2021-11-11, 07:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är en inbyggd violation av systemprinciperna som gjordes redan från start på 80-talet. S gick inte med på något annat än att folk med högre inkomster måste plundras extra mycket. Hela vänsterns existens bygger på att man plundrar någon annan.
Så en del av räntan dubbelbeskattas där.

Det finns avvikelser i trafiken också mot t ex högerregeln. Men inget parti har kommit med förslag på att t ex lastbilar skall köra vänstertrafik.
Partierna accepterar principerna något sånär.

Men jag har märkt att folk i forumet har svårt för det här med principer. Dom vill gärna ägna sig åt rent godtycke. En utbildningsfråga kanske.

Fast du hävdar konstant att det är absolut omöjligt att ändra ränteavdragen eftersom de helt måste korrelera med kapitalskatter. Detta visar att det absolut inte ens idag är fallet.

Om en sådanhär stor "violation" redan existerar är det mao inga problem att göra fler liknande justeringar. Tex att ränteavdraget höjs till 50% efter XX kr.
2021-11-11, 07:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du kan ladda ner årsredovisningar gratis från hitta.se t.ex.

Här handlar det om bokfört värde på bostäderna, vilket ligger långt under både taxeringsvärde och marknadsvärde. T.ex. AB Stockholms Hem har ett bokfört värde på 21 BSEK, taxeringsvärde 42 BSEK, marknadsvärde på 58 BSEK. Bostadsytan är 1.7M kvm plus 200k kvm lokaler. Totala lån uppgår till 14.5 BSEK.

Lån per kvm bostadsyta 8500 kr i ett av Stockholms största allmännyttiga bostadsbolag.

De som skulle drabbas hårdast är rimligen de som har högre andel nybyggda fastigheter.
2021-11-11, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Jajamensan jag minns, börjar närma mig 40-strecket, kanske äldre än du t.o.m.? Vi hade en ensamstående granne som köpt hus hösten -90 för ca 700 000 kr med hjälp av förvärvslån och fick sälja med förlust för ca 550 000 kr runt 1995-96.

Början på 2000-talet tänker du it-kraschen med börsfallet då eller? Bostadsmarknaden påverkades ej.
Men hursomhels skulle jag akta mig för att säga att gamla sanningar är lag. Varför måste historiken upprepa sig själv i en experimentiell ekonomi? Ansvarstagandet hos RB och på statsministernivå var också genomuselt i slutet av 80-talet och när 90-talskrisen utlöstes. Stigande ränta samtidigt som man trappar ned ränteavdraget, höjer fastighetsskatten, erbjuder förvärvslån till låginkomstagare på 100 % av köpesumman för en bostad. Lägg till rekordstort bostadsutbud med marginell befolkningsökning...häxkompott deluxe.

Nej. Tidigt 2000-tal tänker jag på Göran Persson som efterlyste räntesänkningar från RB men inte fick några. RB var ansvarstagande då och inte nu. Nu beter de sig som FED och FED har sedan dess sänkt kraftigt och inte höjt.
2021-11-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Skillnaden är att när man skapar pengar (lånar ut dem) till ökad produktion så är det sunt, men att staten trycker pengar för att höja priset på fasta tillgångar är det ungefär motsatsen.
Det är inte staten som trycker pengar. Det är bankerna som trycker pengar. Bankerna har den rätten. Bankerna vill låna ut till bostäder då det ger bra säkerhet.

Tryckning av pengar har inte med sedlar att göra. Det handlar om kontopengar.
2021-11-11, 08:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Det är inte staten som trycker pengar. Det är bankerna som trycker pengar. Bankerna har den rätten. Bankerna vill låna ut till bostäder då det ger bra säkerhet.

Tack, jag som trodde att de tryckte nya 100-lappar!

Det är såklart indirekt staten, dvs riksbanken, som styr detta hos bankerna genom penningpolitiken (bl a QE och stödköp)
2021-11-11, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N

Ok, så banken har ingen skuld i sin balansräkning mer än sina kunders kontobehållning eftersom de skapar pengarna själva?. Varför ställer de då ut bostadsobligationer som riksbanken och andra köper om de kan skapa sina pengar själva? Blir kundernas amorteringar ren vinst för bankerna eftersom de i sin tur inte måste betala tillbaka några lån?

Självklart kan inte banker skapa pengar ur intet, det monopolet har endast Riksbanken.
2021-11-11, 20:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De som skulle drabbas hårdast är rimligen de som har högre andel nybyggda fastigheter.

Fast de hyresvärdarna får förhandla hyran med HGF och skulle inte tro att det är så lätt att få igenom stora hyreshöjningar på redan höga nyproduktionshyror när räntorna går upp. Sänktes det några hyror när räntorna gick ner?

De som får ta smällen blir då hyresvärdar med höga lån och dyr finansiering. Inte hyresgästen.

PS: Trådapan försvann som vanligt när den blev uppläxad.
2021-11-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast de hyresvärdarna får förhandla hyran med HGF och skulle inte tro att det är så lätt att få igenom stora hyreshöjningar på redan höga nyproduktionshyror när räntorna går upp. Sänktes det några hyror när räntorna gick ner?

De som får ta smällen blir då hyresvärdar med höga lån och dyr finansiering. Inte hyresgästen.

PS: Trådapan försvann som vanligt när den blev uppläxad.

Precis, det är bara studera 90-talskrisen. Var inga stora hyreshöjningar i bostadsbestånden.
2021-11-11, 21:20
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Precis, det är bara studera 90-talskrisen. Var inga stora hyreshöjningar i bostadsbestånden.

Finns det någon data på detta mer än anekdoter? Någon jurist som faktiskt vet huruvida bruksvärdeshyra/presumtionshyra tillåter hyresindexering efter räntehöjningar eller inte?

Jag hittade följande på SCB som säger emot låga hyreshöjningar på 90-talet: https://www.scb.se/contentassets/f89991eaa6094004864c5656b01e4b01/d_2021_sv.png

Jesus!. Hittade följande graf från Boverket: https://www.bildtagg.se/file/bvh6ptgir04ktmja1iku4p1 De fullständigt exploderade ju mellan 1991 -> 1992!

Under 90-talet var det bara smärta oavsett boendeform
Senast redigerad av Tillbakablicken 2021-11-11 kl. 21:38.
2021-11-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Ok, så banken har ingen skuld i sin balansräkning mer än sina kunders kontobehållning eftersom de skapar pengarna själva?. Varför ställer de då ut bostadsobligationer som riksbanken och andra köper om de kan skapa sina pengar själva? Blir kundernas amorteringar ren vinst för bankerna eftersom de i sin tur inte måste betala tillbaka några lån?

Självklart kan inte banker skapa pengar ur intet, det monopolet har endast Riksbanken.
En bank måste få in pengar också så att de har täckning. När banken bestämt sig för att låna ut pengar till en kund tar banken inte av de pengar den faktiskt har fått in.

Banken debiterar kundens konto som en fordran. Banken krediterar samma konto (kundens konto) med samma belopp. När kundens konto krediteras skapas i det ögonblicket nya pengar. Kassakontot berörs inte.

När kunden betalar ränta tar banken hand om räntan. När kunden amorterar bokför banken detta. Sedan ska dessa pengar dödas, förstöras. Morte Amorte betyder döda. Banken har en dataprocess för detta. Ett belopp ersätts med siffran noll och nu är pengarna borta.

Min källa är professor Richard Werner som finns på youtube. Jag tycker det här är intressant men jag har inte jobbat på bank eller riksbanken och då är det svårt att vara helt säker. På siten Rikbank.se finns info som jag tycker stöder mitt påstående. Jag vill inte vara alltför kaxig.

Pengar är något tillfälligt mellan det att lånet beviljas och när lånet betalas tillbaka upphör de att finnas till.

Richard Werner har skrivit en avhandling om pengaskapande. Det finns ingen transaktion intern eller extern som flyttar pengar till kundens konto vid lån. Banken fyller i kontot manellt i princip och då skapas pengarna.
2021-11-11, 23:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Finns det någon data på detta mer än anekdoter? Någon jurist som faktiskt vet huruvida bruksvärdeshyra/presumtionshyra tillåter hyresindexering efter räntehöjningar eller inte?

Jag hittade följande på SCB som säger emot låga hyreshöjningar på 90-talet: https://www.scb.se/contentassets/f89991eaa6094004864c5656b01e4b01/d_2021_sv.png

Jesus!. Hittade följande graf från Boverket: https://www.bildtagg.se/file/bvh6ptgir04ktmja1iku4p1 De fullständigt exploderade ju mellan 1991 -> 1992!

Under 90-talet var det bara smärta oavsett boendeform

Dessa grafer är vanskliga då de inkluderar nybyggda lägenheter blandat med befintliga, och tar heller inte hänsyn till standardhöjande renoveringar osv.
2021-11-11, 23:11
Medlem
Den dagen Ilija Bataljan slutar köpa då är bubblan ett faktum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in