Citat:
Ursprungligen postat av
erkki17
Det är okej, det är lätt att blanda ihop det man har läst.
Utifrån detta tycker jag ändå inte att det går att säga att det lutar åt att vaccinerade individer som får en asymptomatisk genombrottsinfektion inte skulle erhålla samma typ av naturliga immunitet. Utan ett immunsvar lär ju viruset börja replikera sig och skada kroppen, så det mest troliga är att dessa personer har ett så pass starkt immunförsvar att det hunnit neutralisera viruset innan det riktigt tagit fäste.
Notera att detta bara är spekulationer från en medicinskt okunnig. Jag ser bara ingen anledning till varför det skulle vara någon skillnad bara för att man råkar vara vaccinerad.
Jag håller med om att teorin vi diskuterar inte framgår i det här sammanhanget gällande asymtomatiska. Där emot innebär en immunitet mot svår sjukdom efter vaccination att immunförsvaret redan "på en nivå", eller hur jag ska uttrycka det, blir aktiverat. Vi ser dessutom signaler på att detta skydd mot svår sjukdom innehas parallellt med att personen ändå smittar. Med andra ord aktiveras personens "vaccinimmunitet" och inte "naturlig respons" som vid en infektion utan tidigare vaccination. Personer som är immuna pga genomgången infektion smittar inte vidare i någon öht betydande grad, inte ens efter 16 månader (så långt vi har data).
Jag tycker också att de här siffrorna är märkliga, men de är fortfarande som de är.
Edit;
Ett T-cellsminne efter vaccination innebär alltså troligtvis att personen inte kan erhålla den immunitet som kommer av infektion eftersom personen redan har immunitet genom vaccination lagrad i T-cellerna.