2021-10-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ok så du menar att sekretessen på en mördares självmord väger mindre än om en ostraffad begår självmord. Det fungerade i Öst-Tyskland och Sovjet unionen så varför inte här i gamla Svedala.

Särskilt ärende?? Ett självmord är ett självmord oavsett om det är en kung eller knekt som begår det.

Vad som föranledde steffeponkens självmord är väl ganska uppenbart, han blev dömd till 18 år i fängelse och stod inte ut med vad straffet skulle innebära. Nu gick han ner med flaggan i topp och tog med sej sanningen om mordet på Lena in i döden.

Vet vi inte sanningen om mordet? Verkar som att Lena skrattade åt SD mot slutet, näckade hans sköra ego och sa till honom att hon skulle tala om för alla vilken bluff och vilken skit han egentligen var. Hon var helt enkelt skittrött på honom.
Samt det som kanske sved mest = att hon inte ville ha honom längre, hon hade träffat en annan man, en riktig man (BX) och var kär. På riktigt. Inte besatt som hon hade varit i SD.

Som lök på laxen hade även HD tröttnat på honom, flyttat och tagit ut skilsmässa. I SDs ögon var allt detta Lenas fel. Han kunde inte se sin egen skuld.

Så har jag uppfattat att sanningen om mordet. Kanske är jag helt ute och cyklar?
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-02 kl. 21:50.
Citera
2021-10-02, 21:35
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
HD har ju konfronterat SD tidigare med både otrohet och hans snokande. Hon har delat geokontot, hon har flyttat, hon har skilt sig,hon har kontaktat Lena, hon har kollat sina enheter...

Så varför skulle hon inte konfrontera SD om hon nu visste nu?
Läs hans betoning på "Växt ifrån varandra"
Something old something new something borrowed something fotfil.
Citera
2021-10-02, 21:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Du är inte konstig eller otrevlig för att du undrar.

Det är klart att många undrar.

Det som kanske är mest av betydelse och som är en fråga som många vill få svar på är vem som är ansvarig, och om någon har gjort ett "fel", när en dom fallit för mord med ett 18- årigt straff, och en person som blir dömd inte är häktad, utan på fri fot och personen gör självmord så snart domen fallit.

Eller i varje fall, kunde någon eller något beslut/agerande förhindrat SDs självmord? En befogad fråga, även om det kanske inte finns ett svar.

Men hur han tog livet av sig, om han skar halsen av sig som någon i tråden skrev, eller om han gjorde något annat som avsklutade hans liv, det tillför inget ill tråden, och det känns som att det är något som vi bara är nyfikna på, om du förstår hur jag tänker?

Vid varje händelse som visar på brister, eller i varje fall risker i vårt system som är nya, bör man försöka förhindra att sådant händer igen. Det kommer tyvärr var så att man inte kan täppa igen varenda hål.

Inte ens de närmaste verkar ju ha förstått vad som analkades, då hade de vidtagit åtgärder troligen.

Det är offentliga uppgifter, men det finns lagar som styr sekretess också:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400 också.

Hur SD tog sitt liv, det kan jag inte se som något som allänheten har rätt att få veta.

Om man nu ska skuldbelägga någon så blir väl det Hovrätten som inte häktade SD fram till dom, Att anklaga polisen eller åklagarna leder ingen väg, varken polis eller åklagare styr över TR eller HR.
Och att vissa menar att sekretessen bör släppas på hur SD avslutade sitt liv blir bara för dumt enligt min mening, och om nu sekretessen över SD ska släppas då måste all sekretess släppas över alla invånare i Sverige, och inte fan att jag vill att min eller mina anhörigas dödsattester ska släppas vind för våg över internet bara för att tillfredsställa potentiella nekrofiler.
Citera
2021-10-02, 21:49
Medlem
Citat:
Du är inte konstig eller otrevlig för att du undrar.

Det är klart att många undrar.

Det som kanske är mest av betydelse och som är en fråga som många vill få svar på är vem som är ansvarig, och om någon har gjort ett "fel", när en dom fallit för mord med ett 18- årigt straff, och en person som blir dömd inte är häktad, utan på fri fot och personen gör självmord så snart domen fallit.

Eller i varje fall, kunde någon eller något beslut/agerande förhindrat SDs självmord? En befogad fråga, även om det kanske inte finns ett svar.

Men hur han tog livet av sig, om han skar halsen av sig som någon i tråden skrev, eller om han gjorde något annat som avsklutade hans liv, det tillför inget ill tråden, och det känns som att det är något som vi bara är nyfikna på, om du förstår hur jag tänker?

Vid varje händelse som visar på brister, eller i varje fall risker i vårt system som är nya, bör man försöka förhindra att sådant händer igen. Det kommer tyvärr var så att man inte kan täppa igen varenda hål.

Inte ens de närmaste verkar ju ha förstått vad som analkades, då hade de vidtagit åtgärder troligen.

Det är offentliga uppgifter, men det finns lagar som styr sekretess också:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400 också.

Hur SD tog sitt liv, det kan jag inte se som något som allänheten har rätt att få veta.

Löjliga och märkliga juridiska principer sa att eftersom han var frikänd i TR så skulle han ses som oskyldig tills 28e Maj kl 11.00 när domen offentliggjordes. Vilket möjliggjorde att han kunde ta sitt liv.

Men det kunde ha slutat mycket värre än så - han kunde ha tagit HD och flickorna som gisslan och/eller tagit livet av både dem och sig själv. Vem hade då varit ansvarig?

Givetvis borde han, tillsammans med advokaten, mottagit domen i rätten. Hoppas de ändrar på detta synsätt nu.
Man kan inte förvänta sig att dömda ska inställa sig och knacka på fängelseporten när det är dags att krypa in. Men tyvärr så fungerar det så.
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-02 kl. 22:16.
Citera
2021-10-02, 21:50
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vet vi inte sanningen om mordet? Verkar som att Lena skrattade åt SD mot slutet, näckade hans sköra ego och sa till honom att hon skulle tala om för alla vilken bluff och vilken skit han egentligen var. Hon var helt enkelt skittrött på honom.
Samt det som kanske sved mest = att hon inte ville ha honom längre, hon hade träffat en annan man (BX) och var kär. På riktigt. Inte besatt som hon hade varit i SD.

Som lök på laxen hade även HD tröttnat på honom, flyttat och tagit ut skilsmässa. I SDs ögon var allt detta Lenas fel. Han kunde inte se sin egen skuld.

Så har jag uppfattat att sanningen om mordet. Kanske är jag helt ute och cyklar?

Nej Nej du är inte helt ute och cyklar.

Det jag menar med vad han tog med sej in i döden är, Motivet, hade han en medhjälpare, hade han någon som skyddade honom, vad gjorde han med mordvapnet och vad för mordvapen använde han.

Motivet har väl pendlat mellan svartsjuka till geo cacher till att HD beordrade han till att mörda LW.
Till att HD tog ut skilsmässa.

Det är den sanningen jag menar och eftersom SD nekade i sten så har åklagarna fått lagt ett pussel om hur dom tror mordet gick till och vad motivet var, Ingen utom SD vet hur mordet gick till och vad motivet var
Citera
2021-10-02, 22:09
Medlem
[quote=zilvereko|77456505]Löjliga och märkliga juridiska principer sa att eftersom han var frikänd i TR så skulle han ses som oskyldig tills 28e Maj kl 11.00 när domen offentliggjordes. Vilket möjliggjorde att han kunde ta sitt liv.

Men det kunde ha slutat mycket värre än så - han kunde ha tagit HD och flickorna som gisslan och/eller tagit livet av både dem och sig själv. Vem hade då varit ansvarig?

Givetvis borde han, tillsammans med advokaten, mottagit domen i rätten. Hoppas de ändrar på detta synsätt nu.
Man kan inte förvänta sig att dömda ska inställa sig och knacka på fängelseporten när det är dags. Men tyvärr så fungerar det så.[/QUOT
Han kanske tog livet av sig för att han inte ville sitta inne i 18år för något han inte hade gjort. Han var nog säkert väl medveten om hur svårt det är att få prövningstillstånd eller resning i HD och orkade inte längre.
Citera
2021-10-02, 22:13
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
För att hon visste att det inte skulle leda någon vart? Ett evigt rundsnack där diskussionen alltid avslutades med "jag har rätt, du har fel"?

Helt meningslöst att försöka få till en diskussion med klara papper med en mytoman. Har provat, det gör en bara frustrerad och förbannad.
Eller så blir man hotad, förminskad som människa och/eller rentav slagen.

Håller helt med dig på denna punkt.

Hon sade vid något tillfälle under vinter/vår -18 (tror jag) att för att konfrontera S måste man ha bevis!
För annars ljuger han.
Han erkänner aldrig.

Och även det känns igen.

Lögnerna brukar följas med, som du säger, förminskandet.
Typ: -var inte så paranoid! -du är paranoid.
Därav kastas man ner i ett ständigt tvivel "ska jag tro på min instinkt eller är det jag som är knäpp"?
Trots att man känner att något är jävligt fel.

Också ett sätt att bryta ner någon, om man inte är stark nog just då.

Han var van att ljuga.
Citera
2021-10-02, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej Nej du är inte helt ute och cyklar.

Det jag menar med vad han tog med sej in i döden är, Motivet, hade han en medhjälpare, hade han någon som skyddade honom, vad gjorde han med mordvapnet och vad för mordvapen använde han.

Motivet har väl pendlat mellan svartsjuka till geo cacher till att HD beordrade han till att mörda LW.
Till att HD tog ut skilsmässa.

Det är den sanningen jag menar och eftersom SD nekade i sten så har åklagarna fått lagt ett pussel om hur dom tror mordet gick till och vad motivet var, Ingen utom SD vet hur mordet gick till och vad motivet var

Som alla narcissister är det falska självförtroendet byggt på en mycket skör grund, noll självkänsla.
När han plötsligt stod utan både HD och Lena blev han krossad. Och rosenrasande.

Den plötsliga tystnad som HD berättade att han omgav sig med efter skilsmässan och först vägran att åka med till USA, är säkert ett tecken på detta. Han blev chockad.

Det, plus att Lena hotade att berätta för alla
sanningen om vilket kräk han var, det var motivet för mordet. Tror jag.

Troligen var han ensam om själva mordet, även om HD efteråt måste ha fattat, förstått att han var skyldig. "Vad har han NU gjort"... var hennes reaktion när hon talade med JS.

SD hade i sin felkopplade hjärna kanske uppfattat det som att enda sättet att få HD tillbaka var att döda Lena? Han tog HD på orden. Det hon tidigare hade sagt. Och han tolkade det på sitt eget skeva sätt att tänka.
Citera
2021-10-02, 22:24
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han var smartare än huvamannen:

Som sagt...
Strategiska lögner.
Väl utvecklade.
Citera
2021-10-02, 22:25
Medlem
[quote=susanna.s|77456738]
Citat:
Löjliga och märkliga juridiska principer sa att eftersom han var frikänd i TR så skulle han ses som oskyldig tills 28e Maj kl 11.00 när domen offentliggjordes. Vilket möjliggjorde att han kunde ta sitt liv.

Man kan inte förvänta sig att dömda ska inställa sig och knacka på fängelseporten när det är dags. Men tyvärr så fungerar det så.[/QUOT
Han kanske tog livet av sig för att han inte ville sitta inne i 18år för något han inte hade gjort. Han var nog säkert väl medveten om hur svårt det är att få prövningstillstånd eller resning i HD och orkade inte längre.

@Susanna.s :
Du säger att SD var oskyldig. En oskyldig tar knappast sitt liv, de kämpar till sista blodsdroppen.

Eftersom du påstår att SD var oskyldig så vet du väl vem som är skyldig, kanske? Varför har du inte vittnat i Rätten om detta?

Så vem är då den skyldige?
Senast redigerad av zilvereko 2021-10-02 kl. 22:33.
Citera
2021-10-02, 22:39
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
De har en riktig "terrorbalans" som Lena så träffande beskriver det.
Hon har verkligen blicken för vad som händer, men ack så fast hon är i konflikten, även om hon är på väg att bli starkare.
Hennes kort är alltid detsamma; avslöjandet. Och det för att få närhet.

SD däremot han kör olika varianter, den ena finurligare än den andra, andra rent av farliga med dödshot. Syftet är för honom kontroll. Smygfota och hänga ljuslyktor som en varning när MgL verkar komma för nära hans ägodel. Ljus i sängen... känns mycket hotfullt. Särskilt när han lagt dit den när hon inte är hemma och med kommentaren att hans fingeravtryck aldrig kommer att hittas.

Han agerar redan där som en brottsling...Handskar?

Här känns det som att Lena vet med sig att hon KOMMER att avslöja allt, det för att överleva.
Och det blev precis tvärtom...

A 168 B, s. 1220
(nerifrån och upp)

"Lena Wesström
och kanske blir jag aldrig fri från det, kanske kommer skammen att gnaga mig resten av livet
5 mar 2018 20:00

Lena Wesström
KANSKE, att EFTER det, BORTOM, att det kan finnas nåt annat, nåt försonande
5 mar 2018 19:59

Lena Wesström
skäms över det - ideologiskt. men inte mänskligt. den är en av mina drivkrafter för att överleva,
komma igenom

Lena Wesström
att jag vill krossa den värld han haft, på min bekostnad, inte låta honom sitta kvar i orört bo medan
jag lider

Lena Wesström
Den där hämnden jag inte vill kännas vid att jag önskar
5 mar 2018 19:58

Lena Wesström

Och mina horn i pannan är asspetsiga!
5 mar 2018 19:58

Lena Wesström
Så jag gav honom ett rejält tjyvnyp. Slängde inte ALLT i knät på henne. Bara gick över gränsen och
kontaktade henne, det som han fruktat och darrat inför. Och samtidigt inte. Han hoppas väl att hans
grepp även om henne ska vara tillräckligt starkt, att han ska kunna ljuga och skylla på mig och
komma undan. Jag har varit ganska säker på att det är så. Men nu när hon börjat leva, kommit ut
som människa, upptäckt att nån kan vara förtjust I henne, få henne att känna sig uppskattad och
omhändertagen, då jädrar, kanske, kanske att hon ändå släpper taget om honom
5 mar 2018 19:57

Lena Wesström
sen, EFTER det, upptäckte jag en grej till han gjort, en sån där fet no-no. Och jag fick nog. Jag ÄR
ju inte längre livrädd att allt ska ta slut, det är ju ditåt jag strävar, även om det går sakta

5 mar 2018 19:55

Lena Wesström
nu fulade han sig i går kväll, grande, jag blev galen
5 mar 2018 19:54

Lena Wesström
har hänt flera gånger att han gjort prick det han inte får, men jag har fortsatt tiga ändå. och han vet
det, räknar iskallt med att han ska ha mig i sitt grepp, att jag inte ska våga/vilja/kunna riskera det
totala uppbrottet
5 mar 2018 19:54

Lena Wesström
Han gör nåt elakt och jag blockar smashen genom att fräsa åt honom att gör han det en enda gång
till så smäller det, då har han inte längre min tystnad
5 mar 2018 19:53

Lena Wesström
Detta är den enda punkten jag kan komma åt honom på, det enda jag har att sätta emot. Och det
vet vi båda. Som en terrorbalans.
Och jag drar mig inte längre för att använda det för att sätta press
på honom. Tvinga honom till saker, förbjuda honom saker, kräva saker, straffa, you name it, ALLA
möjliga oheliga sjukligheter
5 mar 2018 19:50
"
-------------------------------------------------------

Så många avtal de har gemensamt, och som de anklagar varandra för att bryta. Kan FTF
avtalet handlar om att de inte vill ses ta FTF samtidigt, men båda är ju snabba. Varannan gång kanske ingår i avtalet? Han har brutit?

"Lena Wesström
Detta är den enda punkten jag kan komma åt honom på, det enda jag har att sätta emot. Och det
vet vi båda. Som en terrorbalans.
Och jag drar mig inte längre för att använda det för att sätta press
på honom. Tvinga honom till saker, förbjuda honom saker, kräva saker, straffa, you name it, ALLA
möjliga oheliga sjukligheter
5 mar 2018 19:50[/i]""

Här talar L om det vapen hon har mot S.
Rättelse här: jag uppfattar att hon har gjort ngt, tagit kontakt med H, för att sätta skräck i S.
(Jag skrev något helt annat från början här vilket blev helt fel.)

Som sagt, det ska finnas ett mail/mall som hon talade om med någon
och samtidigt hotade S med att skicka till H.
Som skulle finnas på hennes "dator".

Hur som helst, jag måste släppa detta.
Man blir fan knäpp i skallen av detta.

Kan ändå tipsa om att Okt 2020 finns många bra inlägg i tråden med div. spoilers och förhör och kommunikationer mellan inblandade, mm.
Bra för å friska upp minnet lite.
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-10-02 kl. 22:54.
Citera
2021-10-02, 22:41
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Som alla narcissister är det falska självförtroendet byggt på en mycket skör grund, noll självkänsla.
När han plötsligt stod utan både HD och Lena blev han krossad. Och rosenrasande.

Den plötsliga tystnad som HD berättade att han omgav sig med efter skilsmässan och först vägran att åka med till USA, är säkert ett tecken på detta. Han blev chockad.

Det, plus att Lena hotade att berätta för alla
sanningen om vilket kräk han var, det var motivet för mordet. Tror jag.

Troligen var han ensam om själva mordet, även om HD efteråt måste ha fattat, förstått att han var skyldig. "Vad har han NU gjort"... var hennes reaktion när hon talade med JS.

SD hade i sin felkopplade hjärna kanske uppfattat det som att enda sättet att få HD tillbaka var att döda Lena? Han tog HD på orden. Det hon tidigare hade sagt. Och han tolkade det på sitt eget skeva sätt att tänka.

Jag tror precis som dej men säker kan vi aldrig bli och det är därför det skulle ha varit bra om SD hamnade i fängelse istället för att blivit begraven och som den narcissist han var så skulle han aldrig gått med på att bli bortglömd utan tvärtom så tror jag att efter 6-7 år i fängelse så skulle han med stor sannolikhet ha berättat för hela världen hur hans snedvridna värld kom fram till att han måste mörda LW och som en grand final ha berättat vilket mordvapnet var och vad han gjorde av det efteråt, men det här är bara spekulationer från min sida. Men en sån med hans personlighet skulle aldrig klara av att hålla käften i 11,4 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in