2021-10-03, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Alla barn behöver inte vaccineras. Helt galet att vaccinera barn. Sluta upp med detta grupptryck och solidaritet snacket.

Jag håller helt med. Du har missuppfattat mig. Jag tycker att det är helt sjukt att någon under 30 eller kanske till och med 40år som är helt frisk ska vaccinera sig mot covid. Jag känner inga helt friska människor som har blivit allvarligt sjuka i covid, mina barn märkte nästan inte att de hade viruset, men covid gick i skolan och vi testade antikroppar eftersom de hade haft lite snuva och de testade positivt. Nu förväntas de ändå vaccinera sig? En sjuk värld vi lever i.
Citera
2021-10-03, 21:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Här talas bara om milda symptom, vilket inte är detsamma som asymptomatisk.
Ja, det har du rätt i. My bad.

I fas 1 framgick att asymtomatiska hade antikroppar.

"I gruppen med antikroppar (410 medarbetare) hade 9 % inte haft några symptom alls sedan januari 2020, och de flesta (78%) hade endast haft milda symptom. De vanligaste symptomen i gruppen med antikroppar var huvudvärk (66%), sjukdomskänsla (65%), feber (57%), luktbortfall (53%), hosta (52%) och smakbortfall (50%). Det symptom som var starkast förknippat med antikroppssvar var luktbortfall (anosmia) med en oddskvot (Odds ratio eller OR) på 28. Halsont var det enda symptomet som inte var associerat med antikroppssvar (OR 1)."
https://communitystudien.com/resultat-av-community-studien-del-1/

Kombinerat med detta
"Eftersom man i våras såg att den bästa testprestandan genererades om man krävde att ett blodprov innehöll antikroppar mot både nukleokapsid och spikeproteinet sattes detta som krav för att ge ett positivt svar till studiedeltagare. Genom att kräva båda dessa antikroppar i ett blodprov fick man ett svar med en sensitivitet på 99.7 procent och en specificitet på 100 procent, dvs mycket få falska negativa och inga falska positiva. I Fas 2 fann vi att 82 procent av deltagare som blev klassade som antikroppspositiva i våras fortfarande hade antikroppar mot både nukleokapsid och spike komponenten, och vi svarade ut enligt dessa kriterier."
https://communitystudien.com/provtagning-del-2/

...så drar jag slutsatsen att asymtomatiska erhåller immunitet.

Sorry för min otydlighet.
Citera
2021-10-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det hela handlar om riskminimering.

Vårdhygien ger inte 100% skydd, munskydd ger inte 100% skydd, att stanna hemma när man känner sig sjuk ger inte 100% skydd, att ha varit sjuk ger inte 100% skydd, att vaccinera sig ger inte 100% skydd.

Men om man använder allt ovan så minskar man riskerna till en så låg nivå som bara går.

Att vägra t ex vaccinering för man varit sjuk är ungefär som att inte bära munskydd i vården för att man inte är sjuk för tillfället.

Vaccinet fungerar men ett fungerande vaccin för sån här sjukdom ger inte 100% skydd.

Det går inte att säga "Antingen fungerar vaccinet, ELLER INTE" på samma sätt som det inte går att säga att ett bilbälte fungerar eller inte.

Med den logiken så skulle bara de med naturlig immunitet få jobba i vården eftersom de har överlägset bäst skydd.
Citera
2021-10-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Givetvis inget, åtminstone inte på kort sikt

Jag upprepar;
Det enda som kan hindra smittspridning är flockimmunitet. Utan en sådan fortsätter pandemin.

När nu inte vaccin skyddar mot annat än svår sjukdom är det bästa att enbart vaccinera riskgrupper och låta lågriskgrupper bilda smittbarriär genom flockimmunitet, åtminstone för riskgrupper är det bättre. Dessutom minskar det smittspridningen snabbare än massvaccinering.

Märkligt att inga smittskyddsmyndigheter i världen rekommenderar att enbart riskgrupper ska vaccineras. Vad vet du som inte de vet?
Citera
2021-10-03, 21:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Märkligt att inga smittskyddsmyndigheter i världen rekommenderar att enbart riskgrupper ska vaccineras. Vad vet du som inte de vet?
Det är inte så väldigt märkligt med tanke på att massvaccineringen är genomförd redan. De här nya data är inte ens 100% konfirmerade än, men är orsaken till att smittskyddsmyndigheter nu talar om att "boosta" med en tredje (eller fjärde!) dos.

Med andra ord vet jag inte mer än de gör, och det är begripligt att myndigheterna är betänksamma vad gäller detta. Om det nu visar sig att vaccinerade inte kan erhålla naturlig immunitet är smittspridningen bland dem mycket problematisk. Som myndighet behöver man erbjuda befolkningen lösningar, inte eventuella problem man inte har lösningen på.
Citera
2021-10-03, 21:56
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Därför att vaccinen inte ger ett speciellt bra skydd på sikt, det är därför.

Nej, men då kanske de som är så livrädda för att få covid-19 bör vaccinera sig ännu oftare, så effekten inte hinner klinga av?
Om det nu är så du menar med "på sikt".

Att tvångsvaccinera folk med vaccin som inte ger ett "speciellt bra skydd på sikt" är ju ingen vettig åtgärd, snarare tvärtom.
Citera
2021-10-03, 22:02
Medlem
Citat:
Nej, om du läser länken till fas 3 i studien ser du att asymtomatiska eller personer med lätta symtom vid naturlig infektion får bred immunitet.

Ja, frågan är om vaccinerade kommer att förlora sin erhållna immunitet med tiden. Det är vad t- cellsstudien i fas 5 tar reda på, bland annat. Det troliga är dock att t-cellsminne erhållits eftersom en stark korrelation med bildande av antikroppar finns, åtminstone vid infektion.

Allt tyder på att vaccinerade blir smittsamma när deras antikroppsnivåer sjunker. Detsamma ses inte efter naturlig infektion. Att antikroppsnivåerna sjunker är också vad man kan vänta sig efter genomgångna infektioner i allmänhet, eller efter vaccin mot andra virus

Det vore förstås positivt om vaccinerade inte smittade, men tyvärr tycks detta enbart gälla de första månaderna om vi ser till tex Israel.
Det här med "T-cells immunitet" verkar vara ett riktigt missbrukat koncept.

T-cellerna gör dig inte immun.

T-cellerna stoppar inte smittspridningen.

T-cellerna skyddar inte människor runt omkring dig.

T-celler bidrar inte till flockimmuniteten.

Det enda T-cellerna tillför är att du är sjuk i en vecka istället för i tre. Men alla som haft en förkylning vet att en vecka räcker gott och väl för att hinna smitta någon.

Källa (Nature):
T cells do not prevent infection, because they kick into action only after a virus has infiltrated the body. But they are important for clearing an infection that has already started
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00367-7
Citera
2021-10-03, 22:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nej, men då kanske de som är så livrädda för att få covid-19 bör vaccinera sig ännu oftare, så effekten inte hinner klinga av?
Om det nu är så du menar med "på sikt".

Att tvångsvaccinera folk med vaccin som inte ger ett "speciellt bra skydd på sikt" är ju ingen vettig åtgärd, snarare tvärtom.
Ja, riskgrupper bör boosta med regelbundna intervall åtminstone till dess flockimmunitet kan uppnås (om nu det fortfarande är möjligt).

Att alls vaccinera sig med dessa vaccin för att skydda riskgrupper är vansinne. Naturlig immunitet lär bli ett stort plus framdeles vad gäller umgänge och arbete med sköra.

Det är inte heller oproblematiskt att boosta antikroppar med vaccin gång på gång. En stark immunrespons, som man lättare får om man redan är immun och vaccinerar med ett vaccin som ger "infektion" utbredd i kroppen, innebär lättare inflammationer och dylikt
Citera
2021-10-03, 22:09
Medlem
Citat:
Det är inte så väldigt märkligt med tanke på att massvaccineringen är genomförd redan. De här nya data är inte ens 100% konfirmerade än, men är orsaken till att smittskyddsmyndigheter nu talar om att "boosta" med en tredje (eller fjärde!) dos.

Med andra ord vet jag inte mer än de gör, och det är begripligt att myndigheterna är betänksamma vad gäller detta. Om det nu visar sig att vaccinerade inte kan erhålla naturlig immunitet är smittspridningen bland dem mycket problematisk. Som myndighet behöver man erbjuda befolkningen lösningar, inte eventuella problem man inte har lösningen på.

Ja vi får se helt enkelt. Jag ställer mig dock ytterst tveksam till att vaccinerade som blir smittade inte skulle få naturlig immunitet.
Citera
2021-10-03, 22:09
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här med "T-cells immunitet" verkar vara ett riktigt missbrukat koncept.

T-cellerna gör dig inte immun.

T-cellerna stoppar inte smittspridningen.

T-cellerna skyddar inte människor runt omkring dig.

T-celler bidrar inte till flockimmuniteten.

Det enda T-cellerna tillför är att du är sjuk i en vecka istället för i tre. Men alla som haft en förkylning vet att en vecka räcker gott och väl för att hinna smitta någon.

Källa (Nature):
T cells do not prevent infection, because they kick into action only after a virus has infiltrated the body. But they are important for clearing an infection that has already started
https://www.nature.com/articles/d41586-021-00367-7
B och T- cellsminne innebär en snabb respons av antikroppar.

Först kommer viruset in i kroppen (dvs infektion) varpå dessa celler agerar.

Se tidigare länkar jag postat för vidare information om antikroppsnivåer respektive immunitet efter infektion, samt risk för återinfektion oavsett aktuell nivå av antikroppar!
Citera
2021-10-03, 22:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja vi får se helt enkelt. Jag ställer mig dock ytterst tveksam till att vaccinerade som blir smittade inte skulle få naturlig immunitet.
Hoppas att du får rätt.
Citera
2021-10-03, 22:18
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Frågan är väl inte det? Frågan är väl om ditt pass duger nästa vinter om du inte tagit nästa spruta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in