitta personer i din närhet, som också bara har T-celler.

Ingen av er märker nåt när det hoppar från person till person. Sen smittar er smittkedja till slut en ovaccinerad, som får symptom och dyker upp som ett case, och får skulden.
Citera
2021-10-03, 22:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är okej, det är lätt att blanda ihop det man har läst.

Utifrån detta tycker jag ändå inte att det går att säga att det lutar åt att vaccinerade individer som får en asymptomatisk genombrottsinfektion inte skulle erhålla samma typ av naturliga immunitet. Utan ett immunsvar lär ju viruset börja replikera sig och skada kroppen, så det mest troliga är att dessa personer har ett så pass starkt immunförsvar att det hunnit neutralisera viruset innan det riktigt tagit fäste.

Notera att detta bara är spekulationer från en medicinskt okunnig. Jag ser bara ingen anledning till varför det skulle vara någon skillnad bara för att man råkar vara vaccinerad.
Jag håller med om att teorin vi diskuterar inte framgår i det här sammanhanget gällande asymtomatiska. Där emot innebär en immunitet mot svår sjukdom efter vaccination att immunförsvaret redan "på en nivå", eller hur jag ska uttrycka det, blir aktiverat. Vi ser dessutom signaler på att detta skydd mot svår sjukdom innehas parallellt med att personen ändå smittar. Med andra ord aktiveras personens "vaccinimmunitet" och inte "naturlig respons" som vid en infektion utan tidigare vaccination. Personer som är immuna pga genomgången infektion smittar inte vidare i någon öht betydande grad, inte ens efter 16 månader (så långt vi har data).

Jag tycker också att de här siffrorna är märkliga, men de är fortfarande som de är.

Edit;
Ett T-cellsminne efter vaccination innebär alltså troligtvis att personen inte kan erhålla den immunitet som kommer av infektion eftersom personen redan har immunitet genom vaccination lagrad i T-cellerna.
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-03 kl. 22:56.
Citera
2021-10-03, 22:38
Medlem
Citat:
Än så länge. Det kommer att ändras ganska fort. Det som folk verkar bortse från är att detta är något globalt och det som redan införts i vissa länder kommer att sakta men säkert införas i alla länder.

Sedan bara för att krydda på konspirationen så kommer nog Sverige få ett stort utbrott i mitten på November som kommer kullkasta allt och allt kommer skyllas på en ny variant eller de ovaccinerade och vi kommer att få se ett nedstängt samhälle som vi aldrig sett förut.

Vi får se om din domedagsprofetia besannas eller ej..
Citera
2021-10-03, 22:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Kan säkert gå snabbt, men som Nature skriver börjar inte T-cellerna producera antikroppar förrän efter att du har en systemisk infektion. Vid det laget har du redan hunnit smitta personer i din närhet, som också bara har T-celler.

Ingen av er märker nåt när det hoppar från person till person. Sen smittar er smittkedja till slut en ovaccinerad, som får symptom och dyker upp som ett case, och får skulden.
Så ser det inte ut enligt studien jag diskuterar här (vilken är den jag följt genom pandemin). Man kan diskutera teorier, men mer relevant tycker jag att hårda data är.

Edit;
Jag ska dock säga att jag håller med om teorin angående vaccinerade. Det är, för att förtydliga, precis vad jag diskuterar i tråden.
Senast redigerad av LadySweden 2021-10-03 kl. 22:43.
Citera
2021-10-03, 22:42
Medlem
Citat:
Ja men se på fan. Ja då är det väl bara att börja injicera barnen då? finns inget mer här att se. Cirkulera. Wikipedia har rett ut allt.

Nu måste du väl inse att det finns något mellan att tvångsvaccinera spädbarn eller sluta helt med vaccinerna.
Citera
2021-10-03, 22:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu måste du väl inse att det finns något mellan att tvångsvaccinera spädbarn eller sluta helt med vaccinerna.
Nu är vi väl inte vid spädbarn förrän 2023 men illa nog med unga friska oskyldiga 12 åringar. Men kör på. Snubben var ju respekterad tills han såg något som inte föll i god jord för de som ska injicera alla. då är han en dåre. Men för er som inte ser vad som håller på att hända. Spruta på! En av de sjukaste konspirationerna som har varit på tapeten de senaste 15 åren är att alla ska injiceras oavsett ålder och nu händer det.
Citera
2021-10-03, 23:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Nu är vi väl inte vid spädbarn förrän 2023 men illa nog med unga friska oskyldiga 12 åringar. Men kör på. Snubben var ju respekterad tills han såg något som inte föll i god jord för de som ska injicera alla. då är han en dåre. Men för er som inte ser vad som håller på att hända. Spruta på! En av de sjukaste konspirationerna som har varit på tapeten de senaste 15 åren är att alla ska injiceras oavsett ålder och nu händer det.

Vilken megakonspiration när andelen under 15 inte ens är särskilt hög. I Sverige ska 15 åringar själva få bestämma.

https://www.dn.se/sverige/skr-15-aringar-far-sjalva-avgora-om-de-vill-ta-vaccin/
Citera
2021-10-03, 23:20
Bannlyst
Citat:

Har läst mycket rykten om den konspirationsteorin men inte lyckats hitta den på nätet. Var kan man läsa den?
Citera
2021-10-03, 23:29
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Har läst mycket rykten om den konspirationsteorin men inte lyckats hitta den på nätet. Var kan man läsa den?
Ja tämk om man sparat länkar genom åren vilket kanske inte spelat någon roll eftersom de troligtvis är borta ändå. En som jag kommer ihåg från 2010 som jag inte såg förrän 2014 var en som till och med pekade ut Wuhan.

Vad enkelt det hade varit för mig om jag sparat det på en gammal hårddisk och laddat upp dem nu.
Citera
2021-10-03, 23:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilken megakonspiration när andelen under 15 inte ens är särskilt hög. I Sverige ska 15 åringar själva få bestämma.

https://www.dn.se/sverige/skr-15-aringar-far-sjalva-avgora-om-de-vill-ta-vaccin/
Än så länge. Vad tror du om de hade gått ut direkt med att alla ska injiceras? Detta måste tas i steg. Men vem trodde för ett år sedan att det gällde även 15 åringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in