Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Tunnelbanetiderna diskuterades i denna tråd förra sommaren. SE uppgav ju för Skandiaväktarna att han skulle ta tunnelbanan mot Mörby och sedan bussen hem. Tunnelbanan mot Mörby avgick 23:46 enligt tidigare uppgifter i tråden, men det finns även uppgift om att tiden skulle varit 23:48. Oavsett vilket är detta en av konstigheterna i i SE:s berättelse. Att ta T-Grön till Centralen för att byta till T-Röd tar bara en massa tid. Pga tunnelbanans glesa nattrafik på 80-talet hade SE sparat flera minuter på att antingen promenera hela vägen till T-centralen eller att gå till Tekniska högskolan och ta T-banan mot Mörby där. Genom att ta tunnelbanan redan från Hötorget slapp han förvisso kylan och vinternatten, men ändå, stå en kvart på T-centralen när han hade kunnat lämna kontorsvärmen en kvart senare om han valt 400 meter längre promenad till T-centralen.
Enligt en annan uppgift i tråden så bodde SE dessutom närmare Roslagsbanans station i Täby än busshållplatsen för nattbussen, och då undrar man ytterligare varför det var så viktigt att ta just lägga tid på ett byte i tunnelbanan. Är det verkligen bättre att promenera flera hundra meter i Täby än att gå från Hötorget till tunnelbanan (T-centralen) vid Sergels torg? Och som sagt, Tekniska högskolan är nära SE:s arbetsplats, så varför inte utnyttja den om han nu bodde nära stationen i Täby. En rak resa utan att behöva göra två byten skulle absolut ha varit mitt val om jag hade arbetat där SE arbetade.
Jag tycker det ser ut som minst 1km promenad från Skandia-huset till T-centralen.
https://i.imgur.com/4z2VjWS.jpg
Kan förstå om SE för att slippa kylan och mörkret istället valde Hötorget (T-grön) till T-centralen för att där byta till (T-röd) till Mörby centrum. Enligt tidtabellen avgick sista tåget från T-centralen till Mörby centrum 23.48.
Hur lång tid det tar och byta från T-grön till T-röd på centralen vet jag inte men man får kanske beräkna några minuter.
Från Hötorget avgick T-grön söderut mot centralen. 23.24 (linje 17), 23.29 (linje 19) och 23.32 (linje 18). Senare än så kunde det kanske varit risk för SE att missa tågavgången 23.48 från T-centralen.