Citat:
Ursprungligen postat av
Litenensam
Det är offentliga uppgifter.
Vid särskilda dödsfall kan ett visst intresse finnas för allmänheten, att få veta var, eller varför någonting kan tillåtas ske.
Varför plockade tex polisen inte in honom, tidigare, Hiding och Johansson hade allt klart och Hovrätten kunde närsomhelst lyft på luren och meddelat att Stefan skulle frihetsberövas i väntan på domen.
Jag tycker det är av intresse, att få veta varför polisen schabblade så enormt, det var Örebros största fall, alla kategorier?
Kalla mig konstig eller otrevlig, men att vilja veta hur det slutade är väl inte konstigt?
Du är inte konstig eller otrevlig för att du undrar.
Det är klart att många undrar.
Det som kanske är mest av betydelse och som är en fråga som många vill få svar på är vem som är ansvarig, och om någon har gjort ett "fel", när en dom fallit för mord med ett 18- årigt straff, och en person som blir dömd inte är häktad, utan på fri fot och personen gör självmord så snart domen fallit.
Eller i varje fall, kunde någon eller något beslut/agerande förhindrat SDs självmord? En befogad fråga, även om det kanske inte finns ett svar.
Men hur han tog livet av sig, om han skar halsen av sig som någon i tråden skrev, eller om han gjorde något annat som avsklutade hans liv, det tillför inget ill tråden, och det känns som att det är något som vi bara är nyfikna på, om du förstår hur jag tänker?
Vid varje händelse som visar på brister, eller i varje fall risker i vårt system som är nya, bör man försöka förhindra att sådant händer igen. Det kommer tyvärr var så att man inte kan täppa igen varenda hål.
Inte ens de närmaste verkar ju ha förstått vad som analkades, då hade de vidtagit åtgärder troligen.
Det är offentliga uppgifter, men det finns lagar som styr sekretess också:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400 också.
Hur SD tog sitt liv, det kan jag inte se som något som allänheten har rätt att få veta.