2021-10-02, 14:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nu tror jag på riktigt att du är ett troll. Du har fått detaljerade redogörelser för hur jag har resonerat men ställer bara naiva motfrågor som om du inte förstår.
Jag har inte sett röken av någon redogörelse. Det är helt tomt. Är det någon annan som sett sagda redogörelse och kan peka ut den?

Citat:
Jag har faktiskt bättre saker att göra än att diskutera på den nivån
Det är sant. Du behöver lära upp dig ganska mycket. Och behöver tänka igenom frågeställningen och
konsekvenser av olika åtgärder.

----------------------------------
Lite synd att vi inte fick något svar ang huset från 1865.
Hur tänkte sig kebabmedpommes belåningen av det. Lån tillåtet i 40 år då. 1905 skulle det ha varit slutamorterat. Och efter 1905 är det då strängerligen förbjudet att ta nya lån. Alla köpare måste betala kontant.
Ja, det är konsekvensen av vad kebabmedpommes skriver. Jag ser varken något rimligt eller skäligt i ett sådant förbud.

Vad skulle problemet ha varit med ett lån från 1865 fram till nu? Som köparna bara tar över ifall dom vill.

Idag tror jag medelinnehavstid för en BR är 5 år. Var 5:e år så löses lånen och är borta.
Långivarna får då ta ställning till hur stor belåning av "panten" dom kan acceptera.
Villor har längre innehavstid. Lånen blir längre. Där har långivarna ordnat det så att de kan ändra amorteringen under tiden. Faller värdena i området kan dom bara dra upp amorteringen.

Vad är problemet, som sagt?
2021-10-02, 15:26
Medlem
DVikings avatar
Bostadspriserna har svarat ganska rimligt på utvecklingen de senaste 18 månaderna.

1. Ytterligare lägre räntor. SBAB 2-år 0.84%.
2. Riksbanken och Riksdagen har gett omfattande stöd för att förhindra arbetslöshet och kapitalbrist.
3. Lägre konsumtion och omkostnader under pandemin.
4. Ökat intresse för bättre boende då mer tid spenderas hemma.
5. Snabb återhämtning i ekonomin, BNP är redan högre än pre-Covid.

Samma faktorer som tidigare kan sänka marknaden:

1. Ökat byggande ffa genom politisk inblandning
2. Förändringar av beskattningen, fastighetsskatt och/eller ränteavdrag
3. Höjda räntor, som följd av KPI-inflation
4. Utdragen lågkonjunktur med BNP-fall och arbetslöshet
2021-10-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Har 25-åringen haft föräldrar som fattat nåt har de satt undan en miljon till sin unge.
Skulle inte det räcka får 25-åringen bo se till att själv sätta undan 5000/mån i nåt år.
Ett annat alternativ är att bo på ett billigare ställe än i Stockholms innerstad.

Hur mycket pengar tror du föräldrar har egentligen? Du är ju helt väck om du tror att päron bara kan ordna en mille till sina barn. Jag har fått MAX 25k av mina föräldrar genom åren sen jag flyttade hemifrån.

Att spara 5000:-/mån är ju inget alternativ om 25-åringen måste bo för 12k/mån i hyra för att ha nära till jobbet.

Det är inte bara Stockholms innerstad som är svindyr, problemet är ju att ungdomar tvingas ut på orimliga avstånd från city. HELA Stockholm är dyrt, inte bara innerstan.
2021-10-02, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är väl bara en positiv utveckling.
Då slipper man allt slödder i de bättre områdena.

Typ 95% av vita svenskar är "slödder" med foppatofflor som äter kebabpizza och har tribaltatuering, du fattar väl att Stockholm blir en spökstad om inte vanliga svennar har råd att bo där? Visst du slipper blattarna men vem fan ska städa då?
2021-10-02, 17:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har inte sett röken av någon redogörelse. Det är helt tomt. Är det någon annan som sett sagda redogörelse och kan peka ut den?

Lite synd att vi inte fick något svar ang huset från 1865.
Hur tänkte sig kebabmedpommes belåningen av det. Lån tillåtet i 40 år då. 1905 skulle det ha varit slutamorterat. Och efter 1905 är det då strängerligen förbjudet att ta nya lån. Alla köpare måste betala kontant.
Ja, det är konsekvensen av vad kebabmedpommes skriver. Jag ser varken något rimligt eller skäligt i ett sådant förbud.

Vad skulle problemet ha varit med ett lån från 1865 fram till nu? Som köparna bara tar över ifall dom vill.

Nu är du oförskämd.

Du hittade på något vansinne t ex om hur man inte behöver betala mer per månad när räntan går upp eftersom fastigheten helt enkelt går att belåna lite extra som kompensation. Du blev grundligt bortgjord där, det finns siffror och redogörelser längre bakåt i tråden.

Angående huset från 1865 - varför stanna vid amorteringsfritt, varför inte helt enkelt belåna huset på 1 miljard direkt (och amorteringsfritt)? Det kommer ju vid någon tidpunkt i framtiden kosta 1 miljard -eftersom fastighetspriser alltid går upp - så det är ju bara att köra nu direkt liksom! Sen har man lite extra pengar över som man kan spendera på annat. Vad är problemet?

Det ovanstående scenariot är en direkt extrapolering från dina tidigare påståenden, bara för att visa på absurditeten i dem.
2021-10-02, 18:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Är det någon i tråden som förklarat är det jag.

Jag frågade här vad det är för vansinnigt du hade räknat fram. Men det är tomt på svar från dig. Uppenbarligen har du hittat något du får emotionella issues av. Men något sakligt står inte att finna.

Om lånets löptid var 6 månader, varför skulle man inte kunna ha det så?

Du är inte den första som yrar om pyramidspel.
Jag har ibland tidigare då bett svammelmakaren att redogöra för hur det kan vara pyramidspel.
Men det kan dom aldrig. Det är bara svammelmakare som är på slagordsnivå. Och som hela tiden kastar slagord omkring sig.
Men du kanske kan redogöra. Isåfall blir du först. Varsågod.
(Redogöra alltså. Visa det matematiskt).

Du har fortfarande helt misslyckats med att förklara vad det vansinniga är.
Du har inte ens försökt.
Ditt inlägg är faktiskt helt tomt på redogörelser.
Helt tomt.

Och så hittar du på fantasibegrepp, som "riktiga pengar".

Och det blir så för er. Ni kan inte redogöra för ni kan för lite. Och ni vägrar tänka.
Och så drämmer ni hela tiden till med fantasier och insinuationer.

Här är det mer oförskämdheter. Jag har ju bokstavligt talat förklarat allt för dig men du bara spelar dum och ber om förklaring på förklaring.

"Riktiga pengar", som alla förstår i sammahanget, är alltså pengar som du fått som lön eller som du handlar mat för, exempelvis. Dvs, sådant som KPI beräknas utifrån.

Jag fattar nu att din strategi är bara att ifrågasätta varenda ord som man skriver. "Vad är ett pyramidspel? Förklara!".

Otroligt tröttsamt. Det är det som jag inte orkar med dig mer.
2021-10-02, 18:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Typ 95% av vita svenskar är "slödder" med foppatofflor som äter kebabpizza och har tribaltatuering, du fattar väl att Stockholm blir en spökstad om inte vanliga svennar har råd att bo där? Visst du slipper blattarna men vem fan ska städa då?
Vad lever du i för värld?
Ansvarstagande föräldrar ser till att ungarna lämnar boet med en rejäl startkassa.
95% är inte slödder så du har nog blandat ihop siffrorna lite.
2021-10-02, 19:13
Medlem
Citat:

Nja, se på exempelvis London och Moskva. Tjänstefolket där pendlar 3-4 h/dagen till arbetet i stadskärnorna eller ifall man är singel, delar lägenheter med andra i samma sits. Har väl inte blivit en spökstad för det?
2021-10-02, 19:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Typ 95% av vita svenskar är "slödder" med foppatofflor som äter kebabpizza och har tribaltatuering

Ja det är din omedelbara omgivning, det vet vi. Men du behöver inte projicera den på oss i tråden. "Vanliga svennar" tjänar inte under 25K som du brukar kraxa om utan medianlönen är t.e.x 32 400. Folk är relativt högutbildade i Sverige på 44% över hela befolkningen. Mycket högre i unga åldrar givetvis så deras möjligheter till inkomstutveckling ser godare ut än för föregående generation.

Vi kan bära dessa bostadspriser och medelklassen har det för jäkla gött idag.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2021-10-02 kl. 20:00.
2021-10-02, 20:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nu är du oförskämd.
Nej, det finns inget oförskämt i mitt inlägg. Du var däremot oförskämt. Bara gå tillbaka och titta.
(Kan du ha läst ditt eget inlägg och fått för dig att det var jag som skrev det).

Citat:
Du hittade på något vansinne t ex om hur man inte behöver betala mer per månad när räntan går upp eftersom fastigheten helt enkelt går att belåna lite extra som kompensation. Du blev grundligt bortgjord där, det finns siffror och redogörelser längre bakåt i tråden.
Jag visade hur man kan låna till ränta ifall man tycker räntan blir jobbigt hög.
Och jag har redovisat beräkningar för det. Det är inte så att någon kunnat peka på något fel där.

Man kan göra så nu också om belåningsgraden sjunkit och man anser att man har onödigt högt sparande.

Citat:
Angående huset från 1865 - varför stanna vid amorteringsfritt, varför inte helt enkelt belåna huset på 1 miljard direkt (och amorteringsfritt)? Det kommer ju vid någon tidpunkt i framtiden kosta 1 miljard -eftersom fastighetspriser alltid går upp - så det är ju bara att köra nu direkt liksom! Sen har man lite extra pengar över som man kan spendera på annat. Vad är problemet?
Nu yrar du inte så lite. Vilken långivare går med på att belåna en pant till flera ggr mer än panten. Nu visar du ju att du inte har något koll utan behöver utbilda dig rejält.

Citat:
Det ovanstående scenariot är en direkt extrapolering från dina tidigare påståenden, bara för att visa på absurditeten i dem.
Nej. Står ingenstans i det jag skrivit att en långivare skulle gå med på att belåna panten till mer än 85%.
Nu hittar du bara på. Eller så klarar du inte enkel logik.
2021-10-02, 20:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Här är det mer oförskämdheter. Jag har ju bokstavligt talat förklarat allt för dig men du bara spelar dum och ber om förklaring på förklaring.
Nej. Jag skulle aldrig be om klargörande där det är klart.
Du borde istället fundera över varför du inte kan förklara. Det är någon väldigt allvarlig brist i din förståelse för det du själv skriver, när du inte klarar det.

Citat:
"Riktiga pengar", som alla förstår i sammahanget, är alltså pengar som du fått som lön eller som du handlar mat för, exempelvis. Dvs, sådant som KPI beräknas utifrån.
Hm, så om jag belånar huset och betalar en firma för att göra ett uplift, då betalar jag firman med oriktiga pengar. Men när de sedan går ut i lön till hantverkarna så blir de riktiga pengar.

Men är det då inte så att de pengar vi har väsentligen alla är riktiga pengar?
Vad fyller då begreppet "riktiga pengar" för funktion?

Citat:
Jag fattar nu att din strategi är bara att ifrågasätta varenda ord som man skriver. "Vad är ett pyramidspel? Förklara!".
Nej. Jag ifrågasätter bara flum. Skulle man stryka bort allt flum ur dina inlägg. Ja vad blir det då kvar?

Citat:
Otroligt tröttsamt. Det är det som jag inte orkar med dig mer.
Klart att du blir trött när du skall försöka förklara sådant du inte kan.
2021-10-02, 21:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hm, så om jag belånar huset och betalar en firma för att göra ett uplift, då betalar jag firman med oriktiga pengar. Men när de sedan går ut i lön till hantverkarna så blir de riktiga pengar.

Men är det då inte så att de pengar vi har väsentligen alla är riktiga pengar?
Vad fyller då begreppet "riktiga pengar" för funktion?

I det fallet har du lyckats göra riktiga pengar av de av riksbanken tryckta hittepåpengarna, lite grovt uttryckt. Det är bara att gratulera. Du har också skapat en viss KPI-inflation genom att dessa pengar som är skapade från tomma intet nu används till att köpa riktiga varor och tjänster (istället för att bara skapa tillgångsinflation).

Citat:
Jag visade hur man kan låna till ränta ifall man tycker räntan blir jobbigt hög.
Och jag har redovisat beräkningar för det. Det är inte så att någon kunnat peka på något fel där.

Låna till räntan
Kan du maila din bank och fråga vad de skulle tycka om detta, och posta svaret? Tills dess ska du nog ligga lågt med din teori om hur det blir billigare månadsutgifter vid högre boränta.

Citat:
Nu yrar du inte så lite. Vilken långivare går med på att belåna en pant till flera ggr mer än panten. Nu visar du ju att du inte har något koll utan behöver utbilda dig rejält.

Nu har du nästan lyckats närma dig kärnan av problemet.

Vad är panten (fastigheten) värd? Det som någon har betalat för den. Om du och jag bjuder över varandra och en av oss betalar en miljard för det där fina huset, går banken i så fall med på att låna ut miljarden? Fastigheterna är alltså värda det som fastigheterna är värda, enligt dina tidigare cirkelresonemang.

Men varför skulle banken inte gå med på att belåna huset till mer än det jag köpt det för? Om man resonerar som du gjort tidigare så vore det bara en win-win.
Senast redigerad av kebabmedpommes 2021-10-02 kl. 21:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in