2021-10-02, 08:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Detta är smått sjukt faktiskt.
Bortsett från ett problem = dom som inte äger en bostad. Dessa har inget alls att tjäna utan deras hyra blir dyrare, räkningar dyrare, mat dyrare, inkomst mindre värd/fattigare.

Alla med någon form av bostad = blir rikare .. MEN till en viss gräns! För efterfrågan måste finnas också! Kostar bostadsrätten 4 miljoner så behöver inkomsterna i hushållet vara ca 1,2 miljoner om året + en kontantinsats på 400.000 liggandes så allt kan inte vara fortsätta öka nej .. lönerna är för låga för att hinna med

Det enda som sätter begränsningen är insatsen. Med den årsinkomsten är det inga större problem att få 6 msek I lån med lite högre insats.
2021-10-02, 09:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Vi får även komma ihåg att uppskovsränta på vinst från tidigare försäljning av bostad är numera slopad, så i praktiken använder man numera sin vinst från ökade priser skattefritt till en insats när en ny (dyrare/större) bostad ska köpas.

Folk som varit inne i marknaden ett tag har därmed fått ännu större insatser att använda vid byte till dyrare bostad.
2021-10-02, 11:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Om man är tvingad att betala av lånet på 20-30 år så är det väl en bra mycket bättre lösning än att man lägger upp en betalningsplan på 120 år när alla vet att det är helt orimligt att betala tillbaka inom den tiden?
Bättre?
Det är ju bara emotionellt dravel.

Citat:
Eller du kanske tycker att ett lån aldrig ska betalas tillbaka?
Halmgubbe.

Varför kan du inte svara på min kommentar. Den var det relevanta här.

Kravet på kontantinsats infördes av ett skäl. Tar du bort kontantinsatsen får du antingen förklara varför skälet gått och blivit meningslöst, eller förklara hur du löser det.
Du har inte gjort något.

Och när jag uppmärksammar det så svarar du inte.

Din retorik är ungefär som att det är bättre att tanka bilen med dest vatten än bensin.
Och när jag frågar hur du ordnar energi för att driva bilen. (dvs det som bensinen löste) då bryr du dig inte ens om att svara på det.

Tyvärr är detta nivån som du och kebabmedpommes befinner er på.
2021-10-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bättre?
Kravet på kontantinsats infördes av ett skäl. Tar du bort kontantinsatsen får du antingen förklara varför skälet gått och blivit meningslöst, eller förklara hur du löser det.
Du har inte gjort något.

Det enda kontantinsatsen leder till är att det blir lättare för rika och svårare för fattiga att köpa en bostad. Helt ärligt nu, hur tror du en 25-åring som går ut plugget och får ett jobb med 28k ingångslön någonsin ska ha råd att köpa en bostad inom ett rimligt avstånd om dennes kontor ligger i Stockholms innerstad?
2021-10-02, 11:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nu är du tillbaka igen och skriver galenskaper utan att ha bemött de frågor jag och andra ställde längre bakåt i tråden.
Är det någon i tråden som förklarat är det jag.

Jag frågade här vad det är för vansinnigt du hade räknat fram. Men det är tomt på svar från dig. Uppenbarligen har du hittat något du får emotionella issues av. Men något sakligt står inte att finna.

Citat:
Avskrivningstiden på bostadsfastigheter brukar vara ca 30-50 år. Dvs det är den tiden som man uppskattar livslängden på ett hus till. Nu betyder det såklart inte att ett hus rivs efter den tiden, men lite hårdraget så har man efter, säg, 50 år plöjt ner lika mycket i underhåll och renoveringar som fastigheten kostade från början.
Och?

(Det verkar iaf som du förstår att det kostar att hålla en bostad i skick. Och därmed förstår du varför priserna ökar på de bostäder som hålls i skick).

Citat:
Vansinnet består i att ta lån med långt längre avbetalningstid än livslängden på lånets säkerhet.
Varför det?

Vad är livslängden på ett bostadslån?
Du fick den frågan, men har totalt ignorerat det. Förstår du på allvar inte att det är synnerligen relevant här?

Citat:
Du får ju t ex inte ta lån med 100 års amorteringstid på en bil, för den har en mycket kortare livslängd (avskrivningstid).
Om lånets löptid var 6 månader, varför skulle man inte kunna ha det så?

Citat:
Lån med obefintliga amorteringar på detta sätt (och där man lånar upp mer på fastigheten för att bekosta underhåll och renoveringar) fungerar bara i en marknad med ständigt ökande priser, och med det menar jag att de ökar snabbare än inflationen. Det skulle också kunna beskrivas som ett pyramidspel.
Du är inte den första som yrar om pyramidspel.
Jag har ibland tidigare då bett svammelmakaren att redogöra för hur det kan vara pyramidspel.
Men det kan dom aldrig. Det är bara svammelmakare som är på slagordsnivå. Och som hela tiden kastar slagord omkring sig.
Men du kanske kan redogöra. Isåfall blir du först. Varsågod.
(Redogöra alltså. Visa det matematiskt).

En del länder är ju friare än Sverige. Där menar staten att lån och amorteringstid är en sak mellan långivare och låntagare.
Och där kan det finnas amorteringsfria lån som följer med fastigheten.
I Schweiz t ex finns det exempel på amorteringsfria lån som löpt i många decennier. Och där arvingarna tagit över lånen bara. Vad skulle problemet vara?

Här är en villa byggd 1865. https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-ulriksdals-slottspark-solna-kommun-loviseberg-17838082
Vad är det nu som hade hindrat en långivare att ordna ett amorteringsfritt lån till den i 150 år eller så?
Vad ?

Citat:
Bara en vansinnig människa kan observera detta system och anse det vara rimligt och hållbart.
Du har fortfarande helt misslyckats med att förklara vad det vansinniga är.
Du har inte ens försökt.
Ditt inlägg är faktiskt helt tomt på redogörelser.
Helt tomt.

Citat:
Det vi nu ser är att priser på fastigheter är helt frikopplade från "riktiga pengar",
Och så hittar du på fantasibegrepp, som "riktiga pengar".

Och det blir så för er. Ni kan inte redogöra för ni kan för lite. Och ni vägrar tänka.
Och så drämmer ni hela tiden till med fantasier och insinuationer.

Citat:
dvs att man kunde lika gärna kunna säga att en villa är värd en miljard och sedan låna den miljarden till 0% ränta.
Så är det säkert i din fantasivärld men inte i verkligheten.

Citat:
för varför ska man amortera när lånet sedan löses när man säljer huset?
Långivaren vet att lånet har kort löptid. Och ifall det inte skull ha det och belåningsgraden ökar så har dom rätt enligt avtal att slå på amortering.
Vad är problemet?

Citat:
Priset spelar därmed ingen roll alls, tydligen.
2021-10-02, 11:43
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Det enda kontantinsatsen leder till är att det blir lättare för rika och svårare för fattiga att köpa en bostad. Helt ärligt nu, hur tror du en 25-åring som går ut plugget och får ett jobb med 28k ingångslön någonsin ska ha råd att köpa en bostad inom ett rimligt avstånd om dennes kontor ligger i Stockholms innerstad?

Jag säger inte att det är tufft för denne person i dagsläge, men vad är rimligt avstånd? Allt inom 45 minuter ser jag personligen som helt ok till nära. Sen får man kanske titta på själva boende kravet, en två ser jag som lång ifrån ”skäligt” för en nyexaminerad, medans en 1a på 25-30 kvm som mer normalt.
2021-10-02, 11:53
Avstängd
Citat:
Har 25-åringen haft föräldrar som fattat nåt har de satt undan en miljon till sin unge.
Skulle inte det räcka får 25-åringen bo se till att själv sätta undan 5000/mån i nåt år.
Ett annat alternativ är att bo på ett billigare ställe än i Stockholms innerstad.
2021-10-02, 11:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Det enda kontantinsatsen leder till är att det blir lättare för rika och svårare för fattiga att köpa en bostad.
Nej. Det säkrar att låntagare har ett eget kapital i relation till lånet som tillåter att panten varierar ned till 85% av köpeskilling.
På så vis menar man att man tar ned systemrisken. Långivarna åker inte på latenta kreditförluster bara för en liten sättning i marknaden.
Sedan har man lagt ett amorteringskrav ovanpå det. Resultatet blir att belåningsgraden åker ned. Och systemrisken är snudd på obefintlig.

Du har inte svarat med en stavelse på det jag kommenterat. Förstår du inte vad jag skriver.
Nu uppträder du som om du var helt oförmögen till dialog.

Dialog innebär att du responderar på det jag skriver. Det har du inte gjort.

Citat:
Helt ärligt nu, hur tror du en 25-åring som går ut plugget och får ett jobb med 28k ingångslön någonsin ska ha råd att köpa en bostad inom ett rimligt avstånd om dennes kontor ligger i Stockholms innerstad?
Vad har min tro med det här att göra.
Det kan vi väl vara överens om att det har inget i tråden att göra.

Svara på det jag skrev istället.
---------------------
Och det du frågar om har vi ältat massor med ggr i tråden. Du för samma rationella svar hela tiden. Av såväl mig som andra. Och du totalvägrar att ta in informationen.
2021-10-02, 12:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det någon i tråden som förklarat är det jag.

Jag frågade här vad det är för vansinnigt du hade räknat fram. Men det är tomt på svar från dig. Uppenbarligen har du hittat något du får emotionella issues av. Men något sakligt står inte att finna.

Och?

(Det verkar iaf som du förstår att det kostar att hålla en bostad i skick. Och därmed förstår du varför priserna ökar på de bostäder som hålls i skick).

Varför det?

Vad är livslängden på ett bostadslån?
Du fick den frågan, men har totalt ignorerat det. Förstår du på allvar inte att det är synnerligen relevant här?

Om lånets löptid var 6 månader, varför skulle man inte kunna ha det så?

Du är inte den första som yrar om pyramidspel.
Jag har ibland tidigare då bett svammelmakaren att redogöra för hur det kan vara pyramidspel.
Men det kan dom aldrig. Det är bara svammelmakare som är på slagordsnivå. Och som hela tiden kastar slagord omkring sig.
Men du kanske kan redogöra. Isåfall blir du först. Varsågod.
(Redogöra alltså. Visa det matematiskt).

En del länder är ju friare än Sverige. Där menar staten att lån och amorteringstid är en sak mellan långivare och låntagare.
Och där kan det finnas amorteringsfria lån som följer med fastigheten.
I Schweiz t ex finns det exempel på amorteringsfria lån som löpt i många decennier. Och där arvingarna tagit över lånen bara. Vad skulle problemet vara?

Här är en villa byggd 1865. https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-ulriksdals-slottspark-solna-kommun-loviseberg-17838082
Vad är det nu som hade hindrat en långivare att ordna ett amorteringsfritt lån till den i 150 år eller så?
Vad ?

Du har fortfarande helt misslyckats med att förklara vad det vansinniga är.
Du har inte ens försökt.
Ditt inlägg är faktiskt helt tomt på redogörelser.
Helt tomt.

Och så hittar du på fantasibegrepp, som "riktiga pengar".

Och det blir så för er. Ni kan inte redogöra för ni kan för lite. Och ni vägrar tänka.
Och så drämmer ni hela tiden till med fantasier och insinuationer.

Långivaren vet att lånet har kort löptid. Och ifall det inte skull ha det och belåningsgraden ökar så har dom rätt enligt avtal att slå på amortering.
Vad är problemet?

Nu tror jag på riktigt att du är ett troll. Du har fått detaljerade redogörelser för hur jag har resonerat men ställer bara naiva motfrågor som om du inte förstår. Jag har faktiskt bättre saker att göra än att diskutera på den nivån
2021-10-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Har 25-åringen haft föräldrar som fattat nåt har de satt undan en miljon till sin unge.
Skulle inte det räcka får 25-åringen bo se till att själv sätta undan 5000/mån i nåt år.
Ett annat alternativ är att bo på ett billigare ställe än i Stockholms innerstad.

Den springande punkten här är att idag, som förstagångsköpare i en attraktiv region, är du i princip beroende av att någon annan hjälper dig in på marknaden. (Denna "annan" kan vara en släkting, vanligtvis förälder som lånar upp på villan, en bank som lånar ut blanco etc.) Så var det inte för 20 år sedan, då kunde den nyexade köpa lgh själv ett år efter examen om hen var sparsam, anställningsformen fast och kraven realistiska. Idag är så inte fallet.

Det är nog lite den "generationsmässiga orättvisan" som ligger till grund för mycket frustration i denna tråd. Folk, vars fördel i livet är att de är födda 1978 och inte 1998, och kunnat få en ingång på storstadsregionernas bomarknad som dagens ungdom bara kan drömma om, sitter med moraliska pekpinnar mot folk som idag har en helt annan verklighet att förhålla sig till. Det blir lite skevt.
2021-10-02, 13:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Den springande punkten här är att idag, som förstagångsköpare i en attraktiv region, är du i princip beroende av att någon annan hjälper dig in på marknaden. (Denna "annan" kan vara en släkting, vanligtvis förälder som lånar upp på villan, en bank som lånar ut blanco etc.) Så var det inte för 20 år sedan, då kunde den nyexade köpa lgh själv ett år efter examen om hen var sparsam, anställningsformen fast och kraven realistiska. Idag är så inte fallet.

Det är nog lite den "generationsmässiga orättvisan" som ligger till grund för mycket frustration i denna tråd. Folk, vars fördel i livet är att de är födda 1978 och inte 1998, och kunnat få en ingång på storstadsregionernas bomarknad som dagens ungdom bara kan drömma om, sitter med moraliska pekpinnar mot folk som idag har en helt annan verklighet att förhålla sig till. Det blir lite skevt.
Är väl bara en positiv utveckling.
Då slipper man allt slödder i de bättre områdena.
2021-10-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är väl bara en positiv utveckling.
Då slipper man allt slödder i de bättre områdena.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in