Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Ok, så banken har ingen skuld i sin balansräkning mer än sina kunders kontobehållning eftersom de skapar pengarna själva?. Varför ställer de då ut bostadsobligationer som riksbanken och andra köper om de kan skapa sina pengar själva? Blir kundernas amorteringar ren vinst för bankerna eftersom de i sin tur inte måste betala tillbaka några lån?
Självklart kan inte banker skapa pengar ur intet, det monopolet har endast Riksbanken.
En bank måste få in pengar också så att de har täckning. När banken bestämt sig för att låna ut pengar till en kund tar banken inte av de pengar den faktiskt har fått in.
Banken debiterar kundens konto som en fordran. Banken krediterar samma konto (kundens konto) med samma belopp. När kundens konto krediteras skapas i det ögonblicket nya pengar. Kassakontot berörs inte.
När kunden betalar ränta tar banken hand om räntan. När kunden amorterar bokför banken detta. Sedan ska dessa pengar dödas, förstöras. Morte Amorte betyder döda. Banken har en dataprocess för detta. Ett belopp ersätts med siffran noll och nu är pengarna borta.
Min källa är professor Richard Werner som finns på youtube. Jag tycker det här är intressant men jag har inte jobbat på bank eller riksbanken och då är det svårt att vara helt säker. På siten Rikbank.se finns info som jag tycker stöder mitt påstående. Jag vill inte vara alltför kaxig.
Pengar är något tillfälligt mellan det att lånet beviljas och när lånet betalas tillbaka upphör de att finnas till.
Richard Werner har skrivit en avhandling om pengaskapande. Det finns ingen transaktion intern eller extern som flyttar pengar till kundens konto vid lån. Banken fyller i kontot manellt i princip och då skapas pengarna.